pony/paard kopen. hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joelle1996

pony/paard kopen. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:11

Heeei bokkers!

Mijn vraag is hoe zijn jullie aan jullie pony/paard gekomen?

Ik vraag dit omdat ik super nieuwschierig ben hoe jullie dit allemaal hebben gedaan! Hebben jullie gespaard of hebben jullie hem of haar gekregen? Ik wil zelf echt heel graag een eigen paardje maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen.

Groetjes Joëlle

Samblabla

Re: pony/paard kopen. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:13

De mijne heb ik gekregen van mijn ouders 3 jaar geleden. Ik kreeg het groene licht en ben gaan speuren op marktplaats. Contact gezocht met de eigenaren en daarna een heledag ervoor uitgetrokken om paarden te bezichtigen. Binnen 1 week was ik geslaagd. :)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:15

Super leuk! Ja tis jammer dat ik niet van die rijke ouders heb :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:17

Daar zijn al wel eens een paar topics van geweest :)

Mijn eerste paard heb ik gekregen van mijn vader, mijn volgende twee heb ik zelf gekocht. Mijn oudje gekocht als student van loon dat ik met weekendwerk bijeen werkte. Mijn ijslander gekocht toen ik al fulltime werkte na studies. Nu dus een leuke kudde van drie, weet ik weer waarvoor 'k elke dag ga werken :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:19

Zelf gekocht, mijn ouders betalen geen cent aan mijn paard ;) Alleen vroeger hebben ze mijn rijlessen op de manege betaald.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:20

Zoo dat is gaaf! Ik heb mijn 1e pony van mijn oma gekregen maar ze is helaas 4jaar geleden overleden aan koliek.... En toen in die tijd betaalde mijn oma alles voor mij maar nu omdat ik werk moet ik het zelf gaan doen.

Ik zat ook te denken om een pony van ponyhof op winterstalling te nemen om te kijken of ik het wel aankan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:37

WD-V >>> PP

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:46

Ik heb geen eigen paard maar heb wel een tip voor je:

Denk goed na over de kosten die hebt door stalling, DA, voer, fisio, lessen enz en wat voor paard je wilt. Wil je de sport in? Of recreatief gaan rijden? Wil ik een jong paard of pony? Succes met het vinden van een paardje!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:51

Zelf gekocht :) ouders vonden het prima dat ik een paard kocht, zolang hun er maar niks aan mee hoefden te betalen

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:59

Mijn aller eerste pony (shetlander) hebben mijn ouders voor mij gekocht, de pony daarna hebben mijn ouders zelf gefokt, en mijn huidige paard & pony heb ik zelf betaald.
Het lijkt best onmogelijk om zoveel geld bij elkaar te sparen, maar uiteindelijk ging het bij mij best snel! Gewoon een leuk baantje nemen en zo veel mogelijk proberen te werken :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:04

Ik heb mijn paard zelf gekocht 9 maanden geleden. Daarvoor wel een jaar gezocht op marktplaats... :)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:25

Ik rijd al zolang als ik me kan heugen, en sinds mijn vierde altijd een eigen pony/paard gehad. Ik heb het geluk dat het paardenvirus in de genen zit. En mijn mama betaalt dus al het voer/da/smid etc. Ik zelf betaal alleen mijn wedstrijden en eventuele clinics ed die ik graag mee wil rijden buiten de gewone lessen om. Dressuurles krijg ik ook van haar dus dat scheelt al! Verder betaal ik nu alles wat ik graag voor mijn paardje wil maar niet direct echt nodig heb (nieuw hoofdstel/dekjes/peeskappen/rijkleding etc.
Als ik jou was zou ik eens goed alle kosten op een rijtje proberen te zetten. (zover dat gaat). Spreek met je ouders af in hoeverre ze jou willen sponsoren, en of zij eventuele onvoorziene kosten op zich kunnen nemen mocht jij dat zelf nog niet kunnen.
Daarna eens een lijstje maken met wat jij graag in een paard wil.
Begin dan met wat is het doel. Wil je wedstrijden gaan rijden moet je daar wel een geschikt paard voor hebben. Wil je alleen recreatief rijden, dan moet hij vooral verkeersmak zijn.
Verder kun je kijken naar wat voor grootte je wilt, welke leeftijden zoek je, en wat voor budget je hebt.
Als je dit voor jezelf op een rijtje hebt staan, kan je eens rond gaan neuzen op bijvoorbeeld sporthorses.
Zorg dat je bij veel verschillende paarden gaat kijken. Het ene paard kan misschien ontzettend lief zijn, maar als je op een ander gaat zitten kom je er misschien wel achter dat hij bijvoorbeeld toch wel erg traag is, en dat dat toch niet het geen is waar je naar op zoek bent.

Je zou bij kennissen kunnen vragen of je eens op hun paard mag rijden, zodat je voor jezelf goed op een rijtje kan zetten wat je wilt, en je achteraf niet met teleurstellingen te maken krijgt.

Succes!

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:37

Toen ik thuis woonde hebben mijn ouders altijd alles betaald (tot mijn 18e). Ben toen een hele tijd gestopt met rijden ivm studie en dergelijk en toen ik eenmaal samen woonde (nu een jaar geleden) ging het weer kriebelen. Na veel wikken en wegen en heel veel overleg met mijn vriend heb ik nu sinds een maandje een eigen paard!

Ik heb alle kosten op een rijtje gezet en besproken met mijn vriend. Hij wilde liever eerst sparen voor een eigen huisje maar omdat ik maar naar paarden bleef zoeken en ik veel met hem sprak hierover hebben we toch besloten om wel een paard te gaan kopen. Bij de eerste waar we zijn wezen kijken waren we niet enthousiast genoeg. Bij de tweede waar ik ging kijken was ik meteen verliefd!! Mijn vriend zei voor we gingen kijken dat we echt alleen gingen KIJKEN. Maar toen ik op het paard reed zei hij: je vindt 'm gaaf he? Je zit alleen maar te stralen! Het voelde onwijs goed en als het aan mijn vriend lag hadden we diezelfde dag nog de koop gesloten. Ik wilde echter nog wel een tweede keer komen en alles goed afwegen. De tweede keer was ik nog steeds super enthousiast en het was echt wat ik zocht! Ik heb 'm nu bijna een maandje en ik ben echt super blij met hem! :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:54

Ik geef als tip altijd om eerst een poos bijrijder te worden,liefst bij iemand die alles zelf doet en niet volpension staat.Zo leer je alle kneepjes en kun je zien of je het uiteindelijk wel leuk vind en ook de tijd ervoor hebt.

Toen ik 17 was heb ik op het punt gestaan om een paard te kopen,alles doorgenomen....wikken en wegen en uiteindelijk niet gedaan.Ik was helemaal weg van dat paard maar ik had een onderbuik gevoel en heb de verkoop uiteindelijk afgeblazen.

Uit eindelijk rond mijn 21e toch mijn 1e paard aangeschaft,nooit spijt van gehad al heb ik maar een jaar of 3 van hem mogen genieten.
Paard betekend enorm veel verplichtingen...niet alleen financiëel maar ook fysiek.

Je bent jong,hoe zit je met opleiding en werk,kun je de boel financiëel dragen.Niet alleen de vaste lasten maar ook evt verzekering en DA-kosten.Hoe zit je met je tijd?Heb je voldoende tijd om voor je paard te zorgen met werk/opleiding en sociaal leven.
Zijn belangrijke punten :j

Hoe je aan een paard komt...tsja,mijn 1e paard was een manegepaard en die verzorgde ik al een jaar of 5.

Daarna wilde ik een IJslander en ben via sites gaan zoeken,uiteindelijk kwam ik mijn 1e IJslander viavia tegen.Mijn 2e heb ik via MP en de 3e is "aan komen waaien" :+

Ik betaal verder alles zelf,altijd gedaan ook.Mijn vriend vind ze ook geweldig alhoewel hij niets met het rijden heeft.
Uiteindelijk verhuisd voor de paarden maar dat is weer een heel ander verhaal.

Paarden zijn een enorme opgave qua tijd en geld,poosje bijrijden kan je iig laten zien hoeveel tijd en toewijding je wilt en kunt besteden.Als je daarna nog steeds geweldig vind,loop je vanzelf wel tegen een paard aan ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:17

Als je een plekje en geld hebt om een paard te onderhouden is het verder niet moeilijk. Kijk maar eens op marktplaatsof boktmarkt, tussen gratis en heeeeeel erg duur kun je daar allerlei soorten paarden in de aanbieding vinden! Eerst op proef of leasen is vaak de beste methode om te kijken of je een klik met het paard kunt gaan krijgen.