A-brevet: enkel voor mensen die vaak rijden of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

A-brevet: enkel voor mensen die vaak rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:14

Ik open dit topic, omdat ik best wel veel vragen heb bij maneges die paardenkampen organiseren en zo maar iedereen toelaten om voor hun A-brevet te gaan. Waarom ik me vragen stel?

Wel, het 16-jarig petekind van mijn vriend gaat dit jaar voor de 4de keer op paardenkamp en ze heeft zich opgegeven om het A-brevet te mogen halen. Dit meisje rijdt echter niet tijdens het jaar en heeft totaal geen feeling met paarden. Na haar 1ste kamp heb ik ze even op mijn paard gezet, waar ik haar na nog geen 2 rondjes moest afhalen, omdat ik voelde en merkte dat mijn paard te veel spanning begon op,te bouwen. Na haar 2de kamp, liet ik haar mijn shet longeren. Zodra ik even afgeleid was, sleurde het beest haar gewoon door het paddock en ze had totaal geen controle over hem. Vorige zondag gaat ze mijn paarden mee voeren en wat zie ik, ipv mijn mannen weg te sturen en haar persoonlijke ruimte op te eisen, maakt ze zich klein en wriemelt ze zich, met de voeremmer, langs hen heen. Wel, dan denk ik dat je absoluut niet weet hoe je met paarden moet om gaan.

Los van haar houding naar mijn paarden toe, ben ik van mening dat iemand na 3 ruiterkampen van 5 dagen, lang niet de nodige rij ervaring heeft om voor een A-brevet te gaan. En, daar ze niet actief in de paarden zit, lijkt het mij ook compleet nutteloos dat zo iemand een brevet heeft. Zij zegt dat ze in op het kamp voor de beginners, niets meer kan leren en dat het na 3 keer saai is. Ik snap echt niet dat haar ouders dan ook nog eens zo naïef zijn, om haar hierin te steunen. De voorgaande jaren kreeg ik van hen een telefoontje om info over dat brevet te vragen, ik heb hen dan ook iedere keer gezegd dat dit niets voor hun dochter is. Vorig jaar stuurde ik hen ook een link, waarin ze terug konden vinden wat je moet kunnen om hun brevet te halen. Dit jaar belden ze naar de manėge en die zeiden dood leuk dat ze hun dochter maar voor dat brevet moeten inschrijven. Waar zit hun verstand? Het kind heeft tot hiertoe enkel over kruisjes gedraafd, rijdt tijdens het jaar niet en is nog nooit in galop over zo'n kruisje gegaan. Hoe kan een manėge dan in hemelsnaam aanmoedigen dat zo iemand in een brevet groep komt? Lijkt mij meer alsof ze enkel aan hun inkomsten denken.

Ik maak me echt enorm veel zorgen. Het kind is nogal een brokkenpiloot en kent duidelijk haar eigen beperkingen niet. Maar niet alleen dit kamp doet me zweten. Ik vraag me ook af wat ze verder zal doen als ze toch haar brevet zou halen. Wat als ze volgend jaar nog een stapje verder wil?

Ben ik te hard voor haar, of heb ik gelijk wanneer ik haar zeg dat een A-brevet niets voor haar is?

Edit: mijn vriend deelt trouwens mijn mening en vindt het ook geen goed idee dat ze voor dat A-brevet ingeschreven is.

Solleke_Noah

Re: A-brevet: enkel voor mensen die vaak rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 06:27

Proberen kan altijd toch? Wat maakt het uit...

Ben zelf ook begeleider op paardenkampen (geweest) en daar kunnen ze ook hun brevet halen. Sommigen slagen en anderen niet, het jaar erop weer een kans. Nu moeten ze daar ook niets voor betalen ofzo..

Zo'n A brevet betekent verder toch niets? Ze kan nu even goed uitproberen wat ze wil, daar heeft ze geen brevet voor nodig "om een stapje verder te gaan".

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 06:57

Ik zie het probleem niet zo. Wie zegt dat ze hem haalt en wat zal ze met brevet verkeerd kunnen doen?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 07:30

Het is nu niet dat een A brevet zoveel waard is. Laat ze het proberen, een groot deel buist al voor de theorie, volgend jaar nieuwe kans.

Met een A brevet zou ze maar 1 ding meer mogen: alleen de straat op met een paard, maar hoe moet ze dat doen zonder eigen paard als ze in het jaar niet op een manege te vinden is?

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:45

Ik vind dat je erg neerbuigend over haar spreekt. We zijn allaal ergens begonnen, waarom help je haar niet een beetje?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:52

Cemlys schreef:
Ik zie het probleem niet zo. Wie zegt dat ze hem haalt en wat zal ze met brevet verkeerd kunnen doen?

A brevet is wat wij hier in de volksmond het wandelbrevet noemen. (buitenritten voor de Nederlanders :) ]

Meer houdt dat brevet niet in. Als ze de theorie goed kent zal dat deel wel goed verlopen. De praktische kant van het examen zal afhangen van welke examinator ze hebben. De een is vrij streng qua springgedeelte de ander niet. Dressuurgedeelte is een lachertje.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:53

Jee wat heb je tegen dat kind? Laat toch lekker, jij hoeft het toch niet te doen? Misschien kan je haar inderdaad helpen om op een andere manier naar paarden te kijken. Maar volgens mij vindt ze het gewoon leuk om te doen, puur omdat het kan.. Wie ben jij dan om je er over op te gaan fokken? Win je niks mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:25

Ik heb helemaal niets tegen dat kind, het is net een super lieve meid. Alleen zit er geen greintje gevoel voor paarden in. Ik leg haar al jaren uit hoe ze met een paard moet omgaan, hoe ze met mijn paarden moet omgaan. Telkens ze niet kordaat genoeg is, laat ik haar zien hoe het wel moet en nog blijft ze even soft. Zulke mensen krijgen vroeg of laat gewoon het deksel op hun neus. Mijn eigen beesten zouden gewoon over haar over lopen en ze ziet het gewoon niet. Als zij het brevet haalt en ze gaat ergens om voor de fun een ritje maken, zal men haar op basis van dat brevet een paard toekennen en gebeuren er ongelukken.

Ik (wij) hadden trouwens aanvankelijk gehoopt dat ze door die kampen zou leren om wat meer uit haar schulp te komen en steviger in haar schoenen zou staan, ze zou dat echt nodig hebben. Ze moet echt een pak assertiever worden voor haar eigen goed. En ja, we doen allebei ons best om haar hierin te helpen, maar we dringen niet door.

Nadat ze de 1ste keer mijn pony longeerde en rond gesleurd werd, heb ik nog verschillende pogingen ondernomen om met haar aan de slag te gaan. Als ze komt logeren, wil ik de draad opnemen, maar zij wil niet meer, want de pony is te sterk. Ik heb haar ook al mijn boeken over grondwerk en omgaan met paarden uitgeleend. Ze leest ze wel, maar doet er verder niets meer. Ik heb al meerdere keren een gesprek gehad met haar ouders en een poging ondernomen om haar op rijles te krijgen. Maar ze mag niet, want ze zit op tekenles en mag maar 1 hobby doen daar ze een zware studierichting volgt. Dus sorry hoor, we doen echt ons uiterste best om het kwartje te laten vallen dat zij steviger in haar schoenen zal moeten staan, wil ze veilig met paarden om kunnen gaan.

Dit gaat niet om het haar niet gunnen, we weten beiden gewoon dat ze te naïef is, waar ze niets aan kan doen, want ze wordt zeer kinds opgevoed. En ondanks al hetgeen wat ik al geprobeerd heb om haar bij te brengen over paarden, blijft ze de risico's niet zien. En ook haar ouders krijgen we niet uitgelegd dat veilig paardrijden wel meer inhoudt dan op een paard zitten in een piste en een notie te hebben van de 3 gangen. Mijn vriend en ik zien gewoon een hele lieve meid, die te soft is en zich, omdat ze de gevaren niet ziet, in nauwe schoentjes kan brengen. En wij willen haar het liefst heel houden. Wij zijn beiden bang dat ze te veel op haar vork neemt en zo lelijk gaat vallen op dat kamp.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-16 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:35

Zij heeft dan misschien geen greintje gevoel voor paarden, maar jij niet voor mensen.

Dat je je beklag komt doen over een onschuldig kind op een groot forum als bokt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:41

Robin_S schreef:
Zij heeft dan misschien geen greintje gevoel voor paarden, maar jij niet voor mensen.

Dat je je beklag komt doen over een onschuldig kind op een groot forum als bokt :n

Juist ja, je zorgen maken om de veiligheid van een kind, is geen greintje gevoel voor mensen. Ik heb nu toevallig liever dat dat kind heel blijft ipv lelijk te vallen en iets te breken.

En ik doe mijn beklag over organisatoren van ruiterkampen, die kinderen zoals dit kind geen andere opties meer geven. Het is of beginners, of dit, maar niets voor mensen die gewoon eens jaarlijks een kamp willen meepikken en iedere keer eens wat anders bij wil leren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:44

SandraVerl schreef:
Ik heb helemaal niets tegen dat kind, het is net een super lieve meid. Alleen zit er geen greintje gevoel voor paarden in. Ik leg haar al jaren uit hoe ze met een paard moet omgaan, hoe ze met mijn paarden moet omgaan. Telkens ze niet kordaat genoeg is, laat ik haar zien hoe het wel moet en nog blijft ze even soft. Zulke mensen krijgen vroeg of laat gewoon het deksel op hun neus. Mijn eigen beesten zouden gewoon over haar over lopen en ze ziet het gewoon niet. Als zij het brevet haalt en ze gaat ergens om voor de fun een ritje maken, zal men haar op basis van dat brevet een paard toekennen en gebeuren er ongelukken.

Ik (wij) hadden trouwens aanvankelijk gehoopt dat ze door die kampen zou leren om wat meer uit haar schulp te komen en steviger in haar schoenen zou staan, ze zou dat echt nodig hebben. Ze moet echt een pak assertiever worden voor haar eigen goed. En ja, we doen allebei ons best om haar hierin te helpen, maar we dringen niet door.

Nadat ze de 1ste keer mijn pony longeerde en rond gesleurd werd, heb ik nog verschillende pogingen ondernomen om met haar aan de slag te gaan. Als ze komt logeren, wil ik de draad opnemen, maar zij wil niet meer, want de pony is te sterk. Ik heb haar ook al mijn boeken over grondwerk en omgaan met paarden uitgeleend. Ze leest ze wel, maar doet er verder niets meer. Ik heb al meerdere keren een gesprek gehad met haar ouders en een poging ondernomen om haar op rijles te krijgen. Maar ze mag niet, want ze zit op tekenles en mag maar 1 hobby doen daar ze een zware studierichting volgt. Dus sorry hoor, we doen echt ons uiterste best om het kwartje te laten vallen dat zij steviger in haar schoenen zal moeten staan, wil ze veilig met paarden om kunnen gaan.

Dit gaat niet om het haar niet gunnen, we weten beiden gewoon dat ze te naïef is, waar ze niets aan kan doen, want ze wordt zeer kinds opgevoed. En ondanks al hetgeen wat ik al geprobeerd heb om haar bij te brengen over paarden, blijft ze de risico's niet zien. En ook haar ouders krijgen we niet uitgelegd dat veilig paardrijden wel meer inhoudt dan op een paard zitten in een piste en een notie te hebben van de 3 gangen. Mijn vriend en ik zien gewoon een hele lieve meid, die te soft is en zich, omdat ze de gevaren niet ziet, in nauwe schoentjes kan brengen. En wij willen haar het liefst heel houden. Wij zijn beiden bang dat ze te veel op haar vork neemt en zo lelijk gaat vallen op dat kamp.

Daar kan jij niets aan doen. Je hebt de ouders al gewaarschuwd en die zien het zelf niet dus laat staan dat dat kind het beseft. De ouders zullen door schade en schande hopelijk wijzer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:55

petraaken schreef:
SandraVerl schreef:

Daar kan jij niets aan doen. Je hebt de ouders al gewaarschuwd en die zien het zelf niet dus laat staan dat dat kind het beseft. De ouders zullen door schade en schande hopelijk wijzer worden.

Tja, maar het is wel doordat ik paarden heb en ze met hen liet spelen (vooral de shet is altijd mega kunstig ingevlochten als ze hier verblijven) en omdat mijn vriend haar mee naar pony parc nam als geschenkje voor haar plechtige communie, dat ze wilde gaan rijden. Dus als haar nu iets overkomt, zal vooral ik me daar schuldig over voelen. Wij hoopten beiden gewoon dat omgaan met paarden haar het zelfvertrouwen zou geven dat mensen deze dagen zo nodig hebben, we hadden nooit kunnen denken dat haar ouders dit soort risico's zouden nemen.

Trouwens, ik heb tegen het meisje zelf gezegd wat hier nu staat, ze weet dat ik het niet zeg omdat ik het haar niet zou gunnen, wel omdat ik me zorgen maak. Ik heb haar ook gezegd dat ze zeker een springvest moet vragen, een cap heeft ze bij het eerste kamp van mij gekregen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:02

SandraVerl schreef:
Ik heb helemaal niets tegen dat kind, het is net een super lieve meid. Alleen zit er geen greintje gevoel voor paarden in.

Dan zal haar liefde voor paarden vanzelf wel overwaaien. Als ze een vriendje krijgt is ze er hoogstwaarschijnlijk klaar mee.

Ik begrijp je frustratie wel hoor, maar je kan er gewoon niks mee. Daarom zei ik al, probeer het los te laten want je hebt er alleen jezelf mee. Als ze er straks niks meer om geeft kan je zeggen 'zie nou wel'. Nu dringt dat iig tot niemand door..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:06

Ik begrijp je zorgen. De ouders zien ze waarschijnlijk niet.
Maar op kamp hebben ze natuurlijk een brave pony, waarmee ze ook wel rondkomt.
Als ze dan dat brevet haalt en ergens een paard/pony huurt voor een buitenrit, zie jij de heftigste dingen gebeuren. Dat zou onwijs triest zijn.

Maar helaas is het niet jouw verantwoordelijkheid. Je hebt de ouders ingelicht, meer kan je niet doen. Alleen hopen dat als ze het brevet haalt er niets gebeurt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:18

Kom op TS, ze gaan haar heus niet op basis van een A-brevet een moeilijk paard geven ergens waar je ritjes kan maken...

'k Ben ook van België, heb geen A-brevet en rij toch al tien jaar op m'n eigen paarden buiten, en al meer dan 15 jaar op manegepaarden... wordt nooit gevraagd om een A-brevet hoor! Even goed bij van die plekken met huurpaarden, ze vragen naar je ervaring (en dan maar hopen dat iedereen zichzelf een beetje goed inschat) en niet naar welke brevetten je al dan niet hebt...

Laat het haar gewoon proberen, misschien raakt ze niet eens door de theorie. En je kan haar toch blijven helpen door haar uit te nodigen bij je eigen paarden. Maar dat papiertje gaat echt niet maken dat ze ineens een super lastig paard onder haar kont krijgt :)

edit: bovenstaande is niet slecht bedoeld, maar als ze ergens een paard wil huren voor een ritje kan dat toch wel, A-brevet of niet. Misschien is het verandert over de jaren, maar 10 jaar geleden stelde het A-brevet echt niets voor..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:41

Solleke_Noah schreef:
Kom op TS, ze gaan haar heus niet op basis van een A-brevet een moeilijk paard geven ergens waar je ritjes kan maken...

'k Ben ook van België, heb geen A-brevet en rij toch al tien jaar op m'n eigen paarden buiten, en al meer dan 15 jaar op manegepaarden... wordt nooit gevraagd om een A-brevet hoor! Even goed bij van die plekken met huurpaarden, ze vragen naar je ervaring (en dan maar hopen dat iedereen zichzelf een beetje goed inschat) en niet naar welke brevetten je al dan niet hebt...

Laat het haar gewoon proberen, misschien raakt ze niet eens door de theorie. En je kan haar toch blijven helpen door haar uit te nodigen bij je eigen paarden. Maar dat papiertje gaat echt niet maken dat ze ineens een super lastig paard onder haar kont krijgt :)

edit: bovenstaande is niet slecht bedoeld, maar als ze ergens een paard wil huren voor een ritje kan dat toch wel, A-brevet of niet. Misschien is het verandert over de jaren, maar 10 jaar geleden stelde het A-brevet echt niets voor..........

Maar waarom worden er geen kampen meer georganiseerd voor kinderen die gewoon fun met paarden willen? Ik snap haar wel hoor, nu zit ze iedere keer bij kinderen, die jonger zijn en op kamp komen om voor het eerst op een paard te zitten en dat is na 3 keer saai. Je kan het toch ook anders aanpakken als beginners en brevet groep. Zoals ik het hoor van haar, leren ze enkel borstelen, opzadelen en de basis van het rijden, terwijl je nog zoveel meer kan bijbrengen. Waarom geen kampen met verschillende workshops, waarbij kinderen naast het rijden ook zitlessen, grondwerk lessen en longeer lessen krijgen? Je kan op die manier de groep die van 0 begint onder het zadel, scheiden van mensen die al een beetje ervaring hebben en zo gaat iedereen erop vooruit. We roepen hier allemaal dat grondwerk en goed leren zitten de basis van alles is en toch slagen we dat over op zo'n kamp. Of beter, op dat kamp. De ex van mijn broer organiseert ook kampen, ben ooit naar de slotshow geweest en heb nog bij haar gelest en zie dat zij het wel anders aan pakt. Onze meid gaat daar niet naartoe, omdat kinderen er 's avonds naar huis gaan, ze mag wel kampen organiseren via Bloso, maar heeft geen ruimte voor overnachtingen.

Als je in het buitenland een ritje wil maken, nemen ze het helaas zo nauw niet. Ik had toen gelukkig nog een vrij goed te corrigeren paard, de andere meid die had aangegeven dat ze kon rijden, zat 3 uur lang op een stuiterbal en dat op stijle bergwanden in de Pyreneeën.

Edit: ik vat je woorden ook niet fout op en ben blij met je reacties. Advies van iemand die mee zulke kampen geleid heeft, is net wat ik zocht, dus bedank hiervoor. We gaan haar echt niet tegen houden, we vinden het alleen jammer dat ze niet goed weet waar ze aan begint. Haar vader wist niet eens dat ze in galop over een hindernis moet en dat terwijl ik hen vorig jaar de brochure va de overheid stuurde waarin alles stond.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:09

A-brevet stelt nu ook niet zoveel voor hé. En als ze het haalt kan ze op de kampen wat meer/interessantere dingen doen.

Sowieso hebben ze daar brave tjoekels en is een spannende buitenrit soms niet meer dan treintje stappen door het bos. De begeleiders kunnen heus wel inschatten wat de mogelijkheden zijn.

Bij ons op de manege was het verplicht om je A-brevet te halen als je mee op buitenrit wilde. Bij gebrek aan manege was in de winter buitenrit vaak enige optie.
Ik heb m'n A-brevet gehaald, helemaal gelukkig dat we 2 aan 2 achter mekaar onze tenen eraf konden laten vriezen op 's lands wegen :P .
En na het examen nooit meer naar dat brevet omgekeken, ook nooit ergens moeten tonen.

Met je eigen paarden moet je zelf wat meer begeleiding geven als het kind zich in de problemen werkt of als je paarden eigenlijk niet helemaal geschikt zijn voor beginners.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:14

Dat is natuurlijk altijd een nadeel van Brevetten en diploma's, het zijn moment opnames. Als het op het juiste moment lukt, dan ben je er één rijker. Als je niet blijft oefenen, kom dan niet een paar maanden later, dan is de kennis bij velen al weer weggezakt. Zal bij haar misschien ook zo zijn, maar dan heeft ze er toch van genoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:20

Thioro schreef:
A-brevet stelt nu ook niet zoveel voor hé. En als ze het haalt kan ze op de kampen wat meer/interessantere dingen doen.

Sowieso hebben ze daar brave tjoekels en is een spannende buitenrit soms niet meer dan treintje stappen door het bos. De begeleiders kunnen heus wel inschatten wat de mogelijkheden zijn.

Bij ons op de manege was het verplicht om je A-brevet te halen als je mee op buitenrit wilde. Bij gebrek aan manege was in de winter buitenrit vaak enige optie.
Ik heb m'n A-brevet gehaald, helemaal gelukkig dat we 2 aan 2 achter mekaar onze tenen eraf konden laten vriezen op 's lands wegen :P .
En na het examen nooit meer naar dat brevet omgekeken, ook nooit ergens moeten tonen.

Met je eigen paarden moet je zelf wat meer begeleiding geven als het kind zich in de problemen werkt of als je paarden eigenlijk niet helemaal geschikt zijn voor beginners.

Ik ben er steeds bij als ze naar mijn paarden gaat, leg haar steeds opnieuw uit waar ze op moet letten, grijp in bij de kleinste verandering in gedrag bij mijn beesten en leg haar daarna vervolgens uit waarom ik mijn paarden corrigeerde en hoe zij dat ook kan doen. En dit al 10 jaar lang, zonder dat er ook maar enige verandering in komt. Haar jongere broer, die niets met paarden heeft, volgt mijn tips wel en voor hem hebben mijn mannen wel een zee van respect.

Ik doe echt wel enorm mijn best om haar te leren hoe ze zich moet gedragen, allee, dring ik totaal niet door. Toen mijn shet met haar aan de haal ging, dacht ik dat ik eindelijk een manier gevonden had om haar te laten inzien wat ze moet veranderen om dat soort zaken te vermijden. Ik heb toen heel lang met haar gesproken en haar de nodige boeken mee naar huis gegeven, maar ze wil niet eens meer proberen.

Dus ja, ik vind dat de kampen te kort schieten in het leren omgaan met paarden en dat ze daar hun focus moeten leggen ipv het behalen van een brevet.