wat te doen? paard leasen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rintah

wat te doen? paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 14:24

Ha Bokkers  ;)

Ik wil graag van de manege een paard gaan leasen, heb al enkele keren erop gereden en vind het paard érg leuk <3 <3  Echter, het leasen is op de manege voor 6 dagen in de week (1x les, 5x vrij rijden), of niet. Halve week is helaas niet mogelijk (al overlegd, want dan had ik het direct gedaan  :+ ).

Ik werk 40u/wk en heb 45min reistijd naar mijn werk, hierbij 6x in de week leasen zorgt er dus voor dat ik dan geen vrije avonden heb om een keer wat anders te doen (andere sport, verjaardagen, filmpje pakken, bankhangen enz), en vriendlief wil me ook nog wel eens zien :+
Aan de andere kant, paardrijden zorgt voor mij voor veel ontspanning, en het verder kunnen trainen met 1 paard lijkt mij ook erg leuk. Paard kan veel (vroeger privepaard geweest van manege eigenaresse) en ik kan er dus veel van leren.

Nu heb ik meerdere keuzes,
-          Kies ik voor toch niet gaan leasen maar zoals nu 2x per week in  de lessen meerijden op verschillende paarden, en blijft het misschien aan me knagen hoe het gegaan zou zijn als ik het paard wel zou leasen.
-          Ik probeer het een maand, met het risico dat ik het helemaal geweldig vind, maar het qua tijd simpelweg niet ga volhouden.
-          ik zoek iemand anders die het betreffende paard ook voor een halve week zou willen leasen (waarschijnlijk zeer lastig/ niet mogelijk om iemand te vinden (die er op past, paard fantastisch vind en geld ervoor heeft)) daarnaast weet ik ook niet of dit een optie is/mag van de manege.

Ik weet het even niet meer, dus daarom aan jullie de vraag, wat zouden jullie doen?

Joltsje

Re: wat te doen? paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:26

Je mag niet het volle pond betalen en maar 3 of 4x rijden?
Zou prima zijn toch?

Ik denk zelf dat het max 6x is

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:31

Staat het paard vol-pension, inclusief binnen/buiten zetten, voeren en mesten? Dan hoef je er namelijk niet per sé elke dag heen, dat is een fijn idee voor de dagen dat het gewoon echt even niet uit komt qua tijd.

Ik heb zelf twee jaar geleased, en kwam dan 2 a 3 keer per week. Daarnaast liep het paardje nog 1 dag per week een privéles. Dat ging prima, ik had wel 1,5 uur reistijd (enkele reis!), dus was even doorbijten. Maar uiteindelijk geen moment spijt van gehad want inmiddels heb ik het paardje in kwestie helemaal overgenomen en staat hij veel dichter bij huis zodat ik er elke dag heen kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:41

Wat gebeurt er met die andere dag dan met het paard? En wat is de bedoeling bij dit leasen? Uitmesten, verzorgen, buiten zetten of alleen het rijden? Want dat is niet verplicht om dat alle dagen te doen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:42

Waarom is het voor de manege geen optie om jou bijvoorbeeld 3 dagen per week te laten rijden en het paard verder voor de lessen in te zetten?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 14:56

@joltsje, dat zou in overleg mogelijk ook nog mogelijk zijn, maar de lease is wel dusdanig qua kosten dat het dan relatief duur wordt. Maar het is een optie inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht maar ga ik over nadenken.

Paard staat vol pension, dus uitzetten enz wordt allemaal gedaan. De 7e dag is een vrije dag voor het paard :)

dat ze alleen volle lease willen is doordat ze net de regels weer hebben scherpgesteld, vroeger was dit ook zo maar werdt er nog wel eens wat bij uitzondering verandert, maar daar werdt helaas ook misbruik van gemaakt.. waarom precies ze geen halve lease willen weet ik niet, maar daar zullen ze vast zo hun redenen voor hebben.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:05

Als ik het zo lees zou ik er niet aan beginnen om het paard te leasen.
Er gaat veel tijd in zitten omdat het niet alleen rijden is maar ook het verzorgen van natuurlijk.

Misschien kun je afspreken om vaker te rijden? Gewoon data inplannen? :)
En mocht de manege het paard aan iemand anders leasen dan kun je misschien met die persoon wat afspreken?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:10

Op mijn vroegere manege mocht je niet met z'n tweetje leasen. Zelfs niet moeder en dochter, wat ik graag wilde en daarnaast werd het paard ook nog in de lessen gebruikt. Kan je niet op zoek naar een bijrijpaard voor 3 dagen per week oid?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:20

TS: op zoek gaan naar prive paardje in/op privestal waar je mee mag gaan werken.
Kun je fijn rijden, grondwerken, longeren, wandelen, buitenritten, e.d. en veel bij gaan leren van eigenaar en/of andere stalgenoten.

Veel leerzamer als paard "delen" met zoveel ruiters die op "jou" paard zitten om te klooien.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 12-02-16 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:25

Mijn eigen beest zie ik ook maximaal 4x per week dus dat zou je kunnen doen mits je het geld ervoor over hebt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:00

TAO -> PP

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:52

Peetstap schreef:
TS: op zoek gaan naar prive paardje in/op privestal waar je mee mag gaan werken.
Kun je fijn rijden, grondwerken, longeren, wandelen, buitenritten, e.d. en veel bij gaan leren van eigenaar en/of andere stalgenoten.

Veel leerzamer als paard "delen" met zoveel ruiters die op "jou" paard zitten om te klooien.

Zoiets is echt ideaal idd! :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 17:04

Mareeq schreef:
Peetstap schreef:

Zoiets is echt ideaal idd! :)

Bovengenoemde dingen zou ik ook met het paard mogen doen (alleen buitenrijden weet ik niet zeker) en zou ook zeker een optie zijn, maar het gaat me ook zeker deels om dit specifieke paard. dit is de eerste keer dat ik bij een paard zoiets heb van "hier wil ik elke keer wel op rijden *\o/* ", terwijl ik normaal afwisseling juist wel leuk vindt.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:08

ik zou het een tijdje proberen, dan kan je erachter komen of het iets voor jou is en of je de tijd ervoor hebt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:47

Je kunt ook overwegen om op dit specifieke paard tweemaal per week privéles te nemen. Ik weet niet of dat meer of minder kost dan dat je dit paard voor zes dagen zou leasen en of de privélessen wel in te plannen zijn voor je?