Paard laten beginnen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Paard laten beginnen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 20:35

Ik heb een paardje van 14 jaar en schofthoogte van 1m50 ( halflinger + quarter )
ik weet niet of het hier goed staat maar ja
Ik zou in de zomer willen beginnen springen met mijn paardje daarmee bedoel ik dat mijn paard: Xintje nog nooit gesprongen heeft aleen gewoon rijden en voor de kar. Hoe begin je hier het beste? ik heb wel al eens gesprongen maar ben en niet zo goed in. In de zomer staat mijn paardje op de manege dus ik kan eventueel les nemen. We denken jullie dat ik kan doen? Ik heb daar vriendinnen die al veel en hoog gesprongen hebben die me hierbij kunnen helpen

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 17:00

Niemand ?

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:02

Ik zou een goede instructeur zoeken en deze jouw verhaal voorleggen, les nemen is sowieso een goed idee :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:05

Nou ik zou als ik jou was eens les nemen op een paard wat zelf al goed kan springen. Ik had dezelfde plannen als jij met een dressuurpaard maar het was dubbel zo moeilijk omdat zowel ik als 't paard niet goed konden springen :').. Na 2 lessen op een ervaren springpaard had ik 't gevoel goed te pakken en nam ik daarna een lesje met mijn eigen bijrijdpaard, toen ging het alweer wat beter. Ik zou dus zeggen: neem les! Weet wat je doet! Met springen kan je snel te veel willen doen omdat het wel goed gaat totdat het niet goed gaat.

lianne304

Re: Paard laten beginnen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:08

Balkjes lopen.
En als je in draf over de balkjea gaat alvast oefenen op de je verlichterzit.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:11

Idd; neem les. Maar wel van een gediplomeerd instructeur; niet van een willekeurige vriendin.

Zelf kun je met je pony alwast beginnen met balkjes lopen. Eerst 1 balkje en als dat goed gaat meerdere achter elkaar. Dit kan je in stap en in draf doen (galopbalkjes zou ik toch even bewaren voor later). Vraag wel eerst even aan iemand die er verstand van heeft welke afstand je het beste tussen de balkjes kan laten voor jouw pony.

Ook met longeren kan je eens proberen om een balkje neer te leggen op de cirkel; kijken of je pony dat snapt.

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:19

Best eerst laten balkjes lopen en vrijspringen, dan hoeven ze de ruiter niet als extra onbalans

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:24

ik ben een echte dressuur muts en kan heus wel een sprongetje maken met een paard dat al kan springen. maar een paard springen leren dat kan ik gewoon niet. omdat ik zelf te weinig ervaring heb hierin en daardoor ook wat 'angt' heb. dus als ik jou was zou ik het paard laten opleren door een ervaren iemand en les nemen of eerst les gaan nemen op een ervaren springer en dan pas zelf gaan leren aan je paard met les.

heb weleens een poging gedaan maar je verpest er meer mee dan dat een paard ermee leert.