Hebben jullie het houden van een paard/leasen opgebouwd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Hebben jullie het houden van een paard/leasen opgebouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 23:55

Over iets minder dan een jaar hoop ik m'n eerste manegepaardje te kunnen gaan leasen. Natuurlijk zal ik eerst alles op een rijtje gaan zetten qua financiën en tijd maar ik wil er naar toe werken om m'n droom te verwezenlijken. Ik weet dat ik dingen zoals verre trips moet gaan laten schieten.
Mijn gedachten was om allereerst een dagje te gaan leasen. Dit om te kijken of ik het leuk zou vinden. Mocht dit bevallen dan zal ik overgaan naar een weekje leasen. En zo hoop ik het leuk te vinden en te hopen dat ik het helemaal kan gaan doen.
Hadden jullie voordat je ging leasen of een eigen paard hadden dit schema ook in gedachten? En is de druk jullie uiteindelijk ook meegevallen?

Ik wil dit namelijk zo doen omdat ik een eigen leasepaardje een grote verantwoordelijkheid vind maar hoor graag jullie tips en tricks...

Enjoyce94

Re: Hebben jullie het houden van een paard/leasen opgebouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 04:55

Wat goed dat je hier zo over na denkt! Heel veel mensen begrijpen namelijk niet dat de aanschaf/lease van een paard of pony daadwerkelijk een grote verantwoordelijkheid is.

Ik zelf had geen schema, omdat mijn grootouders vroeger al paarden hadden. Ik ben er dus een soort van mee opgegroeid. Ik wist wat alles inhield en mijn ouders stonden achter mij (ik was pas 11). De druk is mij daarom uiteindelijk achteraf erg meegevallen. Om bovenstaande reden, maar ook omdat ik wist dat ik deze verantwoordelijkheid ging dragen. Iets wat jij ook begrijpt. Daarbij vond ik het natuurlijk hartstikke leuk!

Wat je zelf al zegt is een belangrijke tip. Zet alles op een rijtje qua financiën en tijd. Het zou namelijk zonde zijn als jij straks een paardje gaat leasen en er al snel achter komt dat je tijd te kort komt of het niet kunt betalen. Natuurlijk kun je niet helemaal precies vooraf zeggen wat iets gaat kosten, aangezien er ook onverwachte kosten bij kunnen komen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je paardje naar de dierenarts moet. Ik weet niet of je dit ook moet betalen als je least, maar dit zou een extra kostenpost kunnen vormen. Bekijk daarom even goed wat je wel en niet moet betalen als je least.

Ook vind ik het goed dat je nadenkt over wat je moet laten als je een paard gaat leasen. Dus wat dat betreft ben je al erg goed op weg.

Wat ik persoonlijk wel zou doen, is gelijk beginnen met een week leasen. Dan heb je gelijk in de gaten hoe een hele week eruit gaat zien. Een dag leasen is namelijk niet te vergelijken met een langere periode, omdat je als je langer least ook vooruit moet denken. Nu bedoel ik natuurlijk niet dat je moet beginnen met een week leasen als jij jezelf er prettiger bij voelt om te beginnen met een dag.

Ik hoop dat je wat kan met mijn tips en volg vooral je gevoel.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 05:52

Een dag valt niet te vergelijken met dagelijks de verantwoordelijkheid hebben :n
Zelf heb ik voor mijn pony meerdere bijrijdpony's gehad voor meerdere dagen in de week. Paste daar ook regelmatig op waardoor ik prima wist waar ik aan begon :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:24

Ik had een aantal verzorgpony's. Sommige eigenaren waren me altijd voor met uitmesten, maar als ik kwam en ik zag dat ik nog kon mesten voelde ik me als vanzelf verantwoordelijk en ging aan de slag.
Je zou echt eens een paar weken moeten ervaren wat het is om elke dag minimaal 1 of 2 keer te moeten gaan. Als ik s'avonds nog van de bank moet voor de laatste voerronde, dat is 1 keer leuk, maar als het elke dag is denk je na een paar maanden wel pfff ik zit net midden in mijn film.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:29

RUI -> VP

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:53

Ik ben onmiddellijk gestart met een eigen paardje, maar ik heb het ook rustig opgebouwd qua verantwoordelijkheid.

Eerst heb ik hem een paar maanden in vol pension gehad, zodat ik nog niet onmiddellijk elke dag hoefde te gaan. Meestal deed ik dat wel hoor, maar als ik eens een dagje weg was kon dat nog.
Daarna is hij op half pension gegaan, toen moest ik wel elke dag gaan om uit te mesten en voer klaar te zetten.
Ondertussen heb ik mijn wei thuis ingericht voor 2 shetjes, zodat ik al eens kon ervaren wat het is om alles zelf te moeten doen. Toen bleek dat dat heel goed meeviel heb ik beslist om mijn paard ook naar huis te halen.

Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb, want ik had nog nooit paarden gehad dus ik had het moeilijk gevonden om er direct alleen voor te staan.

Wat leasen betreft, het lijkt me wel een goed idee om dat op te bouwen :)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:56

Ik zou inderdaad ook adviseren om meteen met een week te beginnen. Als dit bevalt bouw het dan eerst uit naar 1 maand. De eerste weken is het namelijk nieuw en leuk, dan is het allemaal nog gemakkelijk. Pas als je daar door heen bent kom je in het gedeelte waarbij je net lekker zit en weer weg moet. Of dat als het regent je jezelf betrapt op het liever thuis op de bank een filmpje willen kijken.

Mocht dit allemaal te snel gaan kan je ook kijken of je misschien eerst deeltijd kan leasen. Als je langzaam uitbouwt van 3/4 dagen naar de volledige week kan dat ook al veel schelen.

Als je besluit om uiteindelijk het paard te leasen zou ik een proeftijd van min. een maand afspreken. Na een maand is het al wat makkelijker in te schatten of het bij je past. En wees er zeker van dat het paardje dat je least ook bij je past! Dat maakt het ook een stuk gemakkelijker om er plezier in te houden en het dus niet zat te worden

Ik hoop dat je een hele leuke tijd tegemoet gaat en je veel plezier gaat hebben van het leasen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 11:04

Dank jullie allemaal. Het zou dan gaan om de helft leasen. Op dit moment zou een week leasen wel een goede zijn.
Zoiezo is het de bedoeling dat ik samen met m'n moeder en de manege eigenaar ga praten omdat ik zelf een medeleaser moet zoeken. Maar helaas is ze niet echt geliefd bij andere mensen omdat ze best lomp is en niet snel.
Dit paardje heeft m'n hart gestolen. En ik hoop dat ze nog even lief blijft als ze misschien in de toekomst voor een deel van mij is