Voetkorven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotje_elmo

Voetkorven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 18:14

Hee allemaal,

Ik rij nu 6 jaar en het ik heb altijd altijd problemen met mijn voeten. Ik reed een heel leuk Welsje bij maar die is nu weg. Nu rij ik een veeeel hogeropgooiend paard. Maar mijn voeten schieten hierdoor alle kanten op. We hebben al veel geprobeerd maar toch schiet ik er weer doorheen...
Dit komt vooral omdat het paard wat ik rij redelijk onzeker is. En daardoor gaat ze soms wat langzamer en soms wat sneller. Dan gaat het dus wel over 1 of 2 passen.
We willen haar dit wel afleren maar dit gaat moeilijk wanneer je voeten door het remmen en weer gaan door de beugels heen gaan.

Zouden van die Voetkorven een oplossing zijn?

(Even ter achter informatie, ik rij met een instructrice en paard kan alles alleen ik niet. Dus dat leer ik nu.)

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:23

Het lijkt me dat dit niet zozeer aan je beugels ligt naar aan je zit.
Die voetkorven helpen je de beugels niet snel te verliezen misschien maar laten ze niet stiller liggen. Je zou kunnen kijken of zitlessen aan een longeerlijn kunnen helpen, ik denk dat dit ook zeker kan helpen je probleem op te lossen

AlwaysH

Re: Voetkorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:27

Werken aan de ontspanning van je paard. Dan gaat jij ook beter zitten. Ik zeg lessen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:29

Voor de veiligheid zou ik in dit geval sowieso met voetkorven rijden, stomweg omdat dingen echt goed fout kunnen gaan als jij er weer doorheen schiet en het paard per ongeluk ook op dat moment wegdraait of een onverwachtse beweging maakt. Ik heb net een paar beugels met vaste korven op de Boktmarkt gezet (dan hoef je namelijk alleen de beugels te vervangen en niet steeds met die voetstukjes in de beugels te klooien), maar dat is ook alleen omdat ik zelf al 2 paar heb. 8-) Echt ideale dingen!

Voor de rest zal een rustige beenligging zoals Paramuse al schrijft toch echt vanuit je zit moeten komen. Misschien is het een idee om die zitlessen eerst op een ander paard te nemen zodat je daarop leert te ontspannen en die ontspanning vervolgens mee kunt nemen op het moeilijkere paard? Op een moeilijk zittend paard goed leren zitten is namelijk nogal moeilijk. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:29

Wat voor schoeisel draag je met rijden?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:32

Zoals ik al zei is het niet alleen dat jouw zit niet goed is, maar jouw paard hoogstwaarschijnlijk ook niet ontspannen loopt (kan ik natuurlijk niet oordelen wat ik heb geen fotos); dat zit nog veel moeilijker.

Let vooral op je rug!
Trek deze niet hol want dan gaan je voeten naar voren ipv recht:)

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 18:45

Woogy schreef:

Ik weet niet wat schoeisel betekent maar ik denk dat het schoenen zijn. Ik draag leren jophurts met chaps

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:51

lotje_elmo schreef:
Woogy schreef:

Ik weet niet wat schoeisel betekent maar ik denk dat het schoenen zijn. Ik draag leren jophurts met chaps

Ja en wat voor zool het heeft bedoelt ze ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:55

Ik denk dat je onbewust je benen wat optrekt of klemt (of beide) waardoor je voeten door de beugels kunnen schieten, omdat je dan geen druk erop hebt onder de bal van je voet.
Korfjes gaan je niet beter leren zitten, maar zijn wel heel veilig in dit geval, zodat je voet niet vast kan komen te zitten.
Ik rijdt ook 1 van mijn paarden met korfjes, om andere reden aangeschaft, voor endurance, dan kon je alle soorten schoenen aan, maar op lange ritten ook fijn omdat je je voet iets verder in je beugel kan doen en ik heb ze toendertijd aan mijn zwarte gehangen omdat die toen nog wel eens grapjes had en dit veiliger was, geen kans dat je er doorschiet.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:31

lotje_elmo schreef:
Woogy schreef:

Ja en wat voor zool het heeft bedoelt ze ;)

Hard...
Sorry ik weet hier echt niks van. Het heeft zoiezo een hak en van die ribbeltjes aan de onderkant

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:38

Ja inderdaad, of hij dus glad is of juist veel ribbeltjes heeft. Ook zijn sommige van hout maar dat is enorm duur en ik denk niet dat je dag hebt? :')
Waarschijnlijk heb je een rubber zool en anders kunststof.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:48

Als je voeten door de beugels heen schieten, komt (vaak) omdat je je hakken optrekt ipv uit te drukken.
Als je op je tenen gaat staan dan schieten je voeten heel makkelijk door de beugel heen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:42

Draag je schoenen met veel profiel of niet? Je zou eens kunnen proberen met stalschoenen/bergschoenen. Deze hebben meer profiel waardoor je minder snel doorglijdt dan met jodphurs of laarzen met vlakke zolen.
Enigszins gênant dat je het woord schoeisel niet kent...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:14

Woogy schreef:
Draag je schoenen met veel profiel of niet? Je zou eens kunnen proberen met stalschoenen/bergschoenen. Deze hebben meer profiel waardoor je minder snel doorglijdt dan met jodphurs of laarzen met vlakke zolen.

Gênant? Kind is veertien, nog volop op school aan het leren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:48

AlwaysH schreef:
Woogy schreef:

Want schoeisel is een woord wat pas in het examenjaar aan bod komt natuurlijk...

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:54

Misschien hakken meer naar beneden (uit)drukken?
Ik moet daar bij rijden ook heel erg opletten, anders heb je inderdaad dat je voeten uit de beugels schieten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:55

les nemen.. Want dat je voet in je kindertijd een keertje doorschiet, dat zal de meesten wel eens overkomen zijn.. Eens, want daarna weet je het belang van het 'hakken' uitdrukken en ga je daar veel beter op letten..

je voet kan alleen doorschieten als het aan twee voorwaarden voldoet:
1- je hak is niet lager dan de beugel (dus je hak is niet uitgedrukt)
2- je hebt geen druk op de bal van je voet die in de beugel rust.

met andere woorden, je rijd niet met je hak uitgedrukt en klemt waarschijnlijk met je bovenbeen, of onderbeen, waardoor de druk wegvalt die je voet hoort uit te oefenen in de beugel.. als je druk uitoefent + je hak uitdrukt kan alleen een zeer ongelukkig samenloop zorgen dat je voet door zou schieten..

die incorrecte zit zorgt er ook weer voor dat het paard in staat is om dan weer harder dan weer zachter te gaan.. hij loopt en jij lift eigenlijk vooral mee doordat je je benen niet goed kunt gebruiken.

zoals al gezegd is, les nemen.. en als je dat al deed, betere instructeur zoeken, want dit is iets dat met een paar lessen al verholpen zou moeten zijn tot *komt vrijwel nooit voor*.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:57

Woogy schreef:
AlwaysH schreef:
[quote="Woogy"
[/quote

Want schoeisel is een woord wat pas in het examenjaar aan bod komt natuurlijk...

Want ook overal wordt dit in de volksmond gebruikt? Ik ken schoeisel ook alleen maar van hier op bokt. Bij ons wordt dat nooit gebruikt. Het is een woord hier ja, maar het wordt hier nooit gebruikt.

TS: ik zou ook eerder proberen te werken aan andere zaken, enigzins ontspanning bij het paard, maar ook je eigen balans.
Korfjes zijn een goede optie om het momenteel veilig te houden, maar gaat niets veranderen aan de balans.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 17:47

elenaMM77 schreef:
les nemen.. Want dat je voet in je kindertijd een keertje doorschiet, dat zal de meesten wel eens overkomen zijn.. Eens, want daarna weet je het belang van het 'hakken' uitdrukken en ga je daar veel beter op letten..

je voet kan alleen doorschieten als het aan twee voorwaarden voldoet:
1- je hak is niet lager dan de beugel (dus je hak is niet uitgedrukt)
2- je hebt geen druk op de bal van je voet die in de beugel rust.

met andere woorden, je rijd niet met je hak uitgedrukt en klemt waarschijnlijk met je bovenbeen, of onderbeen, waardoor de druk wegvalt die je voet hoort uit te oefenen in de beugel.. als je druk uitoefent + je hak uitdrukt kan alleen een zeer ongelukkig samenloop zorgen dat je voet door zou schieten..

die incorrecte zit zorgt er ook weer voor dat het paard in staat is om dan weer harder dan weer zachter te gaan.. hij loopt en jij lift eigenlijk vooral mee doordat je je benen niet goed kunt gebruiken.

zoals al gezegd is, les nemen.. en als je dat al deed, betere instructeur zoeken, want dit is iets dat met een paar lessen al verholpen zou moeten zijn tot *komt vrijwel nooit voor*.
de instructeur is prima, ik snap helemaal dat jij dit denkt. Zoals er in mijn OP stond reed ik eerst een welsh. Daar ging alles goed mee. Maar de Fries die ik nu rij gooit veeeel hoger op. Kan dit misschien ook wennen zijn?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:55

niet echt helaas..

het hoger opgooien zorgt er alleen voor dat het gebeurd.
met je welshje kwam je er mee weg omdat die geen beweging maakte waardoor je matige balans verstoord werd..

ik trok altijd mijn voeten op als ik aansprong in galop, hoe lastiger een paard aansprong des te erger ik ze optrok.. Een paard dat vloeiend aansprong had ik nooit issues, maar een paard dat als je m niet goed reed de galop in stuiterde of hoog aansprong, dan was ik mij beugels dus kwijt.. omdat mijn hak dan wel 'uitgedrukt stond' maar geen druk op de bal van mijn voet, gleed de beugel van mijn voet.

dat is gewoon een kwestie van consequent opletten dat je je hakken goed uitdrukt, en consequent bezig zijn met je benen losjes af te laten hangen en zeker niet te knijpen..

als je een goede instructeur hebt, dan zou haar dat eigenlijk al op moeten vallen, maar je zou er in ieder geval goed aan doen, om het bij haar te melden met de vraag of ze er extra op wil letten, omdat het nu al meerdere keren is voorgekomen dat je voet doorschoot.. En dat kan gevaarlijke situaties opleveren..

een korfje zorgt ervoor dat het gevaar niet optreed, maar zorgt er daarmee ook voor dat je dus niet gedwongen wordt om de fout die je ergens maakt op te sporen en te corrigeren..

Het kan ook zijn, dat je zelf nog niet op je gemak zit, en op je welsje wel netjes zat met ontspannen benen en uitgedrukte hak.. dan is het eigen onzekerheid die je houding veranderd heeft. wennen helpt dan maar ten delen.. want het betekent dat je dan als je je onzeker voelt toch een verkeerde houding hebt, en dat zou dan in de toekomst weer kunnen voorkomen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:03

lotje_elmo schreef:
Hee allemaal,

Ik rij nu 6 jaar en het ik heb altijd altijd problemen met mijn voeten. ................. wanneer je voeten door het remmen en weer gaan door de beugels heen gaan.

Zouden van die Voetkorven een oplossing zijn?

(Even ter achter informatie, ik rij met een instructrice en paard kan alles alleen ik niet. Dus dat leer ik nu.)

Voor je eigen veiligheid zou je inderdaad beugelkorven kunnen gebruiken. Een paard wat hoog opgooit is echt wel even wennen en hard werken ;)

http://hypostore.nl/media/catalog/produ ... 005125.jpg

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:07

lotje_elmo schreef:

Dit vind ik een hele mooie instelling van jou :j Fijn dat je zo'n goed leerpaard hebt!

Zitles is denk ik wel een goeie, en misschien dan inderdaad tijdelijk korfjes voor je eigen veiligheid, alleen lossen die het probleem dus niet op.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:53

Dankjulliewel! Ik ga zo weer rijden alleen vandaag zonder de instructrice ik ga er vandaag extra op proberen te letten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:29

Succes!

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 16:15

Nu ik me er bewust van ben wat ik eraan kan doen gaat het al wat beter. Nog niet goed... Ik heb vandaag 40 minuten gereden en ik ben er 2x doorheengeschoten. Ik vind dit wel meevallen