Hoe natuurlijk is het om paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Hoe natuurlijk is het om paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 16:45

In vervolg op andere discussies over circussen, vleesdieren, het laten doen van kunstjes door dieren, het Dolfinarium stel ik mijzelf eigenlijk de vraag:

Hoe natuurlijk is het om op een paard te rijden? Is dit alleen voor ons plezier of we doen het paard er ook plezier mee? Of is het paard niet veel beter af om 24 uur per dag met soortgenoten in de wei te staan dan gedwongen te worden te dressuren of te springen of zelfs over loodzware militaryhinderissen te springen?

Is een paard wel vergelijkbaar met bijvoorbeeld een hond of juist meer met een dolfijn? Hoe natuurlijk is paardrijden? Moeten we wel willen op een paard te gaan zitten, iets dat eigenlijk totaal geen natuurlijke situatie is een dier te laten doen wat wij willen.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar jullie meningen.

Jellybeans

Re: Hoe natuurlijk is het om paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:46

Nou volgens mij is paardrijden helemaal NIET natuurlijk. :D :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:52

Mazida schreef:
Hoe natuurlijk is het om op een paard te rijden?

Niet. Simpel.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:58

Heel simpel: niet!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:00

Wat een rare vraag :D Alles behalve natuurlijk.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:01

paardrijden is inderdaad niet natuurlijk. Al ben ik er wel van overtuigd dat, mits correct uitgevoerd en gevarieerd, het paard er zeker wel plezier in kan hebben en het graag doet!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:03

Nee het is niet natuurlijk.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat een paard het niet leuk vind.
Mijn pony is een tijdje niet gereden stond in een stal met ruime uitloop.
Nu word ze weer gereden en is ze toch echt een stuk vrolijker.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat als ze nooit bereden was ze niet vrolijk was geweest.

Denk ook dat het paard verschilt of die het leuk vind of niet. Ken ook paarden die je er geen plezier mee doet.

Wat ik duidelijk wil maken is dat als iets niet natuurlijk is het niet gelijk hoeft te betekenen dat een dier er ongelukkig van word.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:07

Wat is er nu nog natuurlijk aan de mens??

Laten we bij het begin beginnen _O-

Als mensen geen paard zouden rijden dan hadden de paarden die nu "in gevangenschap" leven waarschijnlijk helemaal niet geleefd. In de zin van nooit geboren geweest.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:10

Paardrijden is inderdaad niet natuurlijk. Maar bijv. een paard met hoefkatrol ontsteking of andere scheefheden/mankementen kan er weldegelijk wat aan hebben om juist bereden/getraind te worden

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:11

Natuurlijk kan een paard er ook plezier in hebben (zie enthousiaste springponys)
Maar nee er is echt niks natuurlijks aan paardrijden.

Maar of ze ook echt beter af zijn als puur vrij zijn.. Vind ik een goede vraag. Denk dat dat voor sommige paarden (denk aan oudere paarden) zeker beter is. Maar andere paarden zijn mensenpaarden (niet te verwarren met paardenmensen :+ ) en vinden het juist leuk voor je te werken (zoek flip van eva roemaat maar eens op).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:12

Selientje schreef:
Paardrijden is inderdaad niet natuurlijk. Maar bijv. een paard met hoefkatrol ontsteking of andere scheefheden/mankementen kan er weldegelijk wat aan hebben om juist bereden/getraind te worden

Als dat paard in eerste instantie al niet bereden zou zijn zou het waarschijnlijk ook niet scheef zijn en HKO hebben :+

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:14

Goof schreef:
Selientje schreef:

Als dat paard in eerste instantie al niet bereden zou zijn zou het waarschijnlijk ook niet scheef zijn en HKO hebben :+

Je bedoelt dat als ze niet in gevangenschap werden gehouden? Of dat hko of andere mankementen worden veroorzaakt door het rijden?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:18

Is het natuurlijk? Nee.

Heeft het paard er als persoonlijkheid iets aan? Dat is afhankelijk van het individu imo. Er zijn paarden die er echt blij van worden om aan het werk te zijn, die wegkwijnen als ze "pensioen" krijgen, en weer opleven als ze weer aan het werk mogen. En er zijn erbij die het liefste de hele dag met hun neus in het gras staan en het liefst hard wegrennen als er een mens in de buurt komt.

Heeft het paard als "soort" er iets aan? Ja, waarschijnlijk waren er nu nog maar weinig paarden als ze niet als "werkdier" met de mens zouden zijn gaan meewerken. Dan was er nooit zoveel mee gefokt, en waren veel rassen nooit tot stand gekomen. De grote aantallen paarden die er nu op de wereld zijn, zijn er voor een heel groot deel omdat ze met ons willen werken. Zelfs de kleinere pony's zijn er omdat ze contact met ons willen maken, ervoor kiezen om met ons als mens samen te zijn.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:19

Nee, de bouw van een paard is eigenlijk ook helemaal niet gebouwd om iemand op zijn rug te dragen.
Het doel van dressuur is ook dat het paard zo gaat lopen, dat het de ruiter op een goede en gezonde manier kan dragen. Maar als er geen ruiter is die erop zit, is het ook niet nodig om het paard vanuit het zadel te leren hoe hij een persoon moet dragen. (lekker geformuleerd weer, maar ik weet ook niet hoe ik het beter kan zeggen. :+ )

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:20

silverdapple schreef:
Je bedoelt dat als ze niet in gevangenschap werden gehouden? Of dat hko of andere mankementen worden veroorzaakt door het rijden?

Dat is ook zo. In de natuur zie je geen paarden met hko.. Er zal vast weleens een paard zijn met beenproblemen, maar die worden opgevreten. Hierdoor worden de paarden met slechte benen en mankementen als ware uitgeroeid en blijven de sterke paarden over.

Het is niet zozeer door het rijden, het is gewoon door het domesticeren van het paard in het algemeen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:21

Ik houd me wel met deze vraag bezig. Ik ben er bewuster (minder) door gaan rijden en ga vaker wandelen, wat ze minstens net zo leuk vinden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:23

Renee_S schreef:
paardrijden is inderdaad niet natuurlijk. Al ben ik er wel van overtuigd dat, mits correct uitgevoerd en gevarieerd, het paard er zeker wel plezier in kan hebben en het graag doet!

Zo denk ik erover. Met aanvulling een goede huisvesting de aansluit op de natuurlijke behoeftes van het paard.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:25

Het zijn wat mij betreft twee hele verschillende discussies die je in een lijn noemt. Ik heb niets tegen onnatuurlijk op de rug van een paard klimmen, net zo min als tegen kunstjes van een dolfijn. Dieren zijn intelligenter dan je denkt en vinden samenwerking tot op zekere hoogte leuk.

Waar ik tegen ben zijn de randvoorwaarden die geschetst worden. Dus een sportpaard 24/7 binnen en en dolfijn in een basin ter grote van en badkuip in een dolfinarium.

Carl Hester is een super voorbeeld van hoe het imo moet.toppaarden in de wei en lekker op buitenrit. Dolfinarium is een stuk lastiger. Dolfijner hebben zoveel ruimt nodig, dat is bijna niet te doen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:28

Angela schreef:
Is het natuurlijk? Nee.

Heeft het paard er als persoonlijkheid iets aan? Dat is afhankelijk van het individu imo. Er zijn paarden die er echt blij van worden om aan het werk te zijn, die wegkwijnen als ze "pensioen" krijgen, en weer opleven als ze weer aan het werk mogen. En er zijn erbij die het liefste de hele dag met hun neus in het gras staan en het liefst hard wegrennen als er een mens in de buurt komt.

Heeft het paard als "soort" er iets aan? Ja, waarschijnlijk waren er nu nog maar weinig paarden als ze niet als "werkdier" met de mens zouden zijn gaan meewerken. Dan was er nooit zoveel mee gefokt, en waren veel rassen nooit tot stand gekomen. De grote aantallen paarden die er nu op de wereld zijn, zijn er voor een heel groot deel omdat ze met ons willen werken. Zelfs de kleinere pony's zijn er omdat ze contact met ons willen maken, ervoor kiezen om met ons als mens samen te zijn.

Ik weet zeker dat al die rassen die gefokt zijn niet hadden bestaan als wij niet met ze hadden gang werken, maar heeft dat doorfokken bijgedragen aan de verbetering van het paard? Nee.. ze zijn zo doorgefokt voor de mens, wij willen steeds smallere paarden die hoger op de benen staan etcetera etcetera.
De paarden zelf zijn niet verbeterd, want als jij nu een groep doorgefokte paarden in een groot stuk natuur zet overleven die het niet. Terwijl de paarden die gewoon in het wild leefde het nu nog steeds zouden overleven, want de natuur leeft en overleefd.. Maar helaas is de mens er die ervoor zorgt dat dieren uitsterven.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:33

Tis niet natuurlijk. En of ze het leuk vinden? Denk niet dat ze er lol aan beleven. Geen paard springt uit het weiland terwijl dat vaker lager is dan de hindernissen waar wij ze overheen jagen. Maar ja...
Is het natuurlijk kinderen tot minstens hun 16e naar school te sturen? Beleven ze er lol aan...? ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:34

Mazida schreef:
Is een paard wel vergelijkbaar met bijvoorbeeld een hond of juist meer met een dolfijn? Hoe natuurlijk is paardrijden? Moeten we wel willen op een paard te gaan zitten, iets dat eigenlijk totaal geen natuurlijke situatie is een dier te laten doen wat wij willen.

Natuurlijk is het natuurlijk ( ;) ) niet.

Maar een paard is zeker meer vergelijkbaar met een hond dan met een dolfijn. Er zijn maar enkele dieren die echt goed gedomesticeerd zijn, en door de mens over de hele wereld verspreid, en paarden en honden horen daarbij (net als koeien, schapen, lama's,...) Deze diersoorten hebben ook enkele kenmerken gemeenschappelijk, die andere diersoorten missen (simpel gezegd zijn het meestal kuddedieren, er zijn redenen waarom leeuwen niet gedomesticeerd zijn)

(als je wilt zoek ik het lijstje wel eens op, maar het meeste kan je zelf wel bedenken)

Onder sommige wetenschappers leeft daarom ook de gedachte dat het voor gedomesticeerde dieren ook zeker voordelen heeft: geen enkele andere diersoort dan koeien, paarden,... is zo wijdverspreid geraakt over de hele wereld, en dat is met hulp van de mens. Naast mee helpen aan de verspreiding, beschermt een mens deze gedomesticeerde dieren ook tegen honger, ziektes, predators,... en zou de mens opzoeken/met de mens samenwerken ook een hele handige overlevingstactiek zijn.

Dat allemaal als je enkel kijkt naar "survival of the fittest" natuurlijk, en niet naar de meer "filosofische" inslag van 'zouden we wel op paarden moeten rijden'.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:35

Het paard is (in mijn opzicht) er wel beter van geworden, want er is ook gefokt op de bouw van het paard, een bouw die geschikt is om een mens te dragen. En er is gefokt op karakter, een karakter dat met de mens mee wilt werken. Natuurlijk is dat niet voor ieder ras het geval, maar niemand zit te wachten op een breekbaar paard dat naar een jaar afgeschreven kan worden. Fouten in het fokken worden dan ook vanzelf afgestraft.

En dat maakt dat het paard er als soort wel beter van is geworden. Er waren immers veel minder paarden geweest als ze deze eigenschappen niet gehad hadden. En minder paarden maakt voor de soort een kleinere kans op overleving.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:36

Waarom vind je het belangrijk dat het natuurlijk is?

Wat belangrijker is, is dat het paard lol heeft in zijn leven en dat wij ons best doen hen een zo fijn mogelijk leven te bieden.

Wat betreft het natuurlijke: de meeste paarden zijn allang niet meer geschikt voor de wilde natuur. Ze houden niet van nattigheid of kunnen niet tegen de kou. De meesten zullen de modder graag verruilen voor een warm strobed. De truc is uit te zoeken wat het paard het fijnst vind en daar omheen te werken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:41

WIJ onderwerpen het paard aan ons, dat maakt het paard de SLAAF van de mens... wat zijn we toch een vreemd volkje...

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:44

Angela schreef:
Het paard is (in mijn opzicht) er wel beter van geworden, want er is ook gefokt op de bouw van het paard, een bouw die geschikt is om een mens te dragen. En er is gefokt op karakter, een karakter dat met de mens mee wilt werken. Natuurlijk is dat niet voor ieder ras het geval, maar niemand zit te wachten op een breekbaar paard dat naar een jaar afgeschreven kan worden. Fouten in het fokken worden dan ook vanzelf afgestraft.

En dat maakt dat het paard er als soort wel beter van is geworden. Er waren immers veel minder paarden geweest als ze deze eigenschappen niet gehad hadden. En minder paarden maakt voor de soort een kleinere kans op overleving.

Je hebt gelijk als je het hebt over de verbetering om de mens te dragen.
Maar mijn berichtje was juist bedoeld om te zeggen wat jij nu ook zegt. Het is er enkel en alleen beter geworden voor de mens, niet voor het dier in zijn natuurlijke omgeving zelf.

Als de mens niet hadden bestaan had het paard nog steeds geleefd, waarschijnlijk hadden ze er niet zo sierlijk uitgezien als hoe ze er nu uitzien, maar in ieder geval hadden ze de anatomie gehad die ze nodig hebben om te overleven in de natuur.

Maar ik ben het zeker eens met je beredenering dat de paarden beter zijn gemaakt, zodat ze ons beter kunnen dragen en ons beter snappen en accepteren. Zodat hun leven met ons letterlijk draaglijker is.