Ik heb op het moment mijn studie in het oosten, mijn vriend in het zuiden en mijn paard bij mijn ouders in het westen.. Niet echt ideaal dus.
Dit begint mij een beetje op te breken. Vaak moet ik als ik bij mijn vriend ben speciaal naar mijn ouders heen en weer voor mijn paard. Hoewel alles super voelt, heb ik wel nog maar een krappe 1 jaar een relatie met mijn vriend. Wanneer ik mijn paard zou verhuizen zou ik makkelijk vaker bij mijn vriend kunnen verblijven.
Daarnaast is mijn paard erg stressgevoelig. Ik heb hem een jaar in Wageningen gehad, waarna ik hem vlug heb terug verhuisd - hij had een week in de kliniek gestaan wegens erge maagzweren. Achteraf logisch, in het land stond een pesterig dominant paard, het land werd slecht bemest, hij kreeg te weinig voedingsstoffen binnen en hij had problemen met zijn gebit.
Daarom ben ik van plan om dit absoluut niet overhaast te doen, verhuizen moet wel een verbetering zijn in plaats van een achteruitgang. Ik ben ook meer dan tevreden over de stalling waar ik nu sta. Mijn ouders zijn er twijfelachtig over omdat ze bang zijn voor de gezondheid voor mijn paard, net zoals mijn vriend, die bang is dat ik overhaast beslissingen neem.
Dus Bokt, wat vinden jullie? Is een paard verhuizen nu nog 'te vroeg'? En kan ik dit risico nemen met mijn paard? Moet ik maar nog even door de zure appel heenbijten van het vele reizen?
Het hangt nog al van je paard af natuurlijk. Ik vond mijn paard verhuizen nooit zo'n 'big deal' en heb dus ook altijd vrij snel mijn paard richting vriendlief verhuist (waar ik dan ook wel woonde)
Maja, mijn paard vond verhuizen ook niet zo'n bigdeal.
Of het te vroeg is kan alleen jij beantwoorden, wij weten niet hoe jullie relatie in elkaar steekt en wat jullie plannen zijn.
Kentaro
Geplaatst: 21-01-16 10:18
Kun je het niet gewoon proberen, weet natuurlijk niet hoe jij er financieel voor staat, maar dat je je huidige stal even aanhoudt met de afspraak dat je terug komt mocht het niet slagen op de nieuwe stal?!
marjotje82
Geplaatst: 21-01-16 10:19
Je kunt op je gemakkie beetje rond kijken op pensionstallen in de buurt bij je vriend. Heb je idee van wat er is en wie weet is er wel iets wat je een fijn plekje lijkt en past in jouw plaatje voor je paard en evt eisen. Kijken kan nooit kwaad. Zou dan denk ik eerder gaan voor een wat kleinere stal voor je paard. Pas wanneer jij denkt dat dat voor jou en je paard de ideale stal is hoef je m toch te verhuizen. En je weet waar t vorige keer op bepaalde punten mis ging. Hoeft dus niet zozeer te zijn dat dat weer gebeurt omdat je nu goed weet waar je rekening mee moet/kunt houden. Veel succes met je keuze!
MilesNF
Geplaatst: 21-01-16 10:21
Waarom niet verhuizen naar waar je studie is? Wion je daar?
Dott
Geplaatst: 21-01-16 10:22
Gekke gedachte, je paard neer zetten waar je studeerd? Als je dan "thuis" bent kun je gewoon naar je paard, als je vriend bij jou zou komen kun je ook gewoon naar je paard, en als je een goede stal zoekt kan je paard ook wel een paar daagjes zonder je als je naar je vriend of ouders gaat.
Of zeg ik nu iets onmogelijks?
F_T
Geplaatst: 21-01-16 10:24
Wat zijn de verwachtingen op termijn?
Studie afmaken, gaan wonen bij je vriend? Heeft die een stabiele woonplaats / baan, of is hij nog aan het studeren en is de kans groot dat hij binnen een jaar of wat gaat verhuizen?
Dat soort dingen spelen wat mij betreft mee.
Dan wat betreft maagzweren en stress: Verhuis je paard, àls je wilt verhuizen, in het voorjaar. Met mooi weer, en groeiend gras en goede temperaturen. (of evt zomer) Zodat hij echt goed veel naar buiten kan, en omdat er vers lekker gras groeit, is er waarschijnlijk minder gedoe met nieuwe paarden.
Gras, veel buiten weinig stress en aangename temperaturen kunnen héél veel schelen in de vorming van zweren.
Vanwege zijn geschiedenis zou ik er -denk ik- voor kiezen om hem tijdens de verhuisperiode (week vantevoren tot dat hij goed gesetteld is, week of 5?) op een lage dosering omeprazol te zetten. (overleg met veearts) Ik neem aan dat hij dat tijdens de maagzweerproblematiek ook gehad heeft?
Stel deze vraag evt ook in het maagzweer topic. Daar zitten heel veel mensen met maagzweer-paarden bij elkaar!
koetjeboe
Geplaatst: 21-01-16 10:25
Mijn vriend woonde niet eens zo ver weg, toen een km of 70 uit elkaar. Nu rijd mijn vriend zelf ook, en ik ging al regelmatig met paard een weekendje bij hem logeren. Maar na een maand of 4 heb ik mijn paard bij me vriend op stal gezet, dan konden we vaker samen rijden. En ik kon ook voor zijn paard zorgen. En ik zag me vriend vaker. Binnen mum van tijd woonden we toen ook samen
Thanks voor de reacties al! En goede ervaringen met paard verhuizen naar vriendje zo te lezen. Voor het grootste deel moet ik de keuze inderdaad zelf aanvoelen, maar toch wel fijn om jullie inbreng te horen voor mijn paard.
Mijn paard verhuizen naar mijn studie is niet echt een optie. Ik studeer in Wageningen, waar ik dus in het eerste jaar mijn paard ook hier had staan. Dit ging fout, maar natuurlijk zijn er ook andere stallen, maar ik rij alleen maar buiten en ik vond de bossen in Wageningen tegenvallen. Ook heb ik het in Wageningen niet echt naar mijn zin en zou ik ook niet willen blijven wonen. Ik hoef hier nog een krappe 2 jaar te zijn voor de studie.
Mijn vriend heeft een vaste baan. Verhuisplannen voor hem zitten er voorlopig niet in en ik zou opzich zo bij hem in kunnen trekken.
Orienteren wat er bij mijn vriend in de omgeving is ben ik inderdaad al aan het doen, kijken kan geen kwaad!
Femke_Tweety thanks voor de tips! In het maagzweren topic lees ik inderdaad altijd mee. Omeprazol is een goed idee!