Paarden naar zorgboerderij of bijrijders zoeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puppetje

Paarden naar zorgboerderij of bijrijders zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:28

Opende ik eerst nog een topic "wat te doen met paarden bij verhuizing naar Curacao" kan ik nu vertellen dat we dit jaar voor een periode van 3 jaar naar Sint Maarten verhuizen. Mijn vriend gaat in juli al en ik weet nog niet wanneer ik ga.

Nu ben in natuurlijk al druk bezig om te bedenken wat ik met mijn paarden ga doen.
Vanmiddag ben ik bij een zorgboerderij geweest en ik moet zeggen dat het best positief was.
Ze komen daar met z'n tweeën te staan en krijgen een mooie ruime box.
In de zomer gaan ze het land in en in de winter komen ze in de paddock te staan.
Verder worden ze gebruikt om te knuffelen en te borstelen. Dit gebeurt altijd onder 1 op 1 begeleiding.
Ze zullen dan niet meer gereden worden.

Nu heb ik een 20 jarige die al met pensioen is en een 14 jarige die ik met een beetje geluk nog ZZ-licht ga starten voor dat ik weg ga.
Nu twijfel ik een beetje of het niet zonde is om hem stil te zetten, maar aan de andere kant als ik een bijrijdster zoek voor 3 jaar ben ik bang dat ik niet de zekerheid van goede zorg krijg die ik zoek.

Het liefst verplaats ik ze niet naar een andere stal, maar op mijn huidige stal is helaas niemand die de volledige zorg wil overnemen. De zorgboerderij is evengoed erg dicht bij mijn huis in Nederland dus mijn familie en vriendinnen kunnen makkelijk even bij ze kijken en zelf kan ik er dan ook naar toe als ik naar Nederland kom.

Wat te doen.......

karuna
Drukke kabouter

Re: Paarden naar zorgboerderij of bijrijders zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:33

Lastig dit, meenemen naar stMaarten is lijkt me geen optie? Is er een rijbak bij de zorgboerderij en zou de jonge daar bereden kunnen worden eventueel? Als je daar een verzorger/leaser zou kunnen vinden zie beiden wat bijhoudt en de jonge kan berijden zou dat natuurlijk de mooiste oplossing zijn. Als ze al een flinke tijd bij elkaar staan zou ik ze zelf niet uit elkaar halen.jij als baas bent er dan al niet meer, andere plek en dan ook nog vriendje weg.

Je komt zeker terug na die drie jaar? En kom je tussendoor nog naar nederland?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:37

Er is geen bak dus ze kunnen niet gereden worden. Ik kom waarschijnlijk 2x per jaar naar Nederland.
En ik kom ook zeker terug naar Nederland na 3 jaar. Ik ga al onder dwang mee naar Sint Maarten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:38

Ok dat is duidelijk. Mag er in een wei oid gereden worden of is er een bak in de nabijheid waar gereden kan worden?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:42

Er is een paar kilometer verderop een bak maar daar zal je met de trailer heen moeten. Niet echt heel handig dus.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:44

Ik heb ook wel al wat reacties ban meiden die wel op ze willen passen maar dan moeten ze verhuisd worden naar een andere stal en verder bij mijn huis in Nederland vandaan. Dan ben ik voor mijn gevoel wat controle kwijt. Het is niet niks om je paarden af te staan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:47

samen na de zorgboerderij, dichtbij familie die oogje in zeil kunnen houden..

drie jaar is best lang kan veel veranderen in iemands leven, zon bedrijf/zorgboerderij zal er over drie jaar nog wel zijn. persoon kan zwanger worden verhuizen trouwen geen zin meer hebben..
Laatst bijgewerkt door Christiene op 20-02-16 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

123Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:47

Zorgboerderij klinkt aardig. Dat meiden op ze passen is ook een goed idee, maar die meiden gaan zich misschien wel erg hechten aan de paarden, dat kan niet zo fijn zijn als je na 3 jaar terugkomt. Stilzetten lijkt me een beetje zonde.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:05

Heel eerlijk? Ik zou het niet aandurven een bijrijder te zoeken als je er zelf niet ten alle tijden heen kan gaan. Hoeveel er wel niet mis kan gaan.. Dan moet je of iemand doen die je al kent of binnen nu en wanneer je gaat iemand vinden die je 100% kan vertrouwen, aangezien deze wel 24/7 met je paard om zal gaan zonder dat jij kan controleren of ze ook elke dag zullen komen. En inderdaad zoals gezegd, moet deze het ook wel 3 jaar vol houden.

Het zou inderdaad zonde zijn om hem stil te zetten, maar de bijrijder moet je dan wel zeker weten. Als je niet over verkopen nadenkt zou ik het inderdaad houden op beide op de zorgboerderij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:09

Is je 14 jarige verkopen geen optie?
3 jaar is erg lang, net zo goed is dat zijn definitief pensioen terwijl er nu anders nog iemand veel plezier mee kan hebben.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 00:10

Onnie is 20 en die heb ik al 17 jaar, die doe je niet meer weg. Iwan is 14 en heb ik al 13 jaar. Iwan is mijn once in a lifetime paard. Ik moet er niet aan denken om ze weg te doen. Onnie wil ik dat al helemaal niet meer aan doen op zijn leeftijd. Tot de dood ons scheidt heb ik altijd gezegd en daar hou ik me aan ondanks deze verhuizing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:13

Kan ik ook inkomen :j

In iedergeval zou ik dan zeker voor de zorgboerderij optie gaan. Dat lijkt me de veiligste als je een goed contract opstelt en regelmatig iemand even langs laat gaan.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:13

Goedzo ts! Ik zou ze toch gewoon stilzetten op de zorgboerderij. Wel even opletten dat je mooi afbouwt. Komt vast helemaal goed. En ik denk dat je over 3 jaar die 14 jarige wel weer kunt oppakken :D volg je gevoel

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:15

Welke regio zit je ??
Misschien dat ik een stalletje weet waar ze op en top verzorgd worden en bereden worden zoals je wil.
En ehhh in 3 jaar vergeten ze echt niet zomaar iets ;)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:19

Dat snap ik :j
Heb je niet iemand in je omgeving die ook op de zorgboerderij af en toe eens een ritje kan maken op Iwan? Dat diegene zeg 1x per maand eens langs komt in overleg met de zorgboerderij. Echt trainen is het dan ook niet natuurlijk, maar in ieder geval niet helemaal stil.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:39

Ik heb inderdaad je advertentie gezien op de boktmarkt. Helaas woon je helemaal aan de andere kant van het land op dit moment. Het lijkt mij inderdaad ook zonde om ze stil te zetten, maar aan iemand toevertrouwen lijkt mij erg moeilijk. Kijk ik kan bijvoorbeeld wel zeggen dat ik betrouwbaar ben en recensies heb enz enz maar je hoort zoveel gekke verhalen.... Dat ik best begrijp dat je dat niet zomaar wilt of kunt geloven.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:51

Ohh wat lastig voor je! Ik zou persoonlijk een 14 jarige niet 3 jaar 'stilzetten'. De kans is dan best aanwezig dat het niet lukt om na de rust weer opgebouwd te krijgen naar het niveau wat je nu hebt... Maar wat dan...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:59

Wat ik nu ga zeggen is hard, maar als jij niet wilt,waarom ga je dan? Een relatie is geven en nemen. Maar in plaatst van 2 keer per jaar naar Nederland kun je ook 2 keer per jaar naar Curaçao voor bijvoorbeeld een maand? Dan hoef je alleen dingen maanden je paarden 'vrij" te geven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:08

VSW --> PP

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 10:12

Een relatie is inderdaad geven en nemen en daarom ga ik ook mee. Ik ga mijn paarden niet boven mijn relatie plaatsen, ze komen op de 2e plaats na mijn vriend. Dat zou niet best zijn, dan kan ik beter stoppen met de relatie. Voor mij is het nu gewoon prio 1 om een goed plekje voor ze te zoeken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:15

Maar als ik jou hoor zet je niet alleen je paarden, maar ook jezelf ergens achteraan. 3 jaar is heel lang om het niet naar je zin te hebben.

Gezien de leeftijd van je paarden zou ik ze niet stil zetten, of ze over 3jaar niet meer perse oppakken. En bedenk je ook dat je paard wel moet worden afgebouwd in training, Dus je van de zomer ook geen wedstrijden kan gaan rijden om 2 weken later weg te gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:31

Maak wel in elk geval een zeer goed contract als jeje paarden zo lang hier achter wil laten.Voor alle mogelijke gevallen, bijv. ook het failliet gaan van de zorgboerderij of zo. Want voor je het weet ben je je paarden kwijt. ik zou ze zelf in eencommercieel pension zetten, bij voorkeur op de zelfde plek waar ze nu staan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:55

Een bijrijder lijkt mij best complex in uw geval. Je bent ver weg en kunt niet ingrijpen indien de bijrijder niet doet wat ze moet doen. Je hoort heel wat negatieve verhalen.

Een zorgboerderij lijkt mij een mooie optie. Wel is het belangrijk om je paarden dan rustig af te bouwen zodat ze er aan wennen dat ze niet meer aan het werk moeten. Je 14 jarige dan terug oppikken en rijden naar het oude niveau zal er dan wel niet inzitten maar die garantie heb je ook niet met een bijrijder. Een bijrijder kan een paard ook kapot rijden.

Wel moet je nagaan of je 14 jarige echt geschikt is voor een zorgboerderij. Tevens is een goed contract opstellen dat het uw paarden zijn en blijven ook ontzettend belangrijk.

Succes met je keuze en het vinden van een goede oplossing voor je dieren.

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:38

Een verzorger of bijrijder lijkt mij inderdaad ook lastig, dat zou ik alleen doen als je diegene volledig vertrouwt en op hem/haar kunt rekenen. Dan nog zou ik wel iets op papier laten zetten, in allebei de gevallen (ook bij de zorgboerderij).. Na 3 jaar een paard weer terughalen van een verzorger kan pijnlijk worden, je moet niet hebben dat diegene dan ergens aanspraak op probeert te maken.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:52

En als leenpaard? Voor iemand die een paardenopleiding wil doen waarbij een paard verplicht is maar zich geen paard kan veroorloven? Misschien 2 bijrijders? Wanneer er eentje wegvalt, kan de ander het tijdelijk overnemen of om de dag rijden. Zorgboerderij klinkt goed, maar wel zonde om de jongste vanaf niveau ineens op 0 te zetten.

Lastige keuze