Onofficiële proef leren/ hoe leer jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte1801

Onofficiële proef leren/ hoe leer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:34

Hai, ik krijg mijn proefje maar niet in mijn hoofd :( En omdat het geen officiële proef is kan ik hem niet oefenen op sites die je helpen. Weet iemand nog meer manieren om te leren? Voorla de volgorde en bij welke letter wat vind ik moeilijk :D
Iemand ideeën?

Proef:
http://manegewarnaar.nl/images/D-diploma_dressuur.pdf

_Charlot

Re: Onofficiële proef leren/ hoe leer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:37

Ik zou zeggen enkele keren rijden.
Maar ik weet niet of je de mogelijkheid hebt.

Anders gewoon stuk voor stuk leren.

Ik ken ook mensen die alle letters van de van op papier schrijven en dit in de woonkamer op de grond leggen en dan zelf de proef gaan lopen.

Ik denk dat er veel mogelijkheden zijn, maar je even moet kijken wat voor jou handig is.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:38

_lotteeee schreef:
Ik zou zeggen enkele keren rijden.
Maar ik weet niet of je de mogelijkheid hebt.

Anders gewoon stuk voor stuk leren.

Ik ken ook mensen die alle letters van de van op papier schrijven en dit in de woonkamer op de grond leggen en dan zelf de proef gaan lopen.

Ik denk dat er veel mogelijkheden zijn, maar je even moet kijken wat voor jou handig is.

Heb helaas niet veel mogelijkheid om te oefenen, manegepaard :o

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:39

Ik heb geen boekje bij de hand, maar ik moest er wel heel erg naast zitten mocht dit niet de L7 zijn.

Ik ga toch eens kijken.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:39

Utixo schreef:
Ik heb geen boekje bij de hand, maar ik moest er wel heel erg naast zitten mocht dit niet de L7 zijn.

Ik ga toch eens kijken.

Ben benieuwd :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:40

Je hebt wel wat opties:
- Uittekenen
- Uitlopen
- Visualiseren (in je hoofd, je voorstellen hoe je precies de proef rijd, dus hoe loopt de route en hoe zorg ik dat het gevraagde gebeurd)

Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:40

Op een papier de bak met letters uit tekenen en de proef uittekenen in de bak. :) de lijnen vd proef tekenen dus.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:41

Princesj schreef:
Je hebt wel wat opties:
- Uittekenen
- Uitlopen
- Visualiseren (in je hoofd, je voorstellen hoe je precies de proef rijd, dus hoe loopt de route en hoe zorg ik dat het gevraagde gebeurd)

Succes!

Ik lees het elke avond even door en bedenk dan ook wat ik zou zien vanaf het paard, maar heb niet het idee dat ik het al weet (doe dit al een week)

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:42

Ayasha schreef:
Op een papier de bak met letters uit tekenen en de proef uittekenen in de bak. :) de lijnen vd proef tekenen dus.

Maar dan krijg je wel alle lijnen door elkaar, lijkt me niet dat je er dan een beeld van krijgt? 8)7

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:42

Jup, het is de L1, proef 7. Misschien dat dit je helpt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:44

LotteIsabel schreef:
Ayasha schreef:

Maar dan krijg je wel alle lijnen door elkaar, lijkt me niet dat je er dan een beeld van krijgt? 8)7

Als er 12 oefeningen zijn dan maak je gewoon 12 "bakken" naast elkaar. :) Teken je elke oefening apart uit.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:44

proef inspreken op je telefoon, en als je in de bus/op de fiets/in de auto ect zit luisteren met je oortjes in kan ook helpen!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:45

Maar je kan toch gewoon voor laten lezen? Natuurlijk handig als je hem kent, maar niet onoverkomelijke als dat niet lukt.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:45

LotteIsabel schreef:
Ayasha schreef:

Of elke oefening een ander kleurtje en dan een vaste kleuren volgorde

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:46

DatBenIkNou schreef:
Maar je kan toch gewoon voor laten lezen? Natuurlijk handig als je hem kent, maar niet onoverkomelijke als dat niet lukt.

Klopt, maar vorige keer had ik een wat haperige voorlezer die bovendien zacht praatte, dus moet hem maar wel even goed kenne :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:54

Utixo schreef:

Ik ga toch eens kijken.

Je bent heel warm. Het is inderdaad proef 7 (moet die overmorgen rijden ;-) ) met uitzondering van het wijken voor het been. Dat wordt in proef 7 in draf gevraagd, en hier in stap. Met gevolg dat er na het van hand veranderen in middenstap geen overgang naar draf gevraagd wordt voorafgaande aan het wijken voor het linkerbeen. Deze overgang komt pas na het wijken. En er voorafgaande aan het wijken voor het rechterbeen een overgang naar stap wordt gevraagd. En dan weer aandraven.
Ook wordt in proef 7 gevraagd bij A af te wenden voor het wijken, en hier voorbij A.

TS, ik visualiseer altijd de proef. Ik leer een paar onderdelen uit mijn hoofd (bijv. 3), en doe net of ik op een paard zit en rij ze dan in mijn hoofd. Ik begin altijd bij A. Als dat goed gaat voeg ik er weer 3 onderdelen aan toe. Dan begin ik van voren af aan en rij dan 6 onderdelen in mijn hoofd. Enz. Herhalen tot je de proef kan dromen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:58

Verhip, helemaal over het "stap" heen gekeken inderdaad.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:59

Iedereen leert natuurlijk anders, maar ik doe het zo. Ik heb een proef er altijd binnen een half uur in zitten als ik een A4 voor me neer leg en dan de proef in stukjes toevoeg.

Ik lees eerst de eerste drie/ vier oefeningen en ga die met mijn pen (met dop erop) langs op het papier. Zodra ik die vier weet en uit mijn hoofd kan opzeggen in de juiste volgorde (hardop!), voeg ik er een oefening of twee aan toe. Ook deze weer vanaf het binnenkomen alle zes achter elkaar 'rijden' totdat je dit vlekkeloos uit je hoofd weet. En steeds een paar oefeningen aan toe blijven voegen wanneer je de oefeningen daarvoor goed uit je hoofd mee kan praten. Tot je ze allemaal hebt toegevoegd en je de gehele proef uit je hoofd kunt.

Dan als ik alle oefeningen achter elkaar in de juiste volgorde uit mijn hoofd kan opzeggen, doe ik nog 1x een check met de pen. Dop eraf, starten bij het binnenkomen, pen niet van het papier afhalen en zorgen dat ik foutloos bij het afgroeten kom. Mss handig als je niet 100% zeker bent van je zaak om iemand mee te laten lezen.

Ik doe dit meestal net voordat ik naar stal ga om de proef voor het eerst te oefenen en dan ook nog een keer op de dag van de wedstrijd zelf. Verder oefen ik de gehele proef niet, maar alleen delen die bijvoorbeeld niet lekker liepen. Maar nooit meer de gehele proef. Dat alleen nog op de wedstrijd zelf. Ik rij mijn proeven altijd het liefst zonder voorlezer. Met voorlezer word ik lui en kan ik maar zo de verkeerde kant op rijden. Of mijn lezer leest niet handig zodat ik niet weet waar ik heen ga. Heb toch in het verleden wel een paar keer op mijn protocol gehad: "Ruiter dient de proef te kennen"! := Dat gebeurt niet meer.

Edit: Net als Roodvos haha!

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:34

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:02

Leuk maar zit wel een foutje in (tekst). Er staat van hand veranderen maar moet zijn gebroken lijn. Plaatje is wel goed

Alicemarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:34

Op papier uittekenen met verschillende kleuren, bijv van a naar c in rood voor stap in geel voor draf enz enz

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:40

Heel vaak doorlezen en dan op papier mee tekenen hoe je moet rijden. Op een gegeven moment weet je hem. als het niet in 1x lukt moet je de proef in verschillende stukjes opdelen om het makkelijker in je hoofd te krijgen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:15

WD-V --> MA ivm onderlinge proef

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:24

Wat bij mij werkt:
De huiskamer omtoveren tot bak en rennen maar :+

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:41

Lezen en op papier, schrijf de letters op en dan met een pen de proef doen.