Emigratie Griekenland, paard kan niet mee, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Emigratie Griekenland, paard kan niet mee, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 13:14

Hallo allemaal!

Omdat ik al een hele tijd met mijn handen in het haar zit en het écht niet meer weet, heb ik besloten om mijn situatie hier eens neer te zetten. Ik hoop op adviezen/ideeën waarmee ik geholpen kan worden.

Situatie:
Bijna 3 jaar geleden ben ik op het Griekse eiland Zakynthos terecht gekomen. Ik werk in een hotel, vanaf April t/m Oktober 7 dagen per week. Ik heb daar een vriend, ookal weer bijna 3 jaar. Het gaat heel goed tussen ons en ik verblijf eigenlijk bijna het hele jaar in Griekenland. We wonen samen etc.
Nu is wel de tijd aangebroken dat het allemaal nog serieuzer gaat worden. Ik wil mijn emigratie officieel gaan regelen, wij willen gaan trouwen en hebben ook een kinderwens.

Sinds 2005 heb ik een eigen Haflinger, Haflo. Nu 15 jaar oud. Mijn paard is echt altijd mijn leven geweest. Elke dag naar hem toe. Eerst op de fiets, later op de brommer en daarna met de auto. Door weer en wind ging ik naar mijn vriendje toe. Vanaf mijn 15e zelf heel hard voor de kosten gewerkt. Al mijn centjes gingen naar hem toe. Het was voor mij dus moeilijk om hem ineens achter te laten. Gelukkig kon hij op mijn huidige stal blijven staan, waar de volledig verzorging werd overgenomen. Hij wordt niet bereden, maar staat lekker de hele dag buiten met een vriendje.

Maar nu waar dit topic om gaat, hij kan niet mee naar Zakynthos |(
Hoe graag ik het ook zou willen, het is niet haalbaar om hem mee te nemen...
1. De kosten.... Ongeveer rond de €11.000 euro enkele reis.
2. Wij hebben geen plek bij het huis voor hem. Er zijn wel wat mensen met paarden op het eiland, maar dat zijn niet echt mensen waarmee je 'iets te maken wilt hebben'
3. In de zomer ben ik 7 maanden non-stop aan het werk, en kan niemand hem verzorgen
4. Medische voorzieningen voor als hij ziek zou worden zijn daar niet zoals hier....

De eerste 2 jaar er heilig in geloofd dat hij gewoon mijn kant op kon komen, maar dit zit er gewoon niet in. Echter is de situatie zoals hij nu is ook niet voor de lange termijn. Met oog op mijn/onze toekomst plannen, moet er iets veranderen. Hij verdiend sowieso iemand die hem alle aandacht en liefde geeft die hij verdiend. De paar weken dat ik in Nederland ben per jaar is gewoon niet voldoende.
Ook zijn de kosten gewoon te hoog voor de lange termijn... Hij kost mij nu heel veel geld, terwijl ik hem misschien 30 dagen per jaar zie. En hij is het geld absoluut waard. Maar met onze kinderwens etc in gedachten, kan ik dit geld niet meer missen.

Dus, wat nu? ..
Haflo heeft ataxie. Behalve zijn rare loopje merk je er eigenlijk niet zo veel van. Hij valt nooit om etc. Hij heeft een enorme werklust. Is hierdoor niet makkelijk te rijden. Ik ben de enige die hem de afgelopen jaren heeft gereden. Hij vind het geweldig om te springen en een oefencrossje te rijden. In de bak rijden vindt hij niet zo leuk. Buiten rijden vindt hij helemaal geweldig, zal niet snel schrikken, is veel verkeer gewend, máár hij is ook buiten onder de man aardig voorwaarts. Een gevorderde ruiter die er tijd in zal steken zal er een fijn paard aan hebben. Maar hij is absoluut niet geschikt voor beginners.
Hij is nooit beleerd voor de wagen, maar zou hier denk ik heel goed voor zijn.

Daarbij heeft hij ook zomereczeem. Dit is met eczeem deken helemaal onder controle. Hij staat in de zomer gewoon 24/7 buiten met zijn deken.

-O- -O-
Ik zou best willen overgaan op verkopen. Maar hij heeft natuurlijk een paar probleempjes. Waar komt hij terecht? Wordt hij niet meteen doorverkocht?
Hij zou een super gezelschapspaard zijn, maar je hoort/leest zoveel verhalen over oplichters.

Zelf houden en ergens op pensioen zetten heb ik ook nog aan gedacht. Hij is super goed met andere paarden. Maar hij is ook nog zo 'jong', en hij wilt juist graag werken.
Daarbij blijven ook nog steeds de kosten vrij hoog...

Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal. Ik hoop dat jullie misschien ideeën of adviezen hebben die mijn vooruit kunnen helpen. De hele situatie maakt me soms echt verdrietig, want het gaat wel om mijn maatje.

Groetjes Melanie

Afbeelding

kally

Re: Emigratie Griekenland, paard kan niet mee, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:24

Kan je niet helpen, maar als je hem niet wilt verkopen en dat kan ik mij voorstellen...en je kunt het betalen
dan zo'n ik zo'n pensioen adres zoeken...
Hiervoor sterkte en wijsheid gewenst met je beslissing en wat bestreft je emigratie
en je toekomstplannen heel veel plezier en geluk!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:28

Kan je hem niet verleasen aan Iemand?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:30

Ik dacht al dat het jouw topic was.
Is er niet iemand bijvoorbeeld op je oude stal waar je hem voor een symbolisch bedrag aan kan schenken? Iemand die je vertrouwt en die het goed met hem kan vinden?
En anders zou ik inderdaad kijken of hij op pensioen kan ergens. Alleen heb je dan nog steeds kosten aan hem, tenzij je misschien volledig afstand doet. Kan dat financieel?

Moeilijk :(:)

Edit: http://bokt.nl/markt/ad/383846/paardje- ... isje-zoekt
Is zoiets niets voor hem?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 14-01-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:33

Jammer dat je niet eerder hebt nagedacht over een verzorger/bijrijder, de tijd dat je in NL was had je kunnen besteden aan iemand begeleiden in de verzorging en rijden van je paard, dan had je een idee hoe hij het doet bij iemand anders en was dat misschien de oplossing geweest.

Heel eerlijk denk ik dat je hem toch het beste kan verkopen en voorlopig het rijden even oppakken zodat alle knopjes weer op "aan" staan.
Om hem op deze leeftijd op non actief te zetten is zonde en het kost je gewoon geld terwijl je dat geld beter kan gebruiken.
Het verbaast me hoe snel de meeste paarden wennen aan een nieuwe baas en alles wat erbij komt, we denken en vinden dat we het zelf altijd het beste doen.

Geef je paard een kans om een ander baasje te hebben en ga serieus op zoek voor je straks weer in Griekenland zit.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:40

Ik zou gewoon een advertentie plaatsen, met dezelfde info die je hier ook al schrijft en kijken welke reacties je krijgt. Doorverkoop is altijd mogelijk, maar wie weet kan je wel een fijn forever huisje vinden.

Kan me wel voorstellen dat het erg moeilijk is om hem nu te verkopen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:47

Heel eerlijk? Ik zou hem in laten slapen. Met deze problemen krijg je geen huisje gevonden ben ik bang. En zelf kun je er niets meer aan doen als hij eenmaal weg is.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:50

Wat heb je de afgelopen jaren dan gedaan met hem, in de periode dat je weg was? Waren er toen geen mensen die op hem letten of voor hem zorgden? Kunnen zij hem niet overnemen?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 13:59

De afgelopen jaren is hij op de stal blijven staan waar hij stond. Dat is bij mensen thuis, met hun eigen paard. Zij behandelen hem echt net zo goed als hun eigen paard. Dagelijkse controle, lekkere poetsbeurt af en toe. Hij loopt in de winter de hele overdag buiten en in de zomer 24/7 op het land. Hij krijgt verder geen beweging in de zin van rijden.
Paardje van stal eigenaresse is uit mijn hoofd ook inmiddels al 20 met wat problemen. Zij weet niet of ze na hem nog een nieuw paard zal aanschaffen.

Ik heb niet voor een verzorger/bijrijder gekozen omdat ik mij verantwoordelijk voel en geen controle heb op wat er in Nederland gebeurd als ik in Griekenland zit.

Ik zou hem aan een goed huis zo verkopen. Hoef er niks aan te verdienen. Maar vind maar eens een goed/blijvend huis voor een paardje zoals hij...
Laatst bijgewerkt door _Mel op 14-01-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:02

wat erg voor je!
ik ben zelf 15 op 3 februari 16 , ik ben 7 juli 2015 naar hongarije geemigreert met mijn twee paarden een paard erbij gekocht , die ging weer weg toen een merrie gekocht die drachtig is mn leven kan niet beter , pony te koop gezet ivm dat ik te groot ben en wat meer rust nodig heb ...
ik ben ontzettend blij dat mn maatjes mee konden en mijn eerste paardje gered van de slacht etc ga ik nooit laten gaan, ik zou zeggen voor jou, doe wat verstandig is ! voor je paardje en jou! doe evt een vakantie regeling maken met degene die het paard gaat kopen (dat je af en toe op vakantie komt en je pony mag bezoeken), of dat ze je op de hoogte houdt! sterkte en succes!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:09

zigranta schreef:
Heel eerlijk? Ik zou hem in laten slapen. Met deze problemen krijg je geen huisje gevonden ben ik bang. En zelf kun je er niets meer aan doen als hij eenmaal weg is.

Dit vind ik persoonlijk wel erg rigoureus :(
Ik zou hem met alle liefde een huisje aan willen bieden mits ik er de ruimte voor had en dat heb ik niet.
(Geen stal over en een halve hectare weide waar al 1 paard en 2 mini pony's staan)
en een echtgenoot die me vermoord waarschijnlijk :')

Ik zou hem ook voor een symbolisch bedrag verkopen.
Er zijn vast bokkers die wel wat in hem zien.

11000 euro dat is voor een reis per vliegtuig?
Is er geen mogelijkheid hem per land te vervoeren en dan het laatste stuk per boot?
(Dan zit je natuurlijk nog met het punt stalling)
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 14-01-16 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:11

Ik zou gewoon eens een advertentie zetten en kijken wie erop komt. Hij is nu 15, dus kan nog een paar jaar mee. Hij is te rijden, vindt een sprongetje leuk en is buiten goed voorwaarts. Klinkt niet verkeerd. Die zomereczeem kan voor sommigen misschien wat afschrikken, maar iemand met ervaring met een zomereczemer zal hier ook niet koud of warm van worden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:12

Ik heb ruimte. En ben nog opzoek naar een koudbloedje die van crossen houdt, springen en buitenritten.
Want in de bak rijden hou ik ook niet van :P
Dus ik zit serieus te denken om hem een huisje aan te bieden, maar ik weet niet wat manlief daar van vindt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:34

Chasey dat wordt overleggen thuis :D Succes

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:39

@ croyslover, fijn dat je jouw paarden mee kon nemen. Ik hoop een oplossing te vinden die het beste is voor hem, waar ik ook blij mee ben.

@ ClaudiaHS, 11.000 is volgens mij al de prijs over land. Maar het is nogal een tocht helaas..

@ Chasey, Wat een leuk berichtje. Als je jouw man zover kan krijgen, ben je welkom om te komen kijken!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:47

Toen ik dit topic begon te lezen had ik al zo'n vermoeden dat het van jou was Mel!
Hoop dat je een oplossing kan vinden voor Haflo!

LightHorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:57

_Mel schreef:
@ croyslover, fijn dat je jouw paarden mee kon nemen. Ik hoop een oplossing te vinden die het beste is voor hem, waar ik ook blij mee ben.

@ ClaudiaHS, 11.000 is volgens mij al de prijs over land. Maar het is nogal een tocht helaas..

@ Chasey, Wat een leuk berichtje. Als je jouw man zover kan krijgen, ben je welkom om te komen kijken!

Ik zou hier eens informatie opvragen http://www.paardentransporten.nl/ Die hebben ook een facebook pagina en rijden heel veel door europa. Ik denk dat zij jou wel kunnen helpen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:54

Ik verplaats dit topic van TAO naar PP.

Silver_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:04

Ik zou hem aan een kennis geven. Dat elke keer als je weer in Nederland ben, je dan een tijdje je 'eigen' paard weer kan verzorgen... Ps. Zakynthos is echt GE-WEL-DIG! En lekker warm...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 16:45

Dat zou natuurlijk de beste oplossing zijn. Helaas ken ik niemand aan wie ik hem zou kunnen geven.

En Zakynthos is inderdaad geweldig! Heerlijk eiland <3