REalitycheck: [naam verwijderd] = niet goed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:44

ik schrik een beetje van dit bericht..ik bedoel..ik wist wel dat het niet zo goed ging met Neve, maar dat het zo drastisch was om tot zo'n beslissing te komen..
ik schrik er echt van, zo jong brr moet er niet aan denken.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe met deze moeilijke beslissing.
Welke keus je ook maakt, ik weet zeker dat jij de goede zal maken!

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:45

Is draagmoeder zijn misschien een optie voor haar?
Ik ken iemand die haar merrie 'weggegeven' heeft als draagmoeder.
Dan hoef je niet zulke hele drastische beslissingen te nemen.

Veel sterkte met je beslissing Ach gut

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 23:52

Dank voor al jullie sympathieke reacties.
HEt besef dat ik wat moet gaan doen aan '[naam verwijderd] op stal' drong vanavond keihard tot me door. Nog nooit eerder moest zo hard onder ogen zien dat ze slechter wordt ipv beter. Nu, 5 uren later, bij het afvoeren, stond ze nog steeds niet goed op de benen. Trillerig, stijf. Ze hersteld slechter dan ooit tevoren. En dat terwijl ik echt niets overdrevens heb gedaan met haar vanmiddag. Terwijl het buiten toch ook echt niet koud te noemen is, en potverdrie, ze was zo fris en loperig de afgelopen week, draafde super voor haar doen, los in de bak...

Ik heb al zo heel veel geprobeerd met haar, en helaas, al die dierenartsen die ik ooit met haar benaderde brengen geen oplossing. De diagnose is altijd 'spierbevangen', en als oplossing dragen ze rust aan. Het is een bekend liedje. ik zou niet weten wie ik nog moet benaderen met dit paard en haar probleem zonder daarbij tot over mijn oren in de DAkosten te verzuipen...en dan nog niet zeker weten of ze te redden is.....

Als fokmerrie durf ik haar niet te gebruiken. Waar, ze heeft een interessant (springtechnisch) papier, en ze kan/kon van nature goed springen. Maar.... je wilt ook niet een veulen op de wereld zetten met ditzelfde stofwisselingsprobleem. Dat is echt gokken, niemand kan me vertellen of dit erfelijk is of niet.

Tja, misschien is ze wel weg te geven als draagmoeder. Wie weet. Misschien zijn er wel mensen die een paard in de achtertuin als landgrazer gezellig vinden, want gezellig is [naam verwijderd] zeker wel. Het is zo'n ongelooflijke lieverd, als huisdier voldoet ze echt wel. Ze is zo lief als ze kunnen komen. Maar ik wil wel voorkomen dat ze in het 'probeer-circuit' terecht komt, alwaar keer op keer een ander gaat proberen er nog wat uit te persen... ze verdient van mij beter dan dat ik haar ooit op de Zuidlaardermarkt tegen zou komen, bij voorbeeld.... Een gezond paard verkopen heb ik geen enkele moeite mee; die komen heus wel goed terecht uiteindelijk. Maar zo'n kwakkelpaard.... we weten allemaal wat daar mee gebeurd uiteindelijk....

De rest van haar leven ergens op een weiland in mijn eigendom lacht me niet echt toe. Ik heb zelf niet zoveel land, dus dan ben ik altijd aangewezen op een ander. Dat is voor een zomer heus wel te doen, maar wat als ze dan idd 30 zou worden? Waar begin je aan?
Welnu, ik doe niets overhaast. Een vet paard levert kwa slacht immers nog altijd meer op dan een magere, dus [naam verwijderd] heeft nog even respijt. Wie weet kijk ik het tot dit voorjaar nog aan, maar tja... misschien is het beter van niet. Het wordt toch niet makkelijker. Ik breng ze niet morgenochtend meteen weg, zal ik niet doen. Maar wanneer wel...
Ik slaap er nog een nachtje over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:01

Dees schreef:
Tja, misschien is ze wel weg te geven als draagmoeder. Wie weet. Misschien zijn er wel mensen die een paard in de achtertuin als landgrazer gezellig vinden, want gezellig is Neve zeker wel. Het is zo'n ongelooflijke lieverd, als huisdier voldoet ze echt wel. Ze is zo lief als ze kunnen komen. Maar ik wil wel voorkomen dat ze in het 'probeer-circuit' terecht komt, alwaar keer op keer een ander gaat proberen er nog wat uit te persen... ze verdient van mij beter dan dat ik haar ooit op de Zuidlaardermarkt tegen zou komen, bij voorbeeld.... Een gezond paard verkopen heb ik geen enkele moeite mee; die komen heus wel goed terecht uiteindelijk. Maar zo'n kwakkelpaard.... we weten allemaal wat daar mee gebeurd uiteindelijk....


Hier spreekt ware paardenliefde, of eigenlijk dierenliefde in het algemeen, simpel doordat je uitspreekt dat je je paard alles wilt besparen. Heel veel sterkte Dees, ik weet zeker dat je een juiste en weloverwogen beslissing gaat nemen, als je zover bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 01:26

Jeetje Dees, wat een bericht!

Ik ben blij dat je inziet dat het circuit geen oplossing voor haar is, en wens je veel wijsheid toe met je besluit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:31

Jakkes, ik blijf maar steeds denken aan jou en arme Neve...... 'k vind het echt erg Verdrietig

Eigenlijk weet ik wel zeker dat je in staat bent om een weloverwogen beslissing te nemen.... je hebt alle voors en tegens al genoemd en imo. is dit een heel realistisch beeld.

Ook je verhaal over het "probeer-circuit"; helaas zie je maar al te vaak dat eigenaren het allerbeste met hun paard voor hebben, het paard een kans willen geven bij een andere eigenaar, en dat het paard uiteindelijk in een circuit beland waar je het absoluut niet wilt hebben.
Aan de ene kant zijn er veel mensen die het beste voor hebben, maar aan de andere kant: hoeveel mensen zijn er in staat zijn om tig jaar goede zorg te bieden aan een paard waar ze feitelijk niets mee kunnen ?
Dan heb je ook nog de categorie mensen die denken "dat ze er nog wel iets van kunnen maken", wat uiteindelijk weer op een tegenvaller uitloopt, en dan weet je het wel........
Het zou echt geweldig zijn als je een adresje zou kunnen vinden waar ze als grasmaaier oid. door het leven zou kunnen gaan, maar zie dat maar eens te vinden "voor eeuwig" Scheve mond

Ik wens je nogmaals heel veel sterkte Ach gut

baukje
Berichten: 167
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: sint pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:42

jeetje wat naar sterkte

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:42

Heb je een drastische dieetverandering al geprobeerd? Geen krachtvoer en vet toevoegen: http://www.ruralheritage.com/vet_clinic
De moeite toch waard om een keer te proberen. Wordt ook hier voorgeschreven.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:07

wow, interessante site !!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:11

Ik ben er even stil van, zou niet weten wat ikzelf zou doen als ik op dat punt zou staan met mijn paard. Je wilt natuurlijk het beste voor haar, maar als ze bij een ander terechtkomt, kan er natuurlijk van alles met haar worden gedaan wat het alleen maar slechter maakt. Arme Neve, en je bent zo gek met haar...

Ik kan je geen advies geven, behalve 'doen waar jij zelf het meest vrede mee kunt hebben'. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte en wijsheid toewensen!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:21

Jeetje zeg.. dit is wel heel naar.. Ik wens je heel veel sterkte toe met deze beslissing..
Ik weet zeker dat jij de juiste maakt voor je paard..

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:24

De situatie waar ik met Joop in zat was soortgelijk. Hij mankeerde alleen iets meer. Toen bleek dat ik hem door zijn hoefkatrol niet genoeg beweging/training kon geven om zijn spierbevangenheid in toom te houden wist ik het al wel. Het was een loper en een vreetzak. Als hij 24/7 op het land zou staan was ik bang dat hij ook spierbevangen zou worden. Dat gunde ik hem niet. Ook niet dat mensen het nog zouden gaan proberen.
Ik heb 9 jaar lol met hem beleefd en op dat moment was het genoeg ellende. Ik heb nog heel erg getwijfeld, want er is nog zo'n berg aan mogelijkheden, maar diep in mijn hart voelde ik er niets voor om hem ergens in een weitje te zetten. Ik kon niet met zekerheid zeggen dat hij dan géén pijn zou hebben. Thuis galoppeerde hij nog door de bak, en dat maakte de twijfel alleen maar groter.
Nu heb ik er absoluut geen spijt van, ik weet zeker dat hij meer pijn had dan hij liet zien en hij was er het paard ook niet naar om het op te geven. Hij zou zich letterlijk dood gelopen hebben. Op dit moment heb ik financieel ook meer ruimte, dus had ik hem ook niet hoeven verkopen, uiteindelijk. Maar ja, wat dan? Dan had ik nog steeds een paard met pijn en dan had ik hem de winter door moeten slepen en alsnog dit jaar weg moeten brengen. Één ding was iig duidelijk: de ellende nam de overhand.

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid, 't is 't moeilijkste wat ik gedaan heb, maar achteraf heb ik absoluut geen spijt. Ik mis hem elke dag, maar ik weet ook dat het eind hoe dan ook in zicht was.

En de opmerking over de slacht vind ik persoonlijk heel erg fout. Alsof Dees niet vaan haar paarden houdt. Persoonlijk vind ik het zelfs kwetsend. Maar goed, daar ga ik verder niet op in. Ik doe wat mij goeddunkt en ik zorg er voor dat ik er geen spijt van krijg.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:28

Toch staat er op die site een aantal zeer interessante artikelen en oplossingen voor dit soort spierproblemen. Mocht je nog ergens een sprankje hoop hebben dan is dit zeker het proberen waard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:33

Ook ik kan je alleen maar veel wijsheid toewensen.

Sterkte met de hele situatie.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:41

Jeetje wat schrik ik hier van zeg, vorige week vertelde je nog in een van mijn topics dat Neve spierbevangen is. Wjukkel staat nu ook spierbevangen en ook daarom schrik ik van je bericht.

Ik wens je heel veel sterkte, denk er vooral goed over na maar het belangrijkste is: volg je gevoel...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:48

Ik moet er ook steeds aan denken, er lijkt me niets erger...
Ze kan eventueel in het voorjaar ook bij mij terecht hoor. Wij hebben zat land en genoeg maatjes, allemaal vriendelijke dieren. Mag ze de hele zomer vakantie vieren. Knipoog
Maar ik snap heel goed dat dat mischien ook niet de oplossing is...

Ik kan niets anders doen dan je heel veel sterkte en wijsheid toe te wensen nogmaals. Ach gut

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:51

Heel veel sterkte gewenst

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:52

God.... wat zul jij je verschrikkelijk voelen... Als ik het zo lees is de beslissing eigenlijk wel genomen hè?

Ik kan je alleen aanraden je gevoel te volgen, dat bedriegt je nooit.

Natuurlijk zijn er altijd nog middelen en therapieen te proberen, maar kun jij dat nog aan?? Iedere keer die onzekerheid.... en weer de teleurstelling als Neve weer niet goed blijkt zijn en staat te verrekken van de pijn...

Ik heb met Toon de beslissing genomen om hem verder lijden te besparen, ook al had ik hem best nog op pijnstillers jarenlang in leven kunnen houden. Happy was hij daar niet mee, hij werkte erg graag en een carriere als weidepaard was niets voor hem, maar misschien kan dat voor Neve wel... Ieder paard is tenslotte anders....

Heel veel sterkte met je beslissing. Ach gut

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:43

Sterkte met je beslissing... Doe wat je voelt dat je moet doen Ach gut

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:44

Sterkte Dees, dit zijn vreselijke beslissingen om te moeten nemen, maar petje af, zoals jij het welzijn van Neve voorop stelt OK dan!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:52

Jeetje zeg,
Heel veel sterkte gewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:25

Goh Dees, da's geen fijn nieuws. Uit de quote die hierboven aangehaald wordt spreekt al dat je in elk geval nuchter genoeg bent om vanuit het paard te blijven redeneren. Ik weet uit ervaring (...) hoe moeilijk zo'n beslissing is, dus ik leef met je mee.

een leven lang weidegang is idd geen optie voor een 7 jarige, en ik vraag me heel eerlijk af wat het paard daar mee opschiet.

ik wens je veel wijsheid toe bij je beslissing
*knuffel*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:29

Is er dan helemaal geen een dierenarts die haar kan helpen dan? Heb je het al op een alternatieve manier geprobeerd?

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 14:23

Via de link van van Zannekin staat een uitvoerige beschrijving van een nieuwe voedermethode voor paarden met spierverzuringsverschijnselen. Met dank aan vertalingen van Cornelie; het komt neer op een dieet van veel luzerne-achtig ruwvoer met hooi, aangelengd met een hele flinke scheut plantaardige olie. Geen graan meer, geen suikerbijprodukten. Dit dieet zal paarden helpen energie efficcienter te gebruiken zonder verzuring. Er moet verbetering te zien zijn binnen 1 tot 4 maanden.

Ik wil mijn paard niet wegbrengen zonder voor mezelf de vrede te hebben dat ik werkelijk alles binnen mijn macht heb geprobeerd. Ik ga NIET vele duizenden euro's er tegenaan gooien opdat allerlei experimentele onderzoeken op mijn paard losgelaten kunnen worden, noch ga ik elke week vele kilometers met haar reizen om elke mogelijke 'deskundige' te raadplegen. Dat wordt een lijdensweg voor mijn paard maar ook voor mij. Ik wil best nog wel aan 1 of 2 strohalmpjes vastklampen, en [naam verwijderd] een laatste ronde geven. Dat is voor mezelf wel verstandig, dan krijg ik hopelijk nooit spijt van een te vroege beslissing. De zomer komt eraan, en ik heb heus nog wel een plekje voor haar als ze fit genoeg is, zeker in mijn hart. Het gaat niet om geld. Maar het moet wel realistisch blijven en te doen zijn naast mijn werk.

Lastig. Vanmorgen was ze wat timide, niet de brutale [naam verwijderd] die ze kan zijn. Zij zal wel spierpijn hebben van gisteren. Maar ze was wel weer fit genoeg om pony [naam verwijderd] aan te vallen, o ze is zo gezellig.... Als ze nou liever was voor het paard in de box naast haar, dan was het nog iets om haar als gezelschapspaard te houden, maar helaas...dat is niets voor mijn [naam verwijderd]; ze wil nummero uno zijn.

Nou, ik zit er maar mooi mee. Het is wel fijn dat julie zo sympathiek reageren. Het helpt me wel mijn gedachten op een rijtje te krijgen. is ook een stukje verwerkingsproces. Dank daarvoor!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:42

Een oud stalgenootje voerde haar pony, die wegens steeds terugkerende spierbevangenheid met 3 benen in het slachthuis stond, D-Ty (of D-tox, weet niet meer precies uit mijn hoofd welke nou precies voor de spieren was) van de paardendrogist.

Met als resultaat dat de pony weer gewoon kon werken, zonder verzuring. Kon ook gewoon dag en nacht op het gras in de zomer, kon kuilgras eten etc. Zolang ze dat spul maar door haar biks kreeg!

Misschien is dit ook een van de laatste strohalmpjes???