Koudbloed vs warmbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hondakevin

Koudbloed vs warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 17:41

Ik ben me aan het oriënteren voor als ik in de toekomst een paard wil aanschaffen. Nu heb ik mensen horen praten over warmbloed en koudbloed. Wat is het verschil, en wat zijn de voor en of nadelen ? Er rekening mee houdend dat het mijn eerste paard zal zijn. Nu zal de aankoop niet snel gebeuren en nog enkele jaren duren. Maar voorbereiding lijkt me erg belangrijk bij het aanschaffen van een levend dier. Dus graag tips en advies bij voorbaat dank. /3
Laatst bijgewerkt door Hondakevin op 06-03-16 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Re: Koudbloed vs warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:45

Koudbloeden zijn kalmer maar ook eigenwijzer dan de nerveuzere, snellere warmbloeden.Het ligt eraan wat voor werk je ermee wilt doen, wat geschikt is voor jou.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:49

Als ik het goed heb zijn de koudbloeden meer de trekpaarden en de Friezen, en Tinkers enzo, en de warmbloeden zijn Arabieren, KWPN (koninklijk WARMBLOED paard Nederland ;) )
Ik zou zelf sneller als eerste paard een koudbloed aanschaffen, die zijn over het algemeen wat kalmer. Goed dat je daar nu al goed over nadenkt en niet in een opwelling een paard koopt!

Ik ben zelf wat meer van de koudbloeden en de voordelen daarvan zijn:
- (over het algemeen) kalm
- schrikken niet snel
- hebben minder nodig in de verzorging
- goede beginnerspaarden

Nadelen:
- worden vaak snel dik (of is dat alleen die van mij? :+ )
- hebben snel de neiging om sloom, loom te worden
- niet erg geschikt (kan natuurlijk wel heel goed! ) om hoge wedstrijden in springen of dressuur mee te gaan rijden, mocht je dit willen.

Voordelen warmbloed:
- actief
- goede allrounders
- vaak wat lichter in de mond

Nadelen warmbloed:
- hebben meer nodig qua verzorging
- schrikkerig
- vaak geen goeie beginnerspaarden

Ik ben natuurlijk geen geleerde hierin maar ik hoop dat het je wat heeft geholpen!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:51

Dat schrikkerig ligt wel echt aan de ouders en de training van het paard hoor.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:51

wij hebben heel lang een koudbloed gehad (fjord) en die was heel relaxed maar kon ook heel erg koppig en sterk worden. Daarbij had ie wat zachtere hoeven, maar kon de hele winter zonder problemen buiten staan..
nu hebben we warmbloeden (dravers). deze zijn wat gevoeliger, maar dat werkt twee kanten op: ze houden van hun benen strekken/zijn sneller van iets onder de indruk, maar ze laten zich dan wel weer makkelijker corrigeren. zij hebben veel droger en steviger beenwerk dan onze koudbloed had, staan ook de hele winter buiten maar willen wel graag een regendeken als het lang nat is.

uiteindelijk is ieder paard uniek en ligt het ook heel erg aan de klik

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:54

Er zijn ook genoeg kwpn ers die een geschrikt beginners paard kunnen zijn, en koudbloeden waar je geen beginner op wilt zetten.

Kijk naar het karakter en niet zo zeer naar het ras, bedenk wat je wilt bereiken met het paard, recreatie, wedstrijd?

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:00

Ik denk dat het belangrijkste is om eerst eens te gaan kijken naar wat je zelf precies wil. Wat wil je er mee gaan doen? Wat zijn de verdere eisen aan een paard? Wat voor karakter zie je graag terug? Wat voor ruiter/persoon ben je zelf?

Je kan gaan zoeken in koudbloeden en warmbloeden , en natuurlijk zijn er stereotypen voor deze paarden. Maar zoals bij alles in deze wereld zijn er uitzonderingen op de regel. Een tinker of fries hoeft lang niet zo koel in de kop te zijn als dat ze doorgaans beweren , het zelfde geld voor warmbloeden die zijn lang niet altijd zo gek in hun hoofd als dat mensen beweren.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:01

Ik denk dat je er niet zomaar vanuit moet gaan dat een koudbloed minder schrikkerig/ heet zal zijn dan een warmbloed.
Mijn eigen tinker merrie bijvoorbeeld is echt een lastige merrie tijdens het werk en daar kan je echt niet zomaar een beginneling op zetten.
Zo hoor ik van meerdere tinker eigenaren dat ze hier hetzelfde in herkennen.
Tuurlijk zullen er koudbloeden zijn die wel koel in het hoofd zijn, makkelijk in de omgang en geschikt voor beginners zijn.

Wel zijn koudbloeden sobere paarden en zijn vind ik makkelijk in de verzorging.
Wilt niet zeggen natuurlijk dat ze goedkoper zijn in de verzorging dan een warmbloed.
Maar toch zou ik keer op keer weer voor een tinker gaan!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:03

ODonoghue schreef:
Als ik het goed heb zijn de koudbloeden meer de trekpaarden en de Friezen, en Tinkers enzo, en de warmbloeden zijn Arabieren, KWPN (koninklijk WARMBLOED paard Nederland ;) )
Ik zou zelf sneller als eerste paard een koudbloed aanschaffen, die zijn over het algemeen wat kalmer. Goed dat je daar nu al goed over nadenkt en niet in een opwelling een paard koopt!

- schrikken niet snel
- goede beginnerspaarden

Nadelen:
- niet erg geschikt (kan natuurlijk wel heel goed! ) om hoge wedstrijden in springen of dressuur mee te gaan rijden, mocht je dit willen.

Voordelen warmbloed:
- actief
- goede allrounders

Nadelen warmbloed:
- schrikkerig

Ik ben natuurlijk geen geleerde hierin maar ik hoop dat het je wat heeft geholpen!

Uhm, Friezen zijn warmbloed paarden en Arabieren zijn volbloed paarden. :o

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:05

Jessix schreef:
ODonoghue schreef:

- schrikken niet snel
- goede beginnerspaarden

Nadelen:

Voordelen warmbloed:
- actief
- goede allrounders

Nadelen warmbloed:
- schrikkerig

Uhm, Friezen zijn warmbloed paarden en Arabieren zijn volbloed paarden. :o

Zoals ik al zei, geen geleerde :+
Maar Fries warmbloed heb ik nog nooit gehoord! Telt dit ook voor de klassieke Fries dan? Want de moderne is weer heeeel anders dan de klassieke.

Edit: met de 'moderne' bedoel ik eigenlijk meer de richting van arabofries op ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:11

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:15

Koudbloeden hebben geen Arabisch Volbloed in hun bloedlijnen zitten. Dus Haflingers en Friezen zijn warmbloeden.

De Arabische volbloed (Arabier), Engels Volbloed (racepaard/thoroughbred) en eventueel Anglo-Arabier (kruising Arabisch x Engels volbloed) zijn volbloeden.

Een halfbloed is een directe kruising met een Engels of Arabisch volbloed.

En dan heb je dus nog warmbloed (ergens in de bloedlijnen zit Volbloed) en koudbloed (geen volbloed in bloedlijnen).

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:18

Ik zocht een rustig paard, en na heel lang internet doorspitten en heel veel boeken.
Wist ik dat het een tinker moest worden.
Nu heb ik een schat van een tinker op stal staan, maar rustig en geschikt voor beginners absoluut niet.
Ik en met mij heel veel mensen die haar kennen geloven dat er ergens in engeland volbloed in haar gefokt is. Ze kan zo nerveus en schrikkerig zijn. Haar looplust is gigantisch.
Maar andere momenten is ze er voor me, en loodst mij door spannende situaties.

Het eerste half jaar dat ik haar had is haar karakter zo verandert. Want toen ik haar kocht, was ze rustig en super braaf.

Ik zal dan ook nooit meer zeggen neem een warmbloed of koudbloed. Want de mijne is een warmbloedige koudbloed hihi.
Maar zoek vooral op karakter, en of je dan bij een fjord of draver uitkomt. Karakter is het belangrijkste.
En dan kan je bekijken of dat paardje bij je uiteindelijke doelen past.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:21

Ik neem aan dat je al paardrijdt / ment? Wat voor type paard vind / vond je leuk (bijv op de manege als je manegeruiter bent).

Welk formaat? Karakter? Uiterlijk? vind je leuk. Dan heb je iets leidraad.
Verder; als beginnend paarden eigenaar is het denk ik goed te beginnen met een al goed doorgereden paard. Dus minimaal een paar jaar onder het zadel.

En zoals bovenstaande post; een dier kan na verhuizing flink veranderen. Kan bijv. ook komen dat mensen een 'pittig' wedstrijdpaard kopen van een stal waar hij nooit in de weide kwam en flink veel brok kreeg, wat puntje bij paaltje een stuk slomer blijkt op de nieuwe stal waar hij wel weidegang krijgt.
Laatst bijgewerkt door NiG op 06-03-16 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:22

Laten we zo zeggen, de Friezen bij ons op stal zijn stuk voor stuk ritseliger dan mijn warmbloed paard. ( niet dat het een flegmatieke trapzak is, in tegendeel , maar hij is niet zo snel onder de indruk)

Mijn advies, staar je niet blind op het koudbloed/warmbloed verhaal en koop het paard waar je voor valt, als je van chique gebouwde paarden houdt, koop dan geen koudbloed omdat het een goed beginnerspaard zou zijn, na een jaar ruil je het paard namelijk niet in voor een ander exemplaar. Ga op zoek naar een paard met een karakter wat bij je past.
Investeer in goede begeleiding en komt wel in orde.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:30

Toch vind ik het een beetje dubbel, ik heb vanalles gereden maar onze Quarter is buiten wat ruimer gangwerk even braaf en bomproef als onze Tinkers. En zelfs dan zitten er leipe koudbloeden tussen en bomproeve warmbloeden. Je moet het paard als individu zien niet als het soort of type of ras.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:18

Het lijkt erop dat er dus niet veel van te zeggen valt. Ik vind een Fries heel mooi warm of koud bloed ik weet het niet. En vind een Shire heel gaaf. Maar lijkt me niet geschikt om op te rijden. Beetje lastig zo een groot paard. En erop rijden is wel mijn doel. En dan niet op een manege maar in de bossen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:37

Er zijn heel behoorlijke verschillen in exterieur, gangen en ook wel temperament.

Ook die volgorde

Exterieur bepaald het atletisch vermogen en er zijn sensibele Tinkers en lauwe KWPNers te vinden.

Een warmbloed heeft doorgaans een royaal front, een lange schuine schouder, een rechthoeksmodel.
Door dit exterieur heeft het vaak gangen die ruim van achter naar voren zijn met het royaal weg zetten van het voorbeen.
Doorgaans is niet altijd. Dravers zijn ook warmbloeden en voldoen niet aan dit beeld.

Friezen passen inderdaad exact in dit beeld. De klassieke Fries bestaat ook niet echt. Niet als het dikke propje wat in de jaren 50 van de vorige eeuw werd gefokt.

Koudbloeden hadden oorspronkelijk een hele andere bouw dan de warmbloeden. Korte horizontaal aangezette hals, stijle schouder, brede borst, gedrongen gespierd lijf, afhangende croupe.
Op kracht gebouwd voor het werk op het land.

De warmbloeden van nu waren overigens ook niet als zadelpaard gefokt....het waren, de meeste tenminste, koetspaarden. ( Gelders, Groninger, Holsteiner, Oldenburger)

Warmbloeden hoeven niet altijd volbloed op het papier te hebben(ergens in de voorvaderen) maar dat is tegenwoordig wel vaak het geval bij de sportwarmbloeden.(vaak, niet altijd)

Ik heb hier overigens de pony's even buiten beschouwing gelaten. Veel ponyrassen zijn ook bij de warmbloeden in te delen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:22

Hondakevin schreef:
Het lijkt erop dat er dus niet veel van te zeggen valt. Ik vind een Fries heel mooi warm of koud bloed ik weet het niet. En vind een Shire heel gaaf. Maar lijkt me niet geschikt om op te rijden. Beetje lastig zo een groot paard. En erop rijden is wel mijn doel. En dan niet op een manege maar in de bossen.

Hoooo laat dat de shire liefhebbers niet horen. :D Tegenwoordig worden veel van dit soort bijzondere rassen echt specifiek voor de hobbyist 'gefokt'. Want zeg nou eerlijk, hoeveel 'werk'-eigenaren zijn er nog te vinden? Het is een andere markt dan 100 jaar geleden toen ze echt nog nodig waren op het land.
Maar goed, dat terzijde. Een shire is duuuuurrrrrr. Niet alleen in aanschaf (serieus duurder dan een standaard huis tuin en keuken paardje) maar ook in onderhoud (veel meer hooi, moeilijk hoefsmid kunnen vinden, veel meer werk voor de tandarts, ect) en erg duur en ongemakkelijk in de dagelijkse dingen (vind maar eens een trailer waar hij op past, en een stal waar hij zn hoofd niet stoot ect) en hij loopt echt heel je wei aan gort met die soepborden....
Verder zou ik het zo doen hoor, maar een goed doorgereden huis tuin en keuken warmbloed is makkelijker. :+

Ik ben zelf ook net klaar met orienteren. Ik had het dan wel makkelijk want ik ben altijd al gek geweest op trekpaarden, dus dat er een koudbloed zou komen was wel duidelijk. Ik heb wel getwijfeld met tinkers en friezen. Maar zoals hierboven al aangehaald werd, een fries is echt geen koudbloed (meer). De meeste friezen zijn ook behoorlijk schrikkerig en vluchtig is mijn ervaring. Echte bomproof friezen zijn minder makkelijk te vinden dan bomproof huis tuin en keuken paarden. En tinkers, sja, ze zijn het gewoon niet voor mij.

Mijn ervaringen met trekpaarden: Het zijn trouwe honden. Grote knuffels en heel voorzichtig en zacht in de omgang. Maar als ze iets in de kop hebben hebben ze het nog niet in de kont. Ze zijn koppig en sterk en kunnen behoorlijke dikkoppen zijn. Als ze eenmaal verzonnen hebben ergens bang van te zijn dan kun je banketstaaf als brugman, maar je gaat er met een heeeele grote bocht omheen, of je gaat terug naar huis, haha. Maar als je eenmaal het vertrouwen van een paard hebt dan kun je hem ook daar omheen loodsen. Vertrouwen en klik is alles. Maar ook hier zitten uitzonderingen bij. Op de stal waar ik de mijne kocht staat ook een madam die is met geen mogelijkheid te berijden. Een kei knuffelig lief beest als je ernaast staat. Maar heb je het lef erop te gaan dan moet en zul je dood. Zelfs haar dagelijkse verzorgers durven er niet op.
En Rachel, tja, die is eigenlijk veel te jong voor wat ik zocht. Ze is pas 6 en vrij onzeker. Terwijl ikzelf een onzekere ruiter ben die echt een ouder doorgewinterd paard zocht. Maar ik zag haar en was verliefd. Wij hebben een klik. Wij snappen elkaar en wij vertrouwen elkaar en dan kun je de wereld aan.

Mijn man heeft een huis tuin en keuken paard, een kwpn achtig ding zonder stamboek. Hij is inmiddels 14 en erg goed getraind door zijn vorige eigenaar die hem 9 haar gehad heeft. Ook hij is bomproof, knuffelig, zachtaardig en heerlijk om te rijden. Hij is alleen geen manege paard, je moet er geen kuur mee willen rijden, hij is een gouden paard voor in het bos en op de hei. Precies wat wij nodig hebben.

En dat moet jij ook voor jezelf besluiten. Wat wil je met het paard? Je moet een paard hebben waar je op kunt bouwen. Waar je een paar jaar mee vooruit kunt. Kijk niet naar jezelf over 5 jaar, want zover ben je nog niet, dan koop je misschien een te moeilijk paard. Kijk ook niet naar jezelf zoals je nu bent, want over een jaar ben je hem dan ontgroeid. Kijk naar waar je over een jaar wil zijn. Dát paard moet je zoeken. Of dat nou een dressuur gereden paard is of een hobbyknol om de bos mee op te gaan, dat is jouw keuze.
En het belangrijkste. Die klik moet er zijn. Als jij het gevoel hebt dat dít jouw paard is, dan maakt het niet meer uit of het een koudbloed of warmbloed is. Dan kun je alle kleine en grote streken vergeven, want jij voelt je veilig op hem.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:11

Omdat dit geen rijtechnische discussie is verplaats ik je topic naar Paardenpraat.

RT-D --> PP

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:56

TS als eerste paard kun je beter zoeken naar een braaf paard dan naar persé een warmbloed of koudbloed. Een eerste paard wat niet braaf is moet je echt van tevoren willen :Y) Mijn ervaring is dat hoe intelligenter het paard is, hoe minder braaf hij is.

Het handigste zou zijn om je met zo veel mogelijk verschillende types paarden te omringen, om ze te verzorgen bij voorbeeld. Zo dat je zo veel mogelijk leert. Alleen maar mooi meegenomen om op zo'n manier je voor te bereiden op zo'n grootse aankoop in de toekomst.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:19

ja ik ben niet echt het persoon dat iemand anders zijn paarden gaat verzorgen. mijn zus heeft in het verleden paardgereden en hebben die ook altijd aan huis gehad. daarbij rijdt mijn vriendin ook en ben ik dus niet geheel onbekend met paarden en de verzorging ervan. maar toch bedankt voor de tip. :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:08

Hondakevin schreef:
ja ik ben niet echt het persoon dat iemand anders zijn paarden gaat verzorgen. mijn zus heeft in het verleden paardgereden en hebben die ook altijd aan huis gehad. daarbij rijdt mijn vriendin ook en ben ik dus niet geheel onbekend met paarden en de verzorging ervan. maar toch bedankt voor de tip. :Y)

Wat heeft je voorkeur dan? Of heb je die helemaal niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:53

Je wil dus een paard gaan kopen zonder dat je er eigenlijk veel over weet?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:08

Koper.. loop niet te rellen. We zijn allemaal ergens begonnen