Hoe ging jullie eerste paardrijles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

j_u_l_i_a

Hoe ging jullie eerste paardrijles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:53

Ben gewoon benieuwd naar leuke verhalen :)

fenijro_tani

Re: Hoe ging jullie eerste paardrijles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:42

Goed! Mijn eerste les was 5 jaar geleden op een haflinger die liever lui als moe was.
Ik had gestapt en gedraaft aan de longe, en het draven ging al redelijk :) .
Gingen de rest van mijn lessen maar zo goed :') .

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:48

De kennismakingsrit/les ging wel prima, echter de eerste keer zonder iemand ernaast rijden schoot ponylief uit het rijtje om in galop mij op de grond achter te laten :')
Ik was toen 6 maar ben wel weer opgestapt want ze dachten toch zeker niet dat ik nu al opgaf :):)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:50

Vreselijk!
Het was op een ponykamp georganiseerd door de stad. Dus iedeeren met of zonder ervaring mocht meedoen, gelijk een groepsles. De hele groep kon al rijden op 2 na, waaronder ik. Ik begreep niets van lichtrijden, hobbelde er maar op terwijl ze riepen "OP NEER OP NEER". Dacht dat ik dat deed, maar ik snapte niet dat het het ritme moest zijn wat zei deden en niet 2x zo snel :')

2e les had ik het gelukkig wel door, maar vond het wel nog moeilijk. Ook als ze zeiden 2x blijven zitten om van been te veranderen bleef ik altijd 3 keer zitten, ik telde de eerste niet mee :') Toen iemand zei gewoon 1x extra zitten had ik hem wel door.

Galop mocht wel nog niet op het ponykamp, daarvoor moest ik eerst nog een priveles aan de longe volgen.

Maar, ondertussen -zo een 12 jaar later- is het wel allemaal goedgekomen :D

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:54

Ummm.. Naja..

Op een eigenwijze zwarte Shetlander, en met de galop ben ik er afgesprongen. Terwijl dat ding dus gallopeerde.
Details nodig? :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:55

Mijn eerste les is inmiddels 19 jaar geleden.
Op een manege in Ridderkerk mocht ik op een pony genaamd Pico zitten.
Ik denk dat Pico al heel erg lang niet meer leeft want hij was toen al erg oud.
Gingen gewoon in een rijtje rijden met iemand die ernaast liep.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:59

Mijn eerste les is al een jaar of 12 geleden. Ik was 6 en ging naar een manege. Mijn hondje heette snuffie dus ik wilde perse op de pony die snuffel heette, want die naam leek op mijn hondje en beide waren ze wit :+
Gelukkig was dat de braafste oude pony en mocht ik mijn privélesjes met deze pony rijden. Ik herinner me niet echt bloopers meer. Ik weet del dat ik erop blijven zitten ben :p

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:04

(Helaas) geen spannende gebeurtenissen voor zo ver ik me kan herinneren, ik was bijna 6 toen ik mijn eerste rondjes op een shetlander maakte. Een paar rondjes gestapt en ik was al helemaal gelukkig!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:09

Mijn eerste rijles is nu zo'n 30 jaar geleden. Kan me er nog maar weinig van herinneren, weet nog wel dat het een witte paardje was. In mijn beleving zo groot als een clydesdale maar waarschijnlijk was het een a welshje :')

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:16

Mijn eerste rijles, was op een oude Welsh vosmerrie met de naam Lady
Ze was wel lief, alleen was ze enorm sloom
Mocht eerst aan de longe, heb toen ook al gegaloppeerd aan de longe en mocht zonder longe een klein stukje draven en stappen :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:21

Don't ask, was iets van 6 jaar, was op ponykamp. Lazerde van de eerste de beste Shetlander af...hahaha. Mijn broer viel er ook meteen af, die heeft voor de rest van zijn leven geen pony of paard meer aangekeken. Hij is er zelfs bang van. ja, ook nu nog steeds van Shetlanders.
Het heeft mij echter niet tegengehouden, ben blijven rijden! Nu inmiddels op m'n eigen paarden.

_Tessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:05

Mijn eerste rijles was op de manege op een leuke kleine pony. In de stal een draak maar met het rijden een schatje!
We reden in een groepje waar de meesten nog werden vast gehouden omdat ze net als ik nog niet zolang tot eerst les reden. Stappen, een klein stukje draven en figuurtjes rijden :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:25

Mijn eerste proefles was op een een hele slome 'muis'fjord oliga, aan de longe en toen moesten we gymen op het paard (gewoon zittend) en dat was echt geweldig.

mijn eerste rijles was op een shetlander blacky, en dat was een hele lieve pony, alleen was zij erg rond, met erg platte schouders en weinig schoft. Het zadel ging alle kanten op... niet leuk als je 10 jaar oud bent. :=

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:27

Ik paste toen nog op een Welsh als 12 jarige meisje voor 3 lessen (jaar later kon ik haast meelopen := )! Was ontzettend enthousiast. Aan de longe privé les en ook gegaloppeerd omdat ik het super stoer vond. Kon de knop vast houden van het zadel en gaan met die banaan :D

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:30

mijn eerste echte les was 2,5 jaar geleden. En ons mam dacht dat ik op een shetlander moest beginnen( want ik pas nu nog steeds op shetjes) alleen er stond een grote pony voor me klaar. Ik vond dat super leuk maar mam kreeg bekant een hartverzakking. Want mam houd niet zo van paarden. De pony waar ik op zat heette Roos een Americain Paint. We gingen meteen een buitenrit maken. stap, draf en galop... ( kon al een beetje paardrijden) alleen toen waren de honden ontsnapt en ze waren de kippen van de buren aan het aanvallen. Ik heb me echt dood gelachen :#

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:33

Hihi het eerste half jaar ben ik bijna elke les van de pony gevallen.
Een kruising shet-cob die graag uit het niets vol in de ankers ging. Ben er elke keer met een koprol vanaf gegaan. Maar ik heb doorgezet, alleen springen kan en durf ik nog steeds niet. Die kleine pony stopte altijd net voor de sprong waardoor ik de enige van ons 2 was die over de sprong heen kwam

Ik was een jaar of 7 en ik was zo koppig dat ik er toch steeds weer bovenop klom

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:36

mijn eerste les was ik net opgestapt en toen sloeg de bliksem in. ik viel en zo had ik binnen de eerst 5 minuten mn eerste val-ervaring. toen dr natuurlijk weer op en gewoon een uur stappen/draven in een beginnersgroepsles, wel met iemand naast de pony voor t geval iets niet lukte. al met al een goeie ervaring. ik zit als een huis en rij nogsteeds lekker op gevoel en intuïtie

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:41

Leuk om die verhalen zo te lezen ! Mijn eerste les was 17 jaar geleden (ik was 5) op een manege op een oude pony. Ik was doodsbang en vond hem heeeeel groot, het was een C pony haha. Tijdens m'n eerste les ook een beetje gedraafd, wat ook heel eng was. En net toen ik af wilde stappen besloot de pony om zich nog even helemaal uit te schudden, wat ik natuurlijk ook weer doodeng vond. Toch is het paardenvirus er ook bij mij ingekropen en rij ik nu met heel veel plezier paard !

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:43

ik was 12 bij mijn eerste les! Bij manege Hillegom op een pony genaamd Jerry.
Ik heb een stukje los gedraafd en een stukje gallop met iemand ernaast. En trots dat ik was! :)
Het was wel heel hobbelig vond ik haha!

Maar zo'n bijzonder gevoel had ik nog nooit gevoeld. Zo'n groot dier die dat zomaar toelaat <3

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:49

28 jaar geleden ben ik begonnen. De eerste les weet ik niet meer, maar tijdens de tweede les kwam er een Shetlander zonder ruiter uit het park gegaloppeerd en viel mijn zus keihard van het paard waar wij op moesten ( aan de longe). Toen moest ik erop.... Ben met bibberbenen opgestapt... En bleef erop zitten in stap en draf.

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:55

Dat is al weer 6 jaar geleden. Ik was toen 9. Ik had toen een prive les aan de longe en ze hielpen me ook heel fijn met borstelde en opzadelen, legde alles super fijn uit. Ook aan de longe, ze vroegen ook heel fijn wat je zelf wilde enzo. Ook een super lieve en brave pony natuurlijk. Sascha heette zij. Een super fijne ervaring dus. Jammer dat deze manege er niet meer is!
Laatst bijgewerkt door Kidrauhl op 24-01-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:55

Mijn eerste les was 22 jaar geleden op Olijfje <3
Wat een schatje was dat, een klein pluizenbolletje, met een heeeeel iniminie voorplukje.
Wij (mijn broer en ik) werden gewoon in een bestaande les gezet. Paarden, pony's, alles liep door elkaar. Alleen als de rest ging galopperen stonden wij in het midden, maar verder deden we meteen alles mee. De eerste 2 lessen in ieder geval, daarna mochten we ook galopperen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:58

Mijn eerste kan ik niet herinneren. Ben twee jaar geleden weer opnieuw begonnen dus gaan het daar over hebben!

Ik weet nog dat ik zo'n super gevoel door had! Het gevoel van het zadel, en zo'n betrouwbare pony!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:58

Mijn eerste échte paardrijles reed ik op de manege. Eerst zou ik op een kleine pony gaan, maar iemand anders wilde daar graag op dus ging ik op haar pony. Ik weet niet meer hoe het ging, maar ik kan me wel herinneren dat ik voorop mocht :+ en dat die pony in galop altijd terug naar het midden ging (we galoppeerden nog niet allemaal tegelijk) en dat ik er daardoor een keer bijna ben afgevallen :')

Inmiddels al 9 jaar geleden :D

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:00

Mijn eerste les was op een prachtige pony die Playboy noemde _O- Als een echte penny, onbevreesd maar het paard mocht niet teveel bewegen want het was toch wel hoog hé haha eigenlijk best hilarisch denk ik. Tegen dat ik kon doorzitten heeft ook een eeuwigheid geduurd... :')