Overvolle paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

famkehorses

Overvolle paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 20:44

Hallo, als ik naar mijn lease pony ga kom ik altijd langs een particulieren stal aan huis
voor het huis staat een overvolle paddock met wel 4/5 grote paarden erin. Niet dat dat heel erg is maar de paddock is best klein voor 4/5 paarden ze zien er niet heel verwaarloosd uit maar geen van hun heeft een deken op en sommige rillen weleens.. Iets voor de paddock staat ook nog een weitje.. waarom zette ze er dan daar niet 2 in ofzo iets?? misschien kan ik er wat aan doen? Ik wil me nergens mee bemoeien maar soms ziet het er zo zielig uit.. /3

alvast bedankt

maximuss

Re: Overvolle paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:51

Sinds wanneer moet elk paard een deken op in de winter?
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:52

Wat is klein?
Hebben ze hooi?
Dan is een deken helemaal niet nodig.
Het weitje zullen ze met die natte weer wel heel willen houden?
Staan ze in de nacht op stal?
Ik kan me voorstellen dat de mensen hun paarden s, morgens in de paddock zetten en dan gaan werken. En zodoende niet overdag kunnen wisselen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:59

Als paarden in de winter in de wei lopen kan het heel drassig worden. Dan kan het gras kapot gelopen worden. Dan hebben ze in het voorjaar ook geen gras meer.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 16:23

ze hebben geen stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:25

Die van ons staan op dit moment ook op een klein (verhard) stuk.
Ze kunnen de bak wel in, maar kiezen ervoor om dat niet te doen, omdat die na alle regen behoorlijk nat is.
3 van de 4 paarden staan ook zelden in hun stal en er heeft maar 1tje een deken om.

Dus ja, wat is klein?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:25

De paddock te klein is een ding, maar wie zegt dat ze daar lang in staan?

Niet elk paard is een deken nodig, en rillen, tja, misschien gewoon een vlieg of jeuk? rillen is vaak geen teken van kou of zo.

Qua weide ben ik het met iris eens.

Denk dat je niet helemaal kan weten hoe de situatie is en dus geen slecht beeld moet schetsen, wat je zojuist deed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:33

Hoe groot is de paddock?
En misschien staat er wel een stal achter het huis, waar je geen zicht op hebt, soms is de situatie anders dan hij eruit ziet..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:33

Je zou natuurlijk gewoon eens kunnen aanbellen en dan zeggen: "goh, meneer of mevrouw, ik weet nog heel weinig van paarden, maar ik heb wel eens gelezen over 24/7 buiten en paarden natuurlijk houden, is dat wat u doet met uw paarden en wilt u mij daar iets over vertellen/over uitleggen?"

En dan hoor je vanzelf wel of dat zo is, en dan steek je misschien nog iets op ook ;)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:50

Dekens zijn niet nodig, stallen zijn niet nodig. Rillen is helemaal niet erg, zo kunnen ze zo af en toe zichzelf warm houden, is geen teken van kou.

Veel ruimte is goed, maar ik zie liever misschien aan de vele kant paarden samen in een paddock dan allemaal alleen opgehokt. Wel is 24/7 hooi belangrijk, zo kunnen ze zichzelf goed warm houden :).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:52

Rillen is wel een teken van kou, maar het is bij korte duur niet erg. Echter, als de paarden regelmatig staat te bibberen of als het paard niet stopt als hij een half uurtje ruwvoer heeft kunnen eten is er iets niet op orde.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 17:48

het viel me gewoon op dat het er allemaal klein en opgepropt uitziet
en geen stal of iets om onder te schuilen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:59

Mizora schreef:
Rillen is wel een teken van kou, maar het is bij korte duur niet erg. Echter, als de paarden regelmatig staat te bibberen of als het paard niet stopt als hij een half uurtje ruwvoer heeft kunnen eten is er iets niet op orde.

Klopt, wij hadden vroeger een oudere pony die na een halve dag regen begon te rillen, de jongere pony had dat niet.
Mijn moeder zette ze dan op stal met wat hooi even droog wrijven en het trillen was al snel over.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:08

Wat beschouw jij als klein? Klein is een subjectief begrip, en wat voor de één klein is, is voor een ander persoon acceptabel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:24

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:14

Hoe weet jij dat er geen stallen zijn, Ts? Mijn stallen zie je ook niet van de straatkant maar ze zijn er echt wel. Misschien staan de paarden daar tijdens het uitmesten zodat het vlugger gaat?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:16

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:06

klopt, maar alleen als je ingelogd bent, toch?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:46

Oh my.. Dan mishandel ik mijn paarden ook.. Ik heb er ook 4.. Op de paddock.. En drie ervan (waarvan 1 bijna jaarling) zonder deken.. En ze zijn ook nog vies!!

Ik ga 144 bellen voor mezelf.. :j

Ff zonder gekheid.. Ik weet noet hoe t staat met de paarden van die mensen, ik heb ze immers niet gezien..

Maar als ik voor mezelf mag spreken.. De mijne staan ook in de paddock.. In weer en wind.. Haal ze alleen binnen met extreme weersomstandigheden (zoals vanavond bijvoorbeeld, nu staan ze ook binnen).. Ze zijn gelukkiger met zn viertjes bij elkaar, als dat ik ze twee aan twee zet.. Ik geef mijn jonge dier hier ook een stuk opvoeding mee..

Mijn paarden staan ook zonder deken, omdat ze nagenoeg niks doen, dus niet veel zweten.. Mijn pony staat wel onder de deken ivm wel vaker werken..

En ja.. Mijn paarden zijn vies.. Ik poets ze swinters nagenoeg niet, om de vetlaag op hun huid niet aan te tasten.. Ik maak de zadel, singel en hoofdstelplek schoon en dat was t..

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 22:25

Het probleem is ook niet zeer de paddock en het deken het viel me gewoon op dat het echt klein is en geen schuil plaats. ze hebben ook geen hooi. Daarbij ik zeg niet dat die mensen hun paardenmishandellen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:27

Zoals anderen ook al vroegen: hoe klein is klein dan in dit geval
2x2 meter? 20x20 meter?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:29

Was ook maar een flauwekulletje.. Ik heb helaas ook geen schuilstal, hier kregen we geen vergunning voor.. Ik heb wel aan 3 zijden van de paddock winddoek, en dat helpt ook al heel veel..

Waarom spreek je de mensen van wie ze zijn niet gewoon eens aan? Vaak als je er (gewoon netjes en geïnteresseerd) naar vraagt, dan krijg je meestal wel een open en eerlijk antwoord.. (Althans.. Dat zou ik zelf geven :P)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:41

Ben ook wel benieuwd wat je klein noemt.
Persoonlijk zou ik het niet erg veilig vinden om ze op een echt kleine ruimte te zetten ook niet voor een paar uur. Kwam laatst ook voorbij een paddock en daar zou ik mijn paard echt niet met andere voor een half uur op zetten. Ze kunnen geen kant op als er onenigheid in de groep is.
Maar dat is ieder voor zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:48

Dat hangt voor een deel ook af van het ras: IJslanders zijn bijvoorbeeld hypersociale paarden met een zeer kleine persoonlijke ruimte als ze bij elkaar staan. Ik heb wel eens ruime paddocks gezien met 8-10 IJsco's en die stonden hutje mutje naast elkaar geparkeerd met de rest van de paddock vrij. Erg grappig om te zien.

Maar ook in zo'n geval wil je natuurlijk wel dat er ruimte is om elkaar te ontwijken mocht er toch eens mot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:18

Omdat dit topic aan is gemaakt door een niet goedgekeurd SchaduwAccount plaats ik hier een slotje.