Val van paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Special_Da

Val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:16

Hallo iedereen

Ik ben de laatste tijd op zoek naar een goed en leuk paardje om te rijden. Vorige week ben ik een 4-jarige gaan rijden. Ik wou voor de eerste keer aanspringen in galop maar hij draaide plots de andere kant en bokte daarna waardoor ik eraf lag en recht op mijn rug ben terechtgekomen. Vandaag een 15-jarig paard gaan rijden maar die verschoot plots van iets draaide zich ook plots om liep weg en bokte. Nu zei dat meisje dat het mijn eigen fout was omdat ik hem teveel vroeg en mijn zit niet stevig genoeg is. Ligt het nu echt aan mij of heb ik gewoon 2 keer pech gehad? Ik ben 2 keer op mijn rug beland dus heb echt enorm veel pijn nu en ook wel wat schrik om paarden te rijden.

Evercreek

Re: Val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:20

Zoiets kunnen wij vanaf hier niet beoordelen helaas..

Ik kan wel zeggen dat als een paard opeens uit het niks een vreemde beweging maakt, iedereen kan vallen. Wat ik me dan wel afvraag, wat bedoelde dat meisje met 'teveel van het paard vragen'?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:20

Hoeveel ervaring heb je?
Van hieruit is het onmogelijk om te zeggen wat de oorzaak was maar als je aan jouw eigen kunnen twijfelt moet je gewoon meer oefenen en harder trainen. En vooral jezelf niet overschatten qua paarden waar je mee werkt.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:37

Ik rijd al vanaf mijn 6 jaar met paarden en ben er nu 21. Tot mijn 12 jaar altijd op de manege en vanaf mijn 12 tot nu met eigenaarspaarden gereden. Ik ben vrij onzeker over mezelf dus ik overschat mezelf zeker niet hoor. Ik ga vanaf volgende week zitlessen nemen voor moest het toch aan mijn zit liggen. Maar hiervoor heeft nooit iemand mij gewezen op mijn zit. Het paard was amper vooruit totaal niet aan het been en met veel vragen bedoelde ze dat ik te vaak stelling vroeg. Ik verwachtte teveel van hem zei ze. Ik denk dat stelling vragen toch iets basis is dat elk paard moet kunnen om correct te kunnen buigen of vergis ik mij?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:41

Da's idd basis van de basis maar niet elk (eigenaars)paard is goed geschoold... ;-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:42

Ik neem aan dat je beide paarden eerst hebt laten voorrijden? Zodat je al wat info hebt over hoe het paard gereden is, wat hij wel en niet kan en op basis daarvan je proefrit begint? Want opstappen en verwachten dat ze alles kunnen en dat ook nog op jouw manier kan inderdaad snel leiden tot een paard dat goed de kluts kwijtraakt.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:55

Het eerste paard heb ik niet kunnen laten voorrijden omdat de vrouw al 5maand zwanger was. En het tweede paard ook niet omdat die vrouw iets gebroken had dus ook niet kon rijden. Normaal vraag ik dit altijd maar nu ging het helaas niet. Ik heb alleen basisoefeningen gereden zoals voltes, slangenvoltes, kleine voltes en vaak gewisseld van stelling om zijn stelling en buiging te testen. Het kan misschien wel zijn dat hij dit niet gewoon is dat hij bij de vorige verzorgster gewoon wat mocht ' rond hobbelen' en dat dit moeilijk was voor hem maar ze zei dat hij dressuurwedstrijden had gereden. Het paard was ook totaal niet vooruit. Echt heel traag. Ik heb haar dan ook gezegd dat het paard totaal niet aan het been is en dat ik vind dat je een paard pas nageeflijk kunt rijden als het paard vooruit is en van achter naar voor rijdt. Ze antwoordde daarop dat elk paard zijn eigen tempo heeft dat je je als ruiter daaraan moet aanpassen. Ik had daar zen beetje mijn twijfels bij. Ik heb altijd paarden gereden die heel erg vooruit zijn dus misschien ben ik dit gewoon niet gewoon.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:58

Dus beide paarden stonden niet meer in het werk en jij stapt op en gaat meteen maar flink alle spieren rekken. Tja, ik ken er meer die dat niet gepikt hadden. Kleine voltes zijn misschien basiswerk, maar rijd je normaal ook niet met een paard dat je pas net aan het opbouwen bent. Eerst zorg je dat hij makkelijk door een grote volte loopt, soepel is aan beide kanten en dan pas ga je, geleidelijk aan, steeds wat meer rek en buiging vragen. Tenminste, zo doe ik het wel, omdat ik dat wat eerlijker vind.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:59

Ik denk dat 0000 wel gelijk heeft dat het paard de kluts kwijt was omdat ik op een heel andere manier rijdt dan haar.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:02

De paarden stonden niet stil hoor. Ze werden elke week nog gereden maar door iemand anders. Maar omdat dat meisje maar 1x in de week kon zocht ze iemand anders. en ik heb eerst een halfuur met lange teugel gestapt en losgedraaft. Ik weet ook wel dat je niet zomaar mag beginnen trekken en doen. Ik heb hem
Eerst losgereden in grote voltes en breee slangenvoltes en pas na een halfuur/ drie kwartier ben ik mijn volte beginnen verkleinen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:08

Als ik zo vrij mag zijn je nog een tip te geven, ik begin met een vreemd paard altijd eerst met rust opzoeken. Stil in de hand, stil met je been. Of hij dan hard of langzaam gaat en in welke houding vind ik niet zo interessant. Dan maak ik wat simpele overgangen zodat hij aan mijn been naar voren gaat en zoveel mogelijk op mijn zit terugkomt. Veel belonen maar ook duidelijk zijn. In zo'n 5-10 minuten kun je dan vrij simpel inschatten wat de eigen houding, eigen tempo van een paard zijn en hoe hij gewend is te lopen. Vanuit die rust die je dan hebt ga ik één ding tegelijk aanpakken. Je kan niet opstappen en aan tempo, stelling en buiging gaan werken. Ook niet bij een paard dat je wel kent trouwens, ze raken alleen maar in de war als je veel dingen tegelijk probeert aan te pakken. Neem het probleem wat het belangrijkst is, wat het meeste invloed heeft op de rest (tempo bijvoorbeeld heeft invloed op buiging ivm het niet doortreden van achter en vaak ook niet loslaten/durven laten van het lijf in het lagere tempo. Dus een traag paard ga je eerst wat vlugger maken zonder aan de buiging te werken. Als hij vlugger is, is vaak een groot deel van buigingsprobleem al opgelost en is het makkelijker om eraan verder te werken)
Op die manier ben je niet alles in één keer aan het veranderen, houd je paard vertrouwen in je en heb je uiteindelijk sneller vooruitgang. Plus je maakt jezelf het een stuk minder moeilijk want je kunt nou eenmaal maar zoveel hulpen op een bepaald moment geven. Beter zorgen dat die effectief zijn, scheelt een hoop moeite :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:08

Ik denk toch niet dat het aan jouw rijden ligt, jij klinkt heel verantwoordelijk en alsof je weet wat je doet. De praktijk kan natuurlijk anders zijn..

1 keer per week rijden is lang niet genoeg voor een paard, misschien was het wel gewoon teveel energie van het paard zijn kant en werd het teveel hierin belemmerd, waardoor het jou als het ware uittestte en je ernaast belandde. Het is gewoon veel te moeilijk om allemaal te beoordelen zonder video en kennis van het paard.

Probeer het gewoon nog eens met die paarden en misschien helpt het als je ze voor de tijd even goed longeert.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:11

Ik zou voordat ik een afspraak zou maken, toch vragen of ze dan niet iemand anders kunnen regelen om het paard voor te rijden. Dat moet toch mogelijk zijn? Toen ik zelf een paard zocht, heb ik de "luie" paarden direct links laten liggen, ja zelfs binnen 10 minuten er weer af, totdat ik een fijn voorwaarts jong vierjarig paard vond. Binnen twee weken 8 paarden geprobeerd en eentje was lekker aan het ben. Tuurlijk, er komt altijd een periode dat ze wat moeilijker zijn/worden maar een paard moet wel lekker fris aan het been zijn. Er zijn genoeg leuke paarden maar maak duidelijk dat er eerst iemand anders op moet en dat je fijn voorwaarts paard zoekt, dat voorkomt teleurstelling!

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:19

0000: bedankt voor de tip. Ik heb het eerste halfuur inderdaad de snelheid van het paard proberen aanpakken maar het paard reageerde helemaal niet op kuitdruk al helemaal niet op benen geven en ook amper op de zweep. Ik weet dat je dat moet doorzetten en eens een goede 'mep' moet geven maar ik ben nu ook niet iemand die onmiddellijk op een paard gaat 'meppen' die ik niet ken. Meppen klinkt nu zo erg maar je weet wel dat ik bedoel hé ;) ik begin altijd met het principe ik geef een zachte hulp maar als je daar niet op reageert volgt een harde hulp. (Uw benen erin zetten fso bedoel ik dan). Bij het rijden van voltes, slangenvoltes en diagonalen vraag ik ook automatisch stelling. Dat zit er zo al ingebakken bij mij dus ik dacht dat het niet echt kwaad kon. De kleine voltes kon ik inderdaad achterwege hebben gehouden. Maar ze zei dat hij gelongeerd wordt en bereden in de week. Maarja ze kan ook zeggen wat ze wilt natuurlijk ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:26

Special_Da schreef:
0000: bedankt voor de tip. Ik heb het eerste halfuur inderdaad de snelheid van het paard proberen aanpakken maar het paard reageerde helemaal niet op kuitdruk al helemaal niet op benen geven en ook amper op de zweep. Ik weet dat je dat moet doorzetten en eens een goede 'mep' moet geven maar ik ben nu ook niet iemand die onmiddellijk op een paard gaat 'meppen' die ik niet ken. Meppen klinkt nu zo erg maar je weet wel dat ik bedoel hé ;) ik begin altijd met het principe ik geef een zachte hulp maar als je daar niet op reageert volgt een harde hulp. (Uw benen erin zetten fso bedoel ik dan). Bij het rijden van voltes, slangenvoltes en diagonalen vraag ik ook automatisch stelling. Dat zit er zo al ingebakken bij mij dus ik dacht dat het niet echt kwaad kon. De kleine voltes kon ik inderdaad achterwege hebben gehouden. Maar ze zei dat hij gelongeerd wordt en bereden in de week. Maarja ze kan ook zeggen wat ze wilt natuurlijk ;)

Dat is zeker waar, kan zomaar dat het paard bijvoorbeeld toch minder heeft gedaan dan ze je heeft willen doen geloven. Ik kan er niet helemaal uithalen of je een eigen paard of een bijrijdpaard zoekt, maar zeker als je koper bent zou ik echt eisen dat er iemand voorrijd. Zij willen verkopen, mogen ze er ook wat voor doen! Bij een bijrijdpaard zou je eventueel aan kunnen geven dat je het rustig wilt opbouwen. Eerste keer eens zien hoe hij beweegt aan de longe, dat geeft al veel info. Dan eens eerst even longeren en nog een tien minuten rijden om aan te voelen en pas als je dat vertrouwt een keer een halfuurtje rijden. Kost je meer tijd maar is voor je eigen veiligheid wel beter.
Goed dat je niet meteen een mep geeft, andere kant daarvan is wel dat als het paard al een halfuur traag 'mag zijn' als het ware en dan een tik krijgt, ze daarop soms juist heftiger reageren. Ik heb er bijvoorbeeld een die als je vanaf het begin erg consequent bent dat helemaal prima vind en leuk meedoet, maar als je hem een kwartier een beetje laat doen en dan besluit dat hij toch echt naar voren moet, je er zo vanaf mikt. Beledigd, denk ik. Wat ik weleens doe als ik het niet volledig vertrouw is gewoon mijn been aanhouden, wel vrij flink druk maar verder niet schoppen of bewegen tot er reactie komt. Dan loslaten en heel goed belonen en dat natuurlijk weer herhalen. Zo probeer ik het paard te leren dat de druk pas verdwijnt als er reactie komt maar geef ik ze eigenlijk geen reden om heftig te reageren omdat ik niet echt iets doe waar op te reageren valt. En hoe hij dan naar voren gaat maakt uiteraard niet uit.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:38

Het was voor een bijrijdpaard dus niet om te kopen. Maar inderdaad ik vind het ook beter als je eerst de eigenaar laat rijden. Dat stelt me ook een deel gerust en kan ik er zonder zenuwen opkruipen als ik zie hoe braaf hij is. Ik wist het niet op voorhand. Ik vroeg of zij kon rijden maar toen zei ze dat het niet ging omdat ze 3 maand geleden een ongeval heeft gehad. Wat wel jammer was maarja, beter dan voor mijn eigen veiligheid inderdaad eerst longeren. Ik denk dat de druk wel kan werken maar niet bij elk paard. Het paard dat ik vandaag reed daarbij was de druk of het benen geven al zodanig een gewoonte geworden dat hij daardoor niet meer reageerde (gewenning) en volgens mij als er gewenning is moet je een 1 duidelijke hulp geven. Als ze daar niet op reageren nog een duidelijkere. Ik zag al onmiddellijk toen ik kuitdruk gaf dat hij helemaal niet reageerde toen gaf ik benen (2de maar hardere hulp) reageerde hij nog niet. Toen gaf ik nog een keer hardere benen en reageerde hij gelukkig wel. Maar hieraan zie je wel dat jet paard niet correct geschoold is. Een paard dat ik train moet reageren vanaf dat ik mijn kuit aandruk. Ik denk dat het er gewoon ook moeilijk is uit te krijgen eens de gewenning is opgetreden. Ik zeg niet onmogelijk maar wel moeilijk.. Maar je hebt zeker geen ongelijk het wegnemen van iets onaangenaam (de druk) kan ook helpen maar dan wel bij paarden die nog reageren op het been.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:44

Ik weet hoe die van mij reageert bij vreemden die dingen van hem eisen vanuit het niets. Die krijgen vliegles, simpel zat. Schat van een dier, heerlijk soepel in het lijf goed aan het been. En heel gevoelig. Maar stap daar als vreemde niet op en ga al helemaal vanuit het voor hem niets dingen afdwingen. Dat pikt hij gewoon niet en dat zal je weten ook. Daar hebben best veel mensen mee gezandhapt. Ook echt goede topruiters die er binnen 5 minuten al naast lagen.

Kan best dat je te streng bent geweest en te hard voor een paard dingen hebt opgedrongen. Een paard met een beetje eigen mening of pit zal daar hard tegen in protest gaan.

Misschien voortaan minder lang rijden de eerse keer, en desnoods heel voorzichtig alleen aftasten. En niet meteen dingen verlangen van een paard die hij mogelijk een tijd niet heeft gedaan al.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:49

Karuna: ja doordat we nu een beetje offtopic zijn gegaan lijkt het misschien dat hij mij er heeft afgesmeten maar dat is niet zo hoor. Hij verschiet altijd in 1 bepaalde hoek (zelf na 3 jaar nog bij elke ruiter) en er vloog juist in die hoek een vogel uit de bomen waardoor hij kei hard verschoot wegsprong en bokte en toen lag ik eraf.. Hij heeft mij niet uit het zadel gesmeten omdat ik teveel vroeg. Ik heb niet meteen mijn teugels super strak genomen en hem super verzameld laten lopen. Ik heb eerst drie kwartier opgebouwd. Ik heb trouwens ook een hele zachte hand dus het is niet dat ik kei hard trek fso

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:53

Drie kwartier is al best een tijd rijden, kan best dat dat al niet eens normaal meer is voor dat paard. Dan kan een simpel iets harder aandrijven net de druppel zijn geweest. En hard trekken hoeft bij die van mij echt niet, benen er te stevig tegen aan, te hard hulpen geven kan al genoeg zijn voor een lancering.

Wat ik uit je openingspost haal is dat je twee keer achter elkaar van verschillende paarden bent gevallen. En dat je bij de tweede kritiek kreeg op je rijstijl. Kan zijn dat ik je post dan verkeerd begrijp. Maar ik begrijp daaruit dat je heel veel bezig bent geweest tempo omhoog te krijgen door steeds steviger hulpen te geven. Daarvan kunnen ze helaas domweg ontploffen als hun irritatiegrens is bereikt.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:58

Ja drie kwartier is lang als je ervan uit gaat dat het paard al een tijd stil staat. Maar volgens het meisje was dit niet zo dus lijkt drie kwartier mij toch redelijk aangezien ik het laatste kwartier pas echt dingen begon te vragen en dat kan inderdaad irritatie bij hem hebben opgeroepen omdat ik dingen van hem verwachtte die hij moeilijk vond. Ik ben dan waarschijnlijk verkeerd geinformeerd want een paard dat wedstrijden loopt kan wel meer dan voltes rijden denk ik dan. Maar het vragen van moeilijke dingen was hier niet de oorzaak volgens mij het was het verschieten volgens mij. Bij de vier jarige kan dit wel de oorzaak zijn geweest dat hij mijn hulp niet goed had begrepen en daardoor gefrustreerd was en de andere kant plots opdraaide en bokte.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:47

Het lijkt me dat je het eerst rustig moet gaan opbouwen,zodat jij en het paard elkaar kunnen leren kennen. Niet meteen zo lang gaan rijden en zoveel vragen,daarmee kun je verzet uitlokken.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:04

Misschien heb je 2 keer brute pech gehad...