Even niets doen...saai?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

19Anouk90

Even niets doen...saai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 16:42

Hallo iedereen,

Zoals jullie voelen begin het steeds kouder te worden. Nu heb ik een vraag waarin ik heel eerlijk ben en hoop dat jullie dit enigszins begrijpen.
Mijn paard staat de hele dag buiten en gaan alleen in de avond op stal. Nu zijn mijn paard en ik niet heel fanatiek in de sport maar doen wel veel met Parelli. Eerst stonden wij op een mooie stal, veel luxe (voor mij) maar de paarden stonden alleen maar binnen. Nu ben ik verhuisd met het paard naar mensen thuis waar hij dus veel buiten komt en buitenbak met een dak.

Mijn vraag is nu hoe jullie over het volgende denken. Ik heb met deze kou niet altijd even veel zin om te gaan spelen met hem. Ik werk, heb een hond, huishouden...alles wat veel mensen ook hebben maar toch krijg ik het niet altijd opgebracht om echt wat nuttigs te gaan doen met mijn paard. Is het oké voor een paard om soms wat langer niets te doen en met zijn vriendjes op de wei te staan. Ik voel me schuldig als ik 's avonds thuis warm op de bank zit en eigenlijk voor mijzelf kies zonder hem fysiek en mentaal uitdaag. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Simbaa

Re: Even niets doen...saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:44

Volgens mij vinden paarden het prima om af en toe niets te doen hoor! Zeker zoals jij je paard gehuisvest hebt lijkt het me geen probleem om je paard af en toe te skippen.
Heerlijk toch dat je die luxe hebt :D

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:45

Ik denk dat als je paard gewoon lekker buiten kan staan met soortgenoten dat hij/zij het helemaal niet erg vind om een keer niets te doen. Ik denk dat ie zichzelf wel bezig kan houden als jij er niet bent :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:46

De meeste paarden vinden dit geen punt. Blijf gewoon een beetje op hem letten, dan merk je vanzelf of hij er blij onder blijft.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:46

Ik vind het totaal niet een probleem als je paard een tijdje 'niks' doet.

Mijn paard krijgt regelmatig ook een paar dagen vrij om de aangeleerde dingen te kunnen verwerken, blijven ze lekker fris van vind ik.

Als jij zegt ik heb een paard wat heel graag werkt en vervelend wordt als hij 'niks' doet vind ik het een ander verhaal. Maar als je paard er zelf geen problemen mee heeft qua werken vind ik het je goed recht om soms een dagje over te slaan. Sommige mensen rijden de hele winter niet, denk dat die paarden daar ook niet echt een probleem mee hebben. :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:48

Helemaal geen probleem, Niets is heerlijker dan gewoon af en toe niet hoeven gaan, zeker als ze gewoon lekker buiten komen en hun natje en droogje hebben.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:51

Een tijdje niks doen kan volgens mij helemaal geen kwaad. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat jij s avonds niet altijd zin hebt om van de bank te komen. Ik herken dat ook wel, daarom ga ik altijd direct uit kantoor naar de paarden. Als ik dan eenmaal thuis ben hoef ik de deur niet meer uit.

Maar om terug te komen op je vraag, ik denk niet dat het erg is als je paard een tijd vakantie heeft. Mits hij voldoende tijd buiten komt. Mijn paard staat momenteel overdag op de wei, van 10-16 uur ongeveer. Dat houdt in dat hij nog 18 uur in zijn stal staat. Daarom zorg ik dat hij er elke avond nog uit komt. Ik vind 18 uur te veel om op stal te staan. Ik weet natuurlijk niet hoeveel jouw paard buiten staat en wat voor jou acceptabel is, die afweging moet je zelf maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:52

Ach, de dagen worden alweer langer... :)

Persoonlijk laat ik me niet tegenhouden door een beetje kou. Maar een vreselijk natte en zware bak (en nog geen E-rijbewijs) resulteert wel in maximaal 2 keer per week trainen. Mijn paard is het er niet helemaal mee eens. Hij is dol op werken. Ik probeer hem daarom nog 3 á 4 dagen per week aandacht te geven op een andere manier. Vanavond betekent dit stappen onder het afdak (een flink verhard stuk) en zijn benen scheren. Zo hou ik hem nog aangenaam zeg maar. Als de bak niet bevroren is dan longeer ik hem gewoon aan een halster.

Zelf onder een dekentje op de bank zit er voor mij niet in, maar dat mis ik ook niet.

Mijn paard gaat drummen op z'n boxdeur als hij zich verveelt. Hij wordt dan echt strontvervelend, wil je niet :n Als jouw paard duidelijk laat merken zich te vervelen zou ik toch echt wat gaan doen. Zo niet? Geniet lekker van je avondjes op de bank met het kleedje. De zomer is alweer onderweg! ;)

19Anouk90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 16:54

Fijn hoor deze reacties! Dit geeft mijzelf een beetje rust :-) Hij houdt zelf ook niet heel erg veel van trainen en daarom heb ik juist het idee dat ik vaker moet doen om de band sterker te krijgen en dat hij het leuk gaat vinden. Maar ik ga wel iedere dag even hoi zeggen. Hij wordt ook niet heel graag gepoetst, het is echt een paarden paard en niet zozeer een mensen knuffel paard

@ IR111 Ja hij wordt 's ochtends om 7 uur erop gezet en 's avond tussen 5 en 6 binnen gezet in de winter. Maar wel een goede tip want zo had ik er nog niet over nagedacht. Je denkt al snel hij staat de hele dag buiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:59

Als hij vriendjes heeft maakt het niet uit of je nu een dag of weken niets doet. Wat hij geleerd heeft vergeet hij niet, voordeel van een paard, giga geheugen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:54

Ik verplaats dit topic van SV naar PP.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:51

Komt vanzelf wel weer in de lente...

Wij hebben er ondertussen vier staan. Waarvan twee echt niets geven om vakantie, die vinden niks heerlijker dan gewoon staan vreten. Mijn grote bonte kan je echt aankijken met nog net geen traan in z'n ooghoek "hoezo ga je weg zonder wat met mij te doen?" Daar voel ik me soms wel schuldig om :o Mijn ijslanderdame hoeft niet perse te werken, maar wordt chagrijnig als ze niet regelmatig werkt.

Heel wisselende ervaringen dus, sommige paarden vinden niks heerlijker, andere paarden krijgen wel graag die uitdaging. Jij weet het beste welk paard jij hebt :)

Enne, ondanks dat mijn ene paard erg graag aandacht krijgt, staat hij soms ook een tijd niks te doen als het druk is op het werk. Is nu eenmaal zo en hij komt verder niets tekort. Ze staan 24/7 buiten in de kudde, ook in de winter, dus beweging genoeg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:20

Aandacht geven aan een paard is meestal vooral er voor het baasje. Zolang een paard lekker buiten kan staan met soortgenootjes zal het de meeste paarden geen hol uitmaken of baasje wel of niet komt. Betekend niet dat je paard niet vrolijk is als je wel komt. Maar voor het paard hoeft het niet. Ik heb soms best dat ik een week of langer geen zin hebt. Zei het vanwege het weer of iets anders. Maakt niks uit zolang de beestjes maar alles hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:26

Ik heb ooit 1 paard gehad die elke dag moest werken. Anders was ze de dag ernaar niet te genieten en kon ik me voorbereiden op een hyper-actief en hyper gevoelig paard die mij op elk foutje wees. Omdat ik echter vaker niks dan wel wat met mijn paarden doe heb ik haar verkocht. T is nu een sport-paardje en volgens mij bevalt dat haar prima!

Sommige paarden hebben elke dag beweging (naast de wei) en uitdaging nodig, anderen niet. Ik heb na die merrie mijn volgende/ huidige paarden er ook op geselecteerd dat ze ook makkelijk een week of 2 stil kunnen staan en dat je vervolgens kan opstappen en wegrijden zonder problemen.

De meeste paarden maakt het niks uit als ze niet uitgedaagd worden, dus ik zou lekker de tijd voor jezelf blijven nemen. Zolang je paard niet vereenzaamd en gewoon te eten en drinken krijgt vermaakt hij zich prima!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:14

Laten we wel wezen. Manier van huisvesten kan ook invloed hebben. Staat je paard maar 4 uurtjes buiten en verder op stal? Nogal wiedes dat je problemen krijgt. Ik zeg overigens niet dat dit hierboven het geval is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:21

Maartje1990 schreef:
Aandacht geven aan een paard is meestal vooral er voor het baasje. Zolang een paard lekker buiten kan staan met soortgenootjes zal het de meeste paarden geen hol uitmaken of baasje wel of niet komt. Betekend niet dat je paard niet vrolijk is als je wel komt. Maar voor het paard hoeft het niet. Ik heb soms best dat ik een week of langer geen zin hebt. Zei het vanwege het weer of iets anders. Maakt niks uit zolang de beestjes maar alles hebben :)

Dan moet je beestje wel geluk hebben sociaal te zijn.

Die van mij wordt ondanks al zijn pogingen sociaal te zijn gewoon achtergesteld door de rest. Staat in een kleine kudde van 7 paarden. In de winter staan ze in de bak en mag hij niet bij het eten dat onder het afdak ligt. Dat mag pas als de rest naar 'buiten' is. En dan nog mogen ze hem graag er bij weg pesten.
In de zomer staat hij vaak alleen, of met een ander afvallig paard (maar dat is een vette overloper, als hij bij de kudde mag staat hij daar liever) dat is dan zijn enige af en toe vriend.

Hij kent deze paarden al van jongs af aan, is ook de jongste. Het paard dat altijd meegaat op wedstrijd of naar een binnenbak kan hij prima mee op de trailer, maar dat is helaas het baasje en het paard met het meeste aanzien in de kudde.

Ik merk het ook aan alles dat hij menselijke aandacht enorm waardeert. En in mijn ogen mag je zo'n paard die aandacht ook niet ontnemen. Net als ieder mens is ook ieder paard uniek. En daar moet je toch wel een beetje rekening mee houden. Net zoals je rekening houdt met je paard als het gaat om trainen en dergelijke.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:26

In de koude wintermaanden geef ik mijn paard sowieso een paar weken vakantie. Omdat het aan de ene kant niet echt eerlijk trainen is als de helft van de tijd de bak bevroren of overstroomd is, en omdat hij gewoon eventjes vakantie verdient.
Hij staat 24/7 in een grote ruinen groep. Een paar keer per week ga ik of zijn verzorgstertje erheen, eventjes voeren, beetje poetsen en wandelen. Zelf vind ik het gewoon fijn om hem te zien en te checken of hij nog helemaal in orde is, maar in principe staat hij vrolijk met zn vrienden. Wel merk ik na zo'n vakantie dat hij het wel weer leuk vindt om aan de slag te gaan.
Ik vind wel dat Janine een goed punt heeft, je paard moet wel sociaal in een groep staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:07

Iedereen heeft wel eens een winterdipje met de paarden. Als jouw beestje gewoon elke dag buiten komt met soortgenoten is het echt geen probleem als je niet dagelijks langs komt. Mits hij natuurlijk wel wordt uitgemest enz als jij er niet bent.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:13

Mijn paarden doen al 16 jaar niks, behalve van eten poep maken...heb niet de indruk dat ze er onder lijden.Ze worden wel iedere dav geborstelt en dekentje op en af....ik ben er verder wel druk mee

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:21

Die van mij staat momenteel ook al 1,5 week stil hoor. Staat wel 24/7 buiten met een vriendje, dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik denk niet dat hij er zelf last van heeft, maar hij wordt wel "moeilijker" als hij een tijdje niets gedaan heeft. Ben er zeker van dat hij volgende keer dat we iets doen eerst even een paar uitbarstingen zal hebben voor hij zijn rust terug vindt :P
Ik kan me er soms ook wel schuldig over voelen, maar momenteel is de grond zo bevroren met ijsplekken dat ik zelf niets kan doen met hem (we hebben geen binnenpiste)... Liever een paard met wat teveel energie dan gebroken benen ;) :')

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:35

Mijn paard staat ook al sinds december sporadisch aan het werk. Ik had even geen motivatie om iets te doen (door mijn faalangst) en nu zijn wij net verhuisd van stal en mag hij weer een paar weken even niets doen om lekker te wennen. Ik sta dan wel op een stal waar de bakken en longeerkring super bijgehouden worden dus ik kán wel aan het werk maar ik doe het expres niet. Ik merk aan mijn paard niet dat hij het erg vindt dat er niet met hem gewerkt wordt. Hij is in mei dit jaar beleerd en ik heb altijd gezegd dat hij in de winter dan minimaal een maand vrij zou krijgen. Hoe dat vormgegeven zou worden stond nog vrij maar nu door de verhuizing komt dat nu mooi samen. Hij vindt het wel heerlijk als hij mag werken maar als hij niets hoeft te doen vindt hij het ook prima :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:14

Houd het wel in de gaten! Ik had tijdens mijn vakantie ook 10 dagen weidevakantie (24/7) voor mijn paard gepland, met 3 dagen stond ze dood ongelukkig in de wei, vloog iedereen aan in de wei voor knuffels en aandacht en liep mee naar het hek. Gelukkig heeft een stalgenootje het opgemerkt en is haar gaan longeren, toen was ze gelijk weer zichzelf en stond ze rustig in de wei.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:14

Zolang de paarden buiten komen heb ik geen problemen met "vakantie", maar ik ben het wel eens met Princesj dat het ene paard het beter oppikt dan het andere paard.

Mijn wedstrijdpaard krijgt na het seizoen sowieso altijd 2 à 3 weken volledige vakantie, helemaal niets doen. Ik merk zelfs dat hij hierna geconcentreerder terug aan het werk kan. Voor hem is het dus zeker een pluspunt.

Mijn vorige paard daarentegen, die werd gek van vakantie. Ze ging de andere paarden lastigvallen in de wei, kwam tegen mij aanhangen als ik er was, liep een halve dag rondjes, ... Als zij dus "vakantie" kreeg, werd dat vertaald in "enkel bosritjes maken". Dat is ook wel het paard dat ik met 28 verplicht op volledig pensioen heb gezet, omdat ik er van overtuigd was dat ze zichzelf anders zou dood lopen :+

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:30

Heel herkenbare dingen komen hier voorbij. Ik was er over aan het twijfelen met dit weer buiten te rijden, vooral omdat het zo glad is, maar toch doe ik het. Mijn haflinger is een erg rustige, mede door veel grondwerk, maar als ze twee dagen niet gereden heeft en je gaat naar buiten dan heeft ze toch wel pepers gegeten, moet ik zeggen. Niets onrespectvol, maar je merkt aan haar enorm dat ze veel liever buiten is om te werken dan dat ze binnen in haar stal blijft eten. Sneeuw vindt ze dan ook echt te gek, dus dan doe ik gewoon een extra thermobroek aan onder mijn rijdbroek en ga ik erheen voor haar.

Het hangt ook inderdaad af of ze in een stal staan of niet en/of er andere paarden bij hen staan. Natuurlijk moet je ook een klein beetje aan jezelf denken - hoelang zal de vakantie duren en wanneer heb je terug vrije tijd? Ik ga naar de universiteit en heb amper vrije dagen en doordeweek is het haast onmogelijk te komen, dus ik maak van mijn vrije dagen zoveel mogelijk gebruik. Het is niet alleen zij die dat fijn vindt - ik merk ook wel aan mezelf dat ik gewoon een mini-mental-breakdown krijg als ik voor lange tijd niet kan gaan. Ik kon een maand niet gaan vanwege al die rotte taken en papers, en ik moest bijna huilen bij het zien van iemand die met haar paard een buitenrit maakte.

Denk aan het welzijn van je paard, maar hou ook een klein beetje rekening met jezelf.