Sterke fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefjeheeren

Sterke fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 17:56

Hoi! Ik heb een fjord van 5 jaar. Ik ben zelf 13 jaar. En toen ik hem kreeg was hij op die dag 4 jaar geworden. Het is een ruin. Hij was nog maar 3 maanden bereden. Ik heb hem nu bijna 2 jaar en hij staat s'winters binnen. Ik ging op hem rijden laatst, en hij schoot er bokkend van door. Toen ben ik afgestegen en rondjes met hem gaan lopen en daarna weer geprobeerd. Hij deet het zelfde.. 2 dagen geleden schoot hij er weer van door en ik kreeg hem niet meer op een volte of hem te stoppen. Ik heb hem daarna losgelaten en toen een beetje opgejaagd, hij rende op me af (dat doet hij vaker). En vandaag ging ik hem longeren en rende hij weer met zijn oren plat op me af. Hij wou me echt aanvallen. Ik snap dit gedrag niet :(

Willemina_L

Re: Sterke fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:03

Ik lees dat je nog een jonge meid bent en je bent dol op je paard. Maar op deze manier is het niet leuk natuurlijk en het kan ook gevaarlijk zijn. Is er voor jou een mogelijkheid om goed les te nemen in grondwerken? En natuurlijk barst jouw paard van de energie als hij altijd op stal staat in de winter... Ik vind het goed van je dat je met je problemen op Bokt hulp zoekt, helpen je ouders je ook?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:07

He bah dat is vervelend. Je paardje is nog jong dus die kan best vol energie zitten, al helemaal als hij de hele winter binnen staat. En fjord is sterk genoeg om buiten te blijven. Dan kan hij zn energie een beetje kwijt. verder is het fijn als je hulp zoekt van iemand die dit vaker heeft gezien! Wat goed dat je het opmerkt en dat je het wilt verbeteren!

eefjeheeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 18:12

Willemina_L schreef:
Ik lees dat je nog een jonge meid bent en je bent dol op je paard. Maar op deze manier is het niet leuk natuurlijk en het kan ook gevaarlijk zijn. Is er voor jou een mogelijkheid om goed les te nemen in grondwerken? En natuurlijk barst jouw paard van de energie als hij altijd op stal staat in de winter... Ik vind het goed van je dat je met je problemen op Bokt hulp zoekt, helpen je ouders je ook?

Mijn ouders zijn overleden, maar ik zal eens zo'n les nemen :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:12

Ik zou persoonlijk een andere stalling zoeken waar je paardje lekker buiten kan en kan spelen met vriendjes en dan niet maar een uurtje maar echt wel 6 uur.

Verder goede begeleiding ook met grondwerk als longeren en wandelen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:14

Dat is natuurlijk niet fijn. Aan je verhaal de lezen gaat het hier om een dominantieprobleem. Iets wat je bij veel Fjorden ziet. Je bent waarschijnlijk niet genoeg leider waardoor hij dit zelf (op een voor jou gemene manier) gaat overnemen.

Ik raad je aan om iemand te zoeken die je kan helpen met grondwerk. Op deze manier leer je anders te kijken naar je fjord en kun je een goede leider voor hem vormen. Zorg dat je hier snel mee begint zodat er geen ongelukken gebeuren.

Snap ook helemaal hoe je je voelt heb hetzelfde mee gemaakt. Eerste jaar niets aan de hand en uiteindelijk kwam hij met blote tanden op me af in de wei. Met hulp van grondwerk en parelli heb ik dit probleem kunnen oplossen. We zijn nu een echt team en kunnen lezen en schrijven met elkaar.

Probeer ook niet te veel te luisteren naar mensen uit je buurt die roepen dat je hem moet straffen of harder aan moet pakken. Als je niet precies weet hoe je dit moet doen werkt dit alleen maar ave rechts. Door middel van grondwerk leer je je fjord begrijpen en ga je ook snappen waarom hij dit gedrag vertoont.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:16

Goed dat je hulp zoekt!
Ik weet niet waar je zit, maar bied les in o.a. grondwerk aan, ook op locatie. Ik zou je er best mee willen helpen, mits dit natuurlijk niet aan de andere kant van het land is, haha!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:21

Zou even je nummer uit je berichtje halen, iedereen kan dit lezen en je dus ook ongewenste berichten sturen.
Edit: ah je wilde het blijkbaar als pb doen

Denk dat het een combinatie is van jong zijn en binnen staan. Dan zit hij vol energie. Is er geen stal waar hij in de winter naar buiten kan?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:23

Ach meisje wat erg van je ouders, sorry dat wist ik niet. Het komt echt wel goed met jullie samen, hij is jong en zoekt leiderschap bij jou. Ik ben 35 en rij paard sinds ik 8 jaar was. Toch heb ik iedere week nog les in grondwerk en rijden. Parelli zou goed zijn bijvoorbeeld voor jullie. Bij ons op stal hebben alle kinderen en volwassenen les in natuurlijk gedrag en omgang met je paard. Waar in het land staat je paardje?

eefjeheeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 18:28

Willemina_L schreef:
Ach meisje wat erg van je ouders, sorry dat wist ik niet. Het komt echt wel goed met jullie samen, hij is jong en zoekt leiderschap bij jou. Ik ben 35 en rij paard sinds ik 8 jaar was. Toch heb ik iedere week nog les in grondwerk en rijden. Parelli zou goed zijn bijvoorbeeld voor jullie. Bij ons op stal hebben alle kinderen en volwassenen les in natuurlijk gedrag en omgang met je paard. Waar in het land staat je paardje?

Etten-leur :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:37

Je hebt hem al bijna 2 jaar en ineens ging hij er bokkend vandoor. Het eerste waar ik aan dacht was dat het zadel niet prettig meer ligt of dat er iets dubbel heeft gezeten (dekentje, sjabrak, velletje tussen de singel). Je hebt hem tenslotte al bijna 2 jaar gereden en dus zal zijn bespiering inmiddels anders zijn. Of hij is aan het wisselen, waar elk paard ook weer anders op reageert.
Daarnaast ga ik mee met wat de anderen opperen, namelijk om deskundige hulp te zoeken in de vorm van les onder de man, maar ook zeker vanaf de grond. In geval van het longeren zou iemand van de organisatie van Emiel Voest je heel goed kunnen helpen. Zij helpen je namelijk niet alleen met het longeren zelf, maar vooral om je bewust te worden van je eigen lichaamshouding. De signalen die een mens (vaak onbewust) afgeeft, kan heel verwarrend zijn voor een paard. ;)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:43

Er zijn vast Bokkers die een goede instructie weten in Etten-Leur of nabije omgeving. Samen kunnen jullie verder werken aan een veilige en goede band met je prachtige Fjord! Zoek het niet te ver in allerlei mogelijke oorzaken nu en ga aan de slag met professionele hulp.

Als dan blijkt dat het zadel niet past of weet ik veel wat, dan kom je er heus achter.