Autobestuurders en respect voor paarden op de weg....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mowgli4

Autobestuurders en respect voor paarden op de weg....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 22:14

Waar is dat respect gebleven?!

Ik fiets heel vaak met mowgli, hij vindt dit leuk en zo trainen we z'n conditie ook lekker. Mowgli is verkeersmak en doet dit al jaren, maar het blijft een dier, dus je weet maar nooit wat er gebeurt. Maar wat er vandaag gebeurde... Daar kan ik nog steeds niet bij. Daar werd ik toch echt wel even flink woedend van... Ik was des duivels (nu nog steeds wel een beetje)

Mowgli was vet braaf aan de fiets en had er weer zinin (oortjes naar voren en oplettend) Komt er een auto aan van achter en die had nogal haast. Dus ik bezig om mowgli de berm in te krijgen. Alleen daar lag een plasje water en daar wil meneer niet doorheen (straks krijg je natte voetjes) dus ik dacht, ga 1 meter verderop de berm wel in. Maar die auto had geen geduld en begint gas te geven en gaat toeteren. Mowgli schrikt zich dood waardoor hij de lucht in springt van schrik en struikelt. (Dus ik laat los uit reflex) Hij valt voorover over z'n nek heen (hij had z'n nek wel bijna kunnen breken) en rolt bijna de sloot in. Dit was echt een hele rare val... Krijg de beelden nog niet uit m'n hoofd. Die auto geeft extra gas en Gaat me voorbij, en rijd dus weg. Ik uit reflex stak m'n middelvinger op en ging meteen naar mowgli. Want hij bleef liggen. Uiteindelijk kreeg k m overeind en was ie zelf ook beetje in shock en nou is ie kreupel... Arme pony had er zo zinin weer zijn favoriete fietstochtje, en dan eindigt dat met dit :(

Dat je haast hebt is 1 ding... Maar dat je vol gas weg rijd terwijl mijn pony blijft liggen aan het randje van de sloot... Vind het echt TE absurd voor woorden.

Helaas heb ik het kenteken niet kunnen noteren want ik was zelf ook in shock van wat me net gebeurt was, mijn aandacht was meteen voor Mowgli hoe het met hem was... Ik weet nog wel een aantal dingen van de auto en denk er ook over om dit aan te gaan geven (ondanks dat ik niet veel info heb)

Ik vind echt dat tegenwoordig weinig respect is voor paarden op de weg. Het blijven dieren en dus ook onvoorspelbaar wat ze doen, hoe braaf ze ook mogen zijn. Dit had best anders af kunnen lopen...

Nog een fotootje voor dat we vertrokken
Afbeelding

Lucia88

Re: Autobestuurders en respect voor paarden op de weg....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:19

Ach gossie! Arm dier, en wat een rot-automobilist!

Ken het, sommige mafkezen komen zo hard langs je paard gescheurd, maar dit gaat wel ver hoor, ik zou proberen aangifte te doen!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:20

Hier niet anders helaas. Ik blijf altijd gewoon stug op de weg rijden.

Sterkte Hopelijk is hij niet lang kreupel.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:22

Wat een idioot. Een beetje rekening met een ander kan je toch wel houden?
Toeteren bij een paard.. echt hoor.
Ik hoop dat het snel beter gaat met je pony!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 22:32

Dankjewel allemaal :)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 10:31

Mowgli loopt nog steeds voorzichtig op zijn beentje. Dus nog maar goed in de gaten houden...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:32

Verschrikkelijk he... gelukkig weinig last daarvan hier.

Hoop dat Mowgli snel weer goed loopt :(:)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 22:32

Ja vreselijk...
Mowgli is nog steeds wat stijf, maar gaat al stuk beter dan donderdag

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:34

Wat sneu dat Mowgli zo rottig viel, hoop dat hij snel verder opknapt.

En helaas.. zo rijden er hier ook veel mensen, gelukkig niet allemaal er zijn ook aardige mobilisten.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 22:41

Helaas te veel automobilisten die niet door hebben wat een paard zou kunnen doen als ze zo voorbij gaan...

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:02

Je hebt er mensen bij zitten...
Ze denken gewoon niet na. Ik wed dat ze helemaal niet willen dat jouw pony bijvoorbeeld zou vallen, maar dit komt natuurlijk we door hun gedrag.

Toen ik de eerste keer met mijn verzorgpaard op de weg reed kwam er iemand tegemoet. Raampje open en maar schreeuwen. Nou trokken de paarden zich daar niks van aan en dat zag de man in de auto ook. Toen begon hij te toeteren.
Zulke mensen denken niet na wat er kan gebeuren.

Gelukkig zijn er ook mensen die wel rekening met je houden. Zo reed ik ook een keer op de weg en kwamen er drie bussen tegemoet. Die remde allemaal af en gingen er heel langzaam voorbij. Nou had het van mij niet gehoeven, maar vind het erg netjes!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:05

Hier laatst ook een motor die langsreed. Hoorde hem afremmen en rijd ruim voorbij. Pony reageerde er op en draaide de weg op. Motorrijder keek nog even om of het wel goed ging. Doen ze ook niet allemaal, vond ik erg netjes.

Maar helaas... sommigen denken niet na indd.. :n

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 01:17

Wat een rottig ongeluk

Ik had het bijna andersom, zat in de auto en er reden 2 meiden met ponys. Een op de stoep en een op de weg, op het moment dat ik de ponys (ruim!!!) passeerde gingen de dames stilstaan (natuurlijk zonder te kijken of er misschien verkeer achter ze reed) waarop de pony op de weg onmiddellijk een kwartslag draaide en dus over het midden van de weg stond.
Ik passeerde echt ruim maar kreeg alsnog een enorm vuile blik van de meiden, beetje jammer.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 01:35

Emmaudb, het was vast niet met opzet. Maar als die man even een beetje logisch na dacht even 1 minuutje langer had gewacht, was er niks gebeurt. Dat vind ik gewoon zo jammer dat daar nooit eens over na word gedacht naar gevolgen van wat er zou gebeuren met dit gedrag. Het had nog erger kunnen aflopen natuurlijk...

KittyDylan, idd. Helaas is niet iedereen zo...

Polly, zeker rottig, maar ook wat jou gebeurde. Jammer dat ze dan idd zo reageren. Je deed in iedergeval je best om hun de ruimte te geven... Dat doen ook al genoeg mensen niet helaas :(

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 08:21

Ik heb ook het idee daar het met Shetlanders nog erger is dan met grote paarden.
Wij wonen op een plattelandsweg, dus er zijn vaak genoeg mensen die lekker hun gas willen intrappen, ook al loop ik daar.
Gelukkig maken auto's bij mijn pony's niet zoveel uit, een de meeste trekkers een vrachtwagen kennen mij wel, en gaan er rustig langs

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 10:51

gerlindie schreef:
Ik heb ook het idee daar het met Shetlanders nog erger is dan met grote paarden.
Wij wonen op een plattelandsweg, dus er zijn vaak genoeg mensen die lekker hun gas willen intrappen, ook al loop ik daar.
Gelukkig maken auto's bij mijn pony's niet zoveel uit, een de meeste trekkers een vrachtwagen kennen mij wel, en gaan er rustig langs

Wij wonen ook op een plattelands weg. Dus idd word daar goed gas gegeven... Na mijn idee voelt het ook dat met de shets erger is, maar dat kan ook gewoon puur toeval zijn natuurlijk

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:03

Hier ook helaas. Mijn paard staat in de polder. De meeste mensen houden goed afstand en laten hun gas los of remmen zelfs.
Die van mij is echt nergens bang voor. Trekkers, auto's die toeteren, scooters/motoren. Echt nergens kijkt ze van op. Maar soms laat ze toch wel weten dat ze het ergens niet mee eens is. Bijvoorbeeld als een auto keihard op ons af komt en niet aan de kant gaat.
Dan doet ze maar haar jonge drukke sportpaard immitatie en staan de auto's vlot stil. Niet helemaal de bedoeling, maar werkt meestal wel..

Ik hoop dat je pony snel weer beter is TS. Ongelovelijk naar..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:11

Wat een rot ongeluk! Hopen dat het snel weer goed gaat met mowgli!
Ik ging ooit keer met me shetlander over de grote weg die moest verplaatst worden. Toen kwam er vrachtwagen aan en madam midden op de weg in protest. Man was heel rustig zette zijn moter af en wachtte totdat mijn shetje in de berm stond, ging niet zonder slag en stoot auw. Maar ze stond netjes aan de kant en vrachtwagen reed zachtjes voorbij. Was wel aardig (:

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 11:13

Mijn pony vind eigenlijk ook niks eng. Maar dit was puur onverwacht en dat trok hij dus niet (best logisch uiteraard). Wat ik ook zeg, hoe braaf een paard ook is, of hoe verkeersmak hij ook is, het blijft een dier en het kan altijd mis gaan natuurlijk...

Dankjewel, het gaat al iets beter met hem. Wil eigenlijk gewoon weer zo snel mogelijk de weg met hem op (zodat dit niet eng blijft), dus vanmiddag even klein staprondje als zijn been dit toelaat

Janinevv, zeker een rot ongeluk dat eigenlijk ook niet had hoeven gebeuren als er een beetje geduld werd getoond van de bestuurder. Gelukkig dat die vrachtwagen wel fijn met de situatie om ging!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:14

Mowgli4 schreef:
Mijn pony vind eigenlijk ook niks eng. Maar dit was puur onverwacht en dat trok hij dus niet (best logisch uiteraard). Wat ik ook zeg, hoe braaf een paard ook is, of hoe verkeersmak hij ook is, het blijft een dier en het kan altijd mis gaan natuurlijk...

Dankjewel, het gaat al iets beter met hem. Wil eigenlijk gewoon weer zo snel mogelijk de weg met hem op (zodat dit niet eng blijft), dus vanmiddag even klein staprondje als zijn been dit toelaat

Janinevv, zeker een rot ongeluk dat eigenlijk ook niet had hoeven gebeuren als er een beetje geduld werd getoond van de bestuurder. Gelukkig dat die vrachtwagen wel fijn met de situatie om ging!

Jaa vind het zeer on respect vol dat hij niet wachtte en niet stopte toen het mis ging..

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:28

Ik heb ook wel eens een toeterend iemand achter me gehad. Ging optrekken en toeteren. Gelukkig was dat paard immuun voor dingen, ik verzorgde haar al een paar jaar. Maar ik werd wel écht woest. De reden van die vent was dat hij naar zijn paarden moest 20 meter verderop. Ik ben echt zelden zo kwaad geweest, hoe idioot kan je zijn echt. Dan lijk ik een lief meisje van 17 maar zodra je mijn dieren in gevaar brengt wil je niet bij mij in de buurt zijn. Mijn pony nu zou het denk ik minder leuk vinden, die is 5 en nog niet verkeersmak.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:36

Sommige mensen zijn niet te geloven inderdaad ja... Sterkte met Mowgli.....

Nu moet ik ook zeggen dat er echt geen aandacht aan besteed word tijdens rijlessen!! In ieder geval niet bij mijn rijlessen. Ik ben zelf een paardenmens dus ik weet dat, maar als ik geen verstand heb van paarden zou ik het misschien allemaal niet weten. Ik vind echt dat rijscholen hier veel meer aandacht aan moeten besteden hoor...

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 13:40

CastaMickey, ik heb zelf ook veel geduld, maar zodra jij onrespectvol met mij of mijn dieren om gaat, kun je het ook terug verwachten. Helemaal als ik al bezig ben mijn pony de berm in te krijgen en alsnog geen respect daarvoor terug krijg... Zo jammer dat het dan zo moet. Maar was toen ook echt vreselijk kwaad.

Iirrssjjee, ja idd... Vind ook dat er meer aandacht aan besteed moet worden. Mijn ouders en broer zijn totaal niet van paarden, maar doordat ik er mee bezig ben, hebben zij wel meer door wat een paard nou precies doet of kan doen en zo zijn hun ook grotendeels voorzichtiger gaan rijden bij paarden. Ik vind het dan idd ook een goed idee om met autorijlessen hier ook aandacht aan te besteden.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:17

Eerlijk is eerlijk, vandaag ook een auto tegen gekomen die al ver van te voren heel rustig ging rijden en zelfs stil ging staan zodat ik met mijn pony een paadje in kon gaan en de auto er makkelijk langs kon. Was op zich geen heel smal pad en technisch hadden we makkelijk langs elkaar gekund maar vond het toch heel tof :D Ook mensen met een paraplu tegengekomen bij het wandelen, en schijnbaar eten paraplu's je op maar die mensen deden uit zichzelf hem dicht in de sneeuw zodat we elkaar makkelijk konden passeren. Niet alleen maar ongeduldige mensen dus! :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:24

Pff wat een nare val!
Helaas vaak meegemaakt dat ze gewoon langs scheuren enz
sommigen weten niet wat er kan gebeuren.
Nu is mijn paard veel gewend, al vind ze tractoren etc erg eng en motoren die hard geluid maken. Laatst een vrachtwagen die aan kwam rijden, ik kon de berm niet in en bestuurder zag dat mijn paard gespannen was en stopte. Hij zette zelfs zijn motor uit en ik kon rustig weg stappen naar een stuk waar je een zijweg in kon, daarna is hij er heel rustig voorbij gereden
dat soort mensen kunnen we er niet genoeg van hebben! Maar een heleboel racen gewoon langs helaas..