Bang en anvallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeahXGuusjee

Bang en anvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:14

Hoi,
Mijn verzorgpony valt mij aan.

Ik en een vriendin gingen naar de stal toe waar hij stond, hij had namelijk de vorige dag lopen steigeren naar mij. gewoon omdat hij achteruit moest lopen omdat hij in mijn ruimte stond, ik wou hem meenemen om terug te zetten toen hij het had gedaan, zo van positief einde!!! Mar op de weg terug deed hij het weer, het was heel druk op stal. Normaal laat ik hem rennen(ik weet het niet de beste oplossing). Maar het was daar dit keer te druk voor en alles was bezet. Ik heb hem toen maar gauw terug gezet omdat ik echt naar huis moet. Mijn vriendin ging dus mee omdat ze dacht dat ze het zelfde soort gedrag kende(zij beleerd paarden). Maar nee, het was veel erger... hij begon op het pad al met steigeren ik heb toen neeehhh gezegd maar meneer doet het in de bak weer. We wouden gaan longeren. Het ging weer redelijk na even dreigen en hij liep verder, ik ging toen even en hij kwam naar met toe en uit het niets stond hij rechtop en sloeg hij, daarna ging mijn vriendin weer longeren, maar deed hij het ook ze wou er mee stoppen en kijken wat er mis was we hadden ze singeltje, touwtjes en hoofdstel afgedaan (verwisselt met een halster) we gingen kijken of het zo goed ging maa nee, hij viel har aan op haar afrennen bijten en steigeren, ze is niet snel bang maar nu wel, gelukken was daar onze redding een vrouw die NHS deed!!!! Ze zij ga de bak uit laat hem maar los en doe de bak dicht... mijn vriendin stond aan de andere kant van de bak en rende mijn verzorgpony rende haar achterna en gelukkig ging hij op zijn touw staan anders lag mijn vriendin en weet ik niet wat er had kunnen gebeuren :( we rende tegelijk en ik deed de bak dicht. zij ging met hem aan de slag en het ging redelijk hij heeft iets van 8 keer recht opgestaan en en toen had ze contact met hem, hij luisterde. ze ging ons ook oefeningen laten doen met hij het voelt dat wij gestuurd en druk ervaren. Later toen ze zij van nu moet hij zonder druk achter mij aan willen lopen. lopen ging wel maar toen ze hem liet draven viel hij weer aan. gelukkig was ze er op tijd bij. Toen we terug liepen wij hij het weer proberen bij mij maar was ik hem mte snel. Ik zette hem achteruit en steigerde wel maar kon me niet raken. We hebben hem terug gezet omdat we allebei bang waren... Ik durf nu niet meer en ik weet niet wat ik moet doen die NHS mevrouw wou me wel vaker helpen maar alleen durf ik niet alleen wat moet ik doen!!!!!!!!!!!!!!!! En waarom zou het zo van de een op de andere dag doen??? En wat kan het zijn??

Ps.
Hij ging steeds rollen

Mvg,
Leah

Anoniem

Re: Bang en anvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:19

Het zou een teken van pijn kunnen zijn, ook omdat je zegt dat hij steeds ging rollen.
Weet je zeker dat hij geen koliek heeft?
Wat zegt de eigenaar ervan?

Je klinkt heel jong, dit is geen taak voor een kind, vind ik.
Dit paard heeft een consequente leider nodig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:24

KoudbloedKim schreef:
Je klinkt heel jong, dit is geen taak voor een kind, vind ik.
Dit paard heeft een consequente leider nodig.

Dat inderdaad.
Laat een ander het oplossen.

Tanja63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:29

Voor mij komt het ook over als een paard wat duidelijk de leiding heeft over genomen en niet van plan is om die zomaar af te staan. Gevaarlijk als je onvoldoende ervaring hebt !

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:35

Aangezien je zegt dat t kwam doordat je hem naar achteren had gezet toen hij te dichtbij kwam is het eerste wat in mij opkomt dat het een dominant paard is dat uit wil proberen hoe ver hij kan gaan om de leiding over te nemen.
Daarnaast kan het ook zeker met het frisse weer te maken hebben dat hij echt z'n energie kwijt moet voordat hij aan het werk kan. (Heeft mijn paardje ook, als ik hem aan het werk zet met dit weer zonder hem eerst los te gooien kan hij dat niet bolwerken in z'n hoofdje en gaat hij rodeoën, laat ik hem eerst los in de bak dan gedraagt ie zich al stukken beter!)
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het paard pijn heeft. Misschien dat hij in zijn stal een keer gerold heeft en daarbij zijn rug heeft verdraaid, er kan vanalles aan de hand zijn waardoor een paard vanuit een pijnprikkels ineens omslaat.
Wat ik zou aanraden is het met de eigenaar te overleggen of hij het bij haar ook doet en vragen of ze hem wilt laten onderzoeken (om alle medische redenen uit te sluiten) daarnaast als dat is uitgesloten zou ik er samen met de eigenaar of die vrouw aan werken en zou ik aanraden niet alleen iets met het paard te doen, want je moet aan je eigen veiligheid denken!
Hopelijk komt het goed!

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:12

Jeeitje heftig verhaal zeg!
Allereerst zou ik de eigenaar direct op de hoogte stellen van alles wat er gebeurd is en dat jij nu ook angstig bent en niet weet wat je moet doen. Als het goed is kent hij/zij het paard goed en wie weet is er al eerder zoiets voor gevallen en herkent de eigenaar dus het gedrag van de pony.
Daarnaast een korte tip, niet weg rennen bij een paard, beter rustig lopen ookal ben je bang.

Heel goed dat je die mevrouw erbij hebt gehaald! Zij weet blijkbaar goed om te gaan met dit gedrag, misschien kun je ook een keer met haar gaan praten over haar methode van werken dat ze het je aan kan leren en niet alleen kan laten zien.

Een paard doeg nooit uit het niets zo raar om jou pijn te doen. De rede dat hij mensen van zich afstoot en zich verzet (dat is namelijk het beeld dat je schetst) moet ergens in het dier zelf zitten. Misschien heeft hij ergens pijn of heeft hij iets naars meegemaakt voor de eerste keer dat hij zo vreemd deed. Wie weet is hij geschrokken en toen niet fijn behandeld tijdens dat iemand hem binnen haalde oid (alleen een surgestie hoeft dus niet zo te zijn). Als geen van jullie een duidelijke oorzaak kan vinden zal ik er een dierenarts bij halen, misschien heeft het paard wel last van zijn voorhoeven waardoor hij niet wilt lopen, of juist van zijn rug.

Ik wens je heeeel veel succes en ik hoop dat het snel goed komt !
Het aller belangrijkste, raak het vertrouwen in hem niet kwijt! Ik weet dat het moeilijk kan zijn nu hij je aanvalt, maar als het echt is door iets wat er gebeurd is of pijn, dan heeft hij je juist nodig :)

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:03

Precies wat de rest zegt, ik zou hem voor de zekerheid door de da laten checken. Ook zou ik als ik jou was de hulp van een volwassene inschakelen want als je zelf gaat aanklooien wordt het misschien erger. Nog veel succes en ik hoop dat het snel weer goed gaat! :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:37

Lieve TS, als ik naar je berichten kijk, lijkt dit al 2-3 maanden te doen. Koudbloed Kim heeft denk ik gelijk. Dit is iets dat jij (nog) niet alleen op kunt lossen.

Misschien kun je met de eigenaar overleggen om samen te gaan, of dat die NHS mevrouw je wat dingen kan leren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:43

Is dit je eigen pony of een verzorgpony?
Eigen pony dan nu elke keer dat je met hem bezig gaat goede hulp vragen.
Spreek bijvoorbeeld af wanneer die mevrouw er is.

Daarnaast staat hij de hele dag in de stal of komt hij ook elke dag los?
Klinkt als teveel energie en dat bij een dominant karakter.

Is het je verzorgpony zou ik persoonlijk een andere zoeken als ik jou was.

Edit
Met mijn neus gelezen.
Verzorgpony.
Fijn een pony zoeken die beter bij je past :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:35

jullie doen iets fout, het kan niet plotseling. weet je zeker dat je het zadel precies geod hebt gelegd, de singel niet te strak aangetrokken zit, hij niet kreupel is, msis een hoefbeschadiging, sowieso, het klinkt alsof je te jong en te on consequent voor dit paard bent, heb je de hele tijd gezegd 'goeeedzo' 'braaf' want nee zeggen maakt t alleen maar erger, je moet rustig blijven, rustig en laag praten, hem op zijn nek kietelen en als hij bijt niet slaan of zegen 'nee!' maar zeggen hooo maar ofzo, misschien moet je nog een paar jaar wachten tot je wat beter kan rijden ofzo? in ieder geval, als hij een echte klik met je had deed hij dit nooit, misschien kwam het ook door die vriendin, sommige van dat soort meisjes denken dat ze alles kunnen en gaan dan met een zweepje slaan ofzo, en er staat in de beschrijving 'dreigen' sorry hoor maar hoe bedeol je dreigen? je mag NOOIT een paard bedreigen, je moet juist geruststellen en zeggen braaf enzo, dit is echt wel erg, stop er maar mee

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:48

Ik kan je verhaaltje nogal moeilijk volgen, zo zonder witregels in een enorm lange lap tekst. Vind je dit zelf makkelijk te lezen? Als je wat meer witregels invoegt, hoeven je lezers minder moeite te doen en krijg je vast ook meer tips...

Edit: is dit trouwens dezelfde opdringerige pony waar je ook een ander topic over hebt geopend? Of gaat het om twee verschillende ponies?

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:43

anemoonlena schreef:
dit is echt wel erg, stop er maar mee

Nou, dat vind ik niet zo'n leuke tip voor TS...

Ik begrijp het verhaal van TS niet helemaal, maar als er iets verkeerd gaat, is dat natuurlijk geen reden om te zeggen dat iemand maar moet stoppen met z'n verzorgpony! Wel moet TS hier absoluut hulp bij zoeken. Dus: overleg met de eigenaar en laat zien wat er gebeurt.

Ik begrijp dat het samen met die dame al meteen beter ging. Zoek in overleg met de eigenaar dus iemand die weet wat hij/zij doet, iemand die je de eerste tijd 1-op-1 met deze pony begeleidt. Net zo lang tot je hem weer helemaal onder controle hebt. Maar stoppen met je verzorgpony hoef je natuurlijk niet! Wel moet je zorgen dat het niet gevaarlijk wordt. En dat lijkt nu wel het geval. Dus heel goed dat je hulp zoekt.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:28

Andra_S schreef:
anemoonlena schreef:
dit is echt wel erg, stop er maar mee

Nou, dat vind ik niet zo'n leuke tip voor TS...

Ik begrijp het verhaal van TS niet helemaal, maar als er iets verkeerd gaat, is dat natuurlijk geen reden om te zeggen dat iemand maar moet stoppen met z'n verzorgpony! Wel moet TS hier absoluut hulp bij zoeken. Dus: overleg met de eigenaar en laat zien wat er gebeurt.

Ik begrijp dat het samen met die dame al meteen beter ging. Zoek in overleg met de eigenaar dus iemand die weet wat hij/zij doet, iemand die je de eerste tijd 1-op-1 met deze pony begeleidt. Net zo lang tot je hem weer helemaal onder controle hebt. Maar stoppen met je verzorgpony hoef je natuurlijk niet! Wel moet je zorgen dat het niet gevaarlijk wordt. En dat lijkt nu wel het geval. Dus heel goed dat je hulp zoekt.

ze hoeft niet meteeen te stoppen, maar ikzelf wil een verzorgpony waar ik een klik mee heb, dus ik zou meteen stoppen, ze klinkt ook nog jong, dit paard is wilt, dus ik vind dit een zeer goed voorstel, of stop er voor een halfjaar mee.