Paard beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rietjee_xx

Paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:46

Hallo,

Ik heb een verzorgpaard waar ik alles mee mag doen! Ik kan het bijna mijn eigen noemen.
Ze is 6 jaar en is half beleerd. Ik moet der dus nog goed beleren.

Maar er zijn wel wat probleempjes:

1. Dyan doet moeilijk het bit in. Je moet dus echt met z'n 2 zijn dan lukt het.
2. Dyan heeft er problemen mee als je probeert op te stijgen. Ze probeert dan naar je toe te bokken. Alleen als je een krukje hebt kan je er wel op komen zonder dat ze iets doet. Maar der is ook niet altijd een krukje te vinden.
3. Als je der uit het weiland wilt halen en ze heeft geen halster om is ze niet te pakken haast. Ik heb nu de hele tijd een halster bij der om in het weiland. Maar die moet nu weer vervangen worden door een ander halster.

Heeft er iemand tips?? /3

Rofah

Re: Paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:48

Mijn tip; niet zelf lopen klooien maar het laten doen door iemand die weet wat ie doet. Gok dat er aardig wat werk te doen is qua herstellen als het bit al een probleem is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:52

Tand- en rugpijn laten uitsluiten door da en pas daarna verder kijken.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:53

maximuss schreef:
Tand- en rugpijn laten uitsluiten door da en pas daarna verder kijken.

Tandarts is een weekje geleden geweest, en de dierenarts 2 dagen terug. Alles was in orde.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:56

Klinkt mij ook dat hij ergens pijn heeft iig in de rug, aangezien je met krukje op kan stijgen, maar zonder niet. Zonder krukje ga je meer hangen aan het zadel, ofwel meer druk aan de linkerkant van het paard. Ook dat hij het bit niet in wilt, dat je met twee personen moet forceren klinkt ook niet handig. Kan dus ook alleen maar zeggen, eerst eens goed door de medische molen of alles goed is en daarna met hele goede begeleiding verder gaan, iemand die verstand heeft met het omgaan met paarden die opnieuw opgeleid moeten worden.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:57

Ragdollcat schreef:
Rofah schreef:
Mijn tip; niet zelf lopen klooien maar het laten doen door iemand die weet wat ie doet. Gok dat er aardig wat werk te doen is qua herstellen als het bit al een probleem is.

Mee eens!

Ja, maar nu is het probleem:
We hadden ooit een keer iemand gevonden die dat wou doen voor ons, maar die heeft het beestje zo bang gemaakt voor alles dat ze nu heel snel al gauw bang is voor andere mensen. En aangezien we niet meer willen dat dat weer gebeurd, laten wij niet meer iemand anders komen om te helpen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:00

Kijk dan naar een goede professional ipv " iemand die het wel wil doen"...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:05

Daar gaat wekenlang soms maandenlang werk in zitten, dat het bit indoen niet meer als vervelend wordt ervaren.

Zelf ben ik daar handig in bij de paarden en ik neem dan ook rustig mijn tijd en forceer niks en al helemaal niet met zijn 2 erin dwingen..........zo van het moet en het zal erin gaan.........

Ik zou echt iemand gaan zoeken die echt weet wat ie doet en of handig in is en het je leert, want je moet toch ook ervaring opdoen en ervan leren............maar als je helemaal niet weet nu, dan kun je beter niets mee doen..........zodat het niet erger wordt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-02-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:07

alles goed gaat met beleren. Het enige probleem die ik heb zijn die 3 punten. Daar ga ik dus geen geld voor zitten te betalen voor een professional.
Laatst bijgewerkt door Rietjee_xx op 22-02-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:08

Rietjee_xx schreef:
Het probleem is dat alles goed gaat met beleren. Maar dat dat de enige puntjes zijn waar ik mee zit. Voor die 3 puntjes ga ik niet geld zitten te betalen aan een proffesional.

:+
Nee, lekker je geld besparen en zelf aanklooien. Zoals je ziet heeft dat tot nu toe nog niet geloond, het lukt je zelf namelijk niet......

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:10

Goof schreef:
Rietjee_xx schreef:
Het probleem is dat alles goed gaat met beleren. Maar dat dat de enige puntjes zijn waar ik mee zit. Voor die 3 puntjes ga ik niet geld zitten te betalen aan een proffesional.

:+
Nee, lekker je geld besparen en zelf aanklooien. Zoals je ziet heeft dat tot nu toe nog niet geloond, het lukt je zelf namelijk niet......

Oke, ehm... Hoe je het zo over het geld hebt is niet echt waar...
Ik betaal alles voor die beestjes enzo, spullen, voer enz. Dat komt omdat het huis van de eigenaar het laatst in brand is gevlogen en hij dus niet al het geld er meer voor heeft.
En ik heb ook niet al het geld van de wereld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:11

Rietjee_xx schreef:
alles goed gaat met beleren. Het enige probleem die ik heb zijn die 3 punten. Daar ga ik dus geen geld voor zitten te betalen voor een professional.

Waarvan 2 zeer belangrijk zijn bij het beleren.

Normaal optuigen en opstijgen is absoluut de meest belangrijke basis voor een (bereden) paard.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-02-16 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:11

Wauw het paardenwelzijn en de liefde voor het dier staan hier weer centraal...

Dit zijn basis dingen Ts, als die niet goed zitten heeft het geen zin om met andere dingen verder te gaan...

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:12

Dat bit wordt straks alleen maar groter probleem als je zo doorgaat...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:13

Het allerbelangrijkste is hier, zo snel mogelijk erop kunnen rijden.........

Eerst maar eens zien of het nergens pijn en of ongemak heeft en vooral veel tijd en geduld hebben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:24

Hoe doe je een bit in met twee mensen?
Denk dat je eerst maar eens stapje terug moet doen en zorgen dat alles op de grond netjes verloopt.
Goed kunnen meelopen, uit het weiland halen, halster rustig om en af doen zonder stress. Daarna pas denken aan het hoofdstel... en voorlopig daar mee bezig zijn ipv met rijden.