Friese patser aan het werk!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelletjuh

Friese patser aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 12:00

...nouja patser ze blijft nog steeds een merrie, maar voelt zich momenteel geweldig :+

Gisteren een rondje gereden en een vriendin heeft foto's gemaakt van ons. Best confronterend, want meestal ben ik alleen en zie je jezelf zonder spiegels niet van de zijkant ;)

Mijn aandachtspunten zijn dus nu:
- schouders!! Ik ga ze naar voren kantelen ipv naar achter. Mag trotser gaan zitten.
- Meer gaan lichtrijden. Ik kan inmiddels beter doorzitten dan lichtrijden :')
- Tenen naar binnen. Dat ga ik nooit goed kunnen, omdat mijn enkels vrij zwak zijn en ik mezelf ga forceren als ik ze naar binnen moet draaien.

Paard heeft een blessure gehad en nu zijn we ongeveer weer 2 maandjes bezig inclusief opbouw. Ondanks dat vind ik dat ze zoveel fijner gaat als ervoor. Ze laat echt al wel gave stukken voelen/zien. Als ze de smaak te pakken heeft en je zo'n dikke nek voor je hebt en een paard onder je die aanvoelt als een rustig kanon (hoe beschrijf je dat :') )is dat echt een onwijs gaaf gevoel! :wow:

Ik sta altijd open voor tips en opbouwend commentaar, daarom dat ik dit topic hier plaats.

Even een beetje info over de diva:
Lieve friese merrie van 6 jaar. Eigen wil, maar wel bereid tot werken en ook erg leergierig. We hebben nu een wedstrijd in de B gereden en hebben nu 2 winstpunten. Had er toen in totaal nog maar 5 keer opgezeten na de blessure. Wilde zo graag op die ene locatie starten dus zijn gewoon maar gegaan en anders leuk rondje :P Maar ondanks dat ze heel sloom was toch nog mooie punten gehaald. Nu in maart weer en dan in haar goede conditie!

Hier de foto's van gisteren:

1. Eerst even warmdraaien.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Jas uit en wat meer aan het werk zetten. Ik wil haar hier om mijn binnenbeen heen zetten. Moet alleen zorgen dat ik mijn binnenhand dan wel open houd.
Afbeelding

5. Hier moest ze net wat meer van mijn binnenhand af zie ik. Ik mag nog meer meegeven. Dat is voor mij echt wennen, want voor mijn gevoel zitten mijn armen al helemaal naar voren. :+
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Galop, gaat ze steeds makkelijker doen.
Afbeelding

8. Inzet middengalopje, vind ik nog moeilijk om te zitten.
Afbeelding

9. Een te fanatieke patser :Y) Als de motor aan is dan moet ze ook weer even herinnert worden aan het wachten hihi. Dan krijg je zulk soort taferelen. Ze kan dan best 'heet' worden.
Afbeelding

10. om dat dan af te laten vloeien gaan we ook geregeld zo door de baan. Meestal zit ik dan wel rechtop hoor haha, maar wilde haar even belonen :')
Afbeelding

11. En als laatste wat ze het allerliefste doet, middendraf/strekken. Helaas geen foto van het juiste moment.
Afbeelding

We hopen in maart en april onze punten van de B binnen te halen. Het wijken zit er al redelijk op en zodra die er goed op zit hoop ik de L te kunnen doen!

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en ben ook benieuwd naar jullie tips en commentaar! :)

leeneliefje

Re: Friese patser aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:51

Ha die is gaaf! :)) Kruipt er wel iets achter in de hals ofniet? Is lastig d'r uit te rijden zonder dat 't paard helemaal uit elkaar valt, althans in mijn ervaring :=
Zal een mooie verschijning zijn in de ring, veel succes :)

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:04

leeneliefje schreef:
Ha die is gaaf! :)) Kruipt er wel iets achter in de hals ofniet? Is lastig d'r uit te rijden zonder dat 't paard helemaal uit elkaar valt, althans in mijn ervaring :=

Dankje! :)
Ja klopt. Ze mist dan nog echt kracht om idd niet uit elkaar te vallen. Gelukkig heb ik wel gewoon contact als ze erachter kruipt en komt ze niet los van het bit. Maar ze laat al wel stukken zien dat ze het wel kan dus heb er vertrouwen in dat dat goed gaat komen, kost alleen wat tijd denk ik ;)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:08

Michelletjuh schreef:
leeneliefje schreef:

Ja klopt. Ze mist dan nog echt kracht om idd niet uit elkaar te vallen. Gelukkig heb ik wel gewoon contact als ze erachter kruipt en komt ze niet los van het bit. Maar ze laat al wel stukken zien dat ze het wel kan dus heb er vertrouwen in dat dat goed gaat komen, kost alleen wat tijd denk ik ;)

Mag ik dan vragen hoe jij dat oplost? Ik loop zelf namelijk ook tegen dit probleem aan

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 17:23

Proberen haar goed te laten dragen. Dus wat wij doen is vooral veel schakelen binnen een tempo en het wachten hierbij extra benadrukken. Ze moet actief van achteren blijven, maar wel wachten ipv door blijven duwen. Vind het lastig uitleggen haha, maar dit helpt haar om sterker te worden en zodra ze echt actief wacht blijft haar neus netjes op de loodlijn. En heel veel halsstrekken meepakken! Ze heeft van zichzelf best een weke rug en haar lendenen en buikspieren moeten echt goed getraind worden maar met deze oefeningen word het steeds beter.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:30

Heel leuk paard en mooie combinatie, vooral je handen mag je meer naar voren dragen zoals je zelf ookal zegt. Ik denk dat je op de goede weg bent en veel succes samen in het L!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 08:43

Kalender7 schreef:
Heel leuk paard en mooie combinatie, vooral je handen mag je meer naar voren dragen zoals je zelf ookal zegt. Ik denk dat je op de goede weg bent en veel succes samen in het L!

Dankje! Ben stiekem heel erg trots om deze kans te krijgen van de eigenaresse, het is zo'n leuk paard! <3
Ja het zit ook echt tussen mn oren denk ik. Voor mijn idee heb ik ze al ver naar voren, maar als je het dan zo terug kijkt mogen ze nog verder idd! Gelukkig heb ik lange armen dus dat kan nog :')

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:24

Alsof ik de mijne zie lopen, alleen is dat een ruin haha!

Ziet er super goed uit en je ziet dat je probeert lengte in haar te blijven rijden en mede daarom denk ik dat je heel goed bezig op weg ben!

Ik heb het idee dat ze in de galop nu nog veel omhoog springt in plaats naar voren, probeer hier genoeg activiteit en lengte te geven zodat ze haar passen nu nog naar voren kan maken, anders krijg je daar later problemen mee.

Daarnaast werkten schijnovergangen bij mij heel goed bij mij hete fries. Zorgt inderdaad voor dat 'wachten'gevoel, ze worden er sterker van en heel oplettend wat bij zulke paarden echt een must is!

Succes in de ring maar ik zie dat sowieso in de B helemaal goed komen!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:07

Ziet er goed uit! Veel succes in de B :j
Even nog een tipje, waarom kijk je niet voor andere stijgbeugels als je last hebt van zwakke enkels? (want op de foto's te zien heb je gewoon standaard beugels toch?)

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 11:19

Dankjulliewel! Ze ziet er idd een beetje als een hengst uit haha, vooral door haar hals. En ze kan ook af en toe goed knorren als ze het ergens niet mee eens is ;)

Jolien_x, Er ligt een Fryso Legacy op. Super fijn zadel! Ook voor jezelf, zit heel stabiel en zacht.

Eclare, Klopt, de lengte in de hals proberen we steeds op te zoeken wat best lastig is bij friezen ;) De galop valt nog mee hoe opwaarts ipv voorwaarts die is. Bij de middengalop gaat ze wel snel opwaartser ipv voorwaarts, daar zijn we mee aan het werk.
Ik zal de schijnovergangen er ook eens bij gaan pakken! Misschien dat dat ook goed helpt idd!!

Drico, Dankje! Ze kent de B proeven al bijna uit haar hoofd dus hoop er toch wel snel uit te zijn, want dat vooruit denken werkt niet altijd in zn voordeel :Y)
Ik heb echt geen verstand van stijgbeugels. Welke zouden hiervoor kunnen helpen dan? Heb nu idd standaard beugels. :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:23

Leuk paard! Inderdaad wat achter de teugel maar daar ben je goed mee bezig :)

Ik heb zelf én GPG schokdempers én flexibele beugels ( het voetbed kun je bewegen) hierdoor nergens geen last meer van!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:35

Michelletjuh schreef:
Drico, Ik heb echt geen verstand van stijgbeugels. Welke zouden hiervoor kunnen helpen dan? Heb nu idd standaard beugels. :)

Haha, ochh je hebt al zoveel verschillende stijgbeugels! Zelf kan ik je er ook niet heel veel verder in helpen maar ik weet wel dat er beugels zijn voor zwakke enkels/knieën. Zo rijd ik zelf met Sprenger Bow Balance en die zijn ook daar geschikt voor, maar wel erg duur!

Hier al een paar topics van bokt:

[RT-V] Zwakke enkels welke beugels?
[HAR] Welke beugels,zwakke enkels

Deze heb je bijvoorbeeld ook:
http://www.medhorses.nl/beugels-composi ... tive-(8739).aspx

Maar denk dat je dingen zou moeten uitproberen, wat bij de ander wel helpt zou bij jou niet kunnen helpen en andersom natuurlijk :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:07

Moderatoropmerking:
Ik heb een flink aantal reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd. Let op dat dit een RT-HAW topic is en dat er wel werk-technisch commentaar gegeven dient te worden, ook al staat het topic in Uitgelicht.

sunne0313

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:51

ziet er prachtig uit!!! mooi dier zeg

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:49

leuk!!!
heek veel succes en plezier samen!

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:05

Geen kritiek!
Ziet er schitterend uit!
Als alle paarden zo gereden werden, was het goed!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 23:51

bir schreef:
Geen kritiek!
Ziet er schitterend uit!
Als alle paarden zo gereden werden, was het goed!

:o wauw dankje! Doen ons best!

Deleted123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:40

Ziet er super goed uit! :)

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:00

manona1994 schreef:
Ziet er super goed uit! :)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:46

wat een echte knappert zeg

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 12:45

PinkPrincess schreef:
wat een echte knappert zeg

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:28

Wauw wat een prachtig paard!!
Grappig om te lezen dat je meer bent gaan doorzitten en dat nu beter kan dan lichtrijden, ik kon vroeger nooit doorzitten. Ben het toen steeds meer en meer gaan oefenen en vervolgens was ik ook het lichtrijden "verleerd" :P

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:38

wauw wat een beest! Geweldig paard, ziet er trouwens super uit

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:23

Dankjewel! Straks met meer bespiering zal ze nog wel flinker worden. :)

Dottie0991, ja haha ik kon het eerst ook niet, maar door idd veel oefenen zit dat nu juist heel fijn. En ze laat je ook echt zitten.