Oefeningen, Grondwerk enz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeahXGuusjee

Oefeningen, Grondwerk enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 17:56

Hoi Bokker,
Ik ben met mijn pony bezig met het oppakken van grondwerk en vrijheidsdressuur. Hij is wel heel opdringerig wat eten betreft en wt is een goede basis oik wissel heel wat af iemnad tip?/

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:20

Je kunt het beste beginnen met zorgen dat hij goed naar je luistert met meelopen: dat hij de bocht omgaat wanneer je wilt en dat hij gewoon stopt als jij ook stil gaat staan, bijvoorbeeld. Als hij opdringerig met eten is kun je hem trainen met een clicker, dan mag hij het snoepje pas pakken als jij klikt. Dit kun je hem leren door je hand gesloten voor hem te houden en als hij je hand wil aanraken kun je hem steeds corrigeren, totdat hij er vanaf blijft. Dan klik je en dan mag hij zijn eten pakken. Als dit goed gaat, kun je je hand steeds dichter bij hem houden en verder opendoen totdat hij de beloning pas pakt na de clicker.
Als je gaat beginnen aan vrijheidsdressuur, kun je het beste beginnen met kleine dingen zoals flehmen of jambette, en niet gelijk met steigeren of liggen. Verwacht niet meteen te veel, en ga niet meteen uren achter elkaar aan het zelfde werken, want dan gaan ze het saai vinden.
Je kunt ook veel leren van internet en filmpjes, Paardenpraattv heeft bijvoorbeeld ook een serie over vrijheidsdressuur.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)

7249787

Re: Oefeningen, Grondwerk enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:57

Op de site www.nalanta.nl staat heel veel goede info over vrijheidsdressuur :D
Het is inderdaad het beste om met de basis dingetjes te beginnen, zoals netjes meelopen en stilstaan. Met vrijheidsdressuur is het sowieso handig om een clicker te gebruiken. Ik zou als eerste voer weigeren aanleren, dus dat je het voer in je hand houdt, maar de pony het alleen mag pakken als je toestemming geeft. Dat vind ik een erg goede oefening voor 'het respect voor het voer' :)

LeahXGuusjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:33

_Vanda schreef:
Op de site http://www.nalanta.nl staat heel veel goede info over vrijheidsdressuur :D
Het is inderdaad het beste om met de basis dingetjes te beginnen, zoals netjes meelopen en stilstaan. Met vrijheidsdressuur is het sowieso handig om een clicker te gebruiken. Ik zou als eerste voer weigeren aanleren, dus dat je het voer in je hand houdt, maar de pony het alleen mag pakken als je toestemming geeft. Dat vind ik een erg goede oefening voor 'het respect voor het voer' :)

Ja ik heb net een clicker gekocht!! Voedsel weigeren ben ik mee bezig maar hij blijft maar doorgaan tips?? En weten jullie ook hoe ik kan zorgen dat hij wat voorwaartser woord dus gewoon dat als ik het vraag gaat draven ofz hij luistert daar totaal niet naar dan moet ik eerst met me zweepje dreigen. En met rijden moet je ook 5 of 6 keer beengeven ik vind het raar om sporen te gebruiken omdat ik vroeger les heb gehad in NH...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:57

Je kan sporen gebruiken, maar dan moet je er wel les in krijgen HOE je ze moet gebruiken. Want je kan alleen goed met sporen gebruiken als je er vriendelijk en consequent mee bent. Als je consequent genoeg bent, zal je ze vanzelf niet meer hoeven te gebruiken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:10

Rustig en consequent blijven... zowel bij het voer bedelen als bij het zorgen dat hij onder het zadel goed luistert naar je hulpen.
Als je met clicker werkt dan niet clicken/voeren als hij opdringerig/chagerijnig doet. Ook even geen andere kunstjes proberen aan te leren maar eerst alleen maar 'voer weigeren' en evt. iets als targetten.

Als hij aandraaft bij het dreigen met je zweepje.. heb je hem dat dan niet aangeleerd? Dus zorgen dat je dat omgaat buigen.. duidelijk hulp met je benen voor draf... reageert hij benen eraf en belonen ... reageert hij niet tikje erbij en bij aandraven zorgen dat je mee bent met je hand etc. Sporen zijn om kleinere hulpen te geven niet om voorwaarts om te lossen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:27

Ik snap helemaal niet wat je bedoelt met je laatste zin, hoor. Neem ajb even de moeite om je topic leesbaar en netjes verzorgd te maken voordat je het plaatst... dan krijg je ook meer tips.