Omdat ik al een hele tijd met mijn handen in het haar zit en het écht niet meer weet, heb ik besloten om mijn situatie hier eens neer te zetten. Ik hoop op adviezen/ideeën waarmee ik geholpen kan worden.
Situatie:
Bijna 3 jaar geleden ben ik op het Griekse eiland Zakynthos terecht gekomen. Ik werk in een hotel, vanaf April t/m Oktober 7 dagen per week. Ik heb daar een vriend, ookal weer bijna 3 jaar. Het gaat heel goed tussen ons en ik verblijf eigenlijk bijna het hele jaar in Griekenland. We wonen samen etc.
Nu is wel de tijd aangebroken dat het allemaal nog serieuzer gaat worden. Ik wil mijn emigratie officieel gaan regelen, wij willen gaan trouwen en hebben ook een kinderwens.
Sinds 2005 heb ik een eigen Haflinger, Haflo. Nu 15 jaar oud. Mijn paard is echt altijd mijn leven geweest. Elke dag naar hem toe. Eerst op de fiets, later op de brommer en daarna met de auto. Door weer en wind ging ik naar mijn vriendje toe. Vanaf mijn 15e zelf heel hard voor de kosten gewerkt. Al mijn centjes gingen naar hem toe. Het was voor mij dus moeilijk om hem ineens achter te laten. Gelukkig kon hij op mijn huidige stal blijven staan, waar de volledig verzorging werd overgenomen. Hij wordt niet bereden, maar staat lekker de hele dag buiten met een vriendje.
Maar nu waar dit topic om gaat, hij kan niet mee naar Zakynthos
Hoe graag ik het ook zou willen, het is niet haalbaar om hem mee te nemen...
1. De kosten.... Ongeveer rond de €11.000 euro enkele reis.
2. Wij hebben geen plek bij het huis voor hem. Er zijn wel wat mensen met paarden op het eiland, maar dat zijn niet echt mensen waarmee je 'iets te maken wilt hebben'
3. In de zomer ben ik 7 maanden non-stop aan het werk, en kan niemand hem verzorgen
4. Medische voorzieningen voor als hij ziek zou worden zijn daar niet zoals hier....
De eerste 2 jaar er heilig in geloofd dat hij gewoon mijn kant op kon komen, maar dit zit er gewoon niet in. Echter is de situatie zoals hij nu is ook niet voor de lange termijn. Met oog op mijn/onze toekomst plannen, moet er iets veranderen. Hij verdiend sowieso iemand die hem alle aandacht en liefde geeft die hij verdiend. De paar weken dat ik in Nederland ben per jaar is gewoon niet voldoende.
Ook zijn de kosten gewoon te hoog voor de lange termijn... Hij kost mij nu heel veel geld, terwijl ik hem misschien 30 dagen per jaar zie. En hij is het geld absoluut waard. Maar met onze kinderwens etc in gedachten, kan ik dit geld niet meer missen.
Dus, wat nu? ..
Haflo heeft ataxie. Behalve zijn rare loopje merk je er eigenlijk niet zo veel van. Hij valt nooit om etc. Hij heeft een enorme werklust. Is hierdoor niet makkelijk te rijden. Ik ben de enige die hem de afgelopen jaren heeft gereden. Hij vind het geweldig om te springen en een oefencrossje te rijden. In de bak rijden vindt hij niet zo leuk. Buiten rijden vindt hij helemaal geweldig, zal niet snel schrikken, is veel verkeer gewend, máár hij is ook buiten onder de man aardig voorwaarts. Een gevorderde ruiter die er tijd in zal steken zal er een fijn paard aan hebben. Maar hij is absoluut niet geschikt voor beginners.
Hij is nooit beleerd voor de wagen, maar zou hier denk ik heel goed voor zijn.
Daarbij heeft hij ook zomereczeem. Dit is met eczeem deken helemaal onder controle. Hij staat in de zomer gewoon 24/7 buiten met zijn deken.
Ik zou best willen overgaan op verkopen. Maar hij heeft natuurlijk een paar probleempjes. Waar komt hij terecht? Wordt hij niet meteen doorverkocht?
Hij zou een super gezelschapspaard zijn, maar je hoort/leest zoveel verhalen over oplichters.
Zelf houden en ergens op pensioen zetten heb ik ook nog aan gedacht. Hij is super goed met andere paarden. Maar hij is ook nog zo 'jong', en hij wilt juist graag werken.
Daarbij blijven ook nog steeds de kosten vrij hoog...
Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal. Ik hoop dat jullie misschien ideeën of adviezen hebben die mijn vooruit kunnen helpen. De hele situatie maakt me soms echt verdrietig, want het gaat wel om mijn maatje.
Groetjes Melanie

Succes