Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
)ODonoghue schreef:Als ik het goed heb zijn de koudbloeden meer de trekpaarden en de Friezen, en Tinkers enzo, en de warmbloeden zijn Arabieren, KWPN (koninklijk WARMBLOED paard Nederland)
Ik zou zelf sneller als eerste paard een koudbloed aanschaffen, die zijn over het algemeen wat kalmer. Goed dat je daar nu al goed over nadenkt en niet in een opwelling een paard koopt!
Ik ben zelf wat meer van de koudbloeden en de voordelen daarvan zijn:
- (over het algemeen) kalm
- schrikken niet snel
- hebben minder nodig in de verzorging
- goede beginnerspaarden
Nadelen:
- worden vaak snel dik (of is dat alleen die van mij?)
- hebben snel de neiging om sloom, loom te worden
- niet erg geschikt (kan natuurlijk wel heel goed! ) om hoge wedstrijden in springen of dressuur mee te gaan rijden, mocht je dit willen.
Voordelen warmbloed:
- actief
- goede allrounders
- vaak wat lichter in de mond
Nadelen warmbloed:
- hebben meer nodig qua verzorging
- schrikkerig
- vaak geen goeie beginnerspaarden
Ik ben natuurlijk geen geleerde hierin maar ik hoop dat het je wat heeft geholpen!
Jessix schreef:ODonoghue schreef:Als ik het goed heb zijn de koudbloeden meer de trekpaarden en de Friezen, en Tinkers enzo, en de warmbloeden zijn Arabieren, KWPN (koninklijk WARMBLOED paard Nederland)
Ik zou zelf sneller als eerste paard een koudbloed aanschaffen, die zijn over het algemeen wat kalmer. Goed dat je daar nu al goed over nadenkt en niet in een opwelling een paard koopt!
Ik ben zelf wat meer van de koudbloeden en de voordelen daarvan zijn:
- (over het algemeen) kalm
- schrikken niet snel
- hebben minder nodig in de verzorging
- goede beginnerspaarden
Nadelen:
- worden vaak snel dik (of is dat alleen die van mij?)
- hebben snel de neiging om sloom, loom te worden
- niet erg geschikt (kan natuurlijk wel heel goed! ) om hoge wedstrijden in springen of dressuur mee te gaan rijden, mocht je dit willen.
Voordelen warmbloed:
- actief
- goede allrounders
- vaak wat lichter in de mond
Nadelen warmbloed:
- hebben meer nodig qua verzorging
- schrikkerig
- vaak geen goeie beginnerspaarden
Ik ben natuurlijk geen geleerde hierin maar ik hoop dat het je wat heeft geholpen!
Uhm, Friezen zijn warmbloed paarden en Arabieren zijn volbloed paarden.

Hondakevin schreef:Het lijkt erop dat er dus niet veel van te zeggen valt. Ik vind een Fries heel mooi warm of koud bloed ik weet het niet. En vind een Shire heel gaaf. Maar lijkt me niet geschikt om op te rijden. Beetje lastig zo een groot paard. En erop rijden is wel mijn doel. En dan niet op een manege maar in de bossen.
Tegenwoordig worden veel van dit soort bijzondere rassen echt specifiek voor de hobbyist 'gefokt'. Want zeg nou eerlijk, hoeveel 'werk'-eigenaren zijn er nog te vinden? Het is een andere markt dan 100 jaar geleden toen ze echt nog nodig waren op het land.
Mijn ervaring is dat hoe intelligenter het paard is, hoe minder braaf hij is. Hondakevin schreef:ja ik ben niet echt het persoon dat iemand anders zijn paarden gaat verzorgen. mijn zus heeft in het verleden paardgereden en hebben die ook altijd aan huis gehad. daarbij rijdt mijn vriendin ook en ben ik dus niet geheel onbekend met paarden en de verzorging ervan. maar toch bedankt voor de tip.