Angst voor paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_de

Angst voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 16:45

hey

Ik heb een groot probleem! Ik heb namelijk alweer een schrik opgedaan waardoor ik niet meer durf te rijden. Net of alles nog niet genoeg was, ben ik door mijn lesgever uit de groep gezet hij zei : " jij past hier niet, veel te hoog gegrepen". Nog nooit heb ik zo hard moeten wenen... De reden? Het paard waar ik mee reed , reed uit de cirkel met zijn hoofd tot op de grond. Ik probeerde met al mijn macht zijn hoofd weer recht te krijgen zodanig ik benen en zweep kon geven ( moest van de lesgever). Dit gebeurde 3 keer hierna werd ik uit de groep gezet. Ik had nog 3 lessen over van de 11 maar ben niet meer terug gegaan. Dit is mijn eerste reden waarom ik niet meer rij. Het is toch bijleren dat ik wil? Ik rij niet om wedstrijden te rijden, maar als ontspanning. Het waren de laatste lessen zeker niet meer ontspannend, vol met stress om te weten welk een paard ik had... De schrik heb ik opgedaan omdat ik enorm hard was gevallen. Ja na de val weer op dat paard, maar blijven bokken en doen.. Dan heb ik 3 lessen een enorm braaf paardje gehad waarmee ik kon aantonen dat ik best goed kan rijden, zeker springen. Daarna werd ik uit de groep gezet.

Ja nu mijn vraag... Iemand die weet wat ik kan doen? Ik wil deze hobby niet opgeven ! ;(
In mijn buurt zijn niet veel maneges dus een manege vinden die mij weer de rust kan terug geven op de rug van een paard is geen optie :(

Hoop dat iemand kan helpen op welke manier dan ook?

groetjs

anjali

Re: Angst voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:49

Je moet teruggaan en de 3 lessen die je al betaald hebt nog krijgen, op een betrouwbaar paard wat bij jou past. Dat is wat ik er van vind. Een manege is om les te krijgen en niet om op je kop te krijgen als het niet lukt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:53

Een lesgever die op deze manier omgaat met zijn leerlingen is het niet waard om lesgever te zijn.

Misschien pas je inderdaad niet in die groep, maar dan kun je er maar beter blij mee zijn ook. Paardrijden is op zo'n manier niet leuk.

Ga op zoek naar een manege/instructeur die met veel rust en geduld met jou omgaat, die je complimenten geeft over je voortgang en jou helder kan aangeven waar een volgende keer aan gewerkt kan worden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:54

er is niets mis met een les stapje terug doen en lagere les rijden :) volgens mij mag je toch wel die 3 lessen daar doen?

juist fijn toch even stapje terug doen als je allemaal eng vindt. zoals het klinkt trok paard meerdere malen de teugels uit je handen? welk niveau was deze groep?

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:55

Ik zou zeker terug gaan.misschien Praten met manege eigenaar en lesgever . En aangeven wat gebeurd is en waar je tegen aan loopt. Desnoot rij je die 3 lessen mee bij de beginners.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:57

Als een lesgever mij zonder pardon op zo'n manier uit de les zet, dan zou ik een andere manege zoeken. Ik rijd voor mn lol en als een lesgever niet de moeite wil nemen om je met een probleem te helpen is die lol voor mij ver te zoeken

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:59

wauw echt? je bent gewoon de les uitgestuurd?
Dan is die lesgever sws niet goed genoeg om te kunnen lesgeven.

als je al hebt betaalt voor lessen die je niet hebt gekregen moet je daar sws nog iets mee gaan doen.
Ik snap totaal hoe je je voelt, te angstig om te rijden. Je moet zorgen dat je ergens kan lessen waar ze betrouwbare paarden hebben en betrouwbare lesgevers.

charlotte_de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:01

dank u allemaal, maar die 3 lessen ben ik zo goed als kwijt :(. En een groep lager gaan is ook geen optie omdat ik daar dan te goed rijd ( andere lesgever). (Ons lessysteem is in uren gerekend zo zit ik nu in 100-150 uur ervaring ( voorbereiding B-brevet)) Ik hoor dan bij de beste waardoor er meestal niet naar mij gekeken wordt :/. Denk dat ik best een andere manege zoek.

maar toch bedankt zkr dat iedereen ook vindt dat de manier waarop zeker niet de juiste manier was ! x

charlotte_de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:02

Dragan2008 schreef:
Als een lesgever mij zonder pardon op zo'n manier uit de les zet, dan zou ik een andere manege zoeken. Ik rijd voor mn lol en als een lesgever niet de moeite wil nemen om je met een probleem te helpen is die lol voor mij ver te zoeken

Ja ! Ik rij omdat ik dat graag doe. Ik weet ook wel dat ik geen topsporter ga worden, zo moet hij me dan ook niet behandelen en dan nog een topsporter moet zelf niet zo behandeld worden

bedankt voor jou reactie !! :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:08

charlotte_de schreef:
Dragan2008 schreef:

Ja ! Ik rij omdat ik dat graag doe. Ik weet ook wel dat ik geen topsporter ga worden, zo moet hij me dan ook niet behandelen en dan nog een topsporter moet zelf niet zo behandeld worden

bedankt voor jou reactie !! :)

Weet niet of jouw lesgever zelf topsport gereden heeft? Heb zelf gelest bij een eventingruiter en een dressuurruiter die beiden heel hoog presteren/ presteerden. Die geven altijd 'anders' les dan iemand die lesgeeft aan recreatieve ruiters. De mensen uit de sport geven natuurlijk heel gericht en gedreven les om keigoed te worden. Dit is mijn ambitie niet, dus dan werkt zo'n les ook niet. Je moet er wel mee om kunnen gaan.
Leerzaam was het zeker wel, maar gewoon niet mijn ding :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:15

Ik zou persoonlijk dan gaan zoeken naar een andere manege, waar je minder druk ervaart. Het is van de zotte dat ze verwachten dat iedereen hetzelfde kan na 100/150 uur. Mensen verschillen nu eenmaal, als je gaat switchen naar een manege waar ze eerder kijken naar wat je kan, en niet naar hoelang je rijd zul je veel minder druk ervaren, en daardoor veel meer plezier hebben.. en ja! ook beter rijden

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:21

Ik verplaats dit topic van TAO naar PP.

charlotte_de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:25

[/quote]
Weet niet of jouw lesgever zelf topsport gereden heeft? Heb zelf gelest bij een eventingruiter en een dressuurruiter die beiden heel hoog presteren/ presteerden. Die geven altijd 'anders' les dan iemand die lesgeeft aan recreatieve ruiters. De mensen uit de sport geven natuurlijk heel gericht en gedreven les om keigoed te worden. Dit is mijn ambitie niet, dus dan werkt zo'n les ook niet. Je moet er wel mee om kunnen gaan.
Leerzaam was het zeker wel, maar gewoon niet mijn ding :)[/quote]

Ja hij wordt gezien als de beste lesgevers als je het echt wil gaan maken. Ik ben echt bang voor hem. Heb in die twee semester 2 keer complimenten gehad. Van ja goed Charlotte, had toen het braafste paardje dat ter maar is en hij zei ook van ja je kan goed rijden, maar je moet durven... Das niet zo gemakkelijk dat durven... De schrik om te falen zit ter altijd in bij mij bij alles... Maar ik snap het punt van iedereen tijd voor een andere manege en hoopelijk een geduldige lesgever/lesgeefster +:)+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:16

Kan heel veel schelen hoor, als je overstapt naar iemand die voornamelijk recreatieve ruiters lesgeeft :j

En wat dat durven betreft, is makkelijk gezegd. Ben zelf ook niet zo'n held, dan ist soms best lastig onder het rijden

charlotte_de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:14

Dragan2008 schreef:
Kan heel veel schelen hoor, als je overstapt naar iemand die voornamelijk recreatieve ruiters lesgeeft :j

En wat dat durven betreft, is makkelijk gezegd. Ben zelf ook niet zo'n held, dan ist soms best lastig onder het rijden

ja super lastig moestk durf hebben zouk veel beter kunnen rijden maarja ben altijd al een bangerik geweest :/

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:36

charlotte_de schreef:
Dragan2008 schreef:

ja super lastig moestk durf hebben zouk veel beter kunnen rijden maarja ben altijd al een bangerik geweest :/

Ik begon ala bangerik. Na een paar jaar rijden durfde ik echt wel moeilijkere manegepaarden te rijden. Toen ik een verzorgpaard kreeg en daar een aantal keer vanaf viel, ben ik weer voorzichtig geworden. Op gegeven moment een eigen paardje gekregen en later een tweede erbij.

Helaas met mn eerste paard hard gevallen toen hij onderuit ging op buitenrit. Hele tijd vrijwel niet meer durven rijden. Daarna weer heel onzeker en bang geworden. Is ondertussen alweer 3 jaar geleden dat ik gevallen ben, en mn eersre paardje is vorig jaar verkocht omdat ik niet goed meer met hem durfde te rijden. Maar op mn huidige paard durf ik ook niet veel.

Heel erg vervelend, hoop dat ik ooit weer wat dapperder word

charlotte_de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:44

[/quote]
Ik begon ala bangerik. Na een paar jaar rijden durfde ik echt wel moeilijkere manegepaarden te rijden. Toen ik een verzorgpaard kreeg en daar een aantal keer vanaf viel, ben ik weer voorzichtig geworden. Op gegeven moment een eigen paardje gekregen en later een tweede erbij.

Helaas met mn eerste paard hard gevallen toen hij onderuit ging op buitenrit. Hele tijd vrijwel niet meer durven rijden. Daarna weer heel onzeker en bang geworden. Is ondertussen alweer 3 jaar geleden dat ik gevallen ben, en mn eersre paardje is vorig jaar verkocht omdat ik niet goed meer met hem durfde te rijden. Maar op mn huidige paard durf ik ook niet veel.

Heel erg vervelend, hoop dat ik ooit weer wat dapperder word[/quote]

ja ken het... al ondertussen enorm veel gevallen van de paarden in die zelfde manege. Vroeger kon ik beter rijden met 'probleem'paarden dan met brave , maar nu toch wel omgekeerd geworden

de laatste keer was er te veel aan tess de pony waar ik toen me reed sprong voordurend weg en ze was verschoten ik vloog ervan voor een ander paard en dat begon te steigern zat er bijna onder :( tess kon hier niks aandoen maar was wel verschoten dusja ik weer op da paard en dan begon heeltijd bokken stijgeren nie doen wa dak vraag dan hebk echt stress beginnen krijgen :(

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:46

Een tijd geleden stond er in, ik geloof, hoefslag, een artikel over hulp bij angst. Volgens mij ging dat toen over Hypnotherapie. Misschien kun je daar nog wat over vinden.
Verder ken ik iemand die zoveel angst had opgebouwd na een val dat ze daar met een psycholoog aan heeft gewerkt, wat je dus zou kunnen overwegen. Angst is op te lossen, met een fijne instructeur en braaf paard en anders misschien met hulp van buiten.

Ik heb sinds ik rijd nooit zonder spanning gereden. Had ook altijd vrij fanatiek les en voelde me altijd een kneus. Tot ik mijn huidige instructeur tegenkwam. Zij heeft me eerst eens geleerd te ademen op het paard, dan kun je ineens wél ontspannen (hoe bijzonder..), daarna op mijn kont leren zitten en van brave paarden heb ik sinds vorig jaar samen met mijn man een eigen paard dat dit jaar 6 wordt. Een grote vriendelijke reus, maar soms ook een jonge onbenul, maar echt angst heb ik nog niet op hem gehad. Ook niet nadat ik eraf ben gevallen. Als het niet goed voelt, dan laat ik mijn man rijden, dat voordeel heb ik dan weer, maar da's ook de afspraak met mijn instructeur. In het afgelopen jaar ben ik 2 keer afgestapt, één keer omdat hij bleef klieren in een hoek en één keer omdat hij nogal explosief voelde en ik domweg niet wist hoe ik dat op moest lossen. Mijn man rijdt hem daar dan gewoon doorheen en dan zie ik weer dat het niets is.

Naja, mijn tip voor angst en toch door willen zetten is dat je dus een instructeur zoekt die jou daar ook mee kan en wil helpen. Dankzij mijn instructeur is paardrijden nu eigenlijk altijd leuk, waar ik vroeger zoveel moeite had met simpelweg plezier hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:01

Ik zit er idd wel eens aan te denken om ee serieus hulp voor te zoeken omdat ik vind dat mijn angst vaak extreem is en ook vaak onnodig. Ik zie bij wijze van hele kuddes met beren, leeuwen, wolven en olifanten overal

charlotte_de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:18

Dreamybol schreef:
Een tijd geleden stond er in, ik geloof, hoefslag, een artikel over hulp bij angst. Volgens mij ging dat toen over Hypnotherapie. Misschien kun je daar nog wat over vinden.
Verder ken ik iemand die zoveel angst had opgebouwd na een val dat ze daar met een psycholoog aan heeft gewerkt, wat je dus zou kunnen overwegen. Angst is op te lossen, met een fijne instructeur en braaf paard en anders misschien met hulp van buiten.

Ik heb sinds ik rijd nooit zonder spanning gereden. Had ook altijd vrij fanatiek les en voelde me altijd een kneus. Tot ik mijn huidige instructeur tegenkwam. Zij heeft me eerst eens geleerd te ademen op het paard, dan kun je ineens wél ontspannen (hoe bijzonder..), daarna op mijn kont leren zitten en van brave paarden heb ik sinds vorig jaar samen met mijn man een eigen paard dat dit jaar 6 wordt. Een grote vriendelijke reus, maar soms ook een jonge onbenul, maar echt angst heb ik nog niet op hem gehad. Ook niet nadat ik eraf ben gevallen. Als het niet goed voelt, dan laat ik mijn man rijden, dat voordeel heb ik dan weer, maar da's ook de afspraak met mijn instructeur. In het afgelopen jaar ben ik 2 keer afgestapt, één keer omdat hij bleef klieren in een hoek en één keer omdat hij nogal explosief voelde en ik domweg niet wist hoe ik dat op moest lossen. Mijn man rijdt hem daar dan gewoon doorheen en dan zie ik weer dat het niets is.

Naja, mijn tip voor angst en toch door willen zetten is dat je dus een instructeur zoekt die jou daar ook mee kan en wil helpen. Dankzij mijn instructeur is paardrijden nu eigenlijk altijd leuk, waar ik vroeger zoveel moeite had met simpelweg plezier hebben.

Bedankt voor jou reactie!! Ja, het is ms best dat ik uitkijk voor een andere manege/lesgever. Hij is zeer goed, maar de fun is er totaal niet meer. Paardrijden moet leuk blijven. Hoopelijk zo iemand als jou instructeur, op het gemak beetje voor beetje. :)

charlotte_de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:19

Dragan2008 schreef:
Ik zit er idd wel eens aan te denken om ee serieus hulp voor te zoeken omdat ik vind dat mijn angst vaak extreem is en ook vaak onnodig. Ik zie bij wijze van hele kuddes met beren, leeuwen, wolven en olifanten overal

Hahah zo extreem is mijn angst niet , heb wel faalangst. Dat zit er al van kleinsafaan in ik stel niet graag iemand teleur... Maar de angst voor pijn en verwondingen is wel groot moet ik toch toegeven ;p

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:30

Ik zou kijken voor een andere lesgever/groep en toch je laatste 3 lessen gebruiken.
Heb jaaaaren geleden ook gestopt met rijden door de lesgeefster, ik durfde niet los te galoperen (nog nooit gedaan toen) en ik moest het maar doen of ik werd de les gezet := Uiteindelijk geen les meer gevolgd en toen kamp gevolgd en daar leren galoperen :)

Welke manege is dit?

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:17

Welke regio woon je? Doe anders even een pb'tje. Misschien is het namelijk een idee om op het paard van iemand anders te stappen die rustig is om zo het lekkere gevoel weer terug te krijgen :-). Mag eventueel eens op mijn merrie van 18 jaar. Super braaf met beginners kinderen en ouderen. Zelfs met sinterklaas jaarlijks :p

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:20

Wat een lief voorstel. Ik denk dat je om vertrouwen terug te krijgen heel vaak op een super betrouwbaar paard moet kunnen rijden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:34

Vervelend zo een val. Maar als je echt niet mee kan met de groep en angst hebt kan ik de lesgever wel snappen. Je rijd in een groep en voor andere Ruiters is een ruiter die niet mee kan met de groep echt vervelend. Daardoor gaan ze zelf ook niet vooruit. Ik reed in een vergevorderde groep toen ik nog op een manege reed en ik had net als de andere Ruiters' in die groep thuis een eigen paard dus trainde heel wat uurtjes. (In de les wel bijna allemaal met manegepaard). Maar toen reed er ook en tijd een kind van 12/13 mee dat totaal niet meekon en bij de galop begon te huilen. Wij reden normaal zijgangen en waren al met moeilijkere oefeningen aan het trainen. Als er dan zo'n ruiter meerijdt kom je hier helemaal niet toe. Dus misschien kan je het ook eens vanuit het standpunt van je mederuiters bekijken.
Gewoon lekker een groep zakken tot je er klaar voor bent en voor je angst eventueel wat privelessen nemen.