Gebeten door paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Gebeten door paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:27

Haay allemaal,

Ik was net gebeten door een paard. Had een dikke jas aan ( die nu wel kapot is) en ik heb een mini schaafwondje op mijn arm, waren extra gaatjes bij de beugels aan het maken en ik had Cashy vast. Toen begon de eigenaar ineens aan haar singel te trekken zinder mij te waarschuwen... Dus hap in mijn arm :j doet geen pijn hoor... Afgespoeld en pleister erop. Van de manege een nieuwe jas gekregen <3
Alleen toen las ik iets over de tentanus prik ofzoo.. Moet da ook bij zo'n klein schaafwondje ??
Hoor het graag

nanoukkie

Re: Gebeten door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:28

kan geen kwaad hoor.
Maar je zou standaard iedere 5 jaar zo een prik horen te krijgen, ook ik zou hem eigenlijk nog eens moeten nemen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:29

Hoe oud ben je en wanneer heb je laatste tetanus injectie gehad?

Is het echt een schaafwond en dus is de huid open of is het een bloeduitstorting?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:29

Zodra ze er door gezeten hebben is een tetanusprik wel verstandig. Hangt er ook een beetje van af hoe lang geleden je hem gekregen hebt geloof ik. Maar een belletje naar de dokter om advies te vragen is toch zo gebeurt?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:29

Wat gebeurt er als je niet ingeënt bent tegen dat tentanus gebeuren??

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:31

Zo te lezen ben je 13? Dan neem ik aan dat je gewoon safe bent... Je zal alle prikken gehad hebben, ik zou me niet teveel zorgen maken!

Sterkte ermee!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:32

Indien je geïnfecteerd raakt met de bacterie die tetanus veroorzaakt en je inenting niet in orde is krijg je tetanus wat een erg pijnlijke ziekte is die ook met goede verzorging een reële kans op dodelijke afloop heeft. :)
Dan moet de bacterie natuurlijk wel in de wonde terecht gekomen zijn én moet je inenting niet meer in orde zijn maar goed. Better safe than sorry. Dus wellicht even je ouders vragen of je in orde bent met die inenting en zo niet even langs de dokter voor de zekerheid. :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:34

Ik zou je geen zorgen maken, de wond moet echt al klein en diep zijn. Bij een oppervlakkige wond kan de bacterie niet overleven :) (bacterie overleeft alleen in zuurstofarme wonden)

Een tetanusprik krijg je bij de geboorte en is 10/15 jaar goed. Kan je even navragen bij je dokter als je het zekerste wil zijn! Maar ik denk wel dat je safe zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:37

Tegen de tijd dat je 19 bent moet je weer een nieuwe DTP vaccinatie (combiprik met oa tetanus) halen. Ervanuit gaand dat je je basisvaccinaties als kind hebt gehad. Je laatste DTP prik heb je dan als 9 jarige gehad en hij is 10 jaar geldig.

Wat er gebeurd als je niet bent ingeënt... Dat is niet mis. Je hóéft niet meteen ziek te worden, maar als er toch een tetanusbacterie op de open wond is gekomen ben je de sjaak... Je krijgt er heftige stuiptrekkingen van, soms met de dood tot gevolg. Het kan járen duren voor je weer gezond bent, als je het uberhaupt al wordt. Door de spiertrekkingen kan je moeite krijgen met slikken en ademhalen en soms gebeurd het dat je zo krom trekt dat je iets breekt := Liever dat prikje maar halen dus :=

Voor meer info kan je op deze site kijken: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tetanus

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:38

nanoukkie schreef:
kan geen kwaad hoor.
Maar je zou standaard iedere 5 jaar zo een prik horen te krijgen, ook ik zou hem eigenlijk nog eens moeten nemen.

10 jaar toch?
ik ben een keer gebeten door een rat en toen zeiden ze (gelukkig) dat ik die prik niet nodig heb omdat ik die in de afgelopen tien jaar al gehad had , wel kreeg ik antibiotica

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:38

Silkaay schreef:
Ik zou je geen zorgen maken, de wond moet echt al klein en diep zijn. Bij een oppervlakkige wond kan de bacterie niet overleven :) (bacterie overleeft alleen in zuurstofarme wonden)

Een tetanusprik krijg je bij de geboorte en is 10/15 jaar goed. Kan je even navragen bij je dokter als je het zekerste wil zijn! Maar ik denk wel dat je safe zit

ik geloof 10 jaar

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:41

Ja klopt croyslover, was het niet zeker. :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:42

Wat voor wond is het?
Je tetanus werkt vast nog :P

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:00

eefj33 schreef:
Tegen de tijd dat je 19 bent moet je weer een nieuwe DTP vaccinatie (combiprik met oa tetanus) halen. Ervanuit gaand dat je je basisvaccinaties als kind hebt gehad. Je laatste DTP prik heb je dan als 9 jarige gehad en hij is 10 jaar geldig.

Wat er gebeurd als je niet bent ingeënt... Dat is niet mis. Je hóéft niet meteen ziek te worden, maar als er toch een tetanusbacterie op de open wond is gekomen ben je de sjaak... Je krijgt er heftige stuiptrekkingen van, soms met de dood tot gevolg. Het kan járen duren voor je weer gezond bent, als je het uberhaupt al wordt. Door de spiertrekkingen kan je moeite krijgen met slikken en ademhalen en soms gebeurd het dat je zo krom trekt dat je iets breekt := Liever dat prikje maar halen dus :=

Voor meer info kan je op deze site kijken: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tetanus

Waauuww dat is heftig!! Gelukkig ben ik ingeënt, dacht dat de wond zou ontsteken ofzo

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:04

Ben trouwen nu 13, heb er een pleister op maar ik HAAT het om eraf te halen.. Gewoon een velletje dat los zit met een beetje bloed... Echt super klein beetje.. En het is er een beetje rood om heen :) ( allemaal kleine beetjes haha ) Afbeelding foto op zijn kop vpor de gene die dacht dat ik een rare arm had haha
Laatst bijgewerkt door Knorretjee op 13-01-16 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:05

Ik ben in mijn leven al een aantal keren gebeten door een paard, maar heb hier nooit een prik voor genomen. Als je het niet vertrouwd zou je dit natuurlijk wel kunnen doen, de huisarts kan je meer info erover geven.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:08

okee bedankt voor de antwoorden maar ik ga niet naar de huisarts... Ben toch ingeënt dus ja...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:12

Om tetanus te krijgen moet het eenzo diepe wond zijn dat er geen zuurstof bij kan komen. En de bacterie zit in straatvuil en mest, niet in de mond.Dus ik denk niet dat je gevaar loopt. Doe er maar wat Sterilon op. :\ /3

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:30

Zal ik doen :o waauuww op die foto lijkt mijn arm zooo lang

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:33

er zat tussen je arm en de tanden van het paard toch nog een jas? dan hoef je geen tetanusprik te halen, had je echter in je arm gebeten door het paard, dan wel.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:34

Even bellen kan geen kwaad.

Ik was 12 of 13 toen onze hond mij (in het gezicht) greep. Mijn moeder had het ontsmet en daarna even de HA gebeld. Ik was nog safe. Ik neem aan dat jij dat ook nog wel bent haha :D

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:14

speurneusc schreef:
er zat tussen je arm en de tanden van het paard toch nog een jas? dan hoef je geen tetanusprik te halen, had je echter in je arm gebeten door het paard, dan wel.

Okee fijn ik hou niet zo van prikken :o