Trauma na val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_x

Trauma na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 12:11

Hallo iedereen! :)

Ongeveer een jaar en een maand geleden (13 januari 2015)ben ik van het paard gevallen en heb daardoor mijn bovenarm gebroken.
Voordat ik mijn arm weer normaal kon gebruiken waren er een paar maanden verstreken...

Toen het eindelijk tijd was om weer op het paard te stappen had ik nergens last van! (Halverwege september 2015) Zowel fysiek, als mentaal. Het rijden is een aantal maanden erg goed gegaan, maar nu heb ik sinds een aantal weken een enorme angst voor de bak waarin ik rijd (En dus ook ben gevallen). Vooral als ik alleen rijdt heb ik er last van. Als ik mee rijd in een les is het een stuk minder. Ik hoor dan tijdens het rijden allemaal 'enge' geluiden waardoor mijn paard zou gaan schrikken, en ik hoor ze ook steeds harder.

Ik weet zeker dat ik geen angst heb voor de paarden of voor het rijden zelf, dat doe ik namelijk ook 1 dag in de week ergens anders en dan heb ik nergens last van..

Hebben jullie misschien tips voor het overwinnen van mijn angsten?

Alvast bedankt!

Groetjes :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:23

Wat vervelend dat je daar last van hebt! Het lijkt alsof je je niet goed meer kan concentreren op je eigen 'bubbel' en daardoor dingen gaat zien die er niet zijn (of wel, maar dan overdreven)

Ik heb dat enige tijd ook gehad, wat mij heel erg heeft geholpen is een oortje in doen met muziek. Als ik iets dan even 'eng' vond of ik merkte dat mijn aandacht naar andere dingen uit ging ben ik mee gaan zingen met de muziek :+ heel stom, maar vooral heel hilarisch wat ervoor zorgde dat ik moest lachen om mezelf en me weer ging ontspannen.

Misschien een idee? Anders in die enge bak ook iemand 'erbij' waar je tegen kan praten en benoemen wat je eng vind? Dan kan diegene je er misschien wel uit praten.

Emshee

Re: Trauma na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:56

Wat mij hielp was hem (je paard) voor de les even t longeren. Hierdoor zie je hoe je paard op jou reageert

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:36

Logisch, het is nu, net als toen, erg winderig en ja, je paard zal ongetwijfeld erg fris zijn.
Probeer voor nu even te rijden met iemand erbij, of eerst even iemand laten helpen door aan de longe te rijden. En zo uitbouwen en vertrouwen winnen. Vooral het vertrouwen in jouw kunnen en voor jouw paard.

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 01:04

Ik denk dat je voor jezelf stap 1 al hebt gemaakt: Je geeft toe dat het niet helemaal lekker gaat en je wil er wat aan doen.

Voor zover ik begrijp doet je paard niks, maar vind jij de geluiden die je hoort eng en bent bang dat je paard er van gaat schrikken? Hierboven worden al goede tips gegeven. Probeer een oortje met muziek in te doen/de radio aan te zetten, je kunt je paard longeren en vragen, iemand je paard vast laten houden of er iemand bij komt rijden. Kijk waarbij je je zeker voelt en zo kun je je vertrouwen weer opbouwen zodat je uiteindelijk weer alleen kan rijden.

Wat je misschien ook zou kunnen proberen, is zonder paard door de bak lopen als er verder niemand is. Zijn de geluiden er dan nog steeds? Als je ze niet hoort kun je jezelf misschien zo duidelijk maken dat als je op je paard zit, er ook helemaal niks aan de hand is.

Daarnaast is grondwerk in de bak misschien een optie.

Succes! :)

Tine00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:55

Misschien een paar keer een privélesje? Dan rijd je in je eentje maar is er toch hulp. Het lijkt me wel een veilig gevoel dat er dan iemand in de bak staat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:01

Ik zou in dit geval wat rustige muziek aan zetten in oortjes en als je binnen rijd gewoon in de bak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:06

Ik ben in 1967,toen ik 14 jaar was,van mijn [manege]paard gevallen en mijn bovenarm gebroken.Ja, daarna ben ik altijd angstig of liever gezegd voorzichtig gebleven, maar wel lekker doorgegaan!!!!!En nu heb ik mijn eigen paardje en neem nog steeds les,om ongelukken te voorkomen, maar paarden zijn mijn passie gebleven.Nooit opgeven, dat is mijn boodschap. *\o/* /3 :))

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:13

Oortjes in, lekkere muziek opp en ontspannen op je paard, juist wanneer je alleen rijd. Onbewust speelt je geest een spelletje met je, je rijd alleen, als ik maar niet val want ik ben alleen enzenz. Al dit soort dingen schieten vaak door je hoofd en als je er maar heel vaak last van krijgt dan kun je er op wachten dat het rijden niet meer gaat want jouw paard zal bang worden van die plank op zijn rug. Succes, ik vind dat je al heel ver bent gekomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:23

RUI → PP

123Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:14

Als je alleen rijdt, muziek opzetten waarmee je kunt meezingen :)

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:22

Iedereen heel erg bedankt!! _/-\o_
Ik heb de tips van jullie toegepast en merk dat het steeds weer wat beter wordt. :D

Groetjes

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:24

Ik heb zelf ook een zwaar ongeluk gehad. Bij mij angst nooit meer helemaal over gegaan. Ik denk dat je het de tijd moet geven. Gewoon blijven doen. Dan dooft de angst vanzelf weer. En probeer je op andere dingen te focussen en niet aan ongeluk te denken...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:24

Goed bezig! En nu genieten!! *\o/*

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:25

Paar sessies EMDR doen. Is het zo weg. :)