Belo, mijn vaste rijpaard waar ik enorm veel van geleerd heb!
Wat vliegt de tijd!
Drie maanden geleden vertrok ik richting Portugal voor een interne stage bij Santo Andre Lusitanos.
Werken in ruil voor lessen van Antonio Borba Monteiro, Maestro in de Portugese Rijschool.
Werkelijk een droom die uitkomt en die nog beter was dan gedroomd!
Wat heb ik ontzettend veel geleerd van deze plek, de mensen en de paarden.
Vandaar ook dat ik wat foto's wil delen om een kleine indruk te geven hoe het was.

Dit is Algueva, een van de twee vaste rijpaarden die ik gemiddeld vier keer per week kon rijden. Van hem heb ik al het basiswerk geleerd en later toen ik de dressuurmatige oefeningen beter onder de knie kreeg kon ik die ook met hem uitvoeren. (galops wissels, half-pass, passage)

Twee keer per dag kreeg ik les, meestal van Antonio zelf, maar op dagen dat hij er niet was van een andere instructeur. Antonio werkt in de ochtenden op de Portugese Rijschool in Quelez/ Belem en heeft de Klassieke Dressuur van zijn oom Guilherme Borba geleerd, die ook een leerling was van Nuno Oliveira. De familie waar ik zat, was een echte oude paardenfamilie en alle kennis is van generatie op generatie overgedragen.

De Portugese Rijschool heeft inmiddels een binnenhal in het midden van Belem(Lissabon). Hier geven ze dagelijks open trainingen en 1x per week hebben ze een show. De Rijschool is opgericht met behulp van Guilherme Borba en Joao Costa Ferreira in 1979, om zo de Portugese Rijkunst te kunnen blijven beoefenen en behouden.

De huizen zitten vol met ingewerkte tegeltjes, op de binnen en buitenmuren. Echt prachtig!

Dit is Destinado, een prachtig paard met enorme gangen. Naast mijn vaste rijpaarden waren er nog een aantal andere paarden waar ik op kon rijden. Allemaal verschillend van leeftijd en opleiding. Heel leerzaam om zo te ervaren en lessen te krijgen op al deze verschillende paarden. Zo kom je er achter hoe je al deze types kan trainen. Het zijn allemaal Lusitanos en bijna allemaal hengsten. Ze hebben op 1 na geen merries in de stal staan!

De Patio, ofwel, binnenplaats. Hier worden de paarden verzorgt en opgetuigd. Het centrum van de stal om het zomaar te zeggen.

Alle paarden wachten gewoon geduldig op hun beurt, soms kan het best nog een half uur tot een uur duren. Lusitanos zijn zo ontzettend mens gericht, ik heb me echt verbaasd over hun karakter. Ze hebben veel energie, maar blijven ondertussen wel bij je. Heel anders dan de koudbloeden die ik gewend ben. Stiekem heeft de Lusi mijn hart wel gestolen!

Op het midden van de Patio is een drinkplaats waar naast water drinken ook al het tuig gewassen wordt. Gemiddeld 1 keer per week maakten we de bak goed schoon, maar er is de hele dag door vers stromend water.

Dit is Rico, hij is inmiddels terug van competities en wordt nu nog voor dekdiensten ingezet. Antonio traint hem zelf een paar keer per week. En na ongeveer een maand dagelijkse lessen mocht ik ook beginnen met hem te rijden, om zo de oefeningen en de rijstijl beter te gaan begrijpen. En wauw, wauw, wauw!!! Dat was zoo gaaf, dit paard heeft me alles geleerd tot aan passage, piaffe en de galoppirouettes aan toe.... Ik zal nooit vergeten hoe bijzonder en verfijnd de rijkunst kan zijn.

Er zijn paarden van alle leeftijden. Dit is Hostil2, hem heb ik kunnen volgen tijdens het doorrijden.

Even voor kerst een dagje uit naar Belem en natuurlijk moest er een ritje met paard en wagen gemaakt worden....

Dit is Belo, hij is echt mijn vriend geworden. Hem heb ik het meest gereden in de tijd dat ik in Portugal was. Gemiddeld 5 keer per week, drie maanden lang.. Hij heeft me ook werkelijk alles geleerd, wat een fantastisch paard is dit zeg. Ik moest wel even slikken toen ik hem afgelopen week gedag moest zeggen.

Het werk was zes dagen in de week. Doordeweeks waren de dagen lang van 8u. tot 20u. maar in het weekend was het wat rustiger en 1 vrije dag per week, die besteedde ik aan uitrusten, boekjes lezen en Lissabon wat meer verkennen. Hier zie je de oude rijhal in Belem, inmiddels is dit het koetsenmuseum. Ook ben ik nog mee geweest naar Golega de grootste paardenmarkt in de wereld, 15 dagen lang komen de Portugesen met hun paarden hier naartoe om te showen en te feesten. Van oudsher was dit evenement puur voor vriendschap en plezier. Tegenwoordig is het veel toeristischer geworden. Bijzonder om mee te mogen maken!

Nou zoals jullie lezen heb ik een super tijd gehad en heel erg veel geleerd! Voor de geïnteresseerden staat op mijn website nog een blog die ik heb bijgehouden.
Lijkt me echt superinteressant om zoiets te doen!