De zin in de paarden verliezen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

De zin in de paarden verliezen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:13

Beste bokkers,

De laatste tijd krijg ik steeds minder zin om met de paarden bezig te zijn, vooral in de zin van het rijden. Ik verzorg nu zo'n 10 maanden 2x in de week een shet en een fries. Ik ben echt gek op ze, maar de laatste tijd heb ik er steeds minder zin in. Het is een leuk adresje, ik krijg heel erg veel vrijheid en het zijn leuke paarden. Maar de bak is onbruikbaar al een maand of 2, 9 vd 10 keer is het slecht weer en de ruim 7km fietsen (enkele reis) maakt het ook niet veel leuker. Iedere keer hetzelfde rondje rijden of wandelen gaat vervelen. Ik ben vaak 3-4 uur op stal om te zorgen dat de paarden buiten komen (wat me niet eens verplicht is). Ik zie het steeds meer als verplichting dan als ontspanning. Ik merk dat ik sneller afzeg dan dat ik normaal zou doen.

Ik zit in een drukke periode (mijn examenjaar) en paarden zouden m'n ontspanning moeten zijn. Toch begint alles me langzaam op te breken.
En toch hou ik van deze paarden, ik weet niet of ik een paardloos leven zo leuk zou vinden. Komt het niet gewoon door het slechte weer? Is het over een maand of 2 weer gewoon leuker?
Als ik zou stoppen met deze paarden, zou ik helemaal stoppen. Terug naar de manege wil ik sowieso niet.

Herkennen bokkers dit? Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:18

Ik herken dit heel goed, heb in dezelfde situatie gezeten. Ik heb ongeveer anderhalf jaar een heel leuk paardje verzorgd, eerst een paar dagen in de week en later werd dit 1 dag omdat het te veel was voor mij. Ook hoop ik dit jaar af te studeren, werk ik veel en doe ik nog andere sporten.
Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om te stoppen, hoe moeilijk ik dit ook vond. Toen ik eenmaal die keuze had gemaakt merkte ik wel meteen een soort van opluchting bij mezelf en ik heb tot nu toe ook geen spijt van mijn beslissing.
Ik weet dat ik altijd weer kan beginnen met rijden als ik dat wil, of het nou in de manege lessen is of weer een verzorgpaardje.

Daarnaast adviseer ik je om goed te kijken wat je zelf wilt. Kan me voorstellen dat je dat lastig vindt omdat iedereen er een andere mening over heeft, maar het is jouw keuze en soms moet je voor jezelf kiezen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:19

Tja moeilijk, misschien is het inderdaad even een combinatie van nu. Ik zou niet te snel ermee stoppen, maar even afwachten tot het voorjaar. Wel vind ik dat je dan tot die tijd wel je verantwoording moet nemen en er naar toe moet gaan. Ik neem aan dat je afspraken hebt gemaakt met de eigenaar wanneer je komt en wat je dan doet? Die afspraken mogen er natuurlijk niet onder lijden, dat vind ik dan wel je verantwoordelijkheid.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:24

Delphi schreef:
Tja moeilijk, misschien is het inderdaad even een combinatie van nu. Ik zou niet te snel ermee stoppen, maar even afwachten tot het voorjaar. Wel vind ik dat je dan tot die tijd wel je verantwoording moet nemen en er naar toe moet gaan. Ik neem aan dat je afspraken hebt gemaakt met de eigenaar wanneer je komt en wat je dan doet? Die afspraken mogen er natuurlijk niet onder lijden, dat vind ik dan wel je verantwoordelijkheid.

Afspraken lijden er zeker niet onder. Denk bijvoorbeeld aan situaties dat ik me niet helemaal lekker voel maar misschien toch naar paard zou kunnen gaan: met al die regen blijf ik dan eerder thuis. Of als ik het druk heb met school en liever niet nog 's avonds laat door ga. Ik voel me wel verantwoordelijk voor ze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:25

Ik herken je heel erg, al is het niet de reden dat ik ben gestopt. Ik woonde dan wel dichtbij de stal, het paard waar ik op reed kon alleen in de eerste 15 meter van de bak gereden worden anders rende ze weg. Daar kon ik best les voor nemen, zij het niet dat ik voor 1 les van die persoon, 4 lessen op de manege kon rijden. Dat geld heb ik niet.

Ik ben gestopt omdat ik in principe naar het buitenland zou gaan en dat ging niet door, maar ik ben nu dus ook paardloos.

Wat bij mij ook wel meespeelde is dat ik voornamelijk alleen op stal was. Ik heb een vriendin die er heel heel soms was en dan had ik het prima naar mijn zin, samen rijden etc. en dan was ik echt gemotiveerd maar in mijn eentje in de bagger breekt je inderdaad op... Dit heb ik ook bij een eerdere verzorgpony gehad waar ik totaal niet lekker in de groep van stal viel en iedereen continue commentaar op mij had, helaas.

Ik volg dus om mee te lezen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:27

EskeGirl schreef:
Beste bokkers,

De laatste tijd krijg ik steeds minder zin om met de paarden bezig te zijn, vooral in de zin van het rijden. Ik verzorg nu zo'n 10 maanden 2x in de week een shet en een fries. Ik ben echt gek op ze, maar de laatste tijd heb ik er steeds minder zin in. Het is een leuk adresje, ik krijg heel erg veel vrijheid en het zijn leuke paarden. Maar de bak is onbruikbaar al een maand of 2, 9 vd 10 keer is het slecht weer en de ruim 7km fietsen (enkele reis) maakt het ook niet veel leuker. Iedere keer hetzelfde rondje rijden of wandelen gaat vervelen. Ik ben vaak 3-4 uur op stal om te zorgen dat de paarden buiten komen (wat me niet eens verplicht is). Ik zie het steeds meer als verplichting dan als ontspanning. Ik merk dat ik sneller afzeg dan dat ik normaal zou doen.

Ik zit in een drukke periode (mijn examenjaar) en paarden zouden m'n ontspanning moeten zijn. Toch begint alles me langzaam op te breken.
En toch hou ik van deze paarden, ik weet niet of ik een paardloos leven zo leuk zou vinden. Komt het niet gewoon door het slechte weer? Is het over een maand of 2 weer gewoon leuker?
Als ik zou stoppen met deze paarden, zou ik helemaal stoppen. Terug naar de manege wil ik sowieso niet.

Herkennen bokkers dit? Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Ik begrijp je situatie helemaal, bij vorige verzorgshetlander adres had ik echt geen zin meer.
Ben hier ook mee gestopt (wel moet ik zeggen dat hier nog een onderliggende reden was (eigenaresse en stal))

Ik raad je aan om een gesprek te voeren met de eigenaresse.
Volgens mij wíl je niet stoppen met hun of paarden.
Maar heb je last van een winterdip.
Overkomt veel mensen!

Je zou kunnen werken met een beloning systeem, als je bij de paarden bent krijg je ....

Of je moet iets nieuws doen met ze, gewoon iets kleins om jou weer te activeren.

Ik zag dat je heel leuk wandelde met de shet, zou je niet kunnen lange lijnen?
Deed je dit al of niet?
Of anders fietsen?
Vrijheidsdressuur?

En met de fries zou je zonder zadel, springen, dressuur training oppakken, een doel stellen.. (in overleg met de eigenaar!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:29

Ik herken je gevoel, heb het ook gehad. Leuk paard, leuke eigenaar, mocht heel veel maar altijd hetzelfde rondje en de drukke bak werd ik beu. Was ook niet zo'n hele leuke stal, wordt veel geroddeld, helemaal als westernruiter tussen de dressuurpikkies kon dat best vervelend zijn. Het voelde meer als een verplichting dan als ontspanning. Ik heb destijds gekozen om te stoppen met m'n bijrijdpaard en me te focussen op andere dingen. Er zijn zoveel meer leuke dingen in de wereld dan alleen paarden :) Ik was gestopt met het idee om na m'n studie m'n eigen paard te kopen, maar op dit moment weet ik niet eens of ik nog ga beginnen met rijden. Mis het minder dan ik dacht en ik heb nog 0,0 idee van wat de toekomst mij brengt. Ik vind die vrijheid om nu te doen en laten wat ik wil, veel te kunnen reizen etc echt heerlijk. Ik zie wel hoe het loopt, waarschijnlijk gaat het ooit wel weer kriebelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-16 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:30

Met de shet doe ik al veel afwisselense dingen die je noemt. Met de fries kan ik ook meer afwisselen als ik in de bak zou kunnen (longeren, grondwerken, bitloos rijden enz.). Maar onze bak is gewoon een onbruikbaar zwembad. Hij vind wandelen niet zo heel leuk, maar ik probeer het wel af te wisselen met rijden.

Dottie0991

Re: De zin in de paarden verliezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:19

Geloof me ik weet precies wat je bedoeld.
Ik heb 5 jaar een eigen paard gehad en deed 3,5/4 jaar daarvan altijd op de fiets, eerst was het in totaal zo'n 10 km heen en terug toen werd het 23 km heen en terug..
Eigen keuze, ben in 5 jaar 3 keer van stalling verhuisd. Vond het in het begin dan leuk want de stukken waar ik langs fietste waren best leuke stukken, ook langs natuur gebied etc. Maar inderdaad na 2 maandjes heb je dat wel gezien..
Dan is het inderdaad vies weer of waait het hard, ik heb wat afgevloekt op de fiets hoor.
Deed ook heel veel verschillende dingen met mijn paardje altijd wat anders maar dat maakte niks uit ik kreeg er steeds minder zin in.. Nu is ze een half jaar geleden verkocht, toen het er op leek dat ik kopers had gevonden werd het ineens anders, toen sloeg ik mezelf voor m'n kop dat ik niet veel meer en vaker met haar heb genoten van de tijd die we hadden, nu is ze een half jaar weg. We hebben afspraken gemaakt ik zou contact houden mocht haar blijven opzoeken maar na een maand ben ik overal geblokkeerd etc. Ik kan je vertellen mijn hart is gebroken en het doet me nog elke dag pijn dat ik haar kwijt ben. Ik heb haar overigens niet verkocht om dat ik er geen "zin" meer in had.
Dus stop er vooral niet mee, daar krijg je hoogstwaarschijnlijk spijt van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:17

Ik snap wat je zegt, Dottie, maar om nou met tegenzin iets te gaan doen 'want straks kan het niet meer...'

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:20

Ik kan me voorstellen dat het opbreekt. Het kost je gewoon te veel. En daar kan je hobby door kapot gaan. Misschien moet je toch een knoop gaan doorhakken. Eigenlijk is het niet te doen met alle drukte, de afstand, slechte bak. Een slechte combi alles bij elkaar.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:30

Ik zou het nog een maandje of twee proberen. Het slechte weer werkt nu echt niet mee. Moet ook nu ook elke dag 18 km heen en weer en dat was echt niet grappig meer. Die bak is hopelijk binnenkort ook verbeterd.

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:04

Het is niet omdat je even de zin verliest dat die niet terug kan komen he, maak je geen zorgen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:08

Ik zou even een goed gesprek met de eigenaar aan gaan
Niet dat je niet wilt maar dat het je even teveel is op dit moment en dat je ze niet kwijt wilt maar dat je even een time out wilt en bv maar het even beperkt tot 1 x per week.

Ik als eigenaar zou dat liever eerlijk willen weten dan dat ik iemand heb die met tegenzin komt en het op bokt bespreekt.

Ik heb een bijrijdster die in eerste instantie 1x per week kwam
Toen ik een andere baan kreeg dat ik 40 uur zou gaan werken heeft ze een 2e dag aangeboden
Na 2 maanden ben ik toch terug gegaan naar 4 dagen werken maar ze blijft hem 2 dagen doen
Zou ze terug willen naar 1 dag zou ik dat ook prima vinden als het maar overlegd wordt dan heb ik er begrip voor
Ik heb liever dat iemand dat bespreekt dan steeds afmeldt
Laatst bijgewerkt door Mando op 06-03-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:09

Heb ik ook gehad toen ik jouw leeftijd had. En ik vond het heerlijk om een periode te stoppen. Even op hele andere dingen richten dan paarden. Er is nog zoveel meer in de wereld en ik ben achteraf blij dat ik toen niet alleen maar rond die paarden ben blijven hangen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 19:28

Bedankt voor alle reacties! Ik maak nu geen overhaaste beslissingen en ik kijk het inderdaad nog even aan. Het wisselt heel erg, na een leuke dag op stal heb ik er weer helemaal zin in, maar regelmatig zijn er ook periodes dat ik er minder zin in had . Ik heb al 2x eerder een beslissing gemaakt om toen te stoppen. Dat waren andere omstandigheden en dat waren beide wel opluchtingen. Maar ik ben bang dat als ik het nu doe, ik het ook erg ga missen. Ik wil het nog zeker 2 maanden aankijken, mocht het dan niet beter gaan, ga ik een gesprek met de eigenaar aan.

Het is zo enorm lastig, combi slecht weer en onbruikbare bak. Maar ook 2 geweldige paarden, heb er geen enorme klik mee, maar ik heb wel een band met ze opgebouwd en ik hou echt van ze.

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:32

Komt wel goed!

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:34

Wat is de rede dat je er minder zin in hebt? In hele drukke periodes liggen mijn prioriteiten niet bij de paarden. In vakanties juist weer wel. Mooi weer doet ook wonderen. En sinds ik een eigen auto heb is her ook veel minder een opgave.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:38

Ik herken het ook helemaal
Op de stal waar ik nu loop ben ik sinds december 2014, in maart 2015 overleed mijn eerste leasepaard daar. april 2015 kwam nieuw paardje maar had ik geen klik mee, bleef wel op stal voor klusjes te doen om er maar te zijn. December 2015 kam 3e leasepaardje Bella, geweldig dier, ik leefde helemaal op.
Gisteren is zij overleden....

Nu zit ik echt in een dip, 2x een paard na 3 maand af moeten geven valt mij heel zwaar
Ik wil die plek niet kwijt en ben er graag. maar weet niet of ik mij weer aan een paard durf te hechten
Dus weet nu ook even niet wat te doen...