Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Danique schreef:Ik heb er een hoop jaar terug gereden, je gaat niet in rengalop (bij geen enkele manege hoor, lijkt me erg onverantwoord). Je kan een voorkeur geven (ze hebben veel haflingers maar ook welshes geloof ik, als je daar liever op zit kan je dat gewoon zeggen natuurlijk). De paarden weten precies wanneer ze in draf of galop mogen en ik had niet echt het idee dat ik zelf dat paard terug in draf kreeg zolang de rest bleef galopperen. Ik had toen iets meer ervaring dan jij.
Ik moest toendertijd niet zelf opzadelen en er kwam een meisje dat mijn paard losmaakte toen ik er al op zat om me zo het rijtje in te sturen, en we mochten ook zeker niet langs de begeleider omdat dat levensgevaarlijk is.
Danique schreef:Een paard is een groepsdier dus zodra een (onervaren, en dan bedoel ik dus onervaren in het leiden van zo'n groep op een vreemd paard) klant de leiding neemt door voorop te rijden kan er chaos ontstaan. Het paard voorop bepaalt het tempo, dus de begeleider van de groep.
Er zit een verschil tussen hard galopperen en rengalop, he. Rengalop heb je niet zomaar terug onder controle in een grote groep mensen op vreemde paarden en ik vind dat zo'n groep ten alle tijden onder controle moet zijn.
CraziiEmma schreef:Hee, ik kan je hier vast wel wat meer over vertellen ik ben hier namelijk zelf ook geweest!
Als je daar aan komt laten ze je zien op welke pony je mag, je moet zelf opzadelen (dat doen ze express, zegt namelijk wat over je vorderingen). Je gaat met een groep, met twee begeleiders door het bos, naar het strand. In het bos heb je ook een galop, dat is geen rengalop. Als je op het strand bent geven ze je instructies over wat je moet doen als je paard in paniek raakt, enz. Daarna ga je via de duinen het strand op. Op het strand ga je een aantal keer lekker lang in galop! Het ligt aan je paard of je in rengalop gaat of niet. Ook ligt het aan de begeleiders, ik had een paar aardige meiden die het niet erg vonden als je in harde galop langs ze heen ging (ik kan me voorstellen dat sommige begeleiders zeggen dat je niet langs hun heen mag). Je mag niet zelf bepalen wanneer je stopt met galopperen. Je gaat namelijk gewoon met de groep mee en kunt natuurlijk niet achter blijven.. Als't lekker weer is ga je ook nog een paar keer door het water;) Daarna ga je weer terug naar de manege door het bos. Ik zou gaan voor de 2-uurs rit. Je hebt het namelijk als even niet gedaan, en je moet het weer even opbouwen.. Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt gehad, ik zelf vond het heeel leuk! Wat misschien nog wel even handig is om te weten is dat ze daar bijna alleen maar haflingers hebben. Je hebt dus 90% kans dat je op een haflinger rijdt:D Ik mocht op de haflidsnafunger Sandy
sunnybellami schreef:ik heb daar vroeger op les gezeten en ook een aantal strandritten gedaan, je wordt zelf ingedeeld op de paardjes maar ze zijn allemaal erg leuk! Je moet zelf opzadelen en gaat daarna in de bak instappen en een stukje draven, ze kijken dan hoe je zit en of je echt genoeg ervaring heb voor de strandrit.
dan ga je naar het bos toe, stap draf en een galopje en op in de duinen/begin strand wordt aangegeven wat je moet doen als je wilt stopppen enz. Je gaat niet in rengalop maar wel erg hard!
Ik zou zeggen doen en veel plezier!
CraziiEmma schreef:Danique schreef:Ik heb er een hoop jaar terug gereden, je gaat niet in rengalop (bij geen enkele manege hoor, lijkt me erg onverantwoord). Je kan een voorkeur geven (ze hebben veel haflingers maar ook welshes geloof ik, als je daar liever op zit kan je dat gewoon zeggen natuurlijk). De paarden weten precies wanneer ze in draf of galop mogen en ik had niet echt het idee dat ik zelf dat paard terug in draf kreeg zolang de rest bleef galopperen. Ik had toen iets meer ervaring dan jij.
Ik moest toendertijd niet zelf opzadelen en er kwam een meisje dat mijn paard losmaakte toen ik er al op zat om me zo het rijtje in te sturen, en we mochten ook zeker niet langs de begeleider omdat dat levensgevaarlijk is.
Hoezo onverantwoord? Als je gevorderd bent en een beetje weet wat je moet doen is er toch niks aan de hand? Ook dat erop zitten terwijl je paard nog vast zat? Beetje raar..