ik kan niet consequent zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

ik kan niet consequent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:02

hoi!
ik heb een hele lieve verzorgpony waar ik gewoon consequent kan zijn,
maar als ik bij een pony op mijn manege rijd voel ik me echt een beginner,de pony heet bart
hij wijkt voor alle plassen en hij reageert nauwelijks op wat ik aangeef, het ligt wel ook aan de bui van de pony maar hij is heel irritand aan het doen, ik gebruik mijn zweepje meestal als verlanging van de arm, maar het helpt niet, ik weet niet meer wat ik moet doen, ik wil het erg graag helpen en zorgen dat ik wel heel consewuent kan zijn, want hij maakt er een beetje een spel van en t is allemaal heel kriskras, ik wil heel net rijden, alsof t een wedstrijd is, maar t lukt bijna niet.
ik zit trouwens in een gevorderde groep dus ik voel me dan heel slecht, en ik ben bang dat ik dan terug moet naar half gevorderd (waars. niet want t is alleen op die ene pony maar alsnog)

weten jullie wat ik kan doe, en ga dan niet zeggen 'gewoon consequent en duidelijk zijn, het zweepje goed gebruiken" graag iets meer details: hoe moet ik duidelijker zijn? en dan niet zeggen 'alle tekens goed aangeven' maar hoe dan? dus helpen aub XD haha

en oh ja niet van wie moet ik dat vragen dat is niet de vraag, ik bedoel, wt moet ik doen, jullie tips wat doen jullie>?

alvast bedankt!
mvg
Laatst bijgewerkt door Arabier op 08-03-16 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Re: ik kan niet consequent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:04

Voel je niet slecht! Ieder zijn niveau en het is goed dat je tips vraagt want dat betekent dat je inzet toont :)

Ligt aan wat je pony doet.
Plus vraag de instructrice op de manege eens wat je kan doen, zij kan het zien wij niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:05

Een manege pony is heel wat anders dan een particulier paardje. Die zijn vaak zo murw voor alles, dat het lijkt of je een beginner bent. Ik denk dat je meer zelfvertrouwen krijgt en zult ondervinden dat je echt niet slecht rijdt als je op een paardje mag rijden dat nog niet zo lang in manege lessen meerijdt. Een nieuw paardje bijvoorbeeld.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:05

xniieeenke schreef:
Voel je niet slecht! Ieder zijn niveau en het is goed dat je tips vraagt want dat betekent dat je inzet toont :)

Plus vraag de instructrice op de manege eens wat je kan doen, zij kan het zien wij niet.

zij is heel onaardig, ik heb t gedaan en toen zei ze: 'als je het niet kan dan moet je maar niet op die pony gaan' vervolgends heb ik het de hele aardige baas van de manege gevraagd, die had die pony helaas nog nooit echt gekend, en gaf geen les met die pony, dus het was moeilijk voor hem want hij kende de pony niet goed qua het gebied van rijden, ik wil graag daarom dat jullie tips geven, geoon tips om consequent te zijn :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:06

Consequent zijn is goed maar als alle andere ruiters de pony langs de plassen laten lopen dan is het voor jou heel lastig om hem wel er doorheen te laten gaan.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:07

Pff, kan je geen andere manege zoeken om te rijden? of staat de verzorgpony daar?
Stel je kan niks anders zoeken de eigenaar van de pony weet die iets? :)

Shenavallie ze rijdt op de verzorgpony in de les als ik het goed begrijp

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:07

Shenavallie schreef:
Een manege pony is heel wat anders dan een particulier paardje. Die zijn vaak zo murw voor alles, dat het lijkt of je een beginner bent. Ik denk dat je meer zelfvertrouwen krijgt en zult ondervinden dat je echt niet slecht rijdt als je op een paardje mag rijden dat nog niet zo lang in manege lessen meerijdt. Een nieuw paardje bijvoorbeeld.

mhh, ik rijd bijna nooit op nieuwe paarden omdat mijn manege om de maand nieuwe paarden weer ruilt voor andere, en ik wil niet teveel van dat paardje gaan houden, niet echt houden maar als ik dan dat paard lekker vind rijden en er komt weer een nieuwe is dat heel irritand, heb ik heel vaak, maar je hebt wel gelijk, als ik erop zit voel ik me wel beter

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:08

Naskapower schreef:
Consequent zijn is goed maar als alle andere ruiters de pony langs de plassen laten lopen dan is het voor jou heel lastig om hem wel er doorheen te laten gaan.

en als ik alleen rijd?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:09

xniieeenke schreef:
Pff, kan je geen andere manege zoeken om te rijden? of staat de verzorgpony daar?
Stel je kan niks anders zoeken de eigenaar van de pony weet die iets? :)

Shenavallie ze rijdt op de verzorgpony in de les als ik het goed begrijp

ik begrijp je niet goed, nee mijn verzorgpony staat ergens anders (dat vroeg je als ik het goed begrijp)
en ik kan geen andere manege vinden die in debuurt is

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:15

anemoonlena schreef:
xniieeenke schreef:

zij is heel onaardig, ik heb t gedaan en toen zei ze: 'als je het niet kan dan moet je maar niet op die pony gaan' vervolgends heb ik het de hele aardige baas van de manege gevraagd, die had die pony helaas nog nooit echt gekend, en gaf geen les met die pony, dus het was moeilijk voor hem want hij kende de pony niet goed qua het gebied van rijden, ik wil graag daarom dat jullie tips geven, geoon tips om consequent te zijn :)

Bestaat er een mogelijkheid om te lessen bij de eigenaar van de manege zelf? De instructrice die je nu hebt stond duidelijk niet vooraan met het uitdelen van motivatie tips. Je moet wel plezier blijven houden in het paardrijden. Deze persoon maakt je alleen maar meer onzeker en dat is juist wat je niet moet hebben.

Nickas

Re: ik kan niet consequent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:48

Het is moeilijk te zeggen vanachter de computer, want wij zien niet wat er precies gebeurd natuurlijk.
Helpt het om hem bezig houden... nog voordat de pony bedenkt dat hij wel voor een plas kan wegspringen, zelf al een wending of volte inzetten.
Maar ik weet niet of dat gaat in een manegeles als je met meerderen les hebt.
Ruimte geven als hij (al is het maar een beetje) reageert op je hulpen (zoals het inzetten van die wending), een halve centimeter kan al genoeg zijn, en na 3 of 4 passen weer terugnemen. En dáárin consequent zijn. Grote kans dat je na een paar minuten al dichter bij de moeilijke plekken kan komen, of er zelfs langs kan. En als hij dat doet, óók weer ruimte geven met je teugels. Belonen dat hij reageert op wat jij vraagt.
Probeer zelf juist extra te ontspannen in de buurt van die moeilijke plekken, jouw spanning kan hem juist aansporen iets geks te gaan doen.