Ben ik klaar voor een eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dora1234

Ben ik klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 14:21

(Ik hoop dat dit hier goed staat.)

Hallo bokkers,

Ik ben Britt, ik ben 13 jaar oud.
Ik hou al zo lang als ik me kan herinneren van paarden.
(Ik rij nu ongeveer 5/6 jaar.)
Toen ik op de manege zat wou ik al een eigenpaard maar ik wist dat ik daar te weinig tijd+ervaring voor had (ja echt waar het gebeurt volgenmij niet vaak dat kinderen zich daar bewust van zijn)
Ik heb dus eerst een verzorgshet genomen en later ben ik overgestapt naar een draver.
Ik lees boeken + internet over alles wat met paarden en paarden ziektes toemaken heeft.

Maar nu wil ik graag jullie menig. Denken jullie dat ik klaar ben voor een eigen paard of pony?
Ik heb zelf het gevoel van wel maar ik wil graag ook de menig van andere horen.

maralyn

Re: Ben ik klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:26

Hoe zijn je financiele middelen?
Heb je plek?
Hoe zie jij je leven over 5 jaar? Over 10 jaar? Heb je dan nog wel de tijd? Of het geld?
Wat als je uit huis gaat? En dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:26

Wat betreft ervaring en besef wel denk ik, maar een paard kost erg veel geld en is een grote verantwoordelijkheid en dat moeten je ouders maar net willen.

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 14:31

Geld is geen probleem dat is al uitgezocht.
Ik zou het paard op een pensionstal zetten die niet ver fietsen is zodat ik er makkelijk naar toe kan. Dus uit huis gaan is geen probleem. Waar ik wel nog even over na ga denken is hoe mijn leven er over een paar jaar uit ziet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:33

Inderdaad belangrijk te kijken wat je zou doen als je een opleiding begint. In de buurt, paard verkopen, paard meenemen, verzorger nemen. Maar dat is natuurlijk nog een eindje weg.

Maar als je zorgt dat je mensen met ervaring hebt om op terug te vallen en goed les neemt moet het wel goed komen dan.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:35

Rond jouw leeftijd dacht ik ook dat ik een eigen paard wel aankon, nu heb ik een eigen shetlander en kan nu nog maar 2 x per week heen omdat ik het veelste druk met school en werk heb.
Denk er goed overna

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 14:38

Oke heel erg bedankt allemaal ik zal er heel goed over na denken. :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:43

Misschien is een jaartje lease wat voor je. Dan kun je goed ervaren wat er bij komt kijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:45

Ikben begonnen met rijden toen ik 14 was en wilde toen natuurlijk ook een eigen paard! maar mijn ouders vonden dat veel te duur. Ik mocht gewoon op de manege blijven lessen. Achteraf gezien was dat ook het beste, want aan een eigen paard zittenenorm veel problemen vast, en als je veel wilt rijden kun je ook veel beter een paard huren per keer, want ze worden best vaak ziek, kreupel etc. en dan krijg je hoge veeartskosten en kunt niet rijden.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:46

Tja, waar een wil is, is een weg.
Ik wou al erg lang een pony.
Die is er eindelijk gekomen voor mijn 16e verjaardag.

Ik heb het zelf erg druk, school (nu havo 4, volgend jaar mbo)
Huiswerk en sociaal leven.

Ik zit al standaard van 8,15-3,45 op school, fiets 20 minuten naar huis, kleed me om en ga dan gelijk op de fiets (20 min).
Dan ben ik 2/3 uur op stal.
Ga naar huis en maak huiswerk.
Vaak is het dan al tijd om naar bed te gaan.

Ik ben blij met vriendinnen die ook rijden, dus goed begrijpen dat ik weinig tijd heb.
Ik ha niet uit, spreek mijn vrienden in de pauze, en kijk samen soms in het weekend een film.

Ben om die reden ook single :') teveel gezijk dat ik dan te lang bij mn pony ben van vriend/vriendin.

Maar de onverwachte dingen nemen veel tijd en geld in beslag.
Zoals extra bijvoeren vitaminen, hooi in de middag, mok crème opsmeren, luizen behandelen etc.

Want ik dacht per maand onder de 100 te zitten, maar dit is dus niet het geval.
Wij hebben er dan genoeg geld voor, maar tijd is ook erg belangrijk.

Ik ga overigens elke dag naar mijn pony.
In april komt er een pony bij.

Dus heb je het er voor over?

Ik kan wel zeggen, neem geen pony, later wil je naar je vriendje, met vriendinnen afspreken etc.
Maar dit geldt niet voor iedereen, en dat zie je dan wel ;) .

Als je het geld en de tijd er voor hebt, doen!

Je kan ook een lieve verzorgster/ bijrijder erbij nemen als je een dag vrij wil.

En als het later toch niet goed uitkomt, kan je je pony altijd nog verkopen.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:56

Ik denk dat je toekomstbeeld heel belangrijk is.
Toen ik 13 was heb ik mijn Haflinger gekocht, maar heb zelf nooit de intentie gehad om door te leren. En heb een BBL opleiding gedaan (werken/leren). Daarmee kon ik ze financieren en had ik genoeg tijd.
Ben nu 18, heb een shetlander, haflinger, kruising haflinger en in april komt het veulen van mijn haflinger.

Je moet er veel voor inleveren, is dat het je waard?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:01

Bubbleee schreef:
Ik denk dat je toekomstbeeld heel belangrijk is.
Toen ik 13 was heb ik mijn Haflinger gekocht, maar heb zelf nooit de intentie gehad om door te leren. En heb een BBL opleiding gedaan (werken/leren). Daarmee kon ik ze financieren en had ik genoeg tijd.
Ben nu 18, heb een shetlander, haflinger, kruising haflinger en in april komt het veulen van mijn haflinger.

Je moet er veel voor inleveren, is dat het je waard?

Hier ben ik het deels wel mee eens. Doe zelf een MBO Bol opleiding versneld in 2 jaar.
Redelijk baankans.
Normaal salaris.
Moet wel zeggen dat ik in het noorden wil gaan wonen en mijn eigen kleinschalige kinderopvang wil starten.
(Goedkope huizen en veel land in het Noorden).
Daar wordt je ook getraind en ondersteund om zelf te starten ivm weinig opvangcentra.

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:05

Ik vind dat het helemaal waard eigenlijk :) .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:06

Dora1234 schreef:
Ik vind dat het helemaal waard eigenlijk :) .

Groot gelijk.
Ik heb ook altijd eigen paarden gehad of verzorgpaarden waar ik vrijwel dagelijks heen ging. Nooit problemen gehad met mijn school eigenlijk. Het is prioriteiten stellen maar dat is altijd ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:06

Hoe gaat je toekomst eruit zien?
Ik zit nu in 6VWO, werk daarnaast nog 9 uur per week en vriendje en vriendinnen willen ook nog aandacht :P.
Ik heb nu 2 verzorgpaarden, een shet en een fries, op hetzelfde adres. Hun doe ik 2x in de week en ben daar per keer zeker 3-4 uur aan kwijt. Ik zou dus geen tijd hebben voor een eigen paard. Dus bedenk je goed, je komt in een belangrijke drukke periode. Wat wil je? Anders zou ik lekker je verzorgpaard houden :)

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:01

Ik wou al reageren met kijken naar hoe veel tijd je hebt ook met oog op studie enzz.. Maar dat is allemaal al gezegd dus ik sluit me bij de voorgaande reacties aan :)
Succes er mee!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:17

Ik vind de tip van een leasepaard voor een jaar wel een goede. Als het toch anders loopt dan verwacht en je besluit te stoppen, hoef je niet door een moeilijk verkoopproces. En als het blijkt dat een paard prima in jouw leven past (met de bijbehorende kosten) dan is dat allemaal extra ervaring geweest die je in je zak kan steken voor je eerste echte eigen paard.

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:05

Kan je niet een tijdje een verzorgpaard?

Lisamedema

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:15

Ik ben het helemaal eens met een lease pony nemen om te kijken. Het is toch weer een stap verder en misschien vind je op die manier ook je eigen droom pony. Zo ben ik althans aan mijne gekomen. Je kan kijken hoe het gaat en als het goed gaat weet je dat ook weer en ben je denk ik klaar voor de volgende stap. Zo niet heb je toch weer een leuk avontuur beleefd en misschien een lease pony voor langere tijd :)

Moet ook eerlijk toegeven dat ik niet iemand ben die veel uitgaat etc. maar ik heb toch wel voldoende vrije tijd. Maar je moet ook vooral kijken naar wat je gevoel zegt (en natuurlijk naar de mogelijkheden). Ik heb ook een tijd getwijfeld maar ben nu ontzettend blij :). (nou is de overgang van lease naar eigen niet perse heel groot) ;)

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:27

Vaak is het zo dat je rond je 15e andere interesses begint te krijgen: op stap gaan, vriendjes, vriendinne, de stad in etc. Je pony wil dan natuurlijk ook nog aandacht en als je qua rijden iets wilt bereiken zul je ook consequent moeten trainen/rijden.

Ik heb altijd gedroomd van een eigen paard en ga het pas nu (op mijn 24e) doen. Ik heb ook nog steeds mijn twijfels hoor! Maar dat blijf je toch ergens houden als je iets voor het eerst doet. Ik heb voor het kopen aan het paard 3 jaar geleasd. Zo leer je eerst met de verantwoordelijkheid om te gaan voordat je daadwerkelijk een paard hebt.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:47

Ik vind een eigen pony voor een 13 jarige een te grote verantwoordelijkheid. Je hebt dan ouders nodig die het ook graag willen. Die er al iets vanaf weten of zich er in willen verdiepen.
Mijn ouders vonden het te duur.

Wacht tot je 20 bent. Kijk of je het dan nog wilt. Of je er nog tijd voor hebt. En in de tussentijd leasen of verzorgpony zoeken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:31

In topics zoals dit raad iedereen het nemen van een paard altijd af. Je moet altijd maar wachten en nadenken over de toekomst. Natuurlijk moet dat ook. Je kan niet zomaar een paard nemen zonder alles goed over te denken.. Maar je moet niet doordraven.

Er is op elke leeftijd altijd wel een excuus om het niet te doen.. Iemand in een ander topic noemde dit ook. Kan het topic niet meer vinden en weet niet meer wie het zei, maar die had wel gelijk.

Op 12 word het je afgeraden een eigen paard te nemen want je gaat straks naar de middelbare school. Dus dan heb je geen tijd voor je paard.

Op 16 word het afgeraden want je gaat andere interesses krijgen, op stap en bezig met jongens.

Op 18 word het afgeraden want je gaat straks studeren en misschien op kamers. Je studie is duur en een paard hebben is ook duur.

Op 25 word het afgeraden want je gaat na je studie werken/op zoek naar een baan, bent misschien een tijd werkeloos. Je bent misschien bezig met gaan verhuizen en/of samenwonen, een eigen huisje, huur of koop. Nee, voor een paard heb je dan geen tijd.

Als je 30 bent dan begin je misschien wel aan kinderen en dan is er al helemaal geen ruimte voor een paard.

Ondertussen ben je straks 70 en heb je nog geen eigen paard... Maar dan kan je geen eigen paard meer, want je bent te oud en kan je de verzorging niet meer aan.

Er is altijd wel iets. Er zijn altijd wel redenen te bedenken om iets niet te doen..

Ik zie het elke keer weer in dit soort topics. Mensen zeggen altijd dat het niet verstandig is. Neem een verzorgpaard, ga leasen. Ik snap het niet zo goed. Wat heeft iedereen het er toch zo op tegen dat mensen voor het eerst een eigen paard nemen? Er word vaak gedaan alsof het nooit verstandig is om aan een eigen paard te beginnen.

Natuurlijk is het anders dan een cavia of een hondje, maar TS beseft zich dat wel.

Ik zou zeggen.. Ja. Je bent er klaar voor. Je bent jong, maar dat is niet erg. Je bent niet onbezonnen bezig van koste wat het kost, maar ik moet en zal een eigen paard. Je denkt echt na of het wel handig is. Dat vind ik al bewonderenswaardig genoeg. Je denkt meer aan het welzijn van het paard dan jouw droom om er één te hebben.

Je gaat straks andere interesses krijgen, later studeren, op kamers. Je gaat nog van alles doen in de toekomst. Maar kom op. Je bent nu 13, dat is allemaal nog toekomstmuziek. Je kan nu prima een pony/paard nemen en er lekker van genieten. Mocht het wel blijken dat je op 16 of 18 of 20 het niet meer aan kan en het te druk is, dan kun je altijd nog het paard verleasen, een bijrijder zoeken of verkopen. Ja, bokkers, die optie is er ook nog.

Je hoeft niet een paard te kopen en het de rest van je leven houden. Het zou mooi zijn als het kan, maar als het niet kan, is er geen schaamte in verkoop. Dan heb je wel in die jaren totdat je geen tijd meer had of andere interesses hebt gekregen wel een paar leuke jaren met je eigen paardje gehad :D. Dat is toch heerlijk.

Dus als het financieel kan en je ouders je hierbij ondersteunen, neem lekker een eigen paardje en geniet ervan dat jij de kans hebt gekregen om op jonge leeftijd iets te hebben gekregen waar veel meiden van jouw leeftijd alleen maar van kunnen dromen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:38

Je bent nu 13 en zit nog in de gemakkelijkere jaren van het middelbare schoolleven. Een eigen paard is hartstikke leuk en alles.. tot je school eronder gaat leiden.
Ik kreeg mijn paard toen ik 14/15 was en eigenlijk is dat te jong. Mijn ervaring is dat ik liever naar mijn paard ga dan leer en dat is fout.

Kwa kennis zit je voor nu wel oke, iemand in je omgeving die je verder kan helpen zodra je het paard helpt is altijd handig maar gaande weg leer je steeds meer bij. Je bent nooit uitgeleerd.
Het is dus alleen met je school en je toekomst. Denk je dat je dat aankan of is misschien nog een paar jaar wachten handiger? Dat is jou keuze en die van je ouders

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:42

Ik denk dat jij er wel klaar voor bent hoor.
En als je straks een opleiding gaat volgen en uit huis gaat, waarom zou je dan opeens niet meer voor je paard kunnen zorgen, of er geen tijd voor hebben?

Ik heb sinds mijn 11e eigen paarden gehad en het prima kunnen combineren met school werk etc.
ook ik ben op een gegeven moment uit huis gegaan, en paard is gewoon mee verhuisd, kan prima.

Tijd valt altijd te maken ;)
Succes met je beslissing!

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:44

Kun je niet eerst een lease paardje nemen? Zo kun je eerst ervaren hoeveel werk een 'eigen' pony is en wat je eigenlijk allemaal moet doen per week! :)
Hebben je ouders ook iets met paarden?