Wanneer met pensioen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rakjetakje

Wanneer met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 16:59

Hoi allemaal!

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar...

Mijn paard wordt van de zomer 25 jaar oud. Hij heeft zijn exterieur flink mee en tot een half jaar geleden trainden we nog voor ons debuut in het Z1. Aan werkwilligheid en conditie was toen nog geen gebrek.

Nu heb ik hem begin 2016 verhuisd van stal, omdat de welzijnsomstandigheden op de oude stal op zijn zachtst gezegd beroerd waren in alle opzichten. Waar hij nu staat komt hij van 9:00 tot 16:00 buiten met 5 anderen paarden en krijgt hij goed hooi en brok. Echter, mijn paard kan niet zo goed tegen veranderingen, wat heeft geresulteerd in heel veel afvallen. Hierdoor is zijn souplesse en werklust ook achteruit gegaan en ik merk dat hij gewoon niet zo lekker in zijn vel zit.

Ons Z1 debuut laten we sowieso varen, maar wat ik me nu vooral af vraag is: zou het tijd zijn voor zijn pensioen? Hoe merk je dat aan je paard en hoe bouw je zoiets dan af?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:23

Het is ook rotweer hoor,daar hebben de oudjes ook wel last van :j
De kou en de nattigheid, dat vergt wel wat van ze.

Maar zet hem voor nu wat terug in training, ga afbouwen ,maar houd hem wel in beweging.
en kijk gewoon even hoe het gaat.
Kan best zijn dat als hij straks is bijgetrokken en het warmere weer er weer aan komt het allemaal beter gaat.
Ik heb er zelf een van 24, die loopt momenteel niet zo fijn, en die laat ik naast wandelen en wat in de bak spelen verder even met rust.
Knapt hij tegen de zomer wel weer op en zie ik dat het kan,dan gaan we voor stapritjes buiten. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:26

Ik verplaats dit topic van ED naar PP.

Zinzi_jewel

Re: Wanneer met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:33

Waarschijnlijk heeft de stress hem zo doen afvallen en deze winter is ook al bagger ...
Zou m rustig aan in wat werk houden . Gewoon wat gymen voor souplesse .
En t voorjaar eens bekijken hoe t hem gaat .
Ondersteun je hem wel met producten voor oude paarden ?
Het gezegde is wel nog altijd rust roest

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:06

Ineens helemaal op pensioen zetten lijkt me niet zo goed, misschien langzaam afbouwen en kijken wat ie wel nog kan?

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 19:59

Ik ben blij te horen dat meer oudjes last hebben van het weer, want had zelf ook al het idee dat dat een gedeeltelijke oorzaak was.
Momenteel heb ik de trainingen op een heel laag pitje gezet, maar probeer hem inderdaad wel soepel te houden. Ik ga ook wat extra buiten rijden/ wandelen want dat doet hem meestal wel goed. En ik geef hem momenteel senioren slobber van subli bij samen met een klein beetje sportbrok met lijnzaad.

Maar dan laat ik hem in ieder geval nog gewoon lekker lopen in de bak. Stilzetten is voor hem sowieso geen optie. Hopen op snel beter weer!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:28

je zou nog even kunnen proberen hem op maagzweer medicatie (omeprazol, abler bijvoorbeeld) te zetten (zie topic medisch over maagzweren) binnen 2 wkn moet je verschil zien, en dan doorbehandelen. Kan de stress van de verhuizing zijn geweest.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:33

Een pensioen is een concept van en voor mensen. Ik denk dat je je paard gewoon moet blijven rijden en alleen dat doen wat hij kan. Dus als hij minder kan, dan minder doen. Dat is veel beter voor een paard dan hem stilzetten. Door stilzetten gaat hij alleen maar achteruit en wordt hij stijver.

Het afvallen kan inderdaad het gevolg zijn van een maagzweer. Zou een dierenarts dat zomaar voorschrijven? Alleen een endoscopie kan namelijk uitsluitsel geven, maar dat is nogal wat.
Ik zou hem in ieder geval onbeperkt ruwvoer geven, desnoods in een slowfeeder zodat de maag altijd voldoende speeksel krijgt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:04

Al het nodige is al gezegd. Eens met al het bovenstaande.

Ik heb mijn draver in september definitief met pensioen gezet. Hij was toen 29,5 jaar oud. Hoe ik wist dat het tijd was? Hij begon te zwalken met een ruiter op zijn rug, m.a.w. hij was spierkracht aan het verliezen en kon het gewicht van een ruiter niet meer handelen. Tot die tijd kon hij praktisch alles: lange buitenritten met flinke galop. Er wordt nu alleen nog eens per week vrijheidsdressuur met hem gedaan en verder staat hij dagelijks buiten in de kudde.

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:14

Mijn moto is altijd dat je je paard zoveel mogelijk in beweging moet houden, wanneer je de beweging weg laat vallen gaan ze vaak ineens hard achteruit.

Ik rij zelf mijn paard met zijn 28 jaar nog verdienstelijk in de sport (L2), en wissel dit heerlijk af met een buitenrit en een bezoek aan het strand. Kijk naar wat je paard leuk vind en wissel veel af om hem jong in het hoofd te houden en wat extra voer kan nooit kwaad, die van mij krijgt er veel lucenre om hem te helpen bij zijn spier opbouw!

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 10:33

Wauw Mist, enorm bedankt dat je aan maagzweren gedacht hebt, want na info gelezen te hebben weet ik bijna zeker dat hij dat heeft. Hij voldoet aan bijna alle symptomen. Het gapen was me al opgevallen, maar ik zocht er niet meer achter dan misschien mineralen tekort. Super stom van me. Ik ga direct de dierenarts bellen.

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 13:56

En natuurlijk de rest ook bedankt!

Maandag komt de dierenarts. Ik verwacht dat als hij na de medicatie is opgeknapt, hij weer snel een stuk beter in zijn vel zal zitten. Stoppen met rijden ben ik sowieso nooit van plan geweest en dat zullen we ook niet zomaar doen. Voorlopig had ik sowieso een 'houd het paard blij' maand ingelast, dus lekker korte en eenvoudige trainingen en lekker veel bosritjes waar hij altijd van geniet.
Maar nu eerst maar afwachten wat de dierenarts maandag zegt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:46

En ? wat zei de DA?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:17

Oh ja ben ik ook wel benieuwd naar :j

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 23:57

Die komt helaas pas morgen. Ze gaat ook meteen naar zijn tanden kijken, want hij leek niet helemaal lekker te kauwen eergisteren.
Ik laat hier morgen meteen weten wat ze zei!

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 14:25

Vanochtend is de dierenarts geweest.
Ze heeft eerst naar zijn gebit gekeken. Daar was niet zoveel mee aan de hand, enkel wel wat tanden die los gaan zitten en er waren wat vrije ruimtes tussen zijn kiezen. Ze zei dat hij nu wel echt een ouder gebit begint te krijgen en dat daardoor eten iets minder makkelijk gaat. Hij zou wel moeten kunnen kauwen.

Naar maagzweren heeft ze niet gekeken met zo'n cameraatje in zijn maag. Reden daarvoor was dat hij de afgelopen tijd minder is gaan gapen en ook alweer is aangekomen (2 weken terug zag je heel licht zijn ribben en nu voel je ze al niet meer). Hij staat in de groepswei, waarbij de paarden alleen overdag op de wei (van 9:00 tot 17:00) hooi kunnen eten. Maar omdat hij zo dun werd krijgt hij sinds 2 weken ook hooi bij in zijn stal waardoor hij 24/7 hooi kan eten. Het lijkt er dus op dat zijn maag zonder dat extra hooi gewoon te leeg geweest is en dat hij daar last van heeft gekregen. Mocht ik toch weer onzeker worden over zijn situatie, kan ik zonder afspraak de medicijnen ophalen (die tubes waar beeeest wel prijzig).

De staleigenaar had het erover dat ze hun paarden wel eens de dubbele dosis Rennies geven wanneer ze denken aan maagzweren. Kennen jullie dat ook?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:14

Nee, maar abler (zie maagzwerentopic) is wel goed betaalbaar en werkt net zo goed. Ik heb dat destijds ook (zelf) in overleg met de DA besteld. Nu heb ik het altijd in huis voor stressmomenten (oud &nieuw, motorrally voor de deur etc)

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 17:49

Hmm dan ga ik dat eens uitzoeken. Dat kan je dus ook preventief gebruiken? Om uit te sluiten dat hij maagzweren zou kunnen hebben?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:25

Ja, ook preventief. Mijn merrie heeft momenteel een peesblessure waarvoor ze ontstekingsremmers krijgt, zodra er bij een paard pijnstiller/ontstekingsremmer in gaat gaat er bij mij ook omeprazol in halve dosis. Teveel ellende gehad in het verleden (bij een ander paard) met maagzweren, zwaar onderschat probleem.