Dressuur conformatie - Knie actie of ruime gangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xianri

Dressuur conformatie - Knie actie of ruime gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 10:11

Hoi iedereen,

vermits Bokt België erg stil is geworden ben ik wat aan het overlopen :) . Ik ben momenteel op zoek naar een nieuw dressuur paard en heb me de afgelopen maanden wat aan het verdiepen geweest in bouw, conformatie, gangen,... Nu is er 1 onderdeel waar ik veel verschillende meningen over hoor en dat is over knie-actie/ruimte van de gang.

Is knie actie vooraan iets dat nu goed is of juist niet? Meestal heb je ofwel een knie paard ofwel een paard met een ruime gang (knie paard heeft meestal een steilere schouder waardoor de gangen onmogelijk de ruimte kunnen hebben die een paard met een meer laid back schouder heeft)

Gevoelsmatig zou ik denken dat je eerder moet gaan voor het paard met de ruimere gangen dan de knie actie (ik lees toch op veel plaatsen dat een schuinere schouder beter is voor dressuur dan een stielere). Maar dan hoor ik langst de andere kant veel mensen positief zijn over paarden met veel knie.

Ik wil vooral een paard dat dressuur capaciteiten heeft voor verzameling en correct werken vanuit de achterhand. Wat is hierin het belangrijkste beoordeling punt volgens jullie?

xxkiraxx

Re: Dressuur conformatie - Knie actie of ruime gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:11

Ik zoek ook zoiets, mijn instructrice zegt: een paard met weinig knie-actie, ruime gangen dus!