Wat zoeken jullie in ponykampen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zelmago4it

Wat zoeken jullie in ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 14:09

Hoi allemaal!!
Ik heb een vraagje aan jullie!
Ik ben van Manege de Eendracht, en ik help mee de ponykampen te organiseren.
Nou mijn vraag, aangezien niemand beter weet wat jullie in een ponykamp zoeken.. Wat vinden jullie het leukst om te doen op kamp, wat zoek je in een kamp, en hebben jullie verder nog leuke ideeën en tips?

groetjess

_Tessaa

Re: Wat zoeken jullie in ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:36

Wat je de leeftijd van jullie ponykamp?

Naast het rijden activiteiten, niet alleen 'savonds alleen een spelletje vonden de meesten niet zo veel aan.
Lekker op buitenrit (vooral avondritten vind ik altijd er fijn).

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:44

Ik kijk naar de lessen. Hoe zijn die, wat voor lessen worden er gegeven? Is het alleen een uurtje rondhobbelen of leer je echt wat?
Springen, hoe vaak komt dat voor? Buiten ritten zijn voor mij ook een pre.
En dan idd wat Tessa zegt; activiteiten buiten het rijden om.

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:18

Wat zijn de leeftijden? Als het mogelijk is is het misschien leuk om bv een vrijheidsdressuur clinic te regelen.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:27

bij ons op het kamp vinden we een crossrit ook altijd geweldig!

verder springen en buitenritten natuurlijk!

evt een strandrit of zwemmen met de paarden als dat mogelijk is?

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:34

Toevallig dagdroom ik daar soms over,
Als het mogelijk is een avondwandeling met een pony,
Een andere tak van de paardensport zoals polo, Mounted games, voltige vinden veel leuk.
Het hangt van de leeftijd af, maar ik vind het wel leuk als je echt traint op het kamp.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:38

Vriendelijk omgaan met de paarden, grondwerk les, paardengedrag les, voltige/balans les.. Maar ook leuke activiteiten buiten werken met de paarden om. Spelletjes bijvoorbeeld, of zwemmen! :)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:49

Super om al zo veel dingen te horen!
Wij proberen wel zo veel mogelijk afwisseling te hebben. Er zijn al eens voltige of grondwerk lessen gegeven.
We hebben crosshindernissen, dus als het niveau van de ruiters het toelaat zal ik dit ook zeker in gedachten houden!!
Wij proberen in onze lessen wel altijd een aantal echte 'leermomentjes' te hebben, en gaan sowieso 3keer op buitenrit waaronder het strand.
We doen ook spellen met de pony's. Dit kan een hindernis parcours zijn, ponyvoetbal of zonder zadel door de waterbak crossen!
Wandelen met de pony's is ook een leuk idee!

Wat voor activiteiten buitenom het rijden zijn goeie tips?
We gaan naar de markt, zwemmen, spelletjes (wat voor spelletjes?)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:56

Ik vind een trainingsweek heel leuk, waar je dus 2x per dag wat met je paard doet. Verder kleinschalige lessen, prive of max 3 personen, dan leer je er veel meer van. Grondwerk, dressuur, springen, crossen en op buitenrit zijn ook dingen die ik leuk vind. Van mij hoeven er niet zozeer dingen buiten de paarden om georganiseerd te worden. Oh ja, goed eten vind ik ook belangrijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:57

Goed eten, wat valt daar wel en niet over?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:07

lailapri schreef:

Goed brood (het liefst bruin), 3x per dag een maaltijd, altijd mogelijkheid om water te drinken (ja, ik weet het, dit heb ik zelfs een keer mee gemaakt), fruit, etc.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 09:10

Maaikevdk schreef:
lailapri schreef:

Goed brood (het liefst bruin), 3x per dag een maaltijd, altijd mogelijkheid om water te drinken (ja, ik weet het, dit heb ik zelfs een keer mee gemaakt), fruit, etc.

Ow dat was niet zo'n lekker kamp dan.. Wij hebben meestal de keuze bruin/wit brood. En drinken en fruit, koekjes ed kan je altijd de hele dag door pakken!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:15

Ik let als eerst op leeftijd, locatie en prijs. Vervolgens naar wat er gedaan word, hoe de lessen zijn, hoe het paard indelen is. voor mijn persoonlijke voorkeur kijk ik altijd naar of het wel of geen trainings kamp is, aangezien ik zelf wat serieuzer bezig wil.

Natuurlijk ook eten, (3 keer per dag, keuze tijdens ontbijt en lunch, geen verplichting alles te eten met avond eten) wat ook belangrijk voor mij is dat niet elke activiteit verplicht is, ik houd persoonlijk niet van dingen zoals bonteavonden en ben vast niet de enige.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:18

Wat wij altijd op ponykamp deden (ik heb ook meegeholpen als ''leider'') Bij een groep met kinderen van 6 - 15

- De gehele groep in 3 groepen verdelen. Gewoon alle leeftijden gemengd. (zie volgende punten)
Dit is gemakkelijk met de indeling van de dag, eten, opruimen, etc. etc. etc.
- Anatomie van de pony
- Theorie (zadels, hoofdstellen, manegepony's weetjes etc.)
- Praktijk (zadels, invlechten, poetsen)
- Op donderdagavond (het was altijd van maandag - vrijdag), in een bosje of op het terrein een ''speurtocht opzetten''. Er zijn dus 3 groepen gemaakt op het begin van het kamp, dat is sowieso gemakkelijker in de dagverdeling. De groepen moesten tegen elkaar ''strijden''.
Er waren dan 20 vragen, die verstopt en verspreid over het terrein lagen. Men moest in groepjes van twee een vraag zoeken, die onthouden en tegen de groep vertellen. Samen de groep vragen beantwoorden en ondertussen het tweede groepje alweer weg sturen.
Wie dan het snelste de meeste vragen goed beantwoord heeft is gewonnen. Die vragen hadden altijd te maken met de vergaarde praktijk en theorie de dagen daarvoor. Erg leuk dus!

- De laatste dag een proefje voor de ouders en anderen rijden. En laten zien wat ze geleerd hebben, zoals de anatomie (+ manegepony en krijt ;) )
- Nooit eerder gedaan, maar viel me laatst te binnen. Ergens in de buurt is zeker een (goedkope) fotograaf te vinden, misschien een mini fotoshoot met de pony die ze voor die week gekregen hebben?
- WATERSPELLETJES!
- Sowieso veel paard rijden
- Voltige
- Een pannekoekenavond(?)

Over het eten, wij kregen altijd tussen de middag soep, heeeerlijk! <3

Succes!
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 20-01-16 09:26, in het totaal 4 keer bewerkt

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:24

Ik vond de spooktocht 's nachts altijd heel leuk. Daar hadden ze dan en soort speurtocht van gemaakt met spook elementen. Wij verbleven in een tent op wei, naast de wei met de paarden. En 's ochtends mochten we helpen met het Ontbijt van de paarden. Ik vond het prachtig!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:43

Maaikevdk schreef:
lailapri schreef:

Hier goedkoop witbrood en voor wie wil luxer bruin, mais etc. Brood, crackers, beschuit, rijstwafels, gezond en ongezond voor op brood, eitje gebakken of gekookt, worstjes, tosti's avond eten ook gewoon groentes (keuze uit drie meestal) met aardappel puree en vleesje. Tussendoor meloen, manderijn, appel, peer, banaan, druiven, perziken, tomaten en worteltjes maar ook wel lekkers. Je mag altijd water of limo pakken als het op is mag je zelf gewoon haar binnen om kan te vullen.

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:50

Als ik op zoek ga naar een leuk kamp wil ik graag een betaalbaar kamp (tussen ongeveer de 300 en 400 euro). Je doet veel met je paard en je rijd veel buiten (dit vind ik het leukste). Het is ook altijd een pluspunt als er lessen gegeven worden waar je toch wat leert ook al kennen de instructeurs je niet. Over het buitenrijden, een dagrit is ook altijd leuk!
Toen ik nog op zeilkamp was, was er altijd een avondprogramma in een bepaald thema (bijv. donald duck). Dat viel altijd in de smaak, ook bij de oudere kinderen. En voor de bonte avond werd er dan een soort showtje gegeven met een paar boten.
En de leiding moet goede schoeisel hebben. Dit bleek dus niet zo te zijn bij een ponykampje bij mijn vorige manege, daar liepen de leidingen op slippers..

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:59

lailapri schreef:

In ieder geval vers. Niet drie dagen patat of macaroni zonder groente. Ik verwacht voor een trainingsweek groente. En dus niet 's ochtends een boterham hagelslag, bij de lunch een boterham hagelslag en 's avonds patat, maar wel: genoeg gezonde tussendoortjes, groente en fruit en eiwitten.

Dat ligt overigens ook aan je publiek hoor. Echt kleine kindjes willen meestal geen bergen groente en fruit, maar ook die kun je tussendoor laten kiezen tussen een banaan en een appel ipv uit een koek of een snickers.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 11:22

Wat een leuke ideeën allemaal!!
Wat vinden jullie verder van een avond kampvuur, of een filmavondje (netflix dus genoeg keus)?
En pony's versieren of een proevendagje? Je krijgt dan hulp met losrijden en de proef word beoordeeld door een echte jury, met tips achteraf.
Vinden jullie dit het leukst om gewoon in de week te doen, of juist op de laatste dag voor de ouders?
Wat vinden jullie van een carrousel show voor de ouders de laatste dag? Dit word door de weeks geoefend en jullie hebben zelf inspraak over hoe jullie het willen hebben.

Ik ben benieuwd :) Meer tips en ideeën zijn nog steeds welkom!! Hoe meer ik van jullie hoor hoe beter de kampen op jullie eigen wensen afgestemd kunnen worden ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:33

Tink89 schreef:
lailapri schreef:

In ieder geval vers. Niet drie dagen patat of macaroni zonder groente. Ik verwacht voor een trainingsweek groente. En dus niet 's ochtends een boterham hagelslag, bij de lunch een boterham hagelslag en 's avonds patat, maar wel: genoeg gezonde tussendoortjes, groente en fruit en eiwitten.

Dat ligt overigens ook aan je publiek hoor. Echt kleine kindjes willen meestal geen bergen groente en fruit, maar ook die kun je tussendoor laten kiezen tussen een banaan en een appel ipv uit een koek of een snickers.

Voor de kleintjes schillen wij het fruit en maken het in partjes, dan is het zo op! Maken dan een schaal met wat druiven en tomaten een meloen, stuk watermeloen, appel, banaan enz.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:42

Hier vallen gekke dingen ook in de smaak, denk aan pony's die trouwen of kind die met lievelingspony mag trouwen. Verf je pony is ook grappig. Geblinddoekt voelen welke pony het is ( wel goed begeleiden en brave dieren nemen), spelletjes op de pony's en naast de pony's en katja's koekjes les. Dat is een combi vd met grondwerk voor beginners waarbij je koekjes mag gebruiken en dan gelijk begeleid wordt hoe je dat het beste doet en wanneer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:43

Afbeelding
Afbeelding
En met water spelen!

ddgraaf01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:41

Ik ben zelf begeleiding bij Hippisch centrum Nootdorp. (ponykampen van beginners- gevorderden tussen de 8 en de 15/16 jaar.

Tikkertje te paard (meestal om te ontdekken welk paard ze de rest van de week rijden. als je getikt wordt krijg je een raadsel als je die oplost krijg je een symbool en ga je opzoek naar de pony met het symbool van jou kaartje. d.m.v. als je getikt wordt ruil je van paard en als dat paard jou symbool heeft mag je m houden de rest van de week.

Levend stratego(in het bos), levend cluedo over het terrein (een van de leiding heeft iemand vermoord, maar wie?)

Spooktocht (om 11 uur in het donker door het bos een route lopen met schrikposten en opdrachten).

zwemmen in een zwembad.

Zwemmen met pony's bij een speciale oversteek op een buitenrit.

voetbalcompetities met de ponys (verdeeld in teams).

Cross en springles

Creabea ochtend. (om de kinderen bezig te houden tussen de lessen door)

Kür op muziek (oefenen en dan op de laatste avond aan de ouders laten zien)
Schriktraining
spelletjesochtend zonder zadel
voltigelessen.
kampvuur
film kijken
stoelendans te paard
springwedstrijd

en nog wel meer volgens mij ;)
in ieder geval genoeg om uit te kiezen mocht het bijvoorbeeld de hele week slecht weer zijn.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:54

ddgraaf01 schreef:
Tikkertje te paard (meestal om te ontdekken welk paard ze de rest van de week rijden. als je getikt wordt krijg je een raadsel als je die oplost krijg je een symbool en ga je opzoek naar de pony met het symbool van jou kaartje. d.m.v. als je getikt wordt ruil je van paard en als dat paard jou symbool heeft mag je m houden de rest van de week.

Dat is inderdaad wel een superleuk idee! wij doen anders pony's indelen afhankelijk van niveau en speciale wensen en dan een uurtje dressuurles/vrij rijden om te kijken of de matches goed zijn, dit is wel weer eens wat anders! en je kan gelijk goed inschatten hoeveel rijervaring de kinderen echt hebben.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:07

Je hebt al super leuke ideeën! Ik denk dat het zo wel goed komt met het programma :j

Lailapri het eten klinkt super geregeld! Welke manege is dit?