PRE merrie India XCI vanaf de basis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

PRE merrie India XCI vanaf de basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:48

Goed, ik verveel me enorm aangezien ik niks mag doen ten gevolge van een voetoperatie. Als bezigheidstherapie leek het me daarom wel leuk weer eens een topic over haar te maken.

Zoals ik al schreef in ons eerste topic ( [ITP] Mijn nieuwe aanwinst, PRE merrie India XCI ) is ze wel zadelmak gemaakt, maar niet verder ingereden/doorgereden.

Omdat we elkaar toch nog helemaal moesten leren kennen leek het mij een goed idee om gewoon helemaal vanaf de basis te beginnen en haar te behandelen als een onbeleerd paard. Uiteraard heb ik goede hulp gekregen hierbij! Aangezien ik ook geregeld heb toegekeken vanaf de zijlijn heb ik ook foto's kunnen maken :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, genoeg knap geweest. Aan het werk.

Allereerst, ze houdt niet van halsters/hoofdstellen en kaptomen. Alleen een touwhalster verdraagt ze eigenlijk goed. Aangezien we toch willen dat ze went aan een kaptoom omdat het werken aan de hand beter gaat met een kaptoom dan met een touwhalster besloten we toch te gaan oefenen met het aandoen en werken met een kaptoom. Dit ging gelukkig elke x beter en beter :)

Afbeelding

Afbeelding

Wandelen aan de hand is ook 1 van de onderdelen die we gebruiken als trainingsonderdeel om sterker te worden en ervaring op te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het aanwennen van een touw achter haar kont en het stuur installeren ging vrij vlot.
Afbeelding

Afbeelding
Iets op haar rug was ook geen probleem :)

Afbeelding
Een kaptoom aandoen werd steeds makkelijker :)

Afbeelding

Afbeelding
Parkeren naast het krukje

Afbeelding
Na wat hangen zat ze er zo op :D

Afbeelding
En nadat ik had gezien hoe braaf ze wel niet was bij lesgeefster durfde (nee, moest :P ) ik er ook op :o :D

Helaas voor Indy en mijzelf is onze lesgeefster naar het buitenland als working student en zullen we het vanaf nu alleen moeten doen.
Nu heeft Indy een paar weekjes vakantie tot mijn voet hersteld is en dan gaan we op het gemak weer verder waar we gebleven zijn :D

djodjodjo

Re: PRE merrie India XCI vanaf de basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:53

Prachtig paard heb je, en wat pak je het heerlijk relaxed aan. Die een na laatste foto is prachtig, de uitdrukking van je merrie zo van "huuuh, wat doe jij daar nou?!"

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:57

Knap paard!
en het ziet er allemaal heerlijk relaxed uit :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:00

Wat heerlijk ontspannen zo, heb je al plannen om met draf te beginnen ook?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:11

Super grappig, ik herken de blikken van jouw paard in ons jonkie! Ze lijken hetzelfde te reageren.
Lekker rustig aan door gaan :j

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:26

Azmay schreef:
Wat heerlijk ontspannen zo, heb je al plannen om met draf te beginnen ook?

Nee, nog geen drafplannen. Het plan is om het komende jaar alleen te stappen zodat zowel mijn als haar balans eerst een stuk beter worden :) Alles op zijn tijd :D

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:26

Wat een knappe merrie!

Ziet er allemaal relax en leuk uit.

Nog veel plezier samen!

_rosequartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:41

Wat ziet dit er heerlijk uit :) Prachtige merrie ook!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:51

Wat ziet dat er fijn uit! Heerlijk in alle rust.
Fijn dat bokt bestaat in tijden van teveel rust (ik zit ook thuis vanwege een voetoperatie :+ )

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 04:13

Nu vond ik toch dat jouw merrie op de mijne lijkt , ook een PRE. Ging ik even haar papieren opzoeken... komt de vader van dezelfde fokker als mijn eigen merrie en de grootmoeder van jouw paard langs vaders kant is ook de grootmoeder v mijn paard, Carla. Wat leuk! Dussss... vanzelfsprekend vind ik jouw merrie ook een prachtige merrie. Ik ben momenteel in hetzelfde stadium als jij, al heeft er nog niemand opgezeten. Zo leuk als je dit allemaal zelf kan doen hé. India pakt t allemaal mooi op blijkbaar. Heel veel succes verder!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 07:20

Mooi topic Daisy en uitgelicht!!! Nice!

Heb bewondering voor hoe je het aanpakt: geen haast, rustig, beheerst en genietend. Knap!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 07:47

Jaan81 schreef:
Heb bewondering voor hoe je het aanpakt: geen haast, rustig, beheerst en genietend. Knap!

Dit! Vind het erg gaaf om te zien, vooral zo doorgaan :j

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:20

Knapperd <3

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:46

Wauw wat een mooie plaatjes! Ik kan jullie samen zien ontdekken en genieten :D Wat luister je fijn naar je paard.

Klopt het dat je op de eerste foto's een ander kaptoom om hebt dan op de latere foto's? Beide academisch geloof ik (voor hoever ik er verstand van heb...). Op de latere foto's ziet het kaptoom er erg fijn uit! Kun je me vertellen waar je deze vandaan hebt? :D

Succes met je mooie merrie, jullie komen er wel.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 12:29

Leuk, in uitgelicht :D

Dankjewel allemaal voor de leuke en lieve reacties :D

neile schreef:
Nu vond ik toch dat jouw merrie op de mijne lijkt , ook een PRE. Ging ik even haar papieren opzoeken... komt de vader van dezelfde fokker als mijn eigen merrie en de grootmoeder van jouw paard langs vaders kant is ook de grootmoeder v mijn paard, Carla. Wat leuk! Dussss... vanzelfsprekend vind ik jouw merrie ook een prachtige merrie. Ik ben momenteel in hetzelfde stadium als jij, al heeft er nog niemand opgezeten. Zo leuk als je dit allemaal zelf kan doen hé. India pakt t allemaal mooi op blijkbaar. Heel veel succes verder!

Wat grappig dat ze familie zijn! Ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw merrie :D Ik heb in je profiel gespiekt en ik kwam uit in een album op photobucket, maar daarop zag ik het niet heel goed :o Komt jouw merrie ook uit Spanje? Leuk dat je in hetzelfde stadium zit. Een hele leuke ervaring vind ik het :j Dankjewel, en uiteraard wens ik jou ook heel veel succes :D

Jaan81 schreef:
Mooi topic Daisy en uitgelicht!!! Nice!

Dankjewel :o :D

CedriiC schreef:
Wauw wat een mooie plaatjes! Ik kan jullie samen zien ontdekken en genieten :D Wat luister je fijn naar je paard.

Klopt het dat je op de eerste foto's een ander kaptoom om hebt dan op de latere foto's? Beide academisch geloof ik (voor hoever ik er verstand van heb...). Op de latere foto's ziet het kaptoom er erg fijn uit! Kun je me vertellen waar je deze vandaan hebt? :D

Succes met je mooie merrie, jullie komen er wel.

Of ze academisch zijn weet ik niet, ik weet eerlijk gezegd het verschil niet tussen een gewone kaptoom en een academische kaptoom. De eerste kaptoom op de foto's is met ketting en de andere kaptoom is zonder ketting. De kaptoom zonder ketting is de Fiaterre, welke ook te gebruiken is als sidepull. Deze heb ik besteld bij Per mi Cavallo.

anno1994o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:30

Super !

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:09

Het ziet er allemaal zo relaxt, op het gemakje en ontspannen uit. Kan niet anders als dat je hier later heel veel plezier van gaat hebben!

En vooral genieten!

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:20

Wat een prachtige merrie zeg, ze straalt zelf ook veel rust uit vind ik! En de respectvolle aanpak is mooi te zien vanaf de foto! Leuk! :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:03

Leuke foto's Dais!

Een jaar lang stappen, ben benieuwd of dat inderdaad de balans geeft die je zoekt voor de draf en galop.
Ik geloof daar namelijk niet zo in, dus ik vind het leuk om te volgen!

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:34

Lekker zo doorgaan Daisy!
Ik heb het ook zo rustig aan gedaan en gekeken naar mijn paardje, op den duur geven ze het echt zelf aan als ze toe zijn aan de volgende stap(pen). Mijn paardje is heel leergierig en werkt graag maar als ik er haast op gezet had weet ik niet of het ook zo uitgepakt heeft, sommige kunnen het en zijn er ook bij die het nodig hebben maar dat kun je alleen zelf ervaren ;)!

Leuke foto's!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:06

Super hoe je het aanpakt! Echt goed op het gemakje, no rush. Wat een schattig hoofdje ook. <3 Ik ben er zeker van dat ze ver gaat komen met jou.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 12:37

MZorro schreef:
Wat een prachtige merrie zeg, ze straalt zelf ook veel rust uit vind ik! En de respectvolle aanpak is mooi te zien vanaf de foto! Leuk! :D

Dankjewel. Vanuit die rust kun je met haar werken. Als ze druk/hysterisch is, valt er echt niks mee te beginnen. Wanneer je iets nieuws/moeilijks aan haar vraagt, of ze denkt dat ze gewoon een hele goede reden heeft om hysterisch te doen, dan vond ik het heel lastig om die rust terug te krijgen. Mijn hartslag schiet te lucht in, adrenaline vliegt door mijn lijf en als gevolg was er een opvliegend en gefrustreerd duo. Gelukkig heb ik nu geleerd hoe ik haar weer rustig kan krijgen en dat ik vanuit daar weer verder kan werken alsof er nooit iets gebeurd is. Dat is zo'n winst :D Ik heb in de korte tijd dat ik haar heb al zoveel geleerd over mijn houding ten opzichte van haar. Ik weet ook dat ik nog véél meer te leren heb en ik ben me nu aan het oriënteren bij wie en waar ik dat kan leren :)

Kelly_ann schreef:
Een jaar lang stappen, ben benieuwd of dat inderdaad de balans geeft die je zoekt voor de draf en galop.
Ik geloof daar namelijk niet zo in, dus ik vind het leuk om te volgen!

Aan de hand gaan we wel verder met draf en galop uiteraard :) Als de hele basis goed bevestigd is dan gaan we pas weer een stap verder. Voor het gemak heb ik daar een jaar voor uitgetrokken, maar daar staat geen precieze tijd of datum op. Ze is nog jong en groeit nog steeds, dus we overhaasten zeker niks! Ik vind dit een geweldige ervaring en ik geniet er van :) Ik zal ongetwijfeld ook fouten maken, maar ook daar leren we weer van :j Ik ben wel benieuwd naar de manier waarop jij balans en kracht traint bij een jong paard?

IrisKris schreef:
Lekker zo doorgaan Daisy!
Ik heb het ook zo rustig aan gedaan en gekeken naar mijn paardje, op den duur geven ze het echt zelf aan als ze toe zijn aan de volgende stap(pen). Mijn paardje is heel leergierig en werkt graag maar als ik er haast op gezet had weet ik niet of het ook zo uitgepakt heeft, sommige kunnen het en zijn er ook bij die het nodig hebben maar dat kun je alleen zelf ervaren ;)!

Leuke foto's!

Dankjewel voor je reactie :) Het nadeel van heel leergierig is dat je ze ongemerkt iets verkeerds aan kan leren heb ik al gemerkt :+ Waar jij nu staat met Brownie vind ik super gaaf! Knap dat je alles helemaal zelf hebt gedaan en kijk wat je nu allemaal met haar doet en kunt! Bewondering voor :j

Skyefate schreef:
Super hoe je het aanpakt! Echt goed op het gemakje, no rush. Wat een schattig hoofdje ook. <3 Ik ben er zeker van dat ze ver gaat komen met jou.

Dankjewel :o :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:13

Ik was ooit bij een FEI trainer en die liet nogal een kwartje vallen bij mij Dais. Hij zei: "If you want to improve your canter, you need to spend time in canter"

Dat is natuurlijk nogal kort door de bocht. Maar er zit veel waarheid in. Als je je paard ergens in wil verbeteren, dan moet je datgene ook daadwerkelijk oefenen.
Bij beleren kan je natuurlijk al veel voorbereiden, want zonder stuur willen rijden is onhandig. En als je in stap al geen controle hebt, hoe moet je dan draven?
Dus om rijden en balans onder de ruiter te verbeteren, moet je er ook daadwerkelijk op gaan zitten. Etc. Etc.

Daarnaast geloof ik dat je paarden die graag lopen. Niet blij maakt door ze in te houden. Energie kan een jong paard lastiger kwijt in stap. Met een drafjes of een galop kan een paard juist heerlijk ontspannen. Bij ons mensen zit nogal een idee dat draven of galopperen veel spanning kost. Waarschijnlijk omdat wij daar al snel moe van worden. Maar vraag de marathon loper naar zijn ontspanning en je denkt dat hij gek is.

Afijn, lang verhaal... Veel ideeën haha. Maar ook meerdere wegen naar Rome. Dus ik volg je graag!!!!

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:49

Respect voor de manier waarop jij haar aan het beleren bent, zou iedereen een voorbeeld aan mogen nemen!! Ga zo door, laat je niet pushen en neem de tijd.
Jullie zijn een prachtig koppel, van zo'n goeie start ga je heel haar leven profijt hebben!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:26

Indy is zo'n mooi dier Dais! <3 En wat heb je al een leuke/mooie foto's van haar!
Heel mooi om de vooruitgang te zien en zeker de relaxte manier waarop alles gebeurt! Houd ons maar goed op de hoogte met foto-topics! ;)