Paardensport met kinderen combineren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smudge

Paardensport met kinderen combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 14:10

Op het moment staan mijn 2 huidige paarden te koop gezien er na jaren dromen een startkapitaal is om een paar hele gave paarden te kopen en een stap verder te gaan in mijn paardensport carrière.

Maar.. ik ben 28, wilde altijd jong moeder worden (dat is dus niet gelukt) en we hopen dit jaar zwanger te worden.

Hoe combineer je dit in godsnaam? Het plan is om 3 a 4 paarden op stal te hebben staan.
Hoewel ze niet elke dag een uur gereden hoeven te worden gaat er gewoon veel tijd in zitten.

Zijn er bokkers die dagelijks veel uur op stal doorbrengen, serieus trainen en op wedstrijd gaan en ook jonge kinderen hebben? Hoe combineer je dit en hoe vind je de juiste balans?

Mungbean

Re: Paardensport met kinderen combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:15

Is het je beroep of bedoel je 3-4 paarden naast je normale baan?

Als de paarden je werk zijn kun je voor die tijd dat je er aan kwijt bent gewoon een opvang regelen zoals je ook bij een baan van huis zou doen.
Komt het naast je baan dan zul je gewoon savonds aan de gang moeten.
Of het werkt of niet ligt voor een groot deel aan je partner.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 14:18

Sizzle schreef:
Is het je beroep of bedoel je 3-4 paarden naast je normale baan?

Als de paarden je werk zijn kun je voor die tijd dat je er aan kwijt bent gewoon een opvang regelen zoals je ook bij een baan van huis zou doen.
Komt het naast je baan dan zul je gewoon savonds aan de gang moeten.
Of het werkt of niet ligt voor een groot deel aan je partner.

Dankzij de verkoop van mijn bedrijf werk ik niet meer.
Het is dus pure hobby / sport, verdien geen geld met de paarden.

Daardoor ben ik bang voor een enorm schuldgevoel tegenover een kind, moeders die elke dag tijd op stal doorbrengt voor de fun.

Aan de andere kant zou ik de sport echt niet kunnen missen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:23

Ga je het ook echt bedrijfsmatig doen of moet je ernaast ook nog een aantal uren werken? Zo niet denk ik dat het moet kunnen lukken. Zie het als je werk en op de tijden dat je met de paarden bezig bent gaat de kleine naar de oppas/gastouder/kdv.
Bij mij heeft het paardrijden veel minder prioriteit. Daarom vind ik het best lastig combineren. Ook vanwege bijkomende gezondheidsissues bij mezelf. Mijn oude merrie wordt nu grotendeels door verzorgsters gedaan.
Misschien kun je ook kijken of je een ruiter kan vinden die je paarden af en toe voor je traint, zodat je niet elke dag bij de kleine weg moet. Zeker als het kindje nog erg klein is. Denk ook aan een betrouwbare vervanger voor tijdens je zwangerschap (denk er aan dat niet iedereen even vitaal zwanger is)en de periode na de bevalling (ook hier scheelt het nogal hoe je eraf kan komen).
Iig veel succes. Klinkt wel echt als een droom!

Lees dat je er niet naast hoeft te werken, dus dat scheelt al een hoop in je mogelijkheden.

fiehie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:28

Ik denk niet dat Sizzle doelde op het al dan niet geld verdienen met de paarden maar eerder hoe zit me je dagindeling :) Als je verder niet werkt kan je je overdag met de paarden bezighouden en je kind terwijl naar de opvang brengen (zoals je dat waarschijnlijk ook zou doen mocht je gewoon werken)

Ik heb een zoontje van bijna 2jaar, werk zo'n 32u/week en rijd ook vrij fanatiek. Ik heb zo'n 2 tot 3 paarden om op wedstrijd uit te brengen. Het is een beetje puzzelen en heb ook vaak hulp van de grootouders (partner is zelf ook drukbezet) dus het lukt wel :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:31

Het is maar net hoe je het organiseert en of je man er achter staat.
Met een klein babietje is aan de ene kant lastig omdat deze nog geen vast ritme hebben en je dus niet standaard om kinderbedtijd kan gaan rijden. De andere kant, een baby slaapt veel dus heb je dan wel tijd. Mits je oppas hebt of je man er is. Met borstvoeding lijkt het me weer wat lastiger worden, maar ik ken wel iemand die bv geeft en elke dag haar paard rijdt.
Ik denk dat je moet bedenken hoe je het wil doen met oppas. Als je werkt, regel je oppas. Oma, de crèche, gastouder etc. Maar ga je dat in dit geval ook doen? Of sta je er met name alleen voor? Een werkende man en jij de zorg voor je kind. Dan gaat het gewoon erg lastig worden.
Hier vond ik het een heel gedoe, paarden en kleine kinderen. Ik ben pas weer actief in de paarden geworden toen beide kinderen naar school gingen. Maar, ik ben een recreatieruiter zonder eigen paard (die gaat er binnenkort wel komen maar dus ook omdat de kinderen ouder worden en het makkelijker wordt allemaal).
Het is wel te doen lijkt mij, maar hou er rekening mee dat je kind gewoon nooit alleen kan zijn, dus dat je moet bedenken wie de zorg op zich neemt als jij met de paarden bezig bent :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:43

Wat vooral veranderd is, is de wil om weg te gaan. Vroeger vond ik niks mooier dan de hele dag op stal, trainen, wedstrijden... Desnoods van 6 tot 23 uur.
Nu wil ik 's avonds op de bank met mijn gezin en regelmatig in het weekend iets samen doen.

Qua tijd red ik vooral geen avondwedstrijden door de week meer. Mijn vriend is tegen 19 uur thuis, dan ben ik tegen 20 uur op wedstrijd en om 21 uur aan start. Dat vindt de organisatie ook niks natuurlijk.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:52

Stel dat je je bedrijf niet had vekocht. Was je dan blijven werken met kinderen?
Zo ja, waarom zou je je dan schuldig moeten voelen? Dan had je ook opvang moeten regelen toch?
Zo nee, waarom zou je je dan schuldig moeten voelen? Zodra de kinderen vier jaar zijn gaan ze naar school, genoeg tijd dan voor vier paarden. Wellicht dat ze als peuter ook al naar een peuterspeelzaal gaan.
Wat ik wil zeggen, je kan zoiets niet van tevoren al uitdokteren. Wel is het goed om na te denken hoe je het wil gaan combineren als ze baby zijn. Aan huis lijkt makkelijk met kinderen maar ik denk dat dat juist moeilijker is. Als je ze in pensionstalling hebt staan en je de kinderen niet hoeft mee te nemen, heb je daar ook 100% de tijd voor ze en worden een paar primaire taken voor je gedaan (mesten' voeren en buitenzetten). Paarden aan huis en kinderen thuis, dan gaat je tijd naar de kinderen (tot ze naar school gaan) tenzij je opvang hebt.

Ik heb twee jongens, een bijna fulltime job en 1 paard en op dit moment heb ik heel weinig tijd voor mijn paard. Wedstrijdambities heb ik ruim vier jaar al niet meer. Te weinig tijd om consequent te trainen.
Voel je niet schuldig als je opvang zou regelen met de paarden aan huis. Als je het goed weet te plannen, heb je meer dan voldoende tijd voor je kinderen. Vergeet ook niet dat je ook tijd voor je eigen ding mag hebben hè. In principe neem ik mijn kinderen ook niet mee naar stal, tenzij het echt niet anders kan. Dat betekent wel dat ik niet kan rijden dan, omdat ik ze niet 100% alleen kan laten (7 en 5 jaar).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:55

Ik had tot voor kort 2 paarden (in pension) dat ik redelijk goed kon combineren met mijn kindje van bijna 2 en een baan van 3 dagen.
3-4 paarden zonder werken ernaast lijkt mij uitstekend te doen.
Met een baan ernaast gaat snel de lol eraf en komt het schuldgevoel.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:17

Ik neem mijn kleine gewoon mee naar stal :D . Hij vindt t heerlijk daar te zijn en rijden doe ik in zn middagslaap. Dan staat ie lekker met zn buggy naast de bak. Als ik met de kar ga, gaat ie mee. Maar ik rij/men mijn paarden alleen vrijetijdsmatig en geen wedstrijden ed. De kleine is 12 weken en ging al vanaf het begin mee

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:20

Tot 8 maanden ging dat inderdaad super simpel, daarna krijgen ze een 'mening' :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:28

Een baby krijgen veranderd verschrikkelijk veel in je leven, naast de logische praktische zaken ook je emoties en wensen. Veel mensen verdwijnen de eerste paar maanden/ jaar en een 'babyzone' en willen ineens de zaken die voorheen zo belangrijk waren helemaal niet meer. En dat geldt dan voor de gezonde baby's, een kindje kan ook met problemen geboren worden waardoor de buitenwereld simpelweg geen rol meer kan spelen een hele periode. Ik raad je vooral aan om met de aankoop te wachten tot je baby er is en je beter kan inschatten hoe alles gaat. Gave paarden zullen er altijd wel zijn, genieten van de babytijd van je kindje kan maar 1 keer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:37

En vergeet je zwangerschap niet.
De eerste 3 maanden was ik vreselijk duizelig, niet handig met rijden.
Daarna wel tot 7 maanden kunnen rijden, maar galop kon ik al snel vergeten. Dat deed gewoon pijn
Ik had geluk om gewoon fit te zijn, maar met bekkenproblemen zit longeren er ook niet in.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:09

Ik heb tot een week of 25 gereden, maar vanaf 20 weken ongeveer al amper meer gedraafd en gegaloppeerd, deed pijn aan mijn buik. Daarna veel bekkenproblemen en die heb ik nu dik 3 maanden na de bevalling nog. Rij wel weer, maar elke dag fanatiek lukt mij echt niet, ook niet in combi met baby (nou ja,2 in mijn geval).

Zou met een dichtbije kinderwens niet meerdere paarden kopen, je weet niet hoe je zwangerschap en daarna gaat verlopen. Als je niet werkt en kind naar opvang brengt heb je geen recht op kinderopvangtoeslag trouwens.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:31

Met kinderen moet je gewoon plannen. Heb je t ervoor over om oppas te nemen in de tijd dat jij gaat rijden dan vooral doen als t kan. Alleen 4 paarden is natuurlijk wel flink. Ikzelf heb met beide zwangerschappen tot ongeveer 30 weken gereden maar had ook makkelijke zwangerschappen. Ik rijd 1 paarden en dat doe ik als de kids op bed liggen en mijn man thuis is.

Wat mij het ideaalste in jou situatie lijkt om t toch dan op max 2 paarden te houden en als de kinderen op school zitten kun je altijd verder uitbreiden