Paardrijles:waar let je op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Papa_Paul

Paardrijles:waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 09:43

Beste mensen,

Onze dochter van acht mag eindelijk op paardrijles. Ze heeft een beetje ervaring in borstelen en onder begeleiding rijden en lijkt aanleg te hebben. We hebben totaal geen ervaring in 'het wereldje', dus weten ook niet waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste manege. Wie helpt ons op weg?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:48

Ik verplaats dit topic van ED naar Manegepraat.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:54

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:11

De eisen hiervan kunnen per persoon verschillen. De een let op faciliteiten, de ander op sfeer, en de ander op instructie. Als je nog niet in de paardenwereld zit, is het misschien lastig te bepalen wat je belangrijk vind.
Mijn advies is dan ook om gewoon langs verschillende maneges te gaan en sfeer te proeven. Zijn de paarden lief, hoe geven de instructeurs les, wordt je begroet bij binnenkomst of genegeerd?

Ik zelf kijk naar:
- Hoe staan de paarden erbij (komen ze veel buiten, hebben ze sociaal contact)
- Hoe wordt er les gegeven
- Hoe groot is de manege (mijn voorkeur gaat uit naar kleinschalige stallen, zodat je meer persoonlijk contact hebt met de instructie. Hier heb ik meer van geleerd, dan een grotere manege, waar ze net weten wie je bent en op welke paarden je mag. Maar niet jouw vorderingen echt bijhouden. Kan ook niet echt goed op een grotere manege. Nadeel is wel dat er minder georganiseerd wordt en je dus niet zo snel dagen rondhangt op de manege)

gewoonmarie

Re: Paardrijles:waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:16

bovengenoemde zou ik naar kijken, maar ook of ze een veiligheidscertificaat hebben. En het liefste ook bij de fnrs. Www.fnrs.nl heel veel maneges zijn daar aangesloten. Die vereniging keurt regelmatig de maneges op veel verschillende vlakken.
Welke regio zoek je?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:23

Ik zou me vooral gaan focussen op wat werkt voor jullie dochter. Idealistisch gezien zou ik voor een manege gaan waar ook grondwerk gedaan wordt om op verschillende manieren een paard te leren kennen en beweging te geven. Maar is dat wat jullie dochter wil? Ik ben voor een beleid waarin paarden 24/7 buiten staan en uit de wei gehaald moeten worden door de ruiters (bijna niet haalbaar/te vinden bij een manege). De sfeer is ook heel belangrijk, de dynamiek in de groep (wordt er veel geroddeld, kinderen die buiten worden gesloten of heeft iedereen contact met elkaar). De instructrice/instructeur, manier van lesgeven, opbouw van de lessen. Wordt er rekening gehouden als het kind bijv. angstig is en iets niet durft? Hoe wordt daar mee omgegaan?

Wil je geen bedrijven financieren die niet echt letten op het welzijn van de dieren, dan kun je kijken hoe de paarden er bij staan en of zij contact hebben met andere paarden, hoelang en hoe vaak zij buiten komen (zowel winter als zomer). Dit kan ook weer effect hebben op hoe de paarden zijn tijdens de lessen (gefrustreerd omdat ze weinig buiten komen of relaxed omdat ze lekker in hun vel zitten).

Papa_Paul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 12:52

Bedankt voor alle reacties. Ondanks de wijze raad blijf ik het toch een gok vinden. Opvallend dat de FNRS geen lijst met gecertificeerde maneges op de site heeft staan.

We zoeken een manege in de omgeving van Hoofddorp. We hebben al eens een bezoekje gebracht aan stal Starro en de Bosmanege, ik hoor ook goede verhalen over het Meers Paardencentrum in Nieuw-Vennep. Iemand ervaring?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:56

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:58

Ik zou vooral zoeken naar maneges met kleine lessen, goede instructie die je kind echt goed leert rijden, en lieve pony's.

Ga gewoon maneges bezoeken, kijk naar hun beginnerslessen en kies dan de manege die het beste bij jullie past.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:06

Als het voor jullie niet te ver is kan je ook kijken voor maneges in Aalsmeer, bij het Amsterdamse Bos. Mijn ervaring is dat kinderen het superleuk vinden om 'szomers buiten te rijden, en nagenoeg alle maneges in de omgeving doen dat (mits kinderen al wat kunnen rijden). Amsterdamse Bos is dan ook wat groter dan het Haarlemmermeerse Bos.
Je mag me ook altijd PB sturen voor wat meer info over een aantal maneges in deze regio.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:09

Omdat er inderdaad al een topic over dit onderwerp is, hier een slotje.