Enquete Training springpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsetendon

Enquete Training springpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:20

Beste mensen,

Samen met mijn partner ben ik momenteel bezig met een onderzoek naar peesblessures bij paarden binnen de springsport. Dit onderzoek is voor mijn profielwerkstuk dus het zou ontzettend erg helpen als jullie de volgende vragen kort, of uitgebreid, willen beantwoorden. Er zijn geen foute antwoorden!
Voor dit onderdeel van het onderzoek gaan we onderzoeken hoe de training van een springpaard in elkaar zit met het oog op peesblessure preventie. De vragen volgen hieronder;

Basis informatie;
-Met wat voor een paard springt u? Ras, hoogte, leeftijd.
-Op welk niveau? B M L Z ZZ of onderling.

1.Hoe ziet het trainingsschema van uw paard(en) eruit ter voorbereiding van een spring wedstrijd? (hoe vaak per week/dag en hoelang per keer, hoeveel keer daarvan wordt er ook daadwerkelijk gesprongen, u kunt een voorbeeld geven van de trainingsperiode van bijvoorbeeld een week)

2. Heeft uw paard ooit peesblessures opgelopen tijdens het trainen? Zo ja, wat was hiervan de oorzaak?

3. Hoe voorkomt u dat uw paard peesblessures oploopt tijdens het springen?
Bijvoorbeeld: bandages, peesbeschermers, springschoenen, opwarming, koelen, niks etc.

4. Wat is volgens u het meest geschikte paardenras om mee te springen een waarom?

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!
Groetjes Delphine en Terra

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:31

De paarden die ik rijd zijn KWPN'ers varierend van grootte tussen 165 en 180cm. Het zijn jonge paarden die beleerd worden er vervolgens getraind en verkocht worden. Op dit moment is het hoogste niveau Z

1. De paarden lopen elke dag. Als er te weinig tijd is worden ze gelongeerd. Als de bak droog genoeg is worden er op het eind van de training(45min) nog een gymnastiserend sprongetje gemaakt met de paarden. Halverwege de week gaan ze oefenspringen en in het weekend is er wedstrijd.

2. De paarden hebben nog nooit peesblessures gehad en zijn ook eigenlijk nooit ziek.

3. Er wordt altijd gereden met peesbeschermers, de spieren worden rustig opgewarmd en achteraf worden de benen afgespoten

4. Ik denk dat warmbloedrassen beter ervoor geschikt zijn. Al zul je toch echt naar het individuele paard moeten kijken. Vergeet hierbij de moederlijn zeker niet! Deze is misschien nog wel belangrijker dan het vaderdier!

4. Wat is volgens u het meest geschikte paardenras om mee te springen een waarom?

nanoukkie

Re: Enquete Training springpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:02

ga ik even volgen!