Leasepony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bit_babe

Leasepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 11:38

Hoi allemaal,

Voor mijn 10-jarige dochter heb ik een leasepony geregeld bij haar manege. Dochter dolgelukkig.

Alleen.. Pony zit redelijk vol energie. In de les kan ze haar goed hebben, dochter kan volgens instructrice wel een uitdaging gebruiken, vandaar deze pony.

Voordat ze gaat rijden willen we de pony longeren om er wat energie uithalen. Longeerbak is buiten... Het is een manegepony, staat de hele dag binnen en vindt alles buiten dus eng. Wil wegrennen, we moeten met zijn tweeën aan het halster hangen om haar bij ons te houden.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken, dat de pony aan buiten went? We proberen nu op het achtererf rustig te stappen, maar de longeerbak is dicht bij de auto's.

Daarnaast durft dochter niet te draven of galopperen bij het vrij rijden als er anderen in de bak draven of galopperen. Pony wil dan in volle vaart meerennen (en ze kan hard...). Hoe kunnen we dit aanpakken?

Volgende week ga ik weer met mijn dochter mee dus dan kan ik het aan de instructrice vragen. Maar wellicht hebben jullie al goede tips?

rien10

Re: Leasepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:41

Ja, een tip heb ik wel, maar misschien niet de tip die je wilt horen.
Niet zonder begeleiding van een instructeur rijden of longeren zolang dochter de pony niet genoeg onder controle heeft. Dus niet vrij rijden.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:42

geen week meer wachten meteen naar jullie instructie gaan.
Denk dat zij er zo ook geen plezier aan beleeft... EN stel je eens voor de pony gaat er echt vandoor en je dochter valt eraf, dit kan ook slecht aflopen. Vergeef je het jezelf dan? En stel voor met andere in de bak die pony;s gaan ook meedoen, mooi plaatje.
Wat betreft het longeren: gewoon een hoofdstel indoen of een touw over de neus.

Bit_babe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 11:43

Vrij rijden gaat goed zolang ze stapt als er andere pony's in de buurt zijn of als ze de bak alleen heeft..

Ik heb ook het idee dat het meer tussen haar oren zit, want ze kan de pony best houden..

Ik ga het zeker met de instructrice bespreken. Ze gaat vanmiddag met haar vader naar de manege en dan maandag weer, dan ga ik mee..

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:45

Bit_babe schreef:
Vrij rijden gaat goed zolang ze stapt als er andere pony's in de buurt zijn of als ze de bak alleen heeft..

Ik heb ook het idee dat het meer tussen haar oren zit, want ze kan de pony best houden..

Ik ga het zeker met de instructrice bespreken. Ze gaat vanmiddag met haar vader naar de manege en dan maandag weer, dan ga ik mee..

geloof me als zo'n pony het op een rennen zet houd jouw dochter de pony niet ;)
maatgoed een gewaarschuwd mens telt voor 2.
je zegt volgensmij zit het tussen haar oren zegt al hoe leuk ze het dan eigenlijk vindt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:45

Bit_babe schreef:

Dus gaat vrij rijden niet goed. Vrij rijden is onafhankelijk wat anderen doen, je eigen training volgen.
Gewoon een tijdje alleen lessen, daar is niets mis mee.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:48

Als je dochter wel een uitdaging kan gebruiken, op zoek naar een leasepony buiten de manege. Persoonlijk zou ik mijn dochter mee willen geven dat hoe er op de manege (ja, in dit geval deze manege, maar helaas ook vele anderen) het er niet paardwaardig aan toe gaat. Ik zou in dat geval mijn kind het direct goed willen leren door een goed verzorgde en paardwaardig bestaan leidende pony voor haar te leasen. Ten eerste leren ze daar veel meer van en ten tweede zou ik mezelf niet schuldig willen maken aan het in stand houden van 24/7 binnen en hoe maneges hier mee om gaan. Maar goed, om antwoord op je vraag te geven, gezien dit nu de situatie is:

Ga grondwerk met de pony doen. Verdiep je eens in dit dier. Staat binnen, leidt een manege bestaan. Komen en gaan van mensen, drukte, geschreeuw, gedoe. Geen rust. Vervolgens komt er een kindje en die wilt ook nog eens van alles.
Er bestaan vele grondwerk methodes. Al het basis grondwerk komt op hetzelfde neer. Volgen, stoppen, wijken voor druk, achterwaarts, harder, zachter. Al op lichaamstaal. Is de basis op de grond niet goed, dan zal het rijtechnisch nooit beter kunnen worden. Doe dit eerst binnen. Vervolgens ga je dit in de buitenbak doen. Gun zowel jezelf als de pony zijn eigen persoonlijke ruimte. Indien je dit een tijdje doet zal hij erop gaan vertrouwen dat jij een leidend persoon bent en dat is iets waar ze veel behoefte aan hebben. Je dochter en jij zullen eerst moeten werken aan het opbouwen van vertrouwen en een band, eer je hem vertrouwd kunt maken met iets dat eng is. Persoonlijk werk ik graag met Parelli en geef ik daar ook les in aan kinderen, een van 10 en een van 11. Zij pakken dit beide goed op en waren ook manegemeiden.
Succes.

Bit_babe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 12:05

Bedankt Sylva voor je antwoord (en natuurlijk de anderen ook).

Ik ben het met je eens dat pony's op de manege niet een geweldig leven hebben. Ik ben ook op zoek geweest voor haar naar een verzorgpony buiten de manege. Punt is dat ze dan minimaal 16 jaar moet zijn wil ze een kans maken op een pony.

Enige andere optie zagen we nu in een leasepony op de manege.

Het is jammer Sylva dat je niet in de buurt zit, maar we gaan zeker kijken of we iets met grondwerk kunnen

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:55

Ik snap je dilemma. Lastig is dat. Alhoewel als ik eerlijk ben ik ook altijd nee zeg als ik verzorgers aan de deur heb van 11, 12, 13 etc. Je hebt er vaak meer omkijk naar als dat het ook handig is. Maar nu moet ik wel zeggen dat het ook veelal gespuis is. Als er zich een moeder met dochter zou melden dan zou ik t al heel anders vinden. Vooral omdat je duidelijk de wil hebt om bij te leren. Dat is altijd een goed punt! Blijf zoeken, je weet het nooit.

Heel veel succes. Je kan altijd pb-en als je een vraag hebt of ergens tegenaan loopt.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:44

Zoiets heb ik ook mee gemaakt.
Dus ik heb wel een paar tips ;)

Bij het rijden:
Ga gebruik maken van bijvoorbeeld een martingaal. Dan kan die niet zo goed met z'n hoofd meer omhoog en gaat er dan dus ook minder snel vandoor.

Voor longeren:
Ga dan longeren met lijntjes. Dat is handig. Het paard let dan meer op wat jij doet en let minded snel op de buitenwereld.

Voor naar buiten:
Ala je paard het eng vindt kan je bijvoorbeeld een halstertouw aan de ene kant van halster vast maken en aan de andere kant ook een.
En dan moet je gewoon zegmaar kneedjes maken in de halstertouwen en dan let ie op je. Het is zeg maar hetzelfde systeem als aan de teugel lopen maar dan zonder hoofdstel en bit :)

Maar het is ook handig om in overleg te gaan met de instructrice!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips had :)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:47

Waarom lease je niet eerst een wat bravere pony. Kan ze eerst goed leren rijden en zelfvertrouwen opdoen.
Als het met deze pony allemaal zo moeilijk is heb hè kans dat ze er snel op afknapt.