Twijfels. Is het nog wel haalbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Twijfels. Is het nog wel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 12:44

Een lang verhaal, maar ik heb mijn twijfels of het nog wel haalbaar is een paard te hebben.

Ik beschouw paarden niet als een recht, maar als een luxeproduct. En door moeilijke omstandigheden kunnen we ons geen luxe meer veroorloven.

Ik woon nog thuis, bij mijn moeder. Enerzijds omdat ik geen vriend heb (geen behoefte aan en geen tijd voor) en niet op mijn eentje wil zitten, anderzijds omdat ik alleen wonen niet kan betalen.
Toen mijn moeder nog werkte (zij heeft geen hobby's) hebben we afgesproken dat ik de huishuur van onze sociale woning zou bekostigen (incl gas) en zij de rest. Dit werkte voor beiden zeer goed: zij kon sparen, ik kon mijn paard houden en ook nog sparen.
Anderhalf jaar geleden kreeg ze longkanker. Goddank was het nog niet uitgezaaid, maar het was wel de aggresiefste en snelst voortplantende soort. Ze heeft de zwaarste behandeling gehad, zo zwaar dat ze het amper vol kon houden. Ze is nu nog steeds niet helemaal goed dus kan nog niet werken. Dat kan nog heel lang duren, ze zit al zeker thuis tot 2017. Ze krijgt dus invaliditeit met een bepaalde bonus van 100€. De afspraken dat ik de huur betaalde bleven hetzelfde. Het was moeilijker maar doenbaar.
Toen werd ik werkloos. Het werd héél moeilijk. Sparen voor beide zat er zeker niet meer in, ik kon net nog de huishuur en het stalgeld betalen. Toen werd mijn paard Zahire nog ziek, het geld hiervoor heeft mijn moeder mij geleend (die schuld kan ik komende maand normaal aflossen).

Volgende crisis: we kwamen te weten dat, als mijn moeder sterft, ik zonder pardon onze sociale huurwoning werd uitgezet. We zijn dagen bezig geweest met oplossingen zoeken. De kans dat mijn moeder hervalt is zéér groot. Ze heeft daar zelf niet zoveel problemen mee als ik maar heeft 1 grote angst: dat ik het moeilijker ga krijgen als zij sterft. Nu gaat dat idd sowieso moeilijker worden, maar ik kan geen huurhuis betalen, zelfs niet als ik werk heb.
Uiteindelijk vonden we een gaatje in de wet: als we een samenlevingscontract opmaakten, zou ik hier kunnen blijven wonen. Dat hebben we dus gedaan.
De volgende problemen komen meteen weer opduiken uiteraard: door dat contract worden wij als partners aanzien. Dus mijn moeder haar invaliditeit gaat zakken, ze zal haar 100€ bonus ook kwijtraken. Ik zal dus meer in het huishouden moeten inbrengen, logisch. De huishuur zelf zal trouwens ook omhoog gaan. Probleem is dat ik dat momenteel gewoonweg niet kan.

Met het paard zelf gaat het sinds haar ziekte ook bergaf. Onze band is door de intensieve zorg er erg op vooruit gegaan. Ze komt nu zelfs naar me toe, iets dat ze vroeger nooit deed.
Het rijden is een drama... Ze is lastig en veel te energiek nu in de winter. Donderdag ben ik er net op tijd kunnen afspringen, ze steigerde. Hoog... Ik ben zelf een heel angstige ruiter en dit heeft een grote indruk op mij achtergelaten, waardoor ik nu in de stress schiet en alles nog erger wordt uiteraard.

Is het nog wel verantwoord om in deze situatie mijn paard te houden? De afgelopen maanden waren geen probleem, maar ik denk niet dat ik alles nog kan betalen als onze uitgaven stijgen en de inkomsten nog verder dalen. Ik zie zelfs geen verbetering meer als ik ga werken: mijn loon zal niet veel hoger zijn dan de werkloosheid die ik nu krijg. En ik ben geen type om heel mijn leven droog brood te moeten eten om per se een eigen paard te kunnen hebben.
Ik sta nu gestald voor 230€ per maand wat in mijn regio echt niet goedkoper gaat. Op een weide zetten is geen optie: ik ben hart/spierpatiënt en het extra werk kan ik niet aan. Door die ziekte lig ik ook regelmatig eens een week out en dan is er niemand die in mijn plek voor mijn paard kan zorgen. Door die ziekte is het ook een vraagteken hoe lang ik überhaupt nog ga kúnnen paardrijden, ik heb al dagelijks heel veel pijn en dit zal enkel maar verergeren. Heb regelmatig last van mijn rug wat een probleem geeft met mijn paard haar moeilijk uit te zitten gangen.

Ik heb altijd gezegd: van zodra ik het niet meer kan betalen, verkoop ik haar. Dat punt komt razendsnel dichterbij... Wat is wijsheid?
Door die ziekte heb ik ook weinig werkmogelijkheden (enkel niet intensief zittend werk met niet teveel stress). In september daalt mijn werkloosheidsuitkering (ze halveert bijna), dus als ik daartegen geen werk heb moet ze hoe dan ook verkocht worden...

Ik hou echt wel van mijn merrie, ook nu we door een moeilijke periode gaan, maar ben zo bang dat als er nu nog iets met haar gebeurt medisch gezien, ik het niet meer deftig kan betalen. En ik gun haar van harte een baas die niet hoeft na te denken over medische kosten...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:49

Heftig. Maar volgens mij heb je je keuze al gemaakt: verkopen.
Houden van is ook loslaten. Ik denk dat het voor het paard het eerlijkst is om haar nu te verkopen, in plaats van te wachten totdat het écht niet meer gaat. Sterkte!

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:00

misschien een optie om een betalende bijrijder of leaser te nemen?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:02

in Belgie doet men veel 'halve stal' dus de kosten delen met iemand. Is dat misschien nog een optie? Hoewel je nu erg bang bent etc van je paard... dat zou bij mij ook meer naar verkopen neigen...
maar ik weet uit ervaring ( ik ben zelf chronisch ziek) dat mijn dieren mij erbovenop houden... en ja, ik zou dan wel weer droog brood eten voor ze, dat terzijde.
het is een heel erg persoonlijke keuze en ik kan mij niet in jouw situatie verplaatsen, niemand denk ik. Paard jaartje uit leasen of wat ook als daar belangstelling voor zou zijn?
Hoe voel je je als je echt geen paard meer hebt? Heb je dan ook nog een uitlaatklep om tijd voor jezelf te nemen etc?
Ik wens je heel veel succes met je keuze, ik vind het echt enorm rot voor je :-(... ook voor je moeder wens ik het allerbeste... wat vreselijk die ziekte

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:04

Ik denk dat je je keuze al duidelijk benoemt: verkopen.
een paard is idd luxe en als het er financieel niet meer in zit, dan zou dat toch hetgeen zijn wat als eerste moet gaan. Misschien kun je dan ook een beetje een buffertje opbouwen voor moeilijkere tijden die gaan komen.

Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is met de WW, maar neem aan dat die ook een keer afloopt? Wat gebeurt er dan?

Veel sterkte iig!
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 19-01-16 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:06

dat is een keuze dat alleen jij zelf kan maken, wij kunnen niet kijken in je portemonnee of beslissen.

Ikzelf ga alles doen om mijn paarden te kunnen houden, ook droog brood eten als dat nodig is, pas als het echt echt echt niet meer kan, en een halve stal/bijrijder, etc niet mogelijk is, overweeg ik om er een of allemaal weg te doen (de oudste dan inslapen, de jongere verkoop)
ikzelf sta wel erg goedkoop, mijn jaartotaal ligt op een 300 euro gemiddeld voor 3 paarden.
dus dat scheelt wel een stuk bij 230 voor 1 paard.

Heel veel sterkte gewenst in deze situatie!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 13:15

Betalende bijrijder is hier niet te vinden. Er zijn hier veel gratis verzorgpaarden. Ik ken mensen uit mijn omgeving dat al maanden zoeken naar een halve stal ruiter en niemand vinden. Logisch ook: waarom zou je betalen als je het gratis kunt doen?

Het maandelijkse stalgeld kan ik momenteel nog wel aan, sta vrij goedkoop. Maar mijn merrie heeft al wat pech gehad, in mei een operatie, nu weer een hoefscheur... Ze is goed nu, maar ik weet uit ervaring dat dat heel snel kan omslaan en ik weet dat ik een hogere rekening niet kan betalen nu. Terwijl ik haar de beste zorg wil gunnen.
Leasen wil ik niet doen, dan verkoop ik haar liever. Heb erg veel moeite met een andere ruiter op mijn paard te zetten.

Een eigen paard is voor mij niet echt een noodzaak. Ik amuseer mij met elk paard wel. Rij nu zelf ook kosteloos eentje bij tot juni, met dat dier heb ik ook veel plezier. Als ik mijn eigen paard verkoop ga ik wellicht op zoek naar een verzorgpaard of zoek ik een andere, minder kostelijke hobby. Met de hond gaan wandelen ofzo...

Werkloosheid zakt geloof ik in april of mei. In september naar het minimum: 350€. Daar kan ik niet eens mijn huishuur van betalen...

Duhelo

Re: Twijfels. Is het nog wel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:28

dan zou ik opteren om je paard te verkopen. Hou er echter wel rekening mee dat de markt momenteel niet zo goed ligt, binnen enkele maanden kun je beter verkopen.
Heb je geen mogelijkheid tot je paard voorlopig wat goedkoper te stallen? van welke regio ben je?
In west-vlaanderen weet ik wel enkele groepsstallen voor 150-200 euro per maand incl hooi en brok, het zal niet veel schelen maar alle beetjes helpen ... Indien het kan helpen mag je altijd een pb sturen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 13:35

Ik ben van provincie Antwerpen. Veel zal ik sowieso niet krijgen: ze zit met een hoefscheur en moet daarom ijzers. Dat zal pas tegen de zomer helemaal zijn uitgegroeid. Ze heeft geen pijn en kan bereden worden, maar het drukt de prijs natuurlijk wel...
Qua stalling heb ik alles al afgezocht en ik denk niet dat er een andere optie is. Het goedkoopste dat ik vind is een weide van 100€. Tel daar nog eens hooi, voer en verplaatsingskosten bij en je zit ook weer makkelijk aan 175€. Plus een hoop extra werk dat ik niet goed afkan.

Zoals ik het zie zijn er momenteel twee opties: samenwoningscontract terug vernietigen (met als gevolg dikke problemen als mijn moeder sterft) en paardjelief houden in de hoop dat ik voor september werk heb (groot vraagteken door mijn beperkingen), of samenwoningscontract behouden maar dan moet ik sowieso mijn paard verkopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:38

kwa woning kun je met tijd wel kijken om een goedkoop appartementje of studio te huren, of met meerdere mensen samen een appartement te huren? (studenten)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 13:47

Geen optie: hier in de buurt is het allergoedkoopste 600€. Studios zijn hier niet te vinden, dichtsbijzijnde studentenstad is er 1 waar ik absoluut niet wens te wonen. Ben geen stadsmeisje, daar zou ik echt nooit terecht willen komen. Ik woon nu heerlijk rustig op de boerenbuiten en dat is me heel veel waard. Stallingen bij de stad zijn trouwens al helemaal onbetaalbaar dus zelfs als ik dat zou doen resulteert het nog altijd in paard verkopen :(

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:48

Oei dat zit wel lastig in elkaar allemaal. Ik zou als ik jou was haar dus wel verkopen. Je wilt haar ook niet halsoverkop weg moeten doen omdat het geld opeens op is of dat je haar straks geen medische hulp kunt geven als t nodig is..

Heel veel sterkte in ieder geval !

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:55

Heel vervelend voor je! Als ik je zo hoor is je keuze al een beetje gemaakt en die keuze is niet erg. Je beweegredenen zijn duidelijk; je wilt wel het beste voor haar. Mocht er onverhoopt iets gebeuren met je merrie, moet je het wel kunnen betalen :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:06

Ik vind je situatie zeer schrijnend. Dior zoveel pech kom je in zo'n situatie terecht waar jezelf niets aan kunt doen. Heel triest, ik vind dat echt een fout in het beleid waar jullie de dupe van worden.
Of je je paard moet verkopen kun alleen jij beslissen. Zwart wit gezien zeg ik gelijk: verkopen! Maar ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is en vooral hoe veel verdriet dat ook doet.
Heel veel sterkte!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:30

Het scheelt dat je een gratis bijrijdpaard hebt. Als je niets anders zou hebben dan je merrie zou je er misschien anders over denken. Je zou toch kunnen proberen of je een goed ander baasje voor haar kunt vinden.Te vlug verkopen in een crisissituatie lijkt me onverstandig.Het is wel heel moeilijk voor je allemaal, ik hoop dat het ten goede keert.Hou ons maar op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:57

Als je kan aantonen dat je inkomen met 20% zakt over een periode van minimaal 3 maanden, dan gaan ze bij de sociale huisvesting normaal gezien je huur herberekenen. Indertijd is mijn huur op die manier gezakt van €570 naar €280 omdat ik van voltijds werk naar 3/5 ging. Neem daarvoor contact op met de huurmaatschappij.
Wat is de reden dat je uit je huurhuis zou moeten als je moeder komt te overlijden? Toen mijn vader stierf (in 2007) mocht ik gewoon blijven, ik heb toen het contract overgenomen, ondanks dat ik vast werk had en dergelijke. Intussen woon ik samen in het koophuis van mijn vriend en ik weet dat de wetgeving is verandert dat een alleenstaande niet langer in een huis met 3 slaapkamer etc kan blijven, dat je dan naar een appartement moet. Normaal gezien zijn hun appartementen ook goedkoper.

Bekijk eens even wat fiscaal het meest interessante is: een samenlevingscontract waarbij jij dat huisje houdt na overlijden van je moeder maar waarbij je inkomen drastisch daalt + verlies van toelages voor je moeder, of geen contract en extra sociale voordelen. Ga zowel bij het ziekenfonds als bij de gemeente op zoek naar de sociale dienst. Laat hen bekijken wat de verschillen zijn in tegemoetkomingen met en zonder samenlevingscontract. Je moeder heeft waarschijnlijk al allerlei voordelen via het kankerfonds, maar speur eens rond of jij niet in aanmerking komt voor een stuk invaliditeit door je ziekte en daarbij bijvoorbeeld aanspraak kan maken op het sociaal tarief voor telefoon, water, gas, elektriciteit etc etc. Kan goed zijn dat je met zo'n statuut wél in aanmerking komt voor een sociale huurwoning.
Hoe sta je trouwens gekend bij de RVA? Als samenwonend of als gezinshoofd? Dat heeft ook een wezenlijk verschil op je uitkering namelijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:22

Ik zie het denk ik net als jij. Een paard is een luxe en geen must. Onderdak voor jezelf is een must.
Ik zou het paard verkopen. Eventueel kun je altijd in de toekomst een ander paard kopen als het bijvoorbeeld over 10 jaar financieel beter met je gaat.
Stel je paard wordt nu weer erg ziek, dan kun je het waarschijnlijk niet betalen en moet je haar laten inslapen, terwijl als je haar verkoopt die andere mensen er misschien wel het geld voor hebben.

Over die scheur in haar hoef zou ik me geen zorgen maken wat verkoop betreft. Als het geen drastische scheur is, dan verkoop ik ze daar nooit voor minder om.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:31

Wat een heftige situatie TS. Net als de reacties hierboven is verkopen denk ik de beste optie die je wat meer rust gaat geven.
Jammer dat je ver weg woont, anders had ik zo nu en dan een buitenritje op mijn paarden aangeboden.

Ik wens je bij deze veel sterkte en wijsheid komende tijd, ook voor mams.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 15:59

Oef, het drama is opgelost!

We zijn nu zélf eens naar alle benodigde instanties gestapt om de theorie eens in de praktijk om te zetten. En de praktijk is véél positiever dan de theorie die men ons gaf...

Zowel mijn uitkering als ons mama haar invaliditeit blijven ongewijzigd. Misschien geraakt ze haar premie kwijt, dat moeten we nog even nagaan bij de maatschappelijk werker. Maar de kans zit erin dat die ook blijft.
De huishuur gaat wel sowieso stijgen (mijn inkomen werd tot 25 als kind niet meegenomen in de huur, nu als partner helaas wel). Maar die verhoging gaat normaal niet heel veel hoger liggen dus dat kunnen we wel aan.

Dus tot mijn dop naar het minimum zakt in september zitten we safe - ook voor medische kosten, ik heb goddank nog wel een mooie spaarpot voor het geval dat. Ik trek 900€ waarvan pak 300€ voor stalgeld, voer en smid en nu 350€ huishuur. Dan mag het nog verhogen naar 500€, dat is nog geen ramp.

Dus tot september zitten we safe... En ik hoop daartegen wel een nieuwe job te hebben.

Helemaal blij :D
Een mens ongerust maken voor niks, dat kunnen ze hier goed zenne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:03

Ga zeker eens bekijken via de maatschappelijk werker waar je moeder nog recht op heeft als ze haar toelage krijgt via het kankerfonds! Ik studeer bijna af als sociaal verpleegkundige maar heb het boek nu niet direct bij me in de buurt (sociale landkaart, is ook een website van), maar normaal gezien zijn er een aantal tegemoetkomingen waar je misschien recht op hebt. Wanneer je dop (uitkering) zakt, geef dit dan zeker aan bij de huisvestingsmaatschappij. Je volledige inkomen zakt daardoor, en zoals ik al zei, als dat een bepaald percentage is, dan zakt normaal gezien de huur evenredig mee.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:07

Jullie zijn het slachtoffer van de politiek die nu in België gevoerd wordt en dat is heel triestig. Reken er ook maar op dat de facturen enkel gaan stijgen en dag je best heel actief op zoek gaat naar mogelijke sociale tarieven en dergelijke.
Verder zou ik het paard nog niet verkopen, omdat de situatie zoals ik lees maar tijdelijk is. Ik zou me wel kapot solliciteren en daar héél hard werk van maken.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:08

Heb niet alles gelezen, maar misschien dat je een verzorger kunt nemen en dan alle kosten delen? Ik ken genoeg mensen hier in de buurt die dat wel zouden willen doen; een eigen paard maar niet alle kosten voor jezelf.

Ik ben zelf ook van mening dat een paard hebben tegenwoordig inderdaad een luxe product is, al vind ik (persoonlijk) wel dat als je eenmaal een paard neemt dat je er ook 100% voor moet gaan tenzij het écht niet anders kan. Heb er zelf een verschrikkelijk hekel aan om een paard of ander dier te moeten verkopen, ik zie ze echt als familie.

Dus wat ik zou doen; iemand vinden die de kosten met je wil delen en met het paard aan de slag wil gaan (zodat het paard misschien braver word en jij je angst weer kan overwinnen), en als dit echt geen optie is dan verkopen.

Succes met alles, en sterkte met je moeder. Echt een hele rotte situatie waar je nu in zit :(:)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:28

Voor sociale voordelen zijn we al gaan horen voor mij, was helaas ook niks. Enkel misschien een verhoogde tegemoetkoming voor dokterskosten omdat ik nu als "partner" een invalide heb. Enkel als ik aan mijn minimumdop zit in september dan krijg ik al die voordelen (en een herziening weer van de huur uiteraard). Ik hoop eerlijk gezegd dan wel weer werk te hebben maar ik hou het in mijn achterhoofd...

Vooralsnog mag ze dus lekker blijven en ga ik het gevecht aan met mijn angst - het zit enkel in mijn kop, ben al ver gekomen met het te overwinnen en het wordt hoog tijd dat ik er komaf mee maak... Ik heb al een plan van aanpak in gedachten :).

En solliciteren, dat doe ik al als een gek. Ik haat het om thuis te zitten, verveel me steendood. En ik haat het om afhankelijk te zijn van de maatschappij. Dus hoe sneller werk hoe liever! Ben op alles aan het solliciteren dat ik fysiek afkan (zittend werk)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:40

Normaal ( maar dat zou normaal al wel in orde zijn, maar ik meld het toch even) heb je recht op sociaal tarief gas en elektriciteit, op sociaal tarief water, als je naar je huisarts gaat en je geeft een klevertje dan moet je maar 1 euro betalen, de dokter krijg de rest van de ziekenkas.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:45

Dat is de verhoogde tegemoetkoming, regeling betalende derde. Huisartsen zijn sinds 2015 verplicht dit toe te passen als je recht hebt op die VT, nog niet voor iedereen. Ik werk op de CM ;-)

Ook voor internet/TV/telefoon is er sociaal tarief trouwens.