Hoe en wanneer aankoop paard. Ervaringen gevraagt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsConnor

Hoe en wanneer aankoop paard. Ervaringen gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 19:40

Hey lieve luitjes!
Ik vroeg me een paar dingen af betreft het kopen en houden van een paard.
Ik ben er over na aan het denken voor in de toekomst, maar wil me eerst goed laten informeren in het hoe en wat.

-Als eerste vroeg ik me af wanneer nou het goede moment is voor een persoon om een paard aan te
schaffen.Wanneer ben je er zelf klaar voor?
-Wanneer ben je als ruiter zijnde "goed" genoeg om een eigen paard te kunnen hebben?

-En dan vroeg ik me af hoe je om moet gaan met het financieële stukje,want goedkoop is het nou eenmaal niet,maar ik kon me niet voorstellen dat alleen mensen met de wat grotere beurs paarden bezitten.En natuurlijk heb je van jezelf al genoeg kostten, als je op jezelf woont zelfs een heel stuk meer, hoe ga je daar mee om?
Ik snap het verschil in stallingskostten,maar er komt zóveel meer bij kijken dan dat.
Van harnachement tot dierenarts en hoefsmid en dergelijke.
-Wat is nou een realistisch kostten plaatje, van het begin van de aankoop en in het jaar door?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie jullie eigen paarden gekocht hebben als beginnende of gevorderde ruiter en met wat voor reden, en hoe het jullie vergaan is! *\o/*

update; Is er ook iemand die ooit samen een paard gekocht heeft?
Ik heb al een aantal voorstellen gehad maar ik ben bang dat het hoe dan ook uiteindelijk ergens mis zal gaan, een paard hebben is niet niks
Laatst bijgewerkt door EsConnor op 28-01-16 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Re: Hoe en wanneer aankoop paard. Ervaringen gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:42

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

In dat topic zetten mensen op een rijtje hoeveel ze nu daadwerkelijk per maand uitgeven aan een paard. Misschien handig om dat eens te bekijken, het loopt nogal uit elkaar zoals je ziet.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:44

Wanneer je er klaar voor bent ligt voor iedereen anders. In mijn ogen ben je pas klaar voor een paard aan te schaffen als je genoeg kennis hebt zowel medisch/vanaf de grond als op/achter het paard en je uiteraard verder nadenkt dan het heden. Denk ook toekomstgericht na, want hierdoor staan velen te koop omdat mensen enkel in het nu kijken. Zorg dat je ook genoeg geld en extra hebt voor (onverwachtse)kosten. Kosten kun je eigenlijk zo duur maken als je wilt, afhankelijk van waar je woont en wat je doelen zijn.

Qua kosten kun je in dit topic kijken, 100 pagina's leesplezier :D
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:46

Mijn dochter en ik hebben eerst na en naast manegelessen een aantal jaren verzorgpaarden gehad, ik vind dat zelf een hele mooie opstap naar een echt eigen paard. Zo leer je de dagelijkse verzorging en wat er zoal bij komt kijken allemaal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:52

Je bent klaar voor een eigen paard als je er klaar vor bent. Als je een eigen paard koopt kom je in een nieuwe situatie en of je nou 100 lessen gehad hebt of 10 die situatie is voor iedereen even nieuw. Je bent namelijk ineens veranwoordelijk voor een paard, en je hebt ineens vragen waar je van te voren nog niet eens aan zou denken, laat staan dat je weet hoe je aan een antwoord komt.
Doe het niet alleen, zorg dat je back up hebt van een stalgenoot, collega ruiter, stalhouder met ervaring. Een waar je al je vragen aan kunt stellen en je ook daadwerkelijk ergens mee kunnen helpen.
Laat niet te snel je hoofd hangen als je denkt dat het boven je hoofd groeit, je bent er bijna
Zorg dat je les hebt en zorg er ook voor dat er iemand mee kijkt niet alle instructeurs zijn even kundig.
Bouw voor je je paard koopt een soort stage in, ga een paar keer met iemand mee met een eigen paard en laat die vertellen van stro tot verlichting, van kop tot staart.
Lees: De aard van het Paard en Wat beweegt de ruiter (het mogen ook andere boeken zijn hoor :o )
Koop niet te veel spullen die nergens voor nodig zijn, blijf basic. Iedereen probeert je van alles aan te smeren voor je nieuwe beest.
Als je beest arriveert gun het dan rust, je kunt nog genoeg met hem/haar spelen maar een verhuizing hakt er nogal in bij een paardenbeest.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:55

ED -> PP

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:58

Voor het kostenplaatje kun je hier eens een kijkje nemen, het is niet de bedoeling vragen te stellen in het topic maar hier laten mensen precies zien wat ze per maand besteden aan hun paard. Er staan heel veel verschillende voorbeelden en de bedragen variëren ook erg, maar op die manier krijg je wel weer wat meer inzicht.

Anke @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Ik zeg er wel altijd bij, je kunt een paard net zo duur maken als je zelf wilt. Stalling, da en hoefsmid ed zal altijd moeten maar hoeveel dekjes, dekens en andere leuke spulletjes je wilt kun je altijd zelf bepalen ;)

Edit: zie dat het topic al een paar keer genoemd is :')

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:09

Voordat ik aan eigen paard begon, heb ik drie jaar lang een paard geleast bij een manege /traingsstal. Op die manier kon ik kijken of het iets voor mij was, of ik de verzorging op kon brengen en of ik leuk bleef vinden. Ik heb ontzettend veel geleerd van de eigenaar over het houden van paarden. Na drie jaar was ik 'klaar' voor een eigen paard.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:13

Moeilijke vraag....
Ik zelf had hooguit 30 keer op een paard gezeten op de manege toen ik heel impulsief een paard kocht. Ik wist dat ik de verantwoordelijkheid en financiele last aankon, ik was 28 jaar. Ik had een vriendin die al haar hele leven paarden heeft en met een eigen paard op dezelfde pensionstal stond, zij zou me begeleiden en leren paardrijden. Behalve die vriendin raadde iedereen in mijn omgeving het af om een eigen paard te kopen maar het is voor mij de beste beslissing geweest die ik ooit in mijn leven genomen heb!

Na een paar jaar ben ik zelfs naar de andere kant van het land verhuisd naar een huis met stallen en is er een paard bijgekomen. Mijn eerste paard is tot zijn dood bij mij en mijn man gebleven en al snel na zijn dood heb ik weer een nieuw paard aangeschaft omdat een leven zonder paarden voor mij geen leven meer is!

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:34

Je vraagt ook of iemand ooit samen een paard gekocht heeft? Ik dus. Ik ben destijds gewaarschuwd het niet te doen. Maar ik dacht dat het prima kon met goede afspraken. Het was mijn eerste paard, anders had ik ook wel beter geweten. Een paard brengt namelijk emoties met zich mee. Het leek zo goed geregeld, samen de verantwoordelijkheid, samen de kosten, samen de verzorging delen. Maar het bleek al snel een ramp! Helemaal toen ons paard fysieke problemen bleek te hebben. Daar hadden we verschillende meningen over, daar kom je dan pas achter. Dan krijg je ook ellende over geld. En daar kom je niet uit, omdat je allebei dezelfde rechten hebt, ieder 50% van het paard.
Mijn advies: koop geen paard samen! Laat de ene het paard kopen en de ander bijrijden. Ik heb de mede-eigenaresse op gegeven moment uitgekocht en daarmee mijn paard 2x betaald. Maar hij was het (emotioneel) waard!

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:09

Ik heb het topic al vaker doorgelezen, maar de antwoorden zijn zo ontzettend uit elkaar lopend.
Ik ben ook benieuwd waar iedereen mee begonnen is.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:28

TS, wat bedoel je met 'waar iedereen mee begonnen is'?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:01

JosjeDZ schreef:
TS, wat bedoel je met 'waar iedereen mee begonnen is'?

Snap hem ook niet helemaal maar chronologisch kan ik mijn weg wel weergeven

- 4 jaar Zitten op pony buurman
- 7 jaar manegeles
- 14 jaar andere manege
- 19 gestopt, studie en vriendjes waren interessanter
- 24 jaar manegeles
- 25 jaartje revalidatie na val van paard
- 26 verzorgpaard
- 26 leaspaard (werd grote mislukking beest werd na een week of drie zonder kennisgeving opgehaald uit weiland)
- 27 jaar eigenpaard op pensionstalling

En toen begon het echte leren pas ~~}>

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:09

Er is geen peiler waarop je kunt zeggen 'ik ben er klaar voor!', dat is een gevoel. Je weet nooit álles, en je maakt altijd fouten hier en daar.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 00:13

Met waar jullie begonnen zijn bedoel ik idd op welk punt jullie voor een eigen paard hebben gekozen, en wat voor voorbereidingen hebben jullie daarvoor getroffen?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:36

Ik ben begonnen met ponykampen. Gevolgd door manegelessen (3 jaar). Toen ben ik een pony gaan verzorgen en 3 maanden later was ze van mij. Er is voor mij niet een moment geweest van nu ben ik er klaar voor. Het is me gewoon overkomen en ze kwam op m'n pad. Denk dat ik daar niet de enige in ben

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:37

Mijn eerste 'eigen' paard had ik samen met een vriendin...Het was een fokmerrie van haar vader en die wou niet drachtig worden, dus toen moest die maar 'onder de man'.....
Voorbereiding 0, nada, niks. Er werd een dikke fokmerrie gebracht die 10 jaar niet onder het zadel was geweest. Alsjeblieft, red je er maar mee. Maar ik stond op een goede manege (pensionstallen had je in die tijd haast niet, dat was echt voor 'rijke mensen' :) ) en heb heel snel geleerd. En natuurlijk leergeld betaald, maar dat zal iedereen overkomen. Je kunt niet alles direct weten.

Als de passie voor paarden echt in je bloed zit doe je het nooit echt verkeerd, omdat je het beste voor je paard wilt. Ik heb ondertussen een stal vol en leer nog elke dag...
En verder zou ik je aanraden goed de post van @mrie lezen - zo is het namelijk precies!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:40

EsConnor schreef:
Met waar jullie begonnen zijn bedoel ik idd op welk punt jullie voor een eigen paard hebben gekozen, en wat voor voorbereidingen hebben jullie daarvoor getroffen?

Ik reed al jarenlang andermans paarden, en toen zag ik een leuk klein paardje op bokt markt staan. Toen appte ik een foto naar mn vriend: "kijk mooie pony :D" en toen antwoordde hij nou dan gaan we toch kijken?
Nja oke waarom ook niet. Dus wij naar België gereden. En nu heb ik een eigen paard.
Gelijk een nieuw zadel moeten kopen van 1500 euro want die hij had lag voor geen meter.
Terugkerende kosten:
225 stalling per maand
100 hoefsmid per 2 maanden
Supplementen (die hij bewezen nodig heeft) denk 200 euro per jaar ongeveer.
Les 30 per keer + bakhuur en benzine
Wedstrijden 17,50 of 35 per keer + benzine
Tandarts 150 dit jaar
Osteo 150 dit jaar
Dierenarts ongeveer 150 dit jaar
Entingen en ontworming 80 euro ofzo

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:42

EsConnor schreef:

ik heb jaren op de manege gereden, heb verzorgponies gehad, wilde zo'n 15 jaar een eigen paard/pony, en de gelegenheid kwam een verzorgpony over te nemen. Voor mij kwam het als vanzelf en kan ik me niet herinneren dat er een 'het' moment was.

voor mij was het vanaf klein meisje een droom, en was het vanzelfsprekend dat het ooit ging gebeuren

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:51

tamo schreef:
Je vraagt ook of iemand ooit samen een paard gekocht heeft? Ik dus. Ik ben destijds gewaarschuwd het niet te doen. Maar ik dacht dat het prima kon met goede afspraken. Het was mijn eerste paard, anders had ik ook wel beter geweten. Een paard brengt namelijk emoties met zich mee. Het leek zo goed geregeld, samen de verantwoordelijkheid, samen de kosten, samen de verzorging delen. Maar het bleek al snel een ramp! Helemaal toen ons paard fysieke problemen bleek te hebben. Daar hadden we verschillende meningen over, daar kom je dan pas achter. Dan krijg je ook ellende over geld. En daar kom je niet uit, omdat je allebei dezelfde rechten hebt, ieder 50% van het paard.
Mijn advies: koop geen paard samen! Laat de ene het paard kopen en de ander bijrijden. Ik heb de mede-eigenaresse op gegeven moment uitgekocht en daarmee mijn paard 2x betaald. Maar hij was het (emotioneel) waard!

Wij hebben een poosje gedeeld eigenaarschap geprobeerd. Dat werkt idd gewoon niet. Wél heb ik sinds een paar jaar samen met mijn dochter een paard.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:32

Na manegelessen vroeger, ben ik privelessen gaan volgen op een kleine stal. Vervolgens een bijrijdpaard gezocht waar ik een heleboel geleerd heb over dekens, hoeven, tanden, ontwormen, stalmanagement, enten longeren en grondwerk etc. Ik had dat paard bijna 2 jaar bijna volledig voor mezelf. Toen de eigenaresse zelf weer ging rijden na zwangerschap en er een stal vrij kwam ben ik opzoek gegaan naar een eigen paard.
Zonder de basiskennis en de hulp op mn pensionstal was het een stuk lastiger geweest.

Maar met een eigen paard leer je pas echt en heb je vrijheid om alles op een eigen manier te doen.

heli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:33

lessons learnt als onervaren paarden eigenaar.
Nu één jaar verder kan ik de lessen die ik als onervaren paarden persoon heb geleerd samen vatten.

Les 1. Onervaren eigenaren en onervaren paarden zijn een pijnlijke mix.
Als onervaren paarden eigenaar heb je geen ervaren met het trainen van jonge of groene paarden. Koop een goed getraind paard met veel ervaring in wat jij wild gaan doen met je paard. Dit bespaard je veel tijd, blauwe/zwarte plekken :') , kneuzingen in lichaam en ego. Wat nog vervelender is dat het mogelijk het einde voor het jonge of groene paard betekenen.

Les 2. Doe het niet alleen betrek mensen met ervaring.
Hoe je het wendt of keert jij bent de trainer van je paard. Als je paard ongewenst gedrag vertoond is dit niet vals, stout, enz maar jij de trainer komt te kort. Train de trainer, zoek les of een ervaren persoon die je leert je paard te trainen. Informeer je zelf met boeken, dvd, internet er is informatie in overvloed. Je bent onervaren dus onbewust onbekwaam. Dat wil zeggen dat je nog geen beeld hebt van wat je aan kennis en vaardigheden te kort komt. Zorg dat je dit in beeld hebt en werk hier aan.

Les 3. Heb een plan !
Weet waar jij en je paard staan wat betreft ontwikkeling. Maak met deze wetenshap een plan wat je wil bereiken en hoe je dit gaat bereiken. Ben berijd dit plan ieder moment bij te stellen. Maak veiligheid een belangrijk onderdeel van je plan.

Les 4. De relatie met je paard moet altijd beginnen op de grond.
Leer je paard kennen van af de grond, of leer de grond kennen van af je paard. Grondwerk lijkt voor de onervaren paarden persoon hond uitlaten XL. Paarden zijn kuddedieren en hebben een kudde leider. Als je paard je niet ziet als een waardig leider zal het sneller zijn eigen ideeën en instincten gebruiken. Het doen van grondwerk voor het rijden geeft je een beeld van het paard waar je op gaat zitten.

Les 5. Geduld.
Ben je één onervaren paarden persoon en overweeg je een paard te kopen ? vraag je dan eerst af of je echt heel veel vrijetijd hebt. Heb je dat niet doe het dan niet. Alles wat je wilt doen / trainen duurt langer dan verwacht. Denk je dat je langzaam gaat ga je waarschijnlijk te snel voor je paard. Geduldig herhalen is de magische formule voor paarden.

Les 6. Geniet er van het is geweldig! :j

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 12:47

Dankjulliewel voor alle tips en het delen van jullie ervaringen!
Ik denk dat ik zoiezo al als eerste begin met een leasepaard over een tijdje.
En ik neem er ook pas een wanneer het 100% klikt en werkt.
En wie weet wat nog allemaal op mijn pad komt in de tussen tijd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:01

Ik denk dat je pas echt leert wat het houden van een paard inhoud zodra je een paard hebt. Verzorgpaard kan zeker leerzaam zijn, maar de verantwoording draagt de eigenaar uiteindelijk :)

Ik heb samen met mijn zus een paard, wij zijn een uitzondering op de regel, want over het algemeen hoor je dat het niet werkt. Wij doen dit al 17 jaar samen en er is wat de paarden aangaat nog nooit een discussie geweest wat het beste is voor het dier, wij zitten volledig op 1 lijn :)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:05

Ik rij zo'n 26 jaar paard. Begonnen als pony meisje op de manege. Na een paar jaar eerste verzorgpaard. In eerste instantie wat knuffelen en borstelen. Later ook paarden gereden. Ook les gehad met verzorgpaard en bij ruiterclub. Veel in het bos gereden. Nu rij ik al een paar jaar het paard van een goede vriendin.
We zijn zojuist verhuisd naar een boerderij met paardenwei en stallen. We gaan eerst verbouwen. En dan... ga ik eindelijk mijn eerste paard kopen. Of ik wacht nog even tot mijn kinderen wat ouder zijn. Dan heb ik als mama wat meer tijd. Misschien dat er in de winter wat jonge paarden in onze wei komen te staan. Kan ik die verzorgen. Kijken hoe dat gaat qua tijd. En uiteindelijk zal het wel een braaf ouder familiepaard worden ipv een prachtige jonge PRE. Maar dat past beter bij mijn doelen en tijdsinvestering.