Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 09:35

Hey bokkers,

Ik wil dit even van me af schrijven en een paar meningen horen. Van jongs af aan is het mijn droom om een eigen paard te hebben, vooral om lekker de velden in te trekken. Door mijn jarenlange sparen en nu fulltime baan raak ik steeds dichterbij mijn doel bedrag (6000) om een paard te kopen.

Ik heb op dit moment twee leuke verzorgpaarden, waarvan ik eentje over zou kunnen nemen. Dit is op zich een geweldige mogelijkheid, maar ik mag met dit paard niet alleen op buitenrit en op langere afstanden ook niet bitloos. Dat is uiteindelijk waarvoor ik een eigen paard wil hebben, op buitenrit gaan en onafhankelijk zijn van eventuele stalgenoten die mee zouden moeten voordat ik mag gaan.

De eigenaresse heeft aangegeven er eigenlijk vanuit te gaan dat ik haar overneem, alsof we dit afgesproken hadden. Ik verzorg dit paard nu ook zonder dat er kosten aan verbonden zijn. Ik voel mij nu schuldig omdat ik misschien over een jaar, als ik het geld bij elkaar heb, een ander paard zou kopen.

Het huidige paard samengevat: 21 jaar, fjord, zware zomereczeem, weigert vaak te galopperen, tikgeluid bij de achterhand en loopt niet graag/goed op harde bodem. Ik verzorg haar nu bijna 2 jaar.

Het soort paard dat ik zou kopen: tussen de 1 en 3, lekker paard laten zijn en een paar keer in de week mee werken en langzaam laten wennen aan alles.

KirstenHorse

Re: Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:41

Ik zou je gevoel volgen. Om een ouder paard te kopen met meerdere minpunten zoals je ze opnoemt lijkt me geen goed plan. Na al dat sparen zou ik iets kopen waar jij je 100% goed bij voelt en dat net zo gezond is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:43

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en er uiteindelijk voor gekozen om mijn bijrijdpaard niet te kopen. Ondanks dat ik dat vreselijk moeilijk vond was ze niet het type paard dat ik wilde hebben. Het paard dat ik gekocht heb paste veel beter bij me.

Je hebt nog een jaar om de eigenaresse van je verzorgpaard aan het idee te laten wennen. Moet lukken, toch?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:44

Ik zou niet de fjord kopen, en ik denk dat het ook verstandig is om dat zo snel mogelijk te zeggen. Je wilt duidelijk iets anders. Bovendien is de fjord al ouder en kwaaltjes kunnen er op die leeftijd natuurlijk sneller bij komen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:45

Lekker je gevoel volgen en voor een jong en vooral gezond paard gaan! Daarbij is het niet mogen van dagen natuurlijk onzin eens jij haar gekocht hebt. Jij bent eigenaar dan en al die verzinseltjes van dingen niet mogen in contracten zijn verre van rechtsgeldig.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:46

Ik zou voor een eigen paard gaan. Als je al die jaren gespaard heb moet je je droompaard kopen.
Bovendien is 6000 euro voor een 21 jarige met nogal wat gebreken erg veel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:46

Persoonlijk zou ik het verzorgpaard niet overnemen en voor een jonger paard gaan zonder gebeken.

De beperkingen t.a.v. buitenrijden gelden natuurlijk niet mee op het moment dat jij zelf eigenaar bent, jouw paard, jouw regels.
Maar gezien de gebreken, niet aan beginnen. Lekker opnieuw beginnen met jong paard..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 09:48

Ik krijg van de eigenaresse van het paard en de eigenaresse van de stal allerlei argumenten als "ja maar je weet dat ze gezond is, je weet wat je koopt". Maar van de andere kant ga ik eind dit jaar studeren en zou ik toch niet veel met haar kunnen doen. Zo'n jong ding kan dan goed en evenwichtig opgroeien om rond de 4-5 jarige leeftijd eens een mens op z'n rug te krijgen.

Het is vooral lastig dat ik vaak als een gek wordt gezien omdat ik een ander paard zou kopen waarvan ik niks afweet... Maarja voor hetzelfde geld ligt m'n verzorgpaard binnen een week met koliek op de wei oid.

Imre, moet lukken inderdaad. Al weet ik dat de eigenaresse niet makkelijk van iets te overtuigen is.

Zoe, ik durf er nu al bijna vergif op in te nemen dat ze nu zeggen "ja ze wordt helemaal van jou, je mag doen en laten wat je wilt!" maar dat dat in de praktijk absoluut niet zo zal zijn. Zou ik ook niet kunnen mocht ik in de situatie van de eigenaresse zitten.

Zanora, ik zou het paard plus toebehoren helemaal gratis krijgen. De 6000 is gewoon wat ik gespaard heb (2000 voor paard en 4000 als buffer)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:48

Wat Zoe zegt. Op het moment dat het jouw paard is kun je er toch prima mee naar buiten?

Maar je moet vooral het paard kopen van je dromen en niet uit misplaatste morele verplichting.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:49

Natuurlijk is het voor de eigenaar fijn als jij hem zou kopen. Echter ben je helemaal nergens toe verplicht, het is jou verzorgpaard & er is niks afgesproken over een (eventuele) koop. Als daarbij je gevoel al zegt dat je dat eigenlijk ook niet wilt, niet doen. Jij hebt iets anders in je hoofd & bent hier jarenlang mee bezig geweest. Om dan iets te kopen wat je éigenlijk niet wilt & al aangeeft dat hij niet gezond is. Heel jammer voor de eigenaar natuurlijk, maar een koop is nooit afgesproken & jii bent dus nergens toe "verplicht". Volg je eigen gevoel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:50

Ik kan me wel voorstellen dat de eigenaar zou willen dat jij haar zou kopen want het klinkt niet als een verkoopbaar paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:55

Ja, dat idee kreeg ik ook wat Iris. Ze is dan 22 jaar, je kan er niet veel meer mee en ik ben er vanaf...

Ik zou lekker mijn eigen paard kopen hoor. Je moet er tenminste nog een tijdje mee.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 09:56

De eigenaresse zou haar aan mij geven, maar ik zou haar ook op ieder moment terug kunnen geven. Het is niet dat ze mij haar paard aan wil smeren omdat ze er vanaf wil.

Iris, dat is inderdaad de theorie, maar ik weet zeker dat de eigenaresse nog steeds invloed zal willen hebben. Daarbij kan ik haar nu ook gewoon voor niks blijven verzorgen en als eigen beschouwen, omdat niemand anders iets met haar doet. De enige bonus als ze mijn paard zou zijn zou het theoretisch alleen naar buiten mogen zijn.

Ik denk natuurlijk ook aan de investering, ik zou haar dan tijdens mijn studie betalen maar nauwelijks iets kunnen doen, en tegen de tijd dat ik afgestudeerd ben is ze 28... Ja dan kan ik de wijde wereld niet meer met haar in.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:02

Ik zou die Fjord echt niet overnemen. Het is niet het paard wat je zoekt en bovendien issie niet gezond. Ik snap wel dat de eigenaar wil dat je hem overneemt haha, hij komt er anders waarschijnlijk niet makkelijk vanaf.

Maar uiteindelijk is het wel jouw keuze. Kan me ook wel voorstellen dat je een band hebt opgebouwd. Zou het wel zsm met de eigenaar overleggen als die er nu vanuit gaat dat jij hem overneemt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:02

Klinkt alsof je de keuze eigenlijk al gemaakt hebt. Ik zou ook een ander paard kopen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 10:05

Ik heb haar al vaak geprobeerd duidelijk te maken dat ik haar niet overneem, al lijkt ze op zo'n momenten haast oostindisch doof.

Ik heb inderdaad mijn keuze al gemaakt, dit topic is meer om het van me af te schrijven en met het schuldgevoel om te gaan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:06

Als je de fjord overneemt, mag je die dan ook verhuizen naar een andere stal? Mag je er buitenritjes mee maken en bitloos gaan rijden? Of mag je alle rekeningen betalen en moet je verder nog steeds doen wat de huidige eigenaresse zegt? In hoeverre is het paard dan echt van jou?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:06

Zeker als ze hem wil geven zou ik het niet doen. De kans dat ze zich en mee blijft bemoeien is natuurlijk heel groot. Gewoon lekker voor je eigen paardje gaan kijken en neem daar de tijd voor bedenk goed wat je wil en niet wil

Schuldgevoel moet je niet hebben dit is wat je altijd heb gewild dus daar moet je zeker voor gaan :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:14

Niet doen... Een jong paard is in uw geval beter. Je wil studeren en je kan daarom ook een veulen nemen die je in een opfok kan zetten waar die goed kan opgroeien. En als jij afgestudeerd bent is die oud genoeg om te beleren.

Ik zou die fjord niet eens willen ivm de zware eczeem, mijn zus haar paard heeft ook eczeem en ze smeert allerlei zalfjes. Voor zware eczeem heb je dus ook nog eens die extra kosten aan zalfjes, dekens misschien ander soort voer.
Dat klikgeluid kan een spier zijn Die ergens overheen schuift, mijn eigen voeten klikken soms ook.

Tja aangezien de eigenaar niet wil luisteren krijg ik het gevoel dat ze die fjord echt weg wil. Ze kan wel zeggen van niet, maar zij dringt aan dus is dat niet pluis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:19

Als ik jou was zou ik mijn hart volgen. :j
Als je echt een jong paard wil kopen en die in de opfok wil zetten, kun je toch prima op de Fjord blijven rijden?
Dat je een eigen (ander) paard koopt, betekent niet gelijk dat je die andere in de steek laat toch...

Ik zou mezelf afvragen; kun je je een leven voorstellen zonder de Fjord.

Mocht je de Fjord toch willen overnemen, zou ik voor een contract zorgen, al betaal je maar 1 euro, dan is het paard officieel van jou.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 10:39

Dat is inderdaad de vraag, kan ik me dat voorstellen. Ik heb sowieso nog minstens een jaar om van haar te genieten, en kan tegen die tijd altijd nog kijken of ik dan überhaupt nog tijd heb om een paard te rijden/trainen en of dat dan met die fjord zou kunnen.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:47

Zoals ik lees heb je jarn moeten werken voor je zuur verdiende spaarcenten voor een paard... Ik zou dan persoonlijk een paard tussen de 5 en de 10 jaar nemen, zo kun je er minimaal nog wel 10 jaar van genieten. En die fjord waar je het over hebt, zou ik niet kopen... 21 jaar dus laat hem 30 worden, nu al niet erg fit meer, ik denk dat die fjord op zijn 25 echt het zadel niet meer aankan... Sorry, slimmer vind ik dus een eigen paard kopen waar je je zuur verdiende spaarcnten ' mee terug krijgt'. Als je die fjord niet wil laten stikken kun je hem altijd nog blijven berzorgen, maar dan moet je wel geen schuld-gevoel krijgen tegenover je eigen paard. :j

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:03

Lekker voor een eigen dier gaan en zelf uitzoeken. Op dit moment help je de eigenaresse met haar paard, omdat zij er niets mee doen. Maar ze kan je het paard niet opdringen. Straks is het de jouwe en kan je alsnog je droom niet waarmaken.

Zo heb ik een heel lief verzorgpaard, maar deze zou ik nooit overkopen. Mijn lease paard daartegen misschien nog wel, maar deze heeft kwaliteit en jonge leeftijd wat ik zou zoeken. En ja dan is het wel een voordeel dat je het paard kent en uitgebreid getest hebt.

Kortom de eigenaresse heeft er niets over te zeggen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:07

Inderdaad een paard gaan kopen wat je zelf wilt.
Het lijkt wel alsof de eigenaresse van de Fjord er eigenlijk wel vanaf wil en hem handig naar jou toe wil schuiven.
Als ze die wil verkopen zal ze er niet zo makkelijk van af raken dus van haar kant logisch dat ze het probeert. :+
Daar hoef je je niet schuldig over te voelen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-01-16 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:07

Je word aardig gemanipuleerd zo te lezen. Zijn ze nu helemaal besodemieterd om je voor gek te verklaren omdat je geen 21jarig paard wil kopen.
Niet aan beginnen en je zeker niet schuldig voelen. Een eigen paar zou ik sowieso nog even mee wachten, eerst maar eens even studie afronden. Ik kocht mijn 1e eigen paard ook pas op mijn 25e.