Het moet geen verplichting worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

Het moet geen verplichting worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:09

Hallo,

Ik zit een beetje dubbel met mezelf. Ik heb mijn pony nu bijna 1 jaar en 9 maanden en ik ben nog steeds echt heel blij met hem. Alleen voelt het naar stal gaan voor mij soms een beetje als een verplichting.
Mijn pony gaat in de winter van 09.00 tot 14.00 naar de wei en in de zomer langer, waardoor ik zelf niet het idee krijg dat mijn pony het erg zou vinden als ik een dagje niet kom.

Mijn ouders vinden vooral dat ik de verantwoording niet goed opdraag omdat ik er minder heen ga als eerst. Ik heb soms gewoon even geen zin om te gaan, of wil een keertje iets met vriendinnen doen. Mijn ouders vinden dit zielig (?) voor mijn pony omdat ik te weinig aandacht aan hem zou besteden volgens hun. Ik ben er toch wel minimaal 5x in de week en dan meestal 2 uurtjes. Vroeger toen ik mijn pony net had hing ik daar echt de hele dag rond, maar nu heb ik het ook wat drukker met school en moet ik alles echt gaan inplannen waardoor het voor mij als een verplichting gaat voelen.

Ik wil ook niet overwegen om hem eventueel te verkopen want hij ik vind het nog steeds allemaal heel leuk en zou nooit afstand van hem kunnen doen.

Wat zou een oplossing kunnen zijn, en herkennen jullie dit ook in jezelf?

sorry als het hier niet goed staat

Linnie050

Re: Het moet geen verplichting worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:10

En een verzorgster erbij?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:12

Je pony vindt het echt niet erg dat jij er een dag niet bent hoor. ALS hij op de weide komt natuurlijk, maar ik begrijp uit je verhaal dat hij van 9 tot 14 buiten is en in de zomer langer.

Edit; en om te antwoorden op je andere vraag: dit herken ik zelf ook. Ik heb mijn paarden aan huis staan, dus moet sowieso wel elke dag voeren, maar soms staan ze gewoon enkele weken niets te doen hoor. Ze staan wel 24/7 buiten met stal.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:14

Nouja, ik snap je ouders wel. Een pony is een duur grapje en als je merkt dat je kind liever andere dingen doet zou ik ook gaan overwegen om te verkopen.

Een verzorgster erbij zou voor mij als ouder geen optie zijn. De pony is aangeschaft voor de dochter, niet voor een ander.

Imo is het graag of niet. Besteed de tijd aan je pony die de pony verdient en anders moet je denken ik niet piepen als hij verkocht wordt.

Edit; nu even wat beter gelezen. Je gaat nog 5 dagen in de week zie ik en dan zo'n 2 uur. 5 dagen per week naar je pony gaan als hij volpension staat vind ik zeker niet raar. Ook twee uurtjes vind ik niets aan mankeren. Zijn je ouders paardenmensen of niet? Zo niet, kun je ze misschien voorlichten over de behoeften van een pony en dat ze dus niet hele dagen hun baasje om zich heen hoeven te hebben ;)
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 13-01-16 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:15

Staat de pony met vriendjes en wordt ie ook verzorgt op de dagen dat jij er niet bent? Als is, heeft ie een schone stal, voer en water? Dan zou je miz geen 7 dagen in de week hoeven gaan.
Ik ga zelf 4-5 dagen in de week, de dagen dat ik er niet ben zorgt iemand ervoor dat alles gedaan wordt, netzoals ik doe op de dagen dat zij er niet is. Zo houdt je ook ruimte voor andere dingen of eens gewoon een avondjes niets ;)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:15

Kimbers schreef:
Nouja, ik snap je ouders wel. Een pony is een duur grapje en als je merkt dat je kind liever andere dingen doet zou ik ook gaan overwegen om te verkopen.

Een verzorgster erbij zou voor mij als ouder geen optie zijn. De pony is aangeschaft voor de dochter, niet voor een ander.

Imo is het graag of niet. Besteed de tijd aan je pony die de pony verdient en anders moet je denken ik niet piepen als hij verkocht wordt.

Maar je hoeft toch niet elke dag twee uur op stal rond te hangen? Maakt voor de pony geen verschil hoor. En volgens mij is het als 16-jarige ook belangrijk dat je af en toe nog eens iets doet met vriendinnen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:19

het is heus niet erg als je een keertje niet naar hem toe gaat. maar 5 x in de week 2 uurtjes betekend wel dat hij 5 x per week 22 uur en 2 x 24 uur zonder jou is. (158 uur per week) en dat is best veel!! als hij in de zomer met zijn vriendjes in de wei staat is dat niet zo erg. maar in de winter staat hij wel erg lang op stal elke dag

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:21

Ik heb een hele tijd een bij-rijdster gehad maar die is sinds kort gestopt wegens aankoop van een eigen paard. Ik wil graag wel weer een nieuwe bij-rijdster maar die zijn niet makkelijk te vinden

Kimbers schreef:

Dit vond mijn vader inderdaad ook, het is mijn paard en niet die van haar.

Verder staat mijn paard in volle pension dus als ik niet kom word hij gewoon buiten gezet en weer naar binnen, gevoerd en stal uitgemest

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:23

Nou ik vind dat je nog vrij veel gaat hoor!
Zolang je pony goed verzorgd word en buiten komt met andere paarden is het niet erg als je een dagje niet gaat.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:25

Ken zat mensen die niet 7 dagen in de week naar hun paard gaan hoor, dus maak je niet druk.

Is het misschien een idee om een kleine bijdrage aan de bijrijdster te vragen? Misschien vind je vader het dan makkelijker te accepteren? En de bijrijdster hoeft natuurlijk niet 5x in de week te komen maar als zij bijvoorbeeld 2x komt, jij 4x en dan heeft hij 1 dagje vrij. Maar dit kan je natuurlijk helemaal zelf invullen.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:27

KellyR schreef:
Ken zat mensen die niet 7 dagen in de week naar hun paard gaan hoor, dus maak je niet druk.

Is het misschien een idee om een kleine bijdrage aan de bijrijdster te vragen? Misschien vind je vader het dan makkelijker te accepteren? En de bijrijdster hoeft natuurlijk niet 5x in de week te komen maar als zij bijvoorbeeld 2x komt, jij 4x en dan heeft hij 1 dagje vrij. Maar dit kan je natuurlijk helemaal zelf invullen.

Het is niet zo dat mijn vader er op tegen is dat ik een bijrijdster heb, maar meer dat ik bijvoorbeeld wat ging doen en dan regelde dat mijn bijrijdster Fernando zou rijden. Zij reed hem hooguit 2x in de week maar mijn vader vindt dat denk ik 'veel'. Verder was er zeker geen bezwaar tegen een bijrijdster

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:30

Kimbers schreef:
Zijn je ouders paardenmensen of niet?

Nee mijn ouders zijn totaal geen paardenmensen, mijn moeder heeft altijd gereden maar is hier mee gestopt wegens val van mijn pony. Het inlichten is misschien inderdaad wel een goed idee.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:33

Ik vind 5x per week 2 uur naar je pony gaan helemaal niet veel of weinig. Zeker als je pony volpension staat en minstens van 09.00 tot 14.00 uur buiten staat in de wei, zoals jij schrijft, is dat voldoende.
Ik neem aan dat je als je naar je pony gaat, dat meestal 's middags na 14.00 uur doet? Dan krijgt hij voldoende beweging en aandacht.
Twee rustdagen per week is ook helemaal niet gek. De meeste ponies hoeven niet persé elke dag iets te doen met hun baasje. Sterker nog, de meesten vinden het wel fijn, 1 of 2 rustdagen.

Edit: uiteraard is naar je pony gaan wel een verplichting, jullie (jij en je ouders) zijn tenslotte verantwoordelijk voor zijn welzijn.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:39

Tijden veranderen nu eenmaal als je ouder word, toen ik jong was hing ik ook de heledag bij mijn pony en toen ik in de puberteit zat was dit ook minder. Daar waren mijn ouders ook niet blij mee, dat snap ik ook wel het is gewoon een erge dure hobby en ze willen dat je daar gebruik van maakt, dus ik snap wel wat ze zeggen, ze zijn denk ik gewoon bang dat het helemaal verwaterd.
Het gevoel dat het een verplichting is blijft volgens mij altijd want het is ook een verplichting, je moet er alleen wel plezier in blijven houden en hebben

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:42

dnieSz schreef:
Tijden veranderen nu eenmaal als je ouder word, toen ik jong was hing ik ook de heledag bij mijn pony en toen ik in de puberteit zat was dit ook minder. Daar waren mijn ouders ook niet blij mee, dat snap ik ook wel het is gewoon een erge dure hobby en ze willen dat je daar gebruik van maakt, dus ik snap wel wat ze zeggen, ze zijn denk ik gewoon bang dat het helemaal verwaterd.

Klopt zeker, hoe kan ik mijn ouders het beste duidelijk maken dat het echt niet gaat verwateren maar dat ik soms ook wat andere dingen wil doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:43

Ik snap best dat het voor je ouders veel geld is om een pony op volpension te houden terwijl je er zelf niet meer met heel veel plezier heen gaat. En eerlijk gezegd vind ik 5 uurtjes op wei (en dus 19 uur in een kleine stal) niet fijn voor een paard. Zelfs al zou je elke avond rijden, staat het beestje nog 18 uur per dag op stal.
Persoonlijk zou ik dus zoeken naar een stal waar je paard echt de hele dag of zelfs 24/7 naar buiten kan. Dat scheelt je ouders een hoop geld, en omdat hij dan de hele dag tussen soortgenootjes staat hoef jij niet dagelijks te rijden/verzorgen en krijg je er ook weer meer zin in waarschijnlijk.

Wat doe je nu als je er naartoe gaat? Elke dag hetzelfde rondje in de binnenbak? Dan zou ik nl ook met tegenzin gaan. Er zijn ook veel andere leuke dingen om te doen. Grondwerk, vrijheidsdressuur, schriktraining..

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:50

8nnemiek schreef:
Ik snap best dat het voor je ouders veel geld is om een pony op volpension te houden terwijl je er zelf niet meer met heel veel plezier heen gaat. En eerlijk gezegd vind ik 5 uurtjes op wei (en dus 19 uur in een kleine stal) niet fijn voor een paard. Zelfs al zou je elke avond rijden, staat het beestje nog 18 uur per dag op stal.
Persoonlijk zou ik dus zoeken naar een stal waar je paard echt de hele dag of zelfs 24/7 naar buiten kan. Dat scheelt je ouders een hoop geld, en omdat hij dan de hele dag tussen soortgenootjes staat hoef jij niet dagelijks te rijden/verzorgen en krijg je er ook weer meer zin in waarschijnlijk.

Wat doe je nu als je er naartoe gaat? Elke dag hetzelfde rondje in de binnenbak? Dan zou ik nl ook met tegenzin gaan. Er zijn ook veel andere leuke dingen om te doen. Grondwerk, vrijheidsdressuur, schriktraining..

Ik ga er zeker nog met plezier heen, alleen wil ik zelf ook wel eens graag wat anders doen. In de winter staan de paarden expres minder lang buiten omdat ze zich anders gaan vervelen en heel de wei kapot gaan rennen. (Als ik mijn pony in de winter voor binnenzettijd zelf uit de wei kom halen komt hij naar me toe rennen terwijl als ik dat in de zomer zou doen ik hem eerst 10 minuten mag gaan vangen). In de zomer staan ze tot 18.00-19.00 buiten. De stal is ook zeker niet klein en tot vergelijking met andere stallen best groot.

Als ik er heen ga rijd ik of in de bossen, of in de bak of ga springen. Als ik minder zin heb om te rijden doe ik inderdaad vrijheidsdressuur maar dit doe ik meer in de zomer.

In de zomer krijg ik meestal ook meer zin om te gaan omdat het dan warmer is en je ook meer kunt doen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:54

Als je er 5 x in de week gaat, dat is toch prima!
Wie heeft er nu tijd om hele dagen op stal rond te hangen.
Ja, af en toe is dat leuk natuurlijk.
Helemaal zomers met met mooi weer, dan is het natuurlijk ook veel lekkerder om veel buiten te zijn.
Maar je moet ook naar school of werken etc.

Ik ga niet naar mijn paard, als ik niet ga rijden.
Dus ik kom daar gemiddeld 4 a 5 x in de week.
Zij staat net als jouw pony overdag gewoon buiten met nog 5 paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:54

Het gras groeit nu niet meer inderdaad, maar wij leggen dan altijd een pak hooi op wei zodat ze toch lekker buiten bezig kunnen zijn :)

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:55

Heeft iemand dan nog tips om dit mijn ouders te vertellen dat het niet erg is om 2x niet te gaan. Want ik zit er best wel mee want ik wil mijn pony voor geen goud missen en zou het vervelend vinden als mijn ouders denken dat ik er niks meer om geef.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:08

Wat ik altijd deed met de paarden aan huis was 5-6 per week rijden/longeren. Doordeweeks reed ik dan een uur en had ik nog een uur tot anderhalf uur nodig voor de bijkomende zaken (op-afzadelen, voeren, uitmesten). Ik besteedde dus ongeveer dezelfde tijd als jij nu.

Wel was er altijd 1 weekenddag waarop ik langer bezig was. Vaak maakte ik dan een buitenrit van minimaal 2,5 uur en was ik bezig met onderhoud. Ook kwam het regelmatig voor dat ik de andere pony's (shetlanders) uit de wei haalde en ging poetsen.

Op een pensionstal met vol pension hoef je al deze dingen niet te doen en heb je meestal maar 1 paard te verzorgen. Daar ben je nu eenmaal wel een keertje klaar mee.

Ik vind jouw tijdsbesteding dan ook helemaal niet zo gek. Wel vind ik dat de pony in de winter vrij lang binnen staat. Wellicht zou je daarin nog wat kunnen compenseren.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:11

Met je ouders erover gaan praten! duidelijk maken dat je echt niet zonder de pony wilt alleen dat het gewoon moeilijker te combineren is en dat je ook wel eens leuke dingen wilt doen maar dat dit niets voor de andere dagen veranderd. Dat moeten ze wel begrijpen lijkt mij.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:32

ik heb het zelfde gevoel.
ik heb mijn merrie nu bijna 3 jaar en ben alleen niet geweest als ik echt op vakantie ben..
dit is een druk die ik mezelf op heb gelegd ik vind dat ik elke dag moet gaan ookal heb ik niet altijd zin. ik wilde een duur paard dan moet je ook elke dag gaan!! niet altijd leuk want ook ik heb soms wel is geen zin maar als ik dan op stal ben en der weer zie denk ik oohja daar doe ik het voor. <3 <3 <3 <3
een keertje niet gaan is echt geen ramp bedoel ze komt buiten word gevoerd en staat niet alleen.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:45

ik heb t zelfde probleem.
ben 18 jaar heb mn paard al 8,5 heb een paard wat ik rij voor een ander(ze heeft mn verenigingskosten betaald als loon) dus zegmaar beide kan ik niet mee stoppen
ik ga 1 dag naar school loop 7 uur stage werk 30 uur minimaal vaak 33/35 en ik heb dus nog huiswerk. dan heb ik het probleem dat de gene waar mijn eigen paard in stalling staat WIL dat ik elke dag rij. mijn paardje is 1.58 ik 188 dus ben te groot en longeer vaak. dit is dus altijd punt van discussie ik heb haar omdat ik van haar hou niet om te rijden daar heb ik die andere. als ik alles met slaap en reis tijd er bij op tel heb ik per week maar 7 uur speling. dat lijkt veel. maar als ik dan ook maar 1 uur moet overwerken ben ik 1/7 van mn "vrije"tijd kwijt. ik wordt geacht 2 x pw les te nemen waarvan 1 in de ochtend half 10. no big deal maar met mn werk heb ik ook nacht diensten tot 4/5 uur in de nacht dat is niet zo tof

en dan wordt me wel verweten dat ik niet altijd zin heb

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:15

Je paard staat op volpension, dan is het niet nodig dat je elke dag gaat vind ik.Dat hou je toch ook niet vol, je moet toch ook naar school etc. Daarbij,als het paard verder goed verzorgd wordt, dan is het toch geen verplichting.Soms heb je meer tijd en zin en soms minder. Dat is het voordeel van een volpensionstal.Bij stallen waar je alles zelf moet doen gaat dat niet.Die zijn meestal wel goedkoper.