Hoi, ik heb besloten om te gaan lessen, maar ik vroeg me af: hoe gaat de eerste les, wat heb je nodig, etc.
Heb al wel ervaring met paarden (dus poetsen, uitmesten, met ze lopen) maar niet met opzadelen en rijden. Dus, ik vraag me ook af hoe het daar dan gaat met poetsen en opzadelen enzo. Had ergens gelezen dat dat in de stal moest
Maar ik wilde eigenlijk iets meer informatie dus ja!
Het verschilt per manege. Bij ons hebben we daar een speciale poetsplek voor maar sommige doen het idd ook gewoon in de stal. Meestal word je wel geholpen bij de 1e keer! En kan je gewoon alles vragen wat je wilt weten. Je bent er tenslotte om te leren
Shiawase
Geplaatst: 09-01-16 18:05
Het verschilt inderdaad per manege. Bij mijn eerste (privé)les stond de pony al klaar, geborsteld en opgezadeld. Als je zelf de pony moet opzadelen is er vast wel iemand die je kan helpen. Verder kan ik mij alleen nog herinneren dat de pony eerst aan de longeerlijn ging en dat dan de hulpen worden uitgelegd. En dan op het eind een stukje los door de bak rijden.
Bij mijn eerste privé les stond mijn paard al klaar (geborsteld en met zadel). Ik reed aan de longeerlijn en werd me van alles aangeleerd. Uitstappen mocht ik zonder longeerlijn doen. Na de les heb ik helpen afzadelen en bit/hoofdstel afdoen en deken opdoen.
j_u_l_i_a
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-16 19:17
En konden jullie ook al lichtrijden in draf de eerste les? Toen ik ongeveer 10 was had ik een half uur les met mijn moeder en zus, maar dit lukte me toen niet. Nu heb ik er wel alles over gelezen maar het gaat toch om ervaring ofc
Shiawase
Geplaatst: 10-01-16 00:13
Lichtrijden heeft bij mij lang geduurd voordat ik begreep hoe dat nou moest. Ik vond het zo lastig dat ik zelfs niet meer durfde te draven. Totdat de instructrice besloot een buitenrit te maken (zij liep mee naast de pony waar ik op reed en had haar vast met het halstertouw), en er iemand mee ging die met haar paard voor mij ging rijden. Zo kon ik de hele tijd zien bij degene voor mij hoe je nou precies moet lichtrijden. En daarnaast hielp de buitenrit goed voor de ontspanning. Zo viel bij mij ineens het kwartje. En het mooie is dat je je niet hoeft te schamen. Je bent er immers om te leren. De één heeft het nou eenmaal sneller door dan de ander.
Niemand kan meteen-de eerste les- geweldig lichtrijden! Zelf kon ik het vrij snel, en zeker als je wat ouder ben, snap je het eerder. Maarja, sommige hebben er gewoon meer moeite mee!
Kijk even op youtube op paardenpraattv Dat zijn filmpjes van 5-10 minuten en dan kan je al veel basis dingetjes leren. Dan weet je hoe het een beetje werkt.
ik zou mij er niet te druk over maken TS, zeker niet over het lichtrijden..
eerst je prettig voelen op een paardenrug en een instructrice die je helpt bij het 'voelen' en gevoel van het paardrijden..
ik ken mensen die 20 jaar rijden en nog steeds niet behoorlijk lichtrijden, puur omdat ze net voor of net achter de beweging van het paard gaan.
rome is niet in 1 dag gebouwd, gewoon genieten van waar je mee bezig bent en de rest komt vanzelf wel (of niet, niet iedereen is een anky)
Renee_S
Geplaatst: 14-01-16 20:57
ik zou zorgen dat je ruim voor je les (30 min oid ) aanwezig bent zodat je iemand kunt zoeken die je even kan helpen.
en verder, maak je vooral geen zorgen om het lichtrijden! voor de een is en blijft het moeilijk voor mij was het vanaf het begin appeltje eitje want je paard gooit je als het waren omhoog. dus je hoeft ook zeker niet zelf te gaan staan! wat vaak helpt is mee praten, bij de ene pas ga je staan (wordt je omhoog geworpen) dit hou je heel kort vast en bij de volgende pas laat je je rustig weer zitten. maar hier helpt je instructrice je vast mee!