Hoe een paard kan opknappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deja_Boo

Hoe een paard kan opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 03:55

Op mijn inmiddels verwijderde advertentie na is hier dan mijn eerste post op bokt. Normaalgesproken ben ik niet zo van het posten en kijk ik liever naar andersmans paarden/ lees ik liever hun eigen verhalen maar aangezien mijn paardje er de laatste tijd zo goed uitziet vond ik het toch wel leuk om dit met jullie te delen.

Op 13 juli kon ik dan eindelijk zeggen dat mijn kleine meisjes droom was uitgekomen: Ik had mijn eigen paard gekocht! Een prachtig 11-jarig paardje genaamd Rooney (v. Don Romantic, vv. Don Schufro, vm. Ragtime) Een paard waarvan de geschiedenis niet al te vrolijk lijkt, een paard dat misschien wel heen en weer is gegaan in de handel, slecht is getraind, niet-passende zadels op kreeg en boven alles het vertrouwen in de mens toch wel was verloren. Hij was mager, had geen spieren en zag eruit alsof ie klaar was voor de slacht. Zijn oortjes stonden altijd naar voren maar zijn oogjes waren dof en alles behalve vrolijk. Hier wat foto's van zijn eerste dagje bij ons op stal:

Afbeelding
Afbeelding

Langzaamaan begon ik met behulp van mijn huis- en stalgenoot, Manon, met het trainen. Ik longeerde regelmatig met dubbele longe, enkele longe of zonder enige hulpmiddelen en Manon stapte er af en toe op om hem onder het zadel te trainen. Ook werd ie af en toe gebruikt om een vriend van haar te helpen met het leren rijden. Het is momenteel midden in de nacht en dus te laat om toestemming aan hun te vragen om foto's te mogen plaatsen

Afbeelding

Met de juiste voeding erbij was er na een klein maandje al aardig wat verschil te zien en begon hij mij als eigenaar ook meer te 'herkennen':

Afbeelding

Na 3 maanden hadden we dan ook ons eerste bosritje met een stalgenoot. Echt een groot succes was het niet, twee passen galop op het Wekeromse zand en meneer maakte een onverwachte wending waardoor ik er af viel. Het duurde een kwartier voordat meneer zich eindelijk liet vangen, in dat kwartier was een van de beugelriepen blijven haken, half doormidden gescheurd en van zijn zadel afgegaan. Ook was hij ergens tegen een tak gelopen en had ie er een flinke (gelukkig wel oppervlakkige) snee aan over gehouden. Ik dacht hier een foto van te hebben maar ik kan hem zo snel even niet vinden.

Afbeelding

Na nog meer weken en maanden van trainen, spelen en vooral knuffelen durf ik te zeggen dat ik toch wel echt een goede band voel met dit ontzettend knuffelige, vriendelijke, sociale en vooral ondeugende dier. Nadat ik een nieuwe camera had gekocht hadden Manon en ik al snel zin om foto's te maken en daar zijn dan ook een aantal hele leuke uit gekomen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De laatste foto is een foto die deze week is gemaakt, Manon rijdt hier op hem aangezien het nog steeds nacht is en ik dus geen toestemming kan vragen heb ik haar hoofd er maar even vanaf geknipt. De laatste keer dat ze op hem zat was vlak na de zomervakantie en, ondanks dat hij voor zijn leeftijd nog ontzettend kan klieren en kloten, bij de sessie van deze foto deed hij geen enkele stap verkeerd. Hij was ontzettend onspannen en relaxt, iets waar ik al vanaf het begin mee aan het werk ben.
Ik doe vooral veel grondwerk met hem en zit er eigenlijk zelden op, aangezien ik nogal snel geïrriteerd kan raken met rijden en hij hier erg gevoelig voor is, blijf ik liever op de grond (ik heb dan ook geen interesse in het rijden van wedstrijden). Zo doe ik zowel hem als mijzelf een plezier en blijft het ook leuk om met hem te trainen. Ook wordt mijn band met hem zo veel beter.

Ik durf niet te denken aan hoe en waar hij had kunnen zijn als ik hem nooit gekocht had, ik heb nog nooit eerder zo'n eerlijk beestje meegemaakt en er zit dan ook geen enkel kwaadaardig iets in hem. Ook mijn stalgenoten blijven herhalen hoe goed hij eruit ziet (ondanks dat ie een beetje aan de dikke kant is, maar liever te dik dan zo mager als dat ie voorheen was), hoe sociaal hij is geworden en wat voor lieverd het wel niet is. Ik kan er elke keer weer om lachen dat ie met een buitenrit met Manon is geschrokken van een plantenbak terwijl er een vrachtwagen langs reed. Maf beest _O-

Dat ik nog vele jaren met hem mag doorbrengen en dat de band ook steeds sterker wordt! Bedankt voor het lezen :D

Rey

Re: Hoe een paard kan opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 04:46

Wat een leuk verhaal en mooie foto's! Veel plezier nog samen!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 07:49

wauw die is mooi opgeknapt zeg!!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:22

Mooi opgeknapt! Je ziet de duffe blik in zijn ogen echt veranderd zijn :D
Leuk dier hoor, en ach rijden is niet belangrijk zolang je maar plezier hebt samen :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:25

Welkom op Bokt!
Om eerlijk te zijn vind ik het wel meevallen qua verwaarlozing. Ja, hij had amper bespiering, maar mager? Nee. Ik zie ze liever zo dan te zwaar.
Te dik geeft juist veel meer gezondheidsproblemen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:26

Hij is duidelijk goed terecht gekomen :) heel veel plezier samen!

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 01:55

Wat hebben jullie dat paard een opknap beurt gegeven zeg. Heel mooi om te zien.

Ik vind hem overigens ook niet echt mager. Zo hoort een paard te zijn, lekker strak in zijn vel. Wat mist is alleen gezonde bespiering. Hou hem vooral goed slank hoor ;)

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:43

Wat fijn om te zien dat hij toch weer vertrouwen gekregen heeft en zo opknapt! Super! Veel plezier samen :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:48

Wat een mooie transformatie :j

Deja_Boo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:20

Op de foto's lijkt ie 'voller' dan dat ie werkelijk was, op een hoop momenten staken zijn ribben duidelijk uit. De vorige eigenaar (die hem had gekocht uit medelijden) zei ook dat ie er toen zij hem kocht nog veel erger uitzag. Either way ziet ie er nu stukken beter uit, persoonlijk hou ik er ook niet van als ze zo strak slank zijn, ik heb ze liever iets (en dan uiteraard niet overdreven) voller.
Thanks voor de reacties though :D