Laat ik nou eindelijk even een topic maken over Akventha, mijn 11- jarige verzorgponie

Paspoortje:
Naam: Akventha (Akkie)
Ras: fjord
geslacht ; merrie
ouders ; kventin x shelley ( patricia)
In de zomervakantie 2012 ging ik kijken voor een verzorgpony en kwam ik bij Akkie uit. Ik zag haar daar in het land een dikke fjord staan met afgeschuurde manen en 0 conditie. werd leuk
Later ben ik nog een paar keer gekomen om proef te rijden, en ondertussen is het al 3,5 jaar mijn verzorgpaard
helaas rij ik nooit in een bak aangezien wij die niet hebben.. ik rij dus op een open grasveld zonder hek.
het eerste (half) jaar kon ik altijd (heerlijk) met akkie de grasvelden over scheuren. niet omdat het mocht, maar omdat mevrouw teveel energie had en gewoon niet kon luisteren. die maanden daarna ging het al stuk beter, we gingen intensiever rijden en ze ging veel beter naar mijn hand rijden. Ondertussen stap ik zonder zadel met een touwhalstertje de grasvelden over, waarmee ik haar nog zo voltes over kan laten galloperen met weinig moeite. In de 3 jaar dat ik haar verzorg is ze ontzettend veranderd. we hebben ups- en downs meegemaakt omdat dat hoort.
Net nadat we heel goed op weg waren, werd ze hoefbevangen en heeft ze ongeveer 6 weken op stal gestaan. dit is niks voor Ak en heeft daardoor ontzettend veel energie gekregen. Omdat ze normaal altijd in een stalletje buiten de bevolking staat, werd ze in een andere stal gezet waar ze meer aandacht kreeg. dat was echter een stal waar vanalles in hing, en binnen een no-time waren er 2 dekens en een aantal halsters gesloopt , wij noemen dr niets voor niets kleuter
Na die 6 weken is ze weer goed opgeknapt en zijn we weer rustig begonnen met rijden. Ondertussen gingen we weer naar het strand, tot ze een best heftige koliekaanval kreeg. We waren weer terug bij af.. het heeft daarna zo'n 10 weken geduurd voordat we weer helemaal safe konden rijden.
in die tussentijd is wel onze band een stuk versterkt . we hebben het bitloos rijden opgepakt, ge- grondwerkt, en veel spelletjes gespeeld. later een sidepull aangeschaft, zodat we nu bitloos door het leven kunnen. nooit gedacht dat dat er ooit van zou komen toen ik haar net had
Uiteindelijk hebben we onze horizon verbreedt met spingen, 2 dagen ponykamp en binnenkort een wedstrijd op de manege. Aanstaand weekend staan er 2 fotomeetings op de planning
Genoeg gepraat, zie hier de foto's! ( met datum erbij, zodat jullie de verschillen kunnen zien
toen ik haar voor het eerst zag, 5 september 2013

Hoe het rijden er toen uitzag.. ze rende hier ook weg. 12 oktober 2013

8 maart 2014

17 april 2014, stukje galloperen dicht bij stal. uiteindelijk nog een paar 100m doorgerend, toen ik dr rem nog niet kon vinden

10 mei 2015 - lekker crossen over t strand en ondertussen over de zee springen

5 juni 2015 - spetteren vind mevrouw het einde. het leek uiteindelijk net alsof ik ook gezwommen had.

6 juli 2015, als je zo dicht bij strand woont moest die zonsondergangfoto er ook bij komen natuurlijk.

9 augustus 2015 - akkie is omgetoverd tot westernpony (:

14 December 2014. het dressuur een beetje opgepakt.

21 augustus 2015 - het met halster rijden weer een beetje oppakken

23 januari 2016 -

Ik hoop dat ze niet iets meer spieren krijgt en conditie, en dan zien we wel weer