Hoefslag: mag pensionhouder mij zomaar de deur wijzen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkLove

Hoefslag: mag pensionhouder mij zomaar de deur wijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:27

Wat vinden jullie van dit verhaal?
De staleigenaren hadden de paarden toch ook gewoon wat meer eten kunnen geven?

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... ijzen.html

Sinds een jaar heb ik mijn paard gestald op een pensionstal. De stalling houdt, naast het dagelijks mesten en opstrooien van de stal, dagelijkse weidegang, gebruik van alle faciliteiten en twee keer per dag krachtvoer, ook het voldoende voeren van ruwvoer in. Het is de afspraak dat de paarden ‘s ochtends en ‘s avonds ruwvoer krijgen. Omdat mijn paard enorm begon in te vallen en totaal geen energie meer had, ben ik in de gaten gaan houden hoeveel ruwvoer ze daadwerkelijk krijgt. Nu blijkt dat alle paarden iedere dag veel te weinig krijgen. Ik heb dit aangegeven bij de staleigenaar. Zij is van mening dat de paarden allemaal te dik zijn en echt wel genoeg te eten krijgen. Omdat ik het daar niet mee eens ben (ik zie immers aan mijn paard dat ze echt te weinig eten krijgt), heeft ze gezegd dat ik binnen drie dagen moet vertrekken. Maar zij kan mij toch niet verplichten om op zo’n korte termijn te vertrekken?

Een pensionstallingsovereenkomst bevat veelal meerdere overeenkomsten: naast de huur van de stal en de faciliteiten, behelst het vaak ook een overeenkomst met betrekking tot de verzorging van een paard. In de meeste gevallen mest de staleigenaar de stallen, zorgt voor het buiten en binnen zetten van de paarden en het voeren van kracht- en ruwvoer. In deze vraag komen deze twee elementen samen: de afspraken met betrekking tot het voerbeleid worden niet naar behoren uitgevoerd en, als gevolg daarvan, zegt de staleigenaar de overeenkomst vrijwel per direct op.

In tegenstelling tot de huur van woon- en bedrijfsruimte bestaan er geen speciale regels waar het gaat om de huur van een pensionstal. Bij huur van een woonruimte geniet de huurder extra bescherming waardoor de verhuurder bijvoorbeeld niet zomaar de huurovereenkomst op mag zeggen. Helaas gelden deze regels niet bij de huur van een stal. Beide partijen zijn in principe vrij om op ieder moment de huurovereenkomst op te zeggen.

Huur onbepaalde tijd

Het komt helaas vaker voor dat bij een meningsverschil een staleigenaar zijn klant meteen de deur wijst. De staleigenaar kan echter niet verwachten dat de klant ook per direct vertrekt. Indien er bij het aangaan van de huur geen contract is opgesteld, dan is de staleigenaar toch verplicht een opzegtermijn in acht te nemen. Als het een huurovereenkomst betreft met betrekking tot een onroerende zaak, niet zijnde een woning of bedrijfsruimte, die aangegaan is voor onbepaalde tijd, dan dient er tenminste een opzegtermijn van één maand in acht genomen worden. Deze opzegtermijn geldt voor de opzegging door zowel de staleigenaar als de pensionklant.

Huur bepaalde tijd

De opzegtermijn van één maand is alleen van toepassing op stalhuur voor onbepaalde tijd. In de meeste gevallen zal hiervan sprake zijn: vaak stallen mensen een paard ergens met als doel daar voor langere tijd te staan zonder de intentie om te verhuizen. In de gevallen dat wel een bepaalde tijd is afgesproken, bijvoorbeeld voor een half jaar, dan is sprake van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd. In beginsel bestaat er dan geen mogelijkheid tot tussentijdse opzegging. Uiteraard kan dit wel als afgesproken is dat een tussentijdse opzegging mogelijk is of natuurlijk met wederzijds goedvinden, wanneer deze afspraak niet is gemaakt.

Conclusie

Een staleigenaar kan dus niet van zijn klant verwachten dat hij binnen drie dagen zijn paard verhuist. Hij zal zijn klant minimaal één maand de tijd moeten geven om een andere stalling te zoeken en te verhuizen. Uiteraard zal de verzorging van het paard in deze periode naar behoren uitgevoerd moeten worden. In een volgend artikel zal verder ingegaan worden op de mogelijkheden wanneer een staleigenaar de afspraken met betrekking tot de verzorging niet naar behoren nakomt.

Checklist opzegging huur:

Is sprake van een huurovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd?
Huurovereenkomst voor bepaalde tijd: in principe geen mogelijkheid om tussentijds op te zeggen. De huurovereenkomst kan wel met wederzijds goedvinden beëindigd worden of als afgesproken is dat tussentijds opzeggen wel mogelijk is.
Huurovereenkomst voor onbepaalde tijd: opzegging mogelijk, mits in achtneming van minimaal één maand opzegtermijn. Uiteraard kunnen partijen overeenkomen dat zij afwijken van de maand opzegtermijn, maar dit kan alleen met wederzijds goedvinden.
Dit artikel is geschreven door Kim Voskuilen van het Hippisch Loket. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via info@kimvoskuilen.nl of bezoek de website: http://www.hippisch-loket.nl.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoefslag: mag pensionhouder mij zomaar de deur wijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:20

VSW -> PP

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:21

Ben lang niet meer actief hier op bokt, maar wil toch echt graag mijn ervaring even kwijt over deze stalling.
Ik hoop echt dat ze nooit meer de mogelijkheid krijgen om een pand te huren waar ze de zorg moeten dragen voor andermans paarden!!

Citaat:
Ha!! Voorgelegd probleem overkwam mij bij dezelfde stal.

Vanwege de gezondheid van mijn tinkers wil ik graag dat er hooi wordt gevoerd. Dat op zich is soms al lastig voor elkaar te krijgen, maar ze hadden een rol hooi aangeschaft wat in mijn ogen slechte kwaliteit was.
In overleg heb ik mijn eigen hooi gekocht wat ze aan mijn paarden gingen geven. De stalhouders woonden op flinke afstand van de stal, en werd er daarom voor de nacht, tot aan een uur of acht de andere ochtend, al tegen vijf uur voor het laatst gevoerd. In mijn ogen was dit te weinig en mochten ze mijn hooinetten tot de nok vullen zodat ze de 15 uren goed konden overbruggen.
De afspraak was wanneer ze dichterbij stal zouden wonen, rond 22.00 de laatste voerronde zou zijn. Dit bleek na hun verhuizing niet het geval te zijn dus voerden mijn partner of ik mijn paarden regelmatig bij in de avond, omdat ze gewoon te weinig ruwvoer kregen en deze mensen zich niet aan hun afspraak hielden. Dit werd niet op prijs gesteld, ineens was er een regel dat de klanten na 18.00 niet meer op stal mochten komen.
De stalhouders wilden niet horen dat ze in gebreke bleven en tijdens dit gesprek veranderde de man spontaan het voerbeleid. Nee, er werd niet om 22.00 gevoerd en het was beter dat ik een ander plekje voor mijn paarden zocht... Ik kreeg dan nog wel een maand opzegtermijn.

Aangezien ze mijn paarden rond 17.00 niet genoeg van mijn eigen hooi gaven bleven we zelf 's avonds na 18.00 komen om de netten bij te vullen.

Een ander teer punt voor ze was het niet afgeven van de paspoorten. Zij waren van mening dat zij deze persoonlijk in handen moesten hebben, terwijl ze bij de paarden horen te zijn.

De laatste weken van mijn verblijf op de stal uit dit verhaal waren zuur. Zo verstopten ze de sleutel van de zadelkamer (praxis slotje, zo open te breken haha, verzekeringstechnisch erg verantwoord) zodat ik niet bij mijn spullen kon komen. Puur alleen omdat wij de paspoorten niet aan hun af wilden geven, en wij ons niet aan de tijd van 18.00 hielden. Ze vroegen zich kennelijk niet af, wat en wie hier de oorzaak van was... Gelukkig gaf de eigenaar van het pand mij toegang tot de zadelkamer via een andere deur)
Verder werd er ook voordroog aan mijn paarden gevoerd en uiteindelijk werd er zelfs zo slecht (een aantal dagen gewoon niet!) uitgemest dat we dat óók nog zelf laat op de avond gingen doen. Met mijn eigen strooisel notabene want dat ene zakje zaagsel wat op voorraad stond kon je nog niet eens één box mee opstrooien.

Dat was de druppel voor hun, ik moest de andere dag voor 17.00 mijn paarden hebben verhuisd. Dit was voor mij niet te realiseren. In die middag werden mijn boxen al leeggehaald en toen we de paarden 's avonds konden verhuizen stonden ze nog op de kale wei zonder de hele dag voordroog te hebben gehad.

Het zijn zieke, anti sociale mensen die nooit meer een stal zouden mogen runnen. Gelukkig moeten ze er nu zelf voor het einde van deze maand uit zijn. De eigenaar van het pand is wel klaar met ze.

Mijn paarden zijn me alles, ik ben heus niet perfect, maak ook mijn fouten, maar ik hoop dat ze rotten in hel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:34

Wij zijn zelf een keer savonds ala minute opgestapt bij een stal. Mijn moeder zat in de vereniging van betreffende stal. Er was flink onenigheid en er waren 2 kampen ontstaan. Wij zijn met ons leven bedreigd evenals ons paard (wat al eerder uit het niets wonderbaarlijke wondjes had). De avond voor kerst hebben wij onze spullen gepakt en zijn vertrokken.

Afhankelijk van de situatie vind ik soms zeker dat een stalhouder iemand de zelfde avond van zijn stal mag gooien.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:40

@pellieBellie: Deze ervaring heb ik nu ook met deze stal. Nu hebben inmiddels alle pensionklanten een ander plekje gevonden gelukkig, want niemand was het eens met hun beleid!

@miss_lizje: In wat voor situatie zou de stalhouder per direct zijn pensionklant van stal mogen gooien?
Ik zou me voor kunnen stellen als de pensionklant niet betaald of iets dergelijks...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:47

Diefstal heterdaad, bedreiging, geweldpleging zijn elke voorbeelden dat bij mij een dikke exit zal zijn. Maar gelukkig ben ik geen stalhouder.

Maar met de stal uit de openingspost heb ik geen ervaring trouwens.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:50

Als ik dit lees ben ik heel blij dat ik kan kiezen. Er wordt standaard basisbrok en kuil gevoerd bij ons, maar als je wilt kun je eigen voer klaarzetten. Je mag ook kiezen voor hooi, dan neem je af van de stalhouder en moet je het zelf klaarzetten. Dan kun je ook zelf kiezen hoeveel je geeft.

Ik geef dus hooi, dat wordt twee keer gevoerd. Wij doen zelf nog een extra ronde in de avond en als ik op stal ben geef ik nog.

Bij ons zijn er nooit ruzies of iets dergelijks, ik sta er nu vijf jaar en ben tevreden over de sfeer. Er wordt ook nooit gejat, wat ik ook nog wel eens hoor.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 25-01-16 22:53, in het totaal 3 keer bewerkt

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:50

3 dagen is idd wel heeeel kort
Heb op een pensionstal gestaan waar er twee meiden elkaar ff te lijf gingen...kregen allebei een maand de tijd om wat anders te zoeken.
Geen idee wat de exacte regels hiervan zijn
Maar ik zou ook geen dag langer meer op deze stal willen staan als er zo met je wordt omgegaan?
Laatst bijgewerkt door marjotje82 op 25-01-16 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:51

Hoe weten jullie welke stal dit is?

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:54

@mis_lizje: deze stal is in maart 2015 begonnen. Zij huurden van een boer de stallen en het land. Inmiddels staat er geen 1 pensionklant meer.

@supervixen: dat is ideaal!

@marjotje82: alle pensionklanten hebben een ander plekje gezocht en gevonden op korte termijn gelukkig.

@R12312 omdat ik op deze stal heb gestaan! en pelliebellie ook!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:55

gizmo1986 schreef:

Er staat geen naam in het artikel, ook niet de naam van de pensionklant. Daarom vraag ik het :D

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:58

R12312 schreef:
gizmo1986 schreef:

Er staat geen naam in het artikel, ook niet de naam van de pensionklant. Daarom vraag ik het :D

Nee dat klopt. Kim Voskuilen heeft mij super goed geholpen!
Ik wou dat ik de namen van de pensioneigenaren kon noemen, maar dat is niet echt netjes om te doen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:58

gizmo1986 schreef:
Nee dat klopt. Kim Voskuilen heeft mij super goed geholpen!
Ik wou dat ik de namen van de pensioneigenaren kon noemen, maar dat is niet echt netjes om te doen.

Ah zo :D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:42

Juist... Maar vragen staat áltijd vrij!! :j

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:55

Ik vind het zo moeilijk. Er zijn zeker gevallen waar de klant linea recta de deur uit zou moeten lopen (geweld, diefstal etc zoals eerder genoemd) maar je wilt ook niet dat het paard achteraf de dupe wordt.

In het geval van deze stal is het te gek voor woorden- je eigen paard je eigen hooi niet mogen geven? Na 18.00 de stal niet mogen bezoeken?

Gelukkig hebben de pensionklanten een andere plaats gevonden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:11

miss_lizje schreef:
Diefstal heterdaad, bedreiging, geweldpleging zijn elke voorbeelden dat bij mij een dikke exit zal zijn. Maar gelukkig ben ik geen stalhouder.

Maar met de stal uit de openingspost heb ik geen ervaring trouwens.

Hmmm diefstal.. Tja mijn stalbaas wilde ook erg graag van mij af omdat ik vond dat mijn beest niet genoeg te vreten kreeg, (klaarblijkelijk had ik gelijk) Ik had kleine baaltjes hooi gekocht om bij te voeren, dat gemeld en afgesproken waar ik die neer zou leggen. En het volgende was dat ik die van hem gejat had en dus kon vertrekken. Op het hele bedrijf was geen klein baaltje te vinden maar toch had ik ze van hem gejat want dat kon hij zien aan het knoop je in het touwtje. Nou vraag ik je....
Het werkte wel want ik ben stantepede vertrokken en wenste alleen dat hij me dit geintje aan het eind van de maand geflikt had ipv aan het begin. Van mijn stalgeld van die maand heb ik geen cent terug gezien.

Mijn idee, Als je stal je niet bevalt, wegwezen...zelf. Wacht niet tot je bonje hebt met de eigenaar van zo'n biafrastal want er zijn alleen maar verliezers

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:13

Gelukkig heb ik een eigen stal nee als het zo moest,ik heb dan geen pension wat ik aan bied maar ik zou wel naar de wensen van de klant luisteren als die zelf voer wilt halen prima hoor.
Snap ik best dat alle mensen zijn vertrokken dat je zo niet eens meer naar je paard kan.
Wat een vreselijk stal houder.

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:32

Wow bizar zeg! Van mij mogen dit soort mensen echt geen stalhouder zijn... Als je gewoon vriendelijk bent geweest dan kan je toch niet zo terug reageren :=

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 16:01

Ja wij snappen het ook niet, gelukkig staat mijn paard nu op een ander plek en ze bloeit weer helemaal op!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:11

Wees er maar blij om, in sommige gevallen kun je maar beter direct wegwezen.

Ja, dat kunnen de stalhouders doen, het is zijn/ haar stallen en als een klant vervelend doet of wat dan ook, hup eruit. Ik heb het ook weleens meegemaakt dat er iemand er direct uit moest omdat ie het te bont had gemaakt ondanks diverse malen erop aangewezen en dan is de maat gewoon vol.

Ik zou er niet moeilijk over doen over 1 maand termijn etc.
Gewoon lekker er direct weggaan, er is altijd wel een plek vrij ergens.......
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-01-16 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:12

Het blijft toch altijd een lastig iets. Zoveel mensen zoveel meningen. Bij ons op stal mag iedere pensionklant zijn paard net zoveel hooi geven als hij wilt. De enige voorwaarde: het moet wel opgegeten worden.
Wij hebben echter ondanks dit weleens een klant gehad die vond dat de paard (die echt moddervet was) nóg meer hooi moest. Gevolg: op een gegeven moment lag de halve stal vol met hooi wat onder gepoept en geplast was. Dat is pure verspilling en gaat te ver.
Zo zitten er toch 2 kanten aan een verhaal. Niet dat ik daarmee een oordeel vel over deze stal en/of haar pensionklanten, maar het valt me op dat er zo vaak klakkeloos de kant van de pensionklant gekozen wordt en de kant van de pensionhouder niet gehoord wordt. Geloof me, zo makkelijk is het niet om iedere pensionklant tevreden te houden, hoe flexibel je ook bent. Ik kan het weten na 18 jaar :Y)

Ik denk overigens als de gemoederen zo hoog opgelopen zijn, het maar beter is om zsm te vertrekken. Voor beide partijen. Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat de pensionklant nog geen nieuwe stal gevonden heeft en op straat komt te staan.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 16:23

Ja ik snap dat er altijd 2 kanten aan het verhaal zitten, maar als alle pensionklanten niet tevreden zijn dan zou ik mij toch eens achter mijn oren krabben als pensionhouder. Uiteraard kunnen er ook hele vervelende pensionklanten zijn, hier ben ik mij wel degelijk van bewust.
Maar alle pensionklanten zijn vertrokken in dit geval.

Daarbij was het ook nog zo dat de pensionhouders het geheel huurden van een boer. Dus de pensionhouders moeten nu zelf ook weg omdat ze geen bedrijf meer hebben.
Het had heel simpel opgelost kunnen worden door in gesprek te gaan met je pensionklanten en tot een compromis komen met ons allen, hier stonden wij pensionklanten wel voor open ook hebben we voorgesteld om hun te helpen met eventueel voeren en water geven in de winter omdat zij ook op afstand wonen.
Helaas heeft het niet gebaat, alleen hun 2 paarden staan er nu nog en die moeten ook binnen korte tijd weg zijn. Als het anders had gelopen, hadden we er nog met ons allen gestaan en hadden we het heel gezellig kunnen hebben.
Het voeren bijvoorbeeld er ging 1 grote hooibaal doorheen op 12 paarden per week. Mijn instructrice heeft 10 paarden staan bij huis en bij haar gaan er bijna 3 grote balen hooi doorheen per week.
Laatst bijgewerkt door PinkLove op 31-01-16 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:26

Je staat nu goed elders dus ik zou mij niet druk maken om deze pensionhouder.

Ze zoeken het maar uit, die hebben het er zelf naar gemaakt en dat iedereen er weg is zegt meer dan voldoende, toch.

Het is hun eigen schuld en dus ook hun eigen probleem.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 16:28

Ragdollcat schreef:
Je staat nu goed elders dus ik zou mij niet druk maken om deze pensionhouder.

Ze zoeken het maar uit, die hebben het er zelf naar gemaakt en dat iedereen er weg is zegt meer dan voldoende, toch.

Het is hun eigen schuld en dus ook hun eigen probleem.

Ja dat snap ik, voor mij is het gewoon heel zuur omdat de stalling maar 2 minuten lopen was, ik kon mijn paard vanuit mijn achtertuin zien en de locatie is echt prachtig!

Daarbij kan ik er gewoon niet bij dat mensen zo ´raar´ kunnen doen.
Dat is meer een levensvraag van mijzelf wat ik wel vaker tegenkom in mijn leven, waarom kunnen mensen niet gewoon normaal doen? Gewoon respect voor elkaar en met z´n allen gewoon een gezellige tijd hebben.
Laatst bijgewerkt door PinkLove op 31-01-16 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:30

Ongeacht de regels.

Als ik vind dat mijn paard te weinig ruwvoer krijgt zeg ik dat, en ben ik bereid meer te betalen. Indien de stalhouder dat niet wil zeg ik het nogmaals en wordt daar geen gevolg aan gegeven vertrek ik met mijn paard.
Beter meer stallingskosten, dan een paard met weinig energie en ondervoeding en een hoge DA rekening uiteindelijk.