Is het 't nog waard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Is het 't nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 08:48

Heey,

Ik zit steeds meer te twijfelen of het wel haalbaar is om m'n paard te houden en ik hoop dat er mensen zijn die een soortgelijke situatie hebben en me kunnen 'helpen'.

Hier de situatie. Ik heb sinds 2012 mijn eigen paard, Gamble een leuke fjord die in opleiding is tot leukste paard in de regio ;) haha
Maar ik zit sinds dit ja in Houten op school en ik moet veel werken om rond te komen dus hou ik maar 3 dagen over om naar Gamble te gaan..

Waarvan 1 dag sowieso krap is en meestal 'even snel' is.
Daarnaast heb ik twee toffe bijrijders, eentje die recreatief rijdt en de ander heel veelzijdig alles traint, aan haar heeft mn paard wel heel veel want ze heeft tientallen jaren ervaring.

Ik probeer nu sowieso 1 keer per week te wandelen en 1 keer buiten te rijden, omdat ik wil dat hij hierin mak wordt.

Maarja om op het punt te komen..
Is het 't nog wel waard om zoveel te werken voor een paardje waar je eigenlijk maar weinig tijd voor hebt?
Vanaf februari begint mn stage ook weer dus dan heb ik nóg minder tijd, maarja word ook wat langer licht dus dat scheelt..

Hoe beoordelen jullie of het wel eerlijk is tegenover je dier en tegenover jezelf?

Groetjes,

Amy

Afbeelding

Zinzi_jewel

Re: Is het 't nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:51

Dat kun alleen jij zelf bepalen .
Ik heb altijd alles aan de kant geschoven voor mijn paard , en dat is ze me meer dan waard

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:53

Wij kunnen dat niet beoordelen. Zie jij jezelf zonder paard? Voor mij is het ontspanning en kan ik het niet missen. Ook op de dagen dat ik weinig tijd heb.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:55

Ik heb het idee dat je eigenlijk al een keuze gemaakt hebt.

Ik zit in een soort gelijke situatie.
Heb 2 kinderen, geen rijbewijs en geen werk.
Maar we hebben wel een pony, hij staat op vol pension en heeft een bijrijder voor 3 dagen in de week.
Ik ga zelf momenteel alleen op zondag.

Mede doordat ik een bijrijder heb, hou ik hem aan.
Niet om haar sport te financieren maar omdat ik vind dat mijn pony meer aandacht nodig had.
Hij stond zonder bijrijder ook gewoon blij te wezen en was op zondag gewoon zadelen en naar het bos.

Als ik geen geschikte bijrijder gevonden had, had ik hem waarschijnlijk wel te koop gezet.

Uiteindelijk ben jij de enigste die kan beslissen, wij kunnen niet in jou gevoel of portemonnee kijken. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:56

Dat is inderdaad aan jezelf... het gaat er niet beter op worden qua tijd als je later gaat werken.

Ik werk sinds een jaar fulltime en heb zeker in de winter niet veel tijd voor de leuke dingen (heb de paarden in eigen beheer dus zelf voeren, mesten, klussen,...). Maar die ene buitenrit in het weekend, of al gewoon een kwartiertje kijken naar hoe de paarden hooi eten, dat is echt mijn rustmoment. Het moment dat mijn hoofd leeg wordt. Dat is mij veel waard :j

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 09:00

Solleke_Noah schreef:
Dat is inderdaad aan jezelf... het gaat er niet beter op worden qua tijd als je later gaat werken.

Ik werk sinds een jaar fulltime en heb zeker in de winter niet veel tijd voor de leuke dingen (heb de paarden in eigen beheer dus zelf voeren, mesten, klussen,...). Maar die ene buitenrit in het weekend, of al gewoon een kwartiertje kijken naar hoe de paarden hooi eten, dat is echt mijn rustmoment. Het moment dat mijn hoofd leeg wordt. Dat is mij veel waard :j

Qua tijd ga ik er vrijwel zeker op vooruit later.. ik ben aan school (incl. Reizen) 55 uur kwijt en dadelijk met stage hetzelfde of zelfs meer. Daarnaast werk ik nog 20 uur bij. Dus qua tijd zal het alleen maar ebter worden (zeker omdat er in mijn sector weinig full time banen zijn :( )
Hij staat altijd het hele jaar buiten met onbeperkt hooi/kuil.
Ik hoef maar 1 x per week de hele schuilstal em plaats uit te mesten. Dus dat scheelt..

En inderdaad dat ene moment is heel veel waard, ik fleur er ook enorm van op. Maar of het eerlijk is tegenover mn knolletje.
Het blijft moeilijk zeker omdat ik heb sinds twenter-zijnde heb.

Dees90

Re: Is het 't nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:09

Maar hoezo is het niet eerlijk voor je paardje als je 2 goeie bijrijders hebt?
Ik denk dat je hem niet weg moet doen, omdat je er toch je ontspanning uithaalt, maar alleen jij kan echt beslissen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:13

Maak je niet druk om wat je paard denkt, daar denkt hij niet over na. Je paard vindt het prima hoor, niet teveel vermenselijken :) je voldoet namelijk ruim aan zijn basisbehoeftes. Ook al zou je geen bijrijders hebben, maakt niets uit :) je paard vermaakt zich wel immers, die heeft geen mens nodig om happy te zijn.

Blijft alleen de vraag over; vind jij het nog wel de moeite waard om geld erin te stoppen, ervoor te moeten werken en daartegenover staat dat je er weinig komt. Wegen de kosten en meer tijd te kort nog op tegen het plezier?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 09:15

Dees90 schreef:
Maar hoezo is het niet eerlijk voor je paardje als je 2 goeie bijrijders hebt?
Ik denk dat je hem niet weg moet doen, omdat je er toch je ontspanning uithaalt, maar alleen jij kan echt beslissen.

Geen idee eigenlijk,maar zo komt t wel eens over. Ook door stalgenoten, vandaar dat ik er ook weer over na ging denken.

Het gaat met ups en downs, zeker met zo'n puber (niet alleen mn paard :p ) maar ik haal zeker veel ontspanning uit hem en eigenlijk wil ik hem ook graag bij me houden.
Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die niet zo vaak bij zn paard kan komen. Dat maakt t wel war geruststellender

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:16

amyyy55 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Qua tijd ga ik er vrijwel zeker op vooruit later.. ik ben aan school (incl. Reizen) 55 uur kwijt en dadelijk met stage hetzelfde of zelfs meer. Daarnaast werk ik nog 20 uur bij. Dus qua tijd zal het alleen maar ebter worden (zeker omdat er in mijn sector weinig full time banen zijn :( )
Hij staat altijd het hele jaar buiten met onbeperkt hooi/kuil.
Ik hoef maar 1 x per week de hele schuilstal em plaats uit te mesten. Dus dat scheelt..

En inderdaad dat ene moment is heel veel waard, ik fleur er ook enorm van op. Maar of het eerlijk is tegenover mn knolletje.
Het blijft moeilijk zeker omdat ik heb sinds twenter-zijnde heb.

Dat scheelt natuurlijk... hier een 40 uur werkweek en gemiddeld 4 uur reistijd per dag. Daarbovenop nog avondvergaderingen, soms een activiteit begeleiden in het weekend... Soit, om maar aan te geven dat het in de praktijk ook wel kan tegenvallen als je een lange woon-werk reistijd hebt :)

Tja "eerlijk", hij krijgt zijn aandacht en beweging toch wel. Vraag is of jij er inderdaad zoveel geld in wil steken voor de korte momenten van plezier.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 09:17

vuurneon schreef:
Maak je niet druk om wat je paard denkt, daar denkt hij niet over na. Je paard vindt het prima hoor, niet teveel vermenselijken :) je voldoet namelijk ruim aan zijn basisbehoeftes. Ook al zou je geen bijrijders hebben, maakt niets uit :) je paard vermaakt zich wel immers, die heeft geen mens nodig om happy te zijn.

Blijft alleen de vraag over; vind jij het nog wel de moeite waard om geld erin te stoppen, ervoor te moeten werken en daartegenover staat dat je er weinig komt. Wegen de kosten en meer tijd te kort nog op tegen het plezier?

Dat is vooral de vraag waar ik mee zit. Zeker als ik zie hoe veel tijd leeftijdsgenoten over hebben om 'gewoon even niks te doen'. Vooral rond de winterperiode vind ik het vaak lastig en als het dan allemaal met de communicatie tussen paard en mij misloopt is het frustrerend..

Maar ik denk inderdaad dat ik hem beter kan aanhouden. Als ik straks weer meer tijd heb ga ik geheid spijt krijgen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:19

Voor je paard maakt het niks uit.
Die wordt goed verzorgd en er wordt genoeg mee gedaan (2 bijrijders).
Zelfs al zou je die niet hebben en je paar zou elke dag buiten lopen, zou hij ook niet klagen. :)

Het enige wat telt of jij het er zelf voor over hebt om voor een paard te betalen waar je niet zoveel tijd voor hebt.
En als het je dat waard is, is er toch niks aan de hand?
Heb je er nog genoeg plezier in?

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:23

Lastige situatie, ik snap je twijfels..

Hoe lang blijft je situatie nog zo? Oftwel, hoe lang ga je nog studeren en hoelang blijft het tijdtechnische probleem dus aan de orde? Is dat voor jou te overzien?

Of iets het waard is... is voor ieder persoon anders.. Je paard komt niets tekort zo te lezen. Aandacht van jou en van je bijrijdsters, voer, onderdak, soortgenootjes. Hij heeft i.m.o. geen 'oneerlijk' leven, dus dat zou voor mij geen reden van verkoop hoeven zijn. De vraag blijft dus.. is 't voor JOU het waard. Die vraag kan alleen jij beantwoorden. Ik kan niet delen }> en ben een complete controle-freak :') dus een bijrijdster alleen al zou voor mij bijv. geen optie zijn. Dus ik schuif soms ook veel aan de kant, zoals ook Zinzi_jewel bijvoorbeeld zegt, maar met sommige dingen kun je niet schuiven en moet je roeien met de riemen die je hebt :(:)

Succes met deze afweging voor jezelf maken! :(:)
Laatst bijgewerkt door Marizi op 22-01-16 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:25

Een andere invalshoek: 'k heb recent een paard erbij gekocht (want had nog geen werk genoeg :+ geintje) omdat ik op mijn vrije moment ook weleens onbezorgd wou genieten. Mijn jonge paard is soms helemaal knettergek en moet je met rijden altijd je aandacht erbij houden.

Dus nu een stabiele 15 jarige merrie erbij en wat een genot om gewoon te kunnen opstappen en wegrijden. Zeker als je maar enkele vrije uren hebt en gewoon even je hoofd wil leegmaken met een lekker galopje door de bossen.

Misschien is de combinatie druk leven + jong paard minder ideaal?