Helaas kunnen we alleen in 1 helft van de bak rijden. Zenith is een 12 jarige ruin van Balony. Hij is nu 3 jaar onder het zadel en die 3 jaar rijd ik hem ook al.
Tips op de foto's zijn heel welkom, zou het vooral fijn vinden als er wordt aangegeven hoe ik iets kan verbeteren. Vooral rechtsom vinden wij allebei heel moeilijk. Ik zit vast in mijn schouders waardoor ik snel vastpak (links soms ook maar rechts het meest). Ook Zenith is rechtsom stijf. Dit wordt gelukkig al steeds minder, vooral als ik bewust los ga laten merk ik dat er betere stukken tussen zitten. Verder vind ik het vooral ontzettend belangrijk dat hij kan ontspannen en dat we allebei goed los kunnen laten.
Dan vraag ik me ook nog af wat jullie van mijn lengte vinden op hem, aangezien ik toch af en toe mijn twijfels heb.
Tijdens het loswerken probeer ik altijd op beide kanten sommige stukken extra te laten inbuigen. Hiervan gaat hij vaak zijn hals nog wat beter loslaten en ik heb het gevoel dat het hem wat soepeler maakt.

Het halthouden blijft ook lastig. Meestal was de ontspanning dan weer volledig verdwenen. Ook stond hij vaak alles behalve vierkant, meestal met één been ver naar achteren. Ben dus hoe hij met zijn benen hier staat al tevreden vergeleken wat het was. Verder zouden we hier beide meer los mogen laten en zou hij nog net wat meer mogen zakken, wat misschien was gekomen als ik los had gelaten.

Hier ben ik eigenlijk erg tevreden over. Hij loopt actief en ontspant zich mooi. Puntje voor mij is iets rechterop gaan zitten en mijn handen nog wat meer bij elkaar houden. Dat blijf ik erg lastig vinden bij hem.

Hier eigenlijk hetzelfde, hij laat fijn los maar mijn handen meer bij elkaar. Wel lijk ik hier meer los te laten volgens mij.

Hier zie je wat er rechtsom vaak gebeurt. Ik houd hem teveel vast omdat ik het idee heb dat hij dan beter rechtsom zijn lichaam gaat buigen. Moet ik mezelf echt af gaan leren, zie ook dat hier die ontspanning bij hem wat minder door wordt. Wel weer actief genoeg volgens mij.

De galop probeer ik nu af en toe wat te verzamelen om hem sterker te maken van achteren, dit doen we ook dmv galopwissels wat hij ook steeds beter gaat begrijpen. Over zijn lopen ben ik hier meer dan tevreden vergeleken wat het is geweest. Hij zou hier nog wel ietsje meer mogen zakken maar ik verwacht dat dat komt als ik ook weer meer loslaat.

Hier vind ik dat wij ons allebei te vast houden, waarschijnlijk weer die wisselwerking door vasthouden van mijn kant.

Galop rechtsom. Blijft ook heel moeilijk, ook hier houden we beide vast, maar ben al wel heel tevreden vergeleken eerst. Toen wilde hij namelijk vooral vaak heel hard de andere kant op rennen. Wel vind ik hem hier weer actief genoeg (:

Hier moet ik vooral mijn binnenhand meer los gaan laten..

Tips zijn dus zeer welkom!
En dan als laatste nog een foto waar zijn moeder bij op staat