Paard met een duplicaat paspoort (nieuw paspoort omdat het oude zoek/gestolen is) mag nooit naar de slacht omdat de medicatiegeschiedenis nooit volledig kan zijn (want 'de rest' staat in het verdwenen paspoort) Daarom wordt er van uit gegaan dat het paard niet voor de slacht toegestane medicatie heeft gehad en mag dus niet geslacht worden. (En mogelijk ook om fraude hiermee te voorkomen: je hebt een paard met een paspoort met 'verboden' medicatie, je meldt dat het gestolen is, en je kan je paard laten slachten met het nieuwe paspoort)
Anoniem
Geplaatst: 26-02-16 18:06
Voor zover ik weet, mag het paard wel geslacht worden, maar niet voor menselijke consumptie en je betaalt ervoor. Het gaat dan direct richting destructie. Maar om dat zeker te weten, zou je een paardenslachter kunnen bellen.
volgens mij kan je een paard met duplicaat paspoort idd wel laten "schieten" maar gaat hij daarna direct door naar de rendac omdat niet de hele medische geschiedenis bekent is.
Je krijgt dat dus ook geen geld maar moet juist betalen om je paard te laten schieten.
F_inley
Geplaatst: 26-02-16 18:12
Mijn paard heb ik twee jaar geleden laten slachten met een duplicaat paspoort. Het enige wat verschild is dat je er geen geld voor krijgt maar voor het schieten moet betalen. Was bij mij 100,- het vlees is naar de dierentuin gegaan.
Maureen95
Geplaatst: 26-02-16 18:13
Je kan inderdaad niet meer je paard laten slachten voor consumptie. Ook krijg je een stempel in je paspoort waarop dat staat.
In theorie is het inderdaad zo dat zo'n paard niet meer voor menselijke consumptie gebruikt mag worden. Gezien alle paardenvleesschandalen is echter wel duidelijk dat niet alles helemaal netjes geregistreerd wordt, en het feitelijk dus wel zo kan zijn dat het vlees alsnog in de menselijke consumptie keten terecht komt, zeker als een paard voor slacht naar het buitenland getransporteerd wordt.